רביב צולר ICL איי סי אל
צילום: שלומי יוסף
דוחות

איי.סי.אל הכניסה 1.73 מיליארד דולר; ה-EBITDA הסתכם ב-362 מיליון דולר

החברה רשמה ברבעון הראשון של השנה רווח מתואם 9 סנט למניה, בהתאם לציפיות האנליסטים; הרווחיות הגולמית ירדה מ-40% ל-32%; הרווח התפעולי צנח ב-56% ל-203 מיליון דולר; נהנית מנזילות של 1.7 מיליארד דולר; תחזית ה-EBITDA נותרה על כנה
דור עצמון | (4)

חברת ICL איי.סי.אל 0.56% המייצרת אשלג דשנים, פוספט ועוד, רשמה ברבעון הראשון של 2024 הכנסות של 1.735 מיליארד דולר בהשוואה להכנסות של 2.116 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד (ירידה של 18%) ובהתאם לציפיות האנליסטים בוול סטריט.

הרווח הגולמי של החברה ברבעון הסתכם ב-557 מיליון דולר (כ-32.1% מההכנסות) לעומת רווח גולמי של 846 מיליון דולר (כ-40% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי הסתכם ב-203 מיליון דולר לעומת רווח תפעולי של 465 מיליון דולר ברבעון המקביל - צניחה של 56.3%.

איי.סי.אל סיימה את הרבעון הראשון של 2024 עם רווח נקי של 118 מיליון דולר (9 סנט למניה) בהשוואה לרווח מתואם של 292 מיליון דולר - צניחה של 59.6%. עם זאת, הרווח תואם את ציפיות האנליסטים בוול סטריט. ה-EBITDA המתואם הסתכם ב-362 מיליון דולר (כ-21% מההכנסות), לעומת EBITDA מתואם של 610 מיליון דולר (כ-29% מההכנסות) - ירידה של 40.7%.

החברה מאשררת את תחזית ה-EBITDA לשנת 2024, במסגרתה ה-EBITDA המתואם למגזרי מוצרים מיוחדים צפוי להיות בין 700-900 מיליון דולר. במגזר האשלג, החברה עדיין צופה כי היקף המכירות בשנת 2024 יהיה בטווח של 4.6-4.9 מיליון טון.

נכון ליום 31 במרץ, לחברה מקורות נזילים הנובעים ממזומנים, פיקדונות ומסגרות אשראי ואיגוח לא מנוצלות המסתכמות לסך של 1.704 מיליארד דולר. ההתחייבויות הפיננסיות נטו של החברה הסתכמו ל-2,022 מיליון דולר, ירידה של 73 מיליון דולר בהשוואה ליום 31 בדצמבר 2023. בחודש ינואר 2024, פרעה החברה, במועד הקבוע, סך של 145 מיליון דולר אג"ח בגין הנפקה פרטית. בחודש מרס 2024, פרעה החברה, במועד הקבוע, סך של כ-108 מיליון דולר מיתרת אג"ח סדרה ה'.

בגין תוצאות הרבעון הראשון של שנת 2024, דירקטוריון החברה הכריז על חלוקת דיבידנד בסך של כ-59 מיליון דולר (4.57 סנט למניה). הדיבידנד ישולם ביום 20 ביוני 2024, לבעלי מניות רשומים בתאריך הקובע, שהינו ה-6 ביוני 2024.

נכון לטרם פתיחת המסחר הבוקר, מניית איי.סי.אל ירדה ב-17% בשנה האחרונה למחיר של 17.9 שקל ושווי שוק של 23.14 מיליארד שקל.

רביב צולר, נשיא ומנכ"ל איי.סי.אל: "איי.סי.אל הציגה ברבעון הראשון תוצאות יציבות, עם צמיחה במכירות הרבעוניות וב-EBITDA המתואם בהשוואה לרבעון הקודם. זאת, בשעה שהביקוש העולמי מתאושש ומרבית שווקי-הקצה שלנו החלו להראות סימני התייצבות. בנוסף, התמודדנו בהצלחה עם רוב האתגרים הקשורים במלחמה וצמצמנו את השפעתם. במהלך הרבעון הראשון המשכנו להתמקד בחדשנות ובהרחבת היצע המוצרים המיוחדים, וכן בכניסה לשותפויות אסטרטגיות חדשות, תוך שאנו מיישמים בעקביות את תוכנית ההתייעלות שלנו ומביאים להפחתת עלויות נוספות. מאמצים אלה מסייעים לנו לייצר באופן עקבי תזרים מזומנים חזק, ולחלק דיבידנדים משמעותיים לבעלי המניות שלנו".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    פלאפל בפיתה 09/05/2024 12:04
    הגב לתגובה זו
    החברה כבר שנתיים הורסת ערך לבעלי המניות שלה. נה קורה עם שאר בעלי העניין: העובדים מפוטרים משפחת עופר מקבלת הרבה פחות דיבידנדים מעניין מה הפגיעה בהכנסות של הבכירים שם?
  • 3.
    נו אז 09/05/2024 09:48
    הגב לתגובה זו
    וירדה 70% מהשיא אז תורידו אותה עוד 37% כדי שיהיה מספר יפה 50% ירידה .
  • 2.
    עדיף על אי סי אל (ל"ת)
    תשקיעו בקקי של ביבי 09/05/2024 09:46
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מניית הפוליטיקאים 09/05/2024 09:45
    הגב לתגובה זו
    שהוא חברתי ודואג לציבור הוא מכה בכיל. כל פעם הסתה אחרת ועידן עופר הטמבל ממשיך להיות הפרייאר ילד כאפות של ממשלת ישראל "החברתית" . כל פעם מכה אחרת על כיל . הם לא דואגים לעובדים ולא לדרום הם יודעים שבלי כיל הם יהיו מובטלים אבל הדרום מזמן נמסר לחמאס והצפון לחיזבאלה. ביבי הקים מדינת ביביסטאן ולא מעניין אותו כלום . אי סי אל מניית פח מהרגע שעידן בלופר הנפיק אותה בארהב בירידה של 20% היא לא התאוששה . בנוסף ליחימוביץ לפיד רוזנטל והנכה ממפלגת העציצים קארין אלהרר. כמה נזק ממוח של ציפור.
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.