גילעד אלטשולר
צילום: שלומי יוסף

גילעד אלטשולר: "היתה הזדמנות טובה לצאת מהשוק. המחירים לא מבטאים את הסיכונים"

"הנגיד צריך להוריד את הריבית בשיעורים חדים"; על השוק האמריקאי - "כולם יחזרו להשקיע בחברות הגדולות כשהריבית תרד", ועל שער הדולר  - "נראה נמוך"
שלי אפלברג | (68)

"היתה הזדמנת טובה לצאת מהשוק. אין מחירי מציאה" כך התייחס גילעד אלטשולר מייסד ומנכ"ל בית השקעות אלטשולר שחם לעליות בשוק המקומי בשבועות האחרונים. אלטשולר וצבי סטפק הבעלים של מיטב השתתפו בפאנל של פייננס מבית פוקוס שנערך בשבוע שעבר והצביעו על הסיכונים בשווקים.

"השוק מצייר תמונה מאוד אופטימית לגבי העתיד. הלוואי והשוק צודק", אמר אלטשולר ומצביע על כך שלא מדובר רק בשוק המניות המקומי כי אם גם בשוק המט"ח ושוק אגרות החוב. "התחלנו את המלחמה כששער הדולר נסחר סביב אזור  3.82 שקלים. בשיא הפאניקה של המלחמה הגענו עד 4.08  שקל לדולר, וכעת שער הדולר סביב 3.7. פחות משער הדולר לפני שפרצה המלחמה. האם זה הגיוני? הלוואי וזה היה המצב. הלוואי והכל יהיה ורוד. הלוואי וימוגר החמאס, יחזרו כל החטופים, החיזבאללה יזוז  מעבר לנהר הליטני והאירניים יחליפו את עורם. אבל מה לעשות, זה לא בדיוק המצב. ישנם הרבה סיכונים".

אלטשולר היה הראשון להעביר כספים להשקעות בחו"ל והיה גם הראשון שהתריע מפני חוסר הפרופורציה בהשקעה בשוק המקומי שמהווה מאיות האחוז (אולי עשיריות האחוז) מהכלכלה העולמית בעוד שהיקף ההשקעה של הגופים המוסדיים בשוק היא עשרות אחוזים. הפיזור לשווקי חו"ל מתבטא כעת בתשואה טובה בנכסים המנוהלים של אלטשולר אחרי ששנה שעברה היתה קשה במיוחד. 

 

אנשים קונים מניות כאילו אנחנו אחרי המלחמה

לדעתו המחירים בשוק המקומי, גם במט"ח וגם בשוק אגרות החוב, לא מבטאים את הסיכון שקיים כאן בישראל וההסבר לכך הוא שאנשים אומרים - "יש מלחמה, נרוץ לקנות מניות, כי אחרי המלחמה כולם ירוצו לקנות. אבל כולם הקדימו את המאוחר בחשיבה הזו. הלוואי שהם יהיו צודקים, אך אני חושב שהסיכון גבוה".

"חזית צפונית עם חיזבאללה לא דומה למה שהכרנו עד היום. יש להם צבא מאוד מיומן ומצויד. בעזה ייקח לנו חודשים לגמור את הסיפור. אני לא פרשן צבאי, אך לדעתי מול חיזבאללה הסיפור מאוד מאוד מורכב. ראינו שגם הצבא לא הבין יותר מדי את המצב, ראינו מה קרה ב-7 באוקטובר. היה לחיזבאללה הרבה שנים להתכונן למלחמה הזו. חומה שבנו לא תשנה את הסיטואציה. לכן לדעתי ישנם הרבה סיכונים בשוק הישראלי וצריך לנהוג בזהירות גדולה".

סטפק מסכים עם אלטשולר שהשוק לא מתמחר את הסיכון הקיים בישראל. "בניגוד למשברים קודמים, זאת לא התקופה לסחור נגד המגמה. ישנם הרבה סימני שאלה, כמה זמן המלחמה תמשך? מה יקרה בחזית בצפון?  האם החיזבאללה יכנס?  וזה יכול לשנות לגמרי את סביבת הבורסה והמגמה בדולר".

סטפק גם חושש מההתנהלות של האוצר - "אגף התקציבים לא מבין ומגיב לגודל האירוע מהבחינה המערכתית. אם משרד האוצר לא יתעשת ויגיב בזמן בהקדם ובעוצמה, אז שוק המניות לא יתפקד".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

שער הדולר - לאן?

