ראיון

מנכ"ל גב-ים: "חברות ההייטק הגדולות ממשיכות להיאחז במרכזי הפיתוח בישראל"

גב ים סיימה את הרבעון הראשון עם NOI של 169 מיליון שקל, עלייה של 9%; המנכ"ל אבי יעקובוביץ': "הלקוחות הבינלאומיים מסתכלים לטווח ארוך וגם בתקופה הזאת אנחנו ממשיכים לנהל מו"מ לשכירות של שטחים ניכרים"
רוי שיינמן |

גב ים הציגה ב-2023 שיפור של 28% - מבין הביצועים הטובים ביותר בקרב חברות הנדל"ן המניב. גם שיעור העלייה בשיעור ההיוון שלה (0.3%) הייתה מהמובילות בתחום. כמו הרבה חברות נדל"ן המלחמה השפיעה גם על גב ים שראתה את ההכנסות שלה יורדות ל-1.19 מיליארד שקל לעומת 1.87 מיליארד שקל ב-2022, אבל הלקוחות הבינלאומיים להן היא משכירה מרכזי מחר ופיתוח בארץ שומרות על בסיס הפעילות החזק של החברה.

את הרבעון הראשון של השנה החברה סיימה עם NOI של 169 מיליון שקל, עלייה של 9%, ו-FFO של 101 מיליון שקל, עלייה של 5%, כאשר ההכנסות מדמי שכירות ומדמי ניהול הסתכמו ב-195 מיליון שקל.

לצד זאת, לאחרונה החליטה החברה לבצע מהלכים גם בתחום הנדל"ן למגורים עם רכישת הפעילות בתחום של נכסים ובנין  נכסים ובנין -2% . לפי הדיווח בפרויקטים הנרכשים קיים פוטנציאל ל-550 יח"ד ביניהן מאות יח"ד במסגרת פרויקט דפנה (פינוי בינוי) בתל אביב. שוחחנו עם מנכ"ל החברה, אבי יעקובוביץ', על הרבעון האחרון, השפעות המלחמה, והרחבת הפעילות בתחום הנדל"ן למגורים.

איך היה הרבעון הראשון של השנה?

"התקופה הזאת מקרינה בצורה ישירה על המשק וברור לכולם שהיא תמשיך להיות מאתגרת גם עד סוף 2024 לפחות. לצד הסביבה הזאת גב ים פועלת כפי שהיא פעלה בעבר מתוך ראייה לטווח ארוך. פעילות הייזום כוללת 10 פרויקטים בהיקף של למעלה מ-400 אלף מ"ר, שבערך 50% מהם כבר שווקו. עם השלמתם יוסיפו הפרויקטים 340 מיליון שקל להכנסות השנתיות של החברה מה שיביא את תחזית ההכנסות השנתית למיליארד שקל. פעילות החברה ממשיכה להישען על בסיס לקוחות בינלאומיים חזק. אנחנו ממשיכים לשמר מערכות חזקים רציפות וישירות עם הלקוחות האלה".

אתם רואים שינוי בסנטימנט אצל הלקוחות הבינלאומיים לגבי חידושי הסכמים?

"ממש לא, הם מסתכלים לטווח ארוך וגם בתקופה הזאת אנחנו ממשיכים לנהל מו"מ לשכירות של שטחים ניכרים. אנחנו צופים לנהל מו"מ מתקדמים לשטחים גם ברעננה, ירושלים ובאר שבע. ברבעון הראשון חתמנו על הסכמים עם 45% מהלקוחות עם עלייה ריאלית של 9% שזה מעבר למדד. חברות ההייטק המובילות ממשיכות להיאחז במרכזי הפיתוח בישראל".

דיווחתם לאחרונה על רכישת פרויקטי הנדל"ן למגורים של נכסים ובנין - כמה אתם צופים להגדיל את הפעילות בתחום?

"פעילות הליבה של החברה היא בתחום הנכסים המניבים ובהמשך לפיתוח הפעילות הזו אנו פועלים גם להרחיב את הפעילות בתחום המגורים באמצעות רכישת הפעילות של נכסים ובנין. זו הזדמנות עסקית לגב ים - מדובר ב-550 יח"ד (חלק החברה) והפעילות כוללת פרויקטים איכותיים במוקדים מרכזיים. הפעילות הזאת יוצרת בסיס רחב לצמיחה של החברה בלי לפגוע בפעילות הליבה ובשיעורי המינוף".

שוק הנדל"ן למגורי מפגין איטיות עכשיו, זה זמן טוב לעשות עסקה כזאת?

"השוק הזה הוא מחזורי. אנחנו יודעים שבת"א יש ביקושים חזקים והפרויקטים של נכסים ובנין הם בעיקר בת"א".

הפרויקטים האלה כבר משווקים?

"פרויקט דפנה כבר התחיל בשיווק. לחלק מהפרויקטים יש שותפים קיימים וכל אחד ייבחן לגופו. ברגע שנראה שיש פוטנציאל למימוש או השבחה של פרויקט מסוים אז נפעל בהתאם. זו עוד רגל לצמיחה של החברה בשנים הקרובות".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

איפה החברה תהיה עוד 5 שנים?

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?