ראיון

דלתא מותגים: "צופים שיפור גדול יותר ברבעון השלישי - בגלל הנפילה של 80% במחירי התובלה" - המניה מזנקת ב-12%

גם היקף המלאי ירד ובחברה אומרים "חזרנו לרמות מלאי סבירות, לא נצטרך למכור בחיסול מלאי". דוחות דלתא מותגים לא היו מרשימים במיוחד. הם בסדר. אבל החברה כבר איבדה 40% בשנה האחרונה וכעת מזנקת בעקבות אופטימיות להמשך. האם השיפור צפוי גם אצל המתחרות - פוקס, ריטיילורס, קסטרו וגולף?
נתנאל אריאל |

מניות תחום האופנה וההלבשה ספגו מהלומה קשה בשנה האחרונה. החברות איבדו עשרות אחוזים (פוקס 0.97% עם מינוס 30%, דלתא מותגים -0.79% נפלה ב-40%, קסטרו 0.69% ב-53%, טרמינל איקס 0.19% ב-64%, גולף 0.34% והמשביר 365 -3.24% מחקו 30%. התוצאות נפגעו אחרי היציאה מהקורונה, כאשר החברות 'נתקעו' עם עודפי מלאי וחלקן יצאו למבצעי חיסול. זה אמנם פגע בהכנסות אבל זה עדיף על פני הכרה בהפסדים של מלאי לא מכור. האם הקושי בענף הסתיים ויתחיל שינוי מגמה? 

דלתא מותגים בהנהלתה של ענת בוגנר, החברה הבת של דלתא גליל  דלתא גליל -2.01%  של אייזיק דבח פרסמה היום דוחות סבירים אבל המניה מזנקת גם כי היא כבר זולה ובעיקר - בגלל התחזית לרבעון הקרוב: "ברבעון השני עדיין מכרנו מלאים שרכשנו בשנה שעברה, כאשר עלויות ההובלה היו הרבה יותר יקרות. מנגד שער המטבע היה קצת יותר נמוך מאשר היום אבל אנחנו בהחלט צופים בתוצאות הרבעון השלישי השפעה אפילו יותר גדולה של הירידה בעלויות ההובלה, שנפלו ב-80%" אומר יניב בנדק, סמנכ"ל הכספים של החברה.

שיפרתם את רמות המלאי, חזרתם לרמות נכונות מבחינתכם?

"אנחנו רוצים רמות מלאי של 4-4 וחצי חודשי מלאי. כלומר לפני פתיחת המותגים החדשים, שיעלו את המלאי, מדובר על אזור 165-170 מיליון שקל וזה גם תלוי בעונתיות, כאשר יש הבדל בין המחצית הראשונה לעומת המחצית השניה". המלאי של החברה ירד מרמות של 232 מיליון לפני שנה ו-195 מיליון ברבעון הקודם ל-168.4 מיליון בסוף הרבעון השני של השנה".

איך היחלשות השקל תשפיע עליכם?

החברה מצפה לפגיעה מסוימת ברווח הגולמי בתקופה הקרובה, אבל שההשפעה של ירידת מחירי התובלה תהיה משמעותית יותר: "אנחנו מעריכים שבמחצית השניה השפעת שער המט"ח על הרווח הגולמי תהיה יותר גדולה וניפגע יותר ברווח הגולמי. אבל בינתיים הפגיעה בדולר מתקזזת בגלל הירידה כאמור של 80% במחירי התובלה. 

"השנה הקרובה תהיה בסדר, יש לנו עסקאות הגנה בשער דולר של 3.3 שקלים לדולר ועוד רמה ב-3.6 שקלים לדולר. אבל ככל שבשנה הבאה הדולר יישאר ברמות של 3.65 עד 3.7 שקלים לדולר - תהיה פגיעה גדולה יותר".

ענת בוגנר מנכ

קיראו עוד ב"שוק ההון"

ענת בוגנר מנכ"לית דלתא מותגים. צילום: שי פרנקו

אתם מרוצים מרמת החשיפה למותגים החדשים שלכם?

מנכ"לית החברה, ענת בוגנר: "כן, מתקדמים לפי התכנון שלנו בהשקת המותגים החדשים. המודעות אליהם בעליה. חלק מההתמתנות בהוצאות הייתה ירידה קטנה בחנויות שהשפיעה על הוצאות המכירה והשיווק. אבל מנגד יש עלויות של הוצאת המותגים החדשים - כשפותחים חנויות או משיקים אתרים אז יש עלייה בעלויות המכירה והשיווק, וזה טבעי. בהתחלה העלויות גבוהות יותר ולוקח לזה קצת זמן להתמתן.

"ברבעון הרביעי וגם בראשון של השנה הבאה נראה עליה בהוצאות השיווק בעקבות פתיחת החנויות החדשות, אבל בטווח הארוך נתייצב ברמת ההוצאות שכולם רגילים אליהם, בכפוף לעליות המדד (אינפלציה) ושכר המינימום".

חנות דלתא מותגים. צילום: יחצ

חנות דלתא מותגים. צילום: יחצ

איך אתם מושפעים מהבלאגן השנה בישראל והאינפלציה?

"אי אפשר להתעלם מהאווירה במדינת ישראל, וזה לא קשור לדעה פוליטית. יש אווירה קצת יותר קשה אבל כמו שאתם רואים הפגיעה בדלתא היא מינורית, אם אפשר לקרוא לזה פגיעה. זו פגיעה ברמה של יום עבודה. מבחינתנו פחות או יותר ממשיכים כרגיל ומאמינים שככל שנמשיך לשפר ולרגש את הלקוחות נוכל לעזור להם להתגבר על התקופות האלה. בתקופות כאלה בדרך כלל לקוחות בוחרים במותגי קצה או מותגים זולים או ערך מיוחד והלקוחות רואים שאנחנו נותנים להם ערך".

למידע נוסף על המניה לחצו כאן:

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