אלטשולר: "קשה להתנבא לגבי שוק המט"ח, אך בכל מקרה צריך לקחת החלטות. ראינו לפני המלחמה שכסף משמעותי יצא מישראל בתקופת המהפכה המשפטית. אני לא רואה את הכסף שיצא, חוזר כל כך מהר למדינה. הציבור בישראל קיבל מכה מוראלית, האמון שלו במוסדות המדינה וכוחה, ירד. לכן אני לא יכול להגיד שכולם עכשיו יחזירו את הכסף חזרה לישראל ואם זה יקרה בטוח שזה לא יקרה כל כך מהר. ייקח זמן.

"כמעט כל הגופים המוסדיים בלי יוצא מהכלל העלו את שיעור החשיפה מטבע החוץ בתיק. אם בעבר, הרוב היו באזור ה- 12%-13% , הרוב כיום נמצאים באזור 20%-25%.   אנחנו צריכים להשתכנע שהכל נהדר ואין סכנות כדי להוריד את האחוז חזרה. אני לא רואה את המוסדיים כעת מקטינים את אחזקות מטבע החוץ שלהם בתיק באופן דרמטי.  כולנו מבינים שזה מגן עלינו מפני צרה ואנו רואים הרבה צרות בדרך. עומד להיות גירעון עצום. יש הרבה סיכונים פנימיים. תקציב ביטחון שצריך לעלות ובגדול ועוד".

סטפק מסכים כי קשה לנבא את שוק המט"ח ומוסיף - "בימים רגילים התנאים הבסיסים של המשק תומכים בהתחזקות השקל. אך אנו לא בשגרה, אנו במלחמה. ברגע שנשבר האמון אנו לא יודעים לאן הדולר ילך. ב-2002 הדולר הגיע לאזור ה-5 שקלים כי המשקיעים איבדו את האמון בהתנהלות הכלכלית של הממשלה. אם זה יקרה הפעם שוב, והמשקיעים יאבדו את האמון אז אוי ואבוי לכולנו. זה לא טוב לשוק המניות, לשוק החוב גם ולשקל. ההתנהלות שלה הממשלה בניהול הכלכלה זה לא סיכון קטן מהסיכון של החיזבאללה. החזקה של מט"ח זוהי פוליסת ביטוח. לכן המוסדיים יושבים ברמה של 20%-25% במט"ח והם לא ימהרו להוריד זאת עד שתתבהר התמונה המשקית והמלחמתית".

 

הריבית - מתי הנגיד יוריד את הריבית?

אלטשולר: "רואים כבר את ההשפעה של הריבית הגבוה על המשק, על המשכנתאות על עסקאות הליסינג. על מעמד הבינוני יש לחץ גדול מאוד. כוח הקנייה של הציבור יורד. מבחינת הביקושים רואים התמתנות. הבעיה בשכירויות - בגלל המלחמה לא כל כך מהר המפונים חוזרים לבתים ולא מעט ירצו לגור באזורי הביקוש. תופעה זו יכולה להחזיק את מחירי שכירויות. אבל ביחס לאינפלציה די הגיוני שתרד, כפי שיורדת בכל העולם".

הנגיד לא הוריד את הריבית מה הוא צריך לעשות עם הריבית בחודשים הקרובים?

אלטשולר: "עם הירידה בביקושים והאינפלציה, הנגיד צריך להוריד את הריבית כאן בשיעורים חדים. לא רק ברבע אחוז אלא באופן יותר חד. הדבר שמפחיד את הנגיד הוא שנקבל בגלל הורדת ריבית שעשויה להעלות את שער הדולר, אינפלציה בדלת האחורית.

"בכל מקרה, הרבה יותר חשוב מה יעשה הנגיד האמריקאי, לא הישראלי. זה שהנגיד לא הוריד את הריבית עד כה, זה לאור העובדה שהנגידים בארץ מחכים לאיתות מארה"ב. אנחנו מחכים לראות מה האמריקאים יעשו, ורק אחר כך אנחנו עושים מהלך. כרגע הריבית אינה דרמה. יש מאות אלפי אנשים שמפונים מהבתים שלהם. מאות אלפי אנשים במילואים. זה הרבה יותר משפיע מהמצב בו הריבית תהיה רבע אחוז יותר או פחות".

סטפק: "אני חושב שהנגיד זהיר ולא תהיה הורדת ריבית חזקה. החשש העיקרי שלו זה מפיחות השקל והשפעה על האינפלציה. הנגיד חושש מההתנהלות של משרד האוצר ורוצה לראות את שינוי התקציב כך שיהיה קיצוץ חד בכספים הקואליציוניים.  העדר קיצוץ זה מסר רע מאוד למשקיעים בישראל ומהעולם".

 

תגובות לכתבה(68):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 48.
    אין לו זכות ואחריות. 21/01/2024 18:31
    הגב לתגובה זו
    אין לו זכות ואחריות.
  • 47.
    המדינה בסכנה קיומית. חיזבאללה זה לא חמאס. במלחמה ל 26/12/2023 08:24
    הגב לתגובה זו
    המדינה בסכנה קיומית. חיזבאללה זה לא חמאס. במלחמה לבנון תוחרב אבל גם אנחנו. המצב הכלכלי מחמיר. הממשלה מחרידה ושר האוצר הזיה. מהיכן יבואו המאות מליארדים להגדיל את הצבא ולקנות נשק? והכסף לשיקום ניזקי המלחמה העצומים? המצב לא טוב ולכן אלטשולר צודק
  • 46.
    משה בן חיים 14/12/2023 20:51
    הגב לתגובה זו
    אלטשולר בתקופה האחרונה לא הוכיח את עצמו כחכם גדול,עדיף שלא יתן עצות
  • 45.
    כשביבי יעוף הבורסה תטוס (ואני ביביסט בכלל) (ל"ת)
    מושון הביביסט 11/12/2023 18:58
    הגב לתגובה זו
  • כשיעוף נתניהו.. הטבח היום יהיה בדיחה לגבי הטבח הבא! (ל"ת)
    מארק 31/03/2024 19:30
    הגב לתגובה זו
  • נרקוד הורה ברחובות יום העצמרות עגיע (ל"ת)
    אנונימי 29/12/2023 15:43
    הגב לתגובה זו
  • הפוך. יחזרו המסים כמו בימי לפיד ובנט (ל"ת)
    מנה 27/12/2023 09:45
    הגב לתגובה זו
  • 44.
    חיים8 11/12/2023 08:57
    הגב לתגובה זו
    ולישון שקט
  • ניו מד אנרג'י יהש 11/12/2023 14:06
    הגב לתגובה זו
    ניו מד אנרג'י יהש זו עם החוזים הענקיים על לוויתן1 ולוויתן2
  • 43.
    מרתה לברוסקי 11/12/2023 07:09
    הגב לתגובה זו
    גם ככה כבר אין אימון בממשלה 0 ובטחון00 ובטח לא בכלכלת ישראל שהולכת ודועכת, עקב ממשלה כושלת !
  • 42.
    אלון 10/12/2023 22:05
    הגב לתגובה זו
    חבל שזה גם מתבטא בתשואות שלך בשנים האחרונות
  • 41.
    מאיר 10/12/2023 21:13
    הגב לתגובה זו
    כל מה שגלעד אומר. ההיפך תעשו ותצליחו.הוא עוד יסגור את אלטשולר במאמציו לפעול נגד השוק.ראינו את הנסיון בשוק הסיני ועוד כהנה וכהנה. עוד לא הפנים את חטא היהירות
  • 40.
    אלטשולר תמיד היו פחדנים (ל"ת)
    המשקיע 10/12/2023 17:50
    הגב לתגובה זו
  • 39.
    סה"כ 10/12/2023 17:03
    הגב לתגובה זו
    יהיה אפקט ינואר זניח וירידות בפברואר מרץ עליות לקראת פסח כרגיל
  • 38.
    רון 10/12/2023 15:56
    הגב לתגובה זו
    אתה ואתם פשוט סתם. אל תתיימר. הרי אתה לא יודע כלום. שיווק תעשה לעצמך במראה
  • 37.
    יוסי 10/12/2023 15:45
    הגב לתגובה זו
    גרם הפסדים גדולים לקרן ההשתלמות שהוא מנהל והוא עוד מדבר?חצוף
  • 36.
    תפנימו חזק 10/12/2023 15:36
    הגב לתגובה זו
    הסכנה פה והיא קיומית.הצבא יהיה גדול יותר צריך לגייס כל כל החרדים בנק ישראל צריך רזרבות פי כמה יותר גדולות.להקטין התלות בציוד צבאי באחרים זה ידרוש הרבה ויתורים על רמת החיים
  • 35.
    סמי 10/12/2023 13:50
    הגב לתגובה זו
    הסיכונים לכלכלה בארץ קיימים וברורים. ברור שצריך להחזיק נתח משמעותי בדולר. בוודאי לאחר שירד לרמה של 3.68 שקל.
  • 34.
    אלמוג 10/12/2023 13:29
    הגב לתגובה זו
    מה שלא תקין זו הריבית האפסית שהיתה פה וגרמה לאנשים למנף את עצמם למוות
  • הריבית 10/12/2023 17:05
    הגב לתגובה זו
    יש אינפלציה לזמן ארוך
  • 33.
    שודד 10/12/2023 12:18
    הגב לתגובה זו
    שימו לב כל תחזית שנתן אי פעם הוא טעה, הוא תמיד מתחת לתשואת השוק ומקבל כסף רק בגלל החוקים שמכריחים עובדי מדינה להפריש לשודדים האלו כספים לניהול
  • א-ב 10/12/2023 16:02
    הגב לתגובה זו
    אלטשולר הגוף הגדול בניהול כספים בגלל רצף שנים של תשואות שיא העברות כספים לניהולו בהיקפים עצומים והובלה מוחלטת. המפלה שלו בת כשנתיים בשל השקעות לא מידתיות בשוק הסיני. המדינה עושה מכרזי נהול כל כמה שנים ובכל מקרה כל עובד רשאי לבחור היכן יופקד כספו. אתה טועה ומטעה ואולי גם טיפ טיפה מכפיש. אלטשולר בהחלט גוף טוב ומקצועי וללא שום קר כדאי לפזר בין מספר גופי השקעה.
  • 32.
    מ. כהן 10/12/2023 11:37
    הגב לתגובה זו
    לאלטשולר, סטפק, וחבריהם.השוק מפגין אופטימיות יתרה.גם אם המלחמה תיגמר מחר, עדיין יהיו בעיות כבדות משקל, כמו אובדן תוצר, עליה דרמתית בגרעון, חוסר יכולת, או אי רצון לרסן את התקציב, הכל ישפיע במאקרו, ברמת המדינה, ומיקרו ברמת החברות.
  • כגן 10/12/2023 12:58
    הגב לתגובה זו
    עליה מתמדת, בלונג ראן.
  • 31.
    במיתון אסור לקצץ בתקציב (ל"ת)
    אלשולר פוליטרוק 10/12/2023 10:53
    הגב לתגובה זו
  • 30.
    אלטשולר יותר חכם מהשוק. אממה, זה לא מספיק כדי להרוויח. (ל"ת)
    אבי 10/12/2023 10:27
    הגב לתגובה זו
  • 29.
    הסוחר 10/12/2023 10:19
    הגב לתגובה זו
    עם כל הכבוד לגלעד אלטשולר הייתי לקוח בערבון מוגבל את כל מה שהוא אומר הוא יצא מהשוק הישראלי מה אתם מצפים שהוא יגיד? שוורי
  • 28.
    המשחיל 10/12/2023 10:08
    הגב לתגובה זו
    השקיע טונות בסין, מומחה בהשמדת ערך בבחינה של כל תקופה שיבחר, מזלו של הליצן של חוק חובה הפקדה לפנסיה מה שיוצר לו תמיד כסף לנהל לציבור שלא מבין. בניגוד למנהלי תיקים פרטיים שעובדים קשה להוכיח את עצמם ולגייס לקוחות אנא צנזרו את הליצן, פגע במספיק אנשים בפנסיות שלהם
  • כגן 10/12/2023 13:00
    הגב לתגובה זו
    נמצא באלטשולר שחם קרוב ל15 שנה והם היכו שוק על ירך כל בית השקעות אחר, עד לאחרונה.
  • המשחיל 10/12/2023 15:27
    הם מקום אחרון בכל פרמטר שתבחר לכל תקופת זמן שתבחר, הבנאדם בר מזל שהוא חלק ממונפול שמנהל כספי פנסיה שחובת הפרשה אליהם, אין לו שום מושג בשוק, בקורונה רץ למכור כמו כבש את כל הסחורה הטובה ופירק את המסכנים שאצלנו בפנסיה הליצן
  • 27.
    שאטו 10/12/2023 09:59
    הגב לתגובה זו
    עדיף שישתוק החלאה המניה בתחתית שידאג למופסדים שמאמינים בעסק שלו שמרוויח יפה ומחלק דיבידנד
  • 26.
    ברלר 10/12/2023 09:44
    הגב לתגובה זו
    גם לי נראים המחירים כרגע גבוהים במקצת. מעריך שתהיינה ירידות קלות בחודשים הקרובים. יש בעיה עם הכלכלה הישראלית ונראה את התוצאות בחודשים הקרובים. הלוואי ואתבדה. שבוע טוב לכולם
  • 25.
    א 10/12/2023 09:18
    הגב לתגובה זו
    כל המדינה מתגייסת ומתנדבת לנצח במלחמה וגופי השקעה בארץ, במקום לתמוך בשוק המקומי גם במחיר של תשואה נמוכה, מעדיפים להשקיע בחו"ל. גם אם לדעת מאן דהוא זו לא השקעה כלכלית נכונה, הרי שמבחינה מוראלית זה נצחון נוסף על האויב. בורסה קורסת בעקבות מלחמה שהאויב יזם זה נצחון עבורו.
  • רווח 10/12/2023 13:07
    הגב לתגובה זו
    הכסף הזה חייב להרוויח מקסימום. אלא לא גופי צדקה אלא מוסדות כלכליים. השיקולים חייבים להישאר רציונליים בלבד בלי קשר לאמוציות.
  • ירון 10/12/2023 14:58
    והמניפולציה בשוק המקומי תיפסק, התשואות תהיינה גבוהות פי כמה וכמה. כולם יודעים שהמסחר הוא בעיקר פסיכולוגי ולכן, בזמן מלחמה בסוף יש עליות חדות. כשגופים ישראלים בורחים זה משפיע עך משקיעים אחרים מחו"ל ולהיפך.
  • 24.
    איציק 10/12/2023 09:14
    הגב לתגובה זו
    כל מי שמשתמש במונח הפיכה משפטית ולא רפורמה משפטית פסול בעיני... אלטשולר זה אחד מהחתולים השמנים שלא אכפת לו שהחונטה המשפטית מתעללת בעם
  • 23.
    אבי 10/12/2023 09:10
    הגב לתגובה זו
    אף אחד לא יודע ...ראינו תחזיות שנתיות שממש ממש "קלעו"...וגם סטפק שאמר שהמרווחים של האגח הקונצרני לא מספיק גבוהים....פעלו בדיוק הפוך!!
  • 22.
    לירון 10/12/2023 09:09
    הגב לתגובה זו
    הפסדי אצלו בענק. בצחוק לא הייתי משקיע אצלו. אותו "מומחה" שהשקיע והימר על השוק הסיני והפסיד הון ללקוחות שלו
  • 21.
    מישהו מתייחס אליו ברצינות כבר ? הנקודות יציאה הכי 10/12/2023 09:01
    הגב לתגובה זו
    מישהו מתייחס אליו ברצינות כבר ? הנקודות יציאה הכי טובה היתה מאלטשולר שחם
  • 20.
    בני 10/12/2023 08:56
    הגב לתגובה זו
    זה כל הסיפור חברים.. הם טעו וטועים ואוכלים את הלב שהתיבור חכם יותר מהם.
  • 19.
    חבורת בדיעבדים … 10/12/2023 08:49
    הגב לתגובה זו
    חבורת בדיעבדים …
  • 18.
    וואו, כמה ידע ביטחוני. (ל"ת)
    מאיר 10/12/2023 08:42
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    דדי המשוגע 10/12/2023 08:42
    הגב לתגובה זו
    עלויות מלחמה מטורפות פלוס כלכלת בחירות = מתכון לגרעון תקציבי
  • 16.
    למה השוק בארהב זול שהוא בלונג ? 10/12/2023 08:35
    הגב לתגובה זו
    למה השוק בארהב זול שהוא בלונג ?
  • 15.
    חיזבאלה יקרעו לנו תצורה.הם חזקים מאוד. (ל"ת)
    אסולין 10/12/2023 08:23
    הגב לתגובה זו
  • לכן הם סופרים מעל 100 הרוגים בגבול הצפון, ואנחנו בודדים (ל"ת)
    אלי 10/12/2023 13:26
    הגב לתגובה זו
  • מג 10/12/2023 16:17
    ככה אתה מודד הצלחה צבאית? הם עדיין לא ירו מט"ח אחד אפילו על ערי ישראל, ולא כל חברת חשמל, הנמלים, בתי הזיקוק, שדות התעופה.... והם יכולים. עשרות אלפי טילים ממטולה עד אילת. תתפלל חזק, שלא יתחילו.
  • גם זו תחבולה לתת לאויב להאמין שהוא חזק !!! והקרב יוכרע (ל"ת)
    איתי 10/12/2023 11:10
    הגב לתגובה זו
  • בוט איראני.כמה עוד תחזור על התגובה הזו?? (ל"ת)
    חנוך 10/12/2023 10:14
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    רון 10/12/2023 08:17
    הגב לתגובה זו
    שוק ההון מסתכל קדימה ולא אחורה. גלעד לדעתי אתה טועה והתשואה בת"א תהיה ב 2024 גבוה משמעותית מארהב
  • אלטשולר לא מפסיק לפספס כולל בסין אבל היהירות נשארת (ל"ת)
    איתן 10/12/2023 11:12
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    חייק7 10/12/2023 08:12
    הגב לתגובה זו
    ומדכאים את הקטנים בכסף של הקטנים. בושה בהצבעות באסיפות
  • 12.
    חיים 10/12/2023 08:10
    הגב לתגובה זו
    לא תברחו מהאמת, המציאות תרדוף אחריכם.
  • 11.
    חיים8 10/12/2023 08:09
    הגב לתגובה זו
    נסיגה מעבר לליטני...זה הסכם עם האו"מ אחרי מלחמץ לבנון..וזה הכיוןן עכשוו.הם לא ורצו את בירות כמו עזה.נקודה
  • 10.
    דורון 10/12/2023 08:06
    הגב לתגובה זו
    Sp500 עשה עשרים אחוז השנההדולר גם עשרים אחוז.ארבעים אחוז בשנה, הפנסיה שלי נקרעת על מנהלי תיקים
  • 9.
    אלטשולר עוד מעיז 10/12/2023 08:06
    הגב לתגובה זו
    ככה הוא פימפם לכולם שהוא נכנס לשוק הסיני. מדבר בבטחון גבוה כאילו הוא צודק וכולם טועים ובסוף הוא יאכל את הכובע, לא סתם הוא במקומות האחרונים בתשואות, מנסה להמציא את הגלגל
  • 8.
    2 כוכבים שלא רלוונטים היום לא פוגעים כבר כמה שנים 10/12/2023 08:05
    הגב לתגובה זו
    2 כוכבים שלא רלוונטים היום לא פוגעים כבר כמה שנים
  • 7.
    (ל"ת)
    10/12/2023 08:05
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    2 כוכבים שלא רלווטים היום , עבר זמנם מזמן 10/12/2023 08:05
    הגב לתגובה זו
    2 כוכבים שלא רלווטים היום , עבר זמנם מזמן
  • 5.
    אבי איש עסקים 10/12/2023 08:00
    הגב לתגובה זו
    גלעד שנים מדבר מפוזיציה. השוק הישראלי זול מאוד. השוק האמריקאי יקר. יחס חוב תומר בארץ 60 אחוז יעלה מקסימום סוף שנה הבאה ל 65 אחוז ( לדעתי הרבה פחות) בארצות הברית 120אחוז. מהפכה משטרית נגמרה. סיכוי גבוה ששנה הבאה תתחלף הממשלה הנוראית הזאת. יש בישראל רוח ייזום ועסקים מהטובות בעולם.
  • 4.
    מישהו נתפס בחוץ ופספס ריבאונד? (ל"ת)
    גל 10/12/2023 07:54
    הגב לתגובה זו
  • אם חיזבאלה נלחמים הם גומרים אותנו (ל"ת)
    אסולין 10/12/2023 08:44
    הגב לתגובה זו
  • לא, הם לא. (ל"ת)
    כגן 10/12/2023 13:01
  • דורון 10/12/2023 08:05
    הגב לתגובה זו
    משמעותית. בחישוב עליית הדולר מתחילת השנה בסביבות ארבעים אחוז השנה. שום דבר לא ינצח את sp500
  • כלכלן 10/12/2023 13:23
    הייתי משקיע בת"א עכשיו האפסייד שם הוא גבוה
  • 3.
    קיצוץ חד בכספים הקואליציונים זו בדיחה של ....מר נתניהו (ל"ת)
    יוסי ממן 10/12/2023 07:52
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אי.טי 10/12/2023 07:42
    הגב לתגובה זו
    גם אצל הקלקלנים. מה שהם אומרים, צריך לעשות ההיפך.
  • 1.
    מדבר כאילו הוא מהאו"ם (ל"ת)
    משקיע ותיק 10/12/2023 07:41
    הגב לתגובה זו
רז רודיטי רייזור לאבס
צילום: ישראל פררה

מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר

מה שהיה היה - אבל תלמדו את הלקח החשוב בסיפור של אקסונז' ויז'ן לפעם הבאה

תמיר חכמוף |

אחרי ירידות חדות בשווי החברה, יו"ר אקסונז’ ויז’ן אקסונז ויזן 3.94%   ובעל המניות הגדול בחברה, רז רודיטי, רוכש מניות בשוק, במחירים שנמוכים בעשרות אחוזים ממחיר ההנפקה. מהדיווחים האחרונים לבורסה עולה כי רודיטי רכש מניות בשערים של 452 אגורות ב-21 באוקטובר ו-413 אגורות ב-27 באוקטובר, והגדיל את אחזקתו לכ-5.14 מיליון מניות, כ-28% מההון, בהיקף כספי של כ-100 אלף שקל. הרכישות מתבצעות כאמור על רקע ירידה חדה של למעלה מ-40% במניה מאז ההנפקה בסוף אוגוסט, רק לפני חודשיים אז גויסו כ-40 מיליון שקל לפי שווי של כ-130 מיליון שקל לפני הכסף. נציין כי רודיטי רכש מניות בימים הראשונים של החברה בבורסה, במחיר של כ-682 אגורות למניה, בהיקף גבוה יותר של כ-130 אלף שקל. כיום נסחרת החברה בשווי של כ-75 מיליון שקל בלבד. מי השקיע בחברה הזו עם גירעון בהון ועם הכנסות נמוכות, רק בגלל מילות באזז? מי השקיע ביזמים שכבר הפילו את המשקיעים בעבר? גם המוסדיים השתתפו. למרות שהכתובת היתה על הקיר:


מכר למשקיעים יקר וקונה בחזרה בזול

אז עכשיו, אחרי שהמשקיעים שפכו 40 מיליון שקל ואחרי נפילה במניה, בעל השליטה "מביע אמון" עם השקעה זניחה. אגב, חשוב להבהיר משהו חשוב. השווי של החברה לא ירד ב-40%, הוא בעצם התרסק הרבה יותר. השווי של פעילות החברה - דגש על פעילות החברה בהנפקה היה 130 מיליון שקל (שווי פעילות בלי קשר למזומנים בחברה). השווי כעת 75 מיליון שקל, אבל יש מזומנים בקופה. בנטרול המזומנים השווי 35 מיליון שקל. יש כאן נפילה של 70% בשווי הפעילות. התרסקות. המשמעות אגב, שאדון רז רודיטי קנה מניות בשליש מחיר אחרי חודשיים.

הרכישה האחרונה הייתה יכולה להיות הבעת אמון, ואולי היא כזו, אבל הסכום נמוך ואיפה הוא היה כל הדרך למטה. עכשיו באים?

מבדיקת ביזפורטל עולה שדווקא הציבור היה הקונה הדומיננטי בגל העליות של ספטמבר, בעוד המוסדיים שמימנו את ההנפקה החלו למכור בהדרגה. אותם משקיעים קטנים שבנו על ההייפ והאמינו להבטחות “ללמידה מהעבר” נותרו תקועים עם מניות שרחוקות ביותר מ-50% ממחיר הרכישה, וצריכים עלייה של 100% במניה בשביל "חילוץ", בזמן שבעל השליטה מנצל את המומנטום השלילי כדי לאסוף מניות.

לצד הציבור שהקפיץ את המניה על ההייפ, גם לגופים המוסדיים לא חלק ב"אשמה". מי שהשתתפו בהנפקה מתוך אמונה שמדובר ב"מניה חמה" לשוק הישראלי, מצאו את עצמם כעת עם הפסד על הנייר או בלחץ למכור. משיחות עולה כי גוף שרכש בהנפקה ומחזיק במניה מוכר בשבועות האחרונים באופן מתודי, מה שמעמיק את הלחץ על השער, במיוחד לאור העובדה שמדובר במניה עם מחזור ממוצע קטן (במהלך אוקטובר המחזור הממוצע היה קטן מ-500 אלף שקל ביום). זה אולי נראה כמו מהלך טכני, אבל בפועל המשמעות היא שמי שהיה אמור לשמור על המשמעת המקצועית בעת השתתפות בהנפקה, נאלץ למכור בהפסד על חשבון החוסכים. במציאות של מחזורי מסחר נמוכים, גם מכירות בהיקף מתון מספיקות כדי לגרור את המניה מטה עוד כמה אחוזים בכל יום.

הנפקת הייפ שנעלם במהרה

ההנפקה של אקסונז’ ויז’ן בסוף אוגוסט לוותה באופטימיות וביקושים גבוהים, כשהיא הגיעה בדיוק בזמן שבו השוק התלהב מבינה מלאכותית ומהסקטור הביטחוני. החברה גייסה כ-40 מיליון שקל לפי שווי של כ-130 מיליון שקל לפני הכסף, והמניה זינקה בכ-40% בימים הראשונים למסחר. למרות ההייפ החברה הציגה גירעון בהון העצמי, הפסדים מצטברים והכנסות שנתיות של כ-16 מיליון שקל בלבד וכשהמציאות דפקה בדלת המניה נפלה. מי שנכנסו בהתלהבות בגל העליות, בעיקר המשקיעים הקטנים, ספגו ירידות חדות של כמעט 50%, בעוד שגם המוסדיים שהשתתפו בהנפקה נותרו עם הפסד על הנייר. מאחורי החברה עומדים שלושת היזמים מרייזורלאבס, רז רודיטי, עידו רוזנברג ומיכאל זולוטוב, שהבטיחו “ללמוד מהעבר”, אך בשוק נראה כי “עוד חוזר הניגון” (אחרי ההייפ, המשקיעים באקסונז' מופסדים בעשרות אחוזים).

משה ממרוד תדיראן
צילום: סיון פרג'

בגלל הורדת התחזיות -הורדת דירוג לתדיראן

מעלות מורידה את הדירוג של תדיראן בנוץ' אחד, ברקע הורדת התחזיות וביצועים תפעוליים שהיו נמוכים מהצפי

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה תדיראן דירוג

חברת תדיראן גרופ תדיראן גרופ סופגת מכה נוספת, והפעם היא מגיעה מכיוון שוק החוב. סוכנות הדירוג S&P מעלות (Maalot) הורידה את דירוג המנפיק של החברה ל-'ilA+'. הורדת הדירוג היא ירידה בנוץ' אחד מ-'ilAA-', כאשר תחזית הדירוג יציבה.

פעולת הדירוג מגיעה כהמשך ישיר לעדכוני התחזיות של החברה כלפי מטה. סוכנות הדירוג מציינת במפורש כי ההורדה נובעת בעיקר מהיחלשות הפרופיל הפיננסי של החברה, כמו גם התוצאות התפעוליות שהיו נמוכות מהצפי. 

נזכיר כי תדיראן הודיעה על קיצוץ משמעותי בתחזית ההכנסות ל-2026 ל-2.5 מיליארד שקל בלבד, ירידה של 45% לעומת היעד המקורי של 4.5 מיליארד שקל שהוצג במאי 2024. העדכון נבע בין היתר מהערכה מחודשת של קצב הצמיחה המתון בשוק הסולארי באיטליה, מה שהוביל להפחתת מוניטין לא תזרימית של 73 מיליון שקל על חברת הבת VP Solar. בנוסף, מימוש הפוטנציאל בתחום מערכות האגירה בישראל נדחה לשלהי 2026 ולשנים מאוחרות יותר. מדובר בעדכון שלישי כלפי מטה בתוך שנה, המשקף פער עצום בין הצהרות ההנהלה למציאות העסקית בשווקי האנרגיה. להרחבה - תדיראן שוב מאכזבת את המשקיעים - מעדכנת תחזיות למטה

החולשה בפעילות ובפרופיל הפיננסי

השיקול המרכזי להורדה הוא פער משמעותי בין ציפיות הצמיחה המקוריות לבין הביצועים בפועל בתחומי הפעילות המרכזיים, קרי מוצרי צריכה ואנרגיה מתחדשת. S&P מעלות מציינת כי הביצועים היו נמוכים מהתחזיות, בין היתר בשל הסביבה המקרו-כלכלית, עליית הריבית והירידה החדה במחירי המוצרים בשל שינויים בשיטת התמריצים בשוק האיטלקי. בשנה החולפת, ההאטה בצמיחה והשחיקה ברווחיות בתחום האנרגיה באיטליה נבעו בין היתר מהסביבה המקרו כלכלית שכללה שיעורי אינפלציה וריבית גבוהים, מהצטברות מלאי גדול של מערכות סולאריות אצל יצרנים עולמיים שהובילה לירידה חדה במחירי המערכות באירופה, ומשינויים בשיטת התמריצים של ממשלת איטליה שהקטינו את כדאיות רכישתן עבור לקוחות הקצה.

היחלשות הפרופיל הפיננסי באה לידי ביטוי ביחסים המתואמים. יחס חוב ל-EBITDA המתואם עמד על כ-3.9x ב-12 החודשים שהסתיימו ב-30 ביוני 2025 , רמה שלטענת הסוכנות אינה הולמת את דירוג ה-'ilAA-' הקודם. בנוסף, סוכנות הדירוג נתנה משקל משמעותי להפחתת המוניטין המהותית שביצעה החברה. ההכרה בירידת ערך מוניטין של כ-73 מיליון שקל בפעילות האיטלקית (VP Solar) הובילה להפסד נקי של כ-52 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2025.