ישראייר מגדילה את צי המטוסים - "יגדיל את כמות המושבים ב-25%"
ישראייר בתקופה טובה - גם בעסקים וגם במניה; במקביל לרכישות (וכוונה לרכוש חברה צ'כית גדולה) חוכרת מטוסים; אורי סירקיס, מנכ"ל החברה - "התמחור של מניית ישראייר עדיין בחסר"
מניית חברת התעופה ישראייר ישראייר גרופ -1.37% טיפסה מתחילת השנה ב-74% למחיר של 1.7 שקל למניה, שווי של 445 מיליון שקל. העלייה היתה באוויר כשהדוחות ברבעונים האחרונים של שנה שעברה ביטאו צמיחה ורווח מרשימים. השנה מעריך אורי סירקיס, מנכ"ל החברה הרווח עשוי להיות דומה ואפילו מעט יותר - "באחת ממצגות המשקיעים שפרסמנו עדכנו שאנחנו מצפים שהרווח יהיה צפונה מאשר שנה שעברה אז הסתכם ב-19 מיליון דולר".
ובהינתן הרווחים האלו והתוכניות של החברה קדימה, סירקיס, סבור שהתמחור של המניה עדיין בחסר. "המשקיעים צריכים לראות שזה רווח מייצג וכשהם יראו עוד שנה כמו שנה שעברה, הם ירגישו בטוחים יותר ומכפיל הרווח יעלה".
סירקיס בונה גם על התרחבות. לצד רכישת מלונות ביוון ופעילויות משלימות נוספות והתמודדות על חברת התעופה צ'כית (עסקה שיעד הסגירה שלה נדחה בחצי שנה) החברה מדווחת היום על חכירת שני מטוסים.
דירקטוריון החברה אישר קליטת 2 מטוסי Airbus A320 נוספים לצי המטוסים של החברה. לאחר שהעסקה תצא לפועל צי המטוסים של ישראייר יעמוד על 11 מטוסים, מתוכם יופעלו 8 מטוסי Airbus A320 בהפעלה עצמית והיתר בדרך של חכירה רטובה. המטוסים אלו צפויים להיקלט במהלך שנת 2024 כאשר תקופת החכירה עבור כל אחד משני המטוסים אמורה להיות עד ל-8 שנים.
- ישראייר רוכשת 20% ממועדון כרטיסי האשראי של רמי לוי וישראכרט - לפי שווי של 200 מ' שקל
- אורי סירקיס: ״השנה הזו תהיה טובה יותר מהשנה הקודמת״
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמה מרוויחים על כל מטוס כזה?
"מטוס כזה מייצר סדר גודל לייצר בין 450-500 טיסות בשנה, ביחד שניהם יטיסו 140 אלף נוסעים במחיר ממוצע 250 דולר. זה הכנסות של 70 מיליון דולר ביחד ובשנה שעברה הרווחנו 5%-6% בשורה התחתונה, אז אם נניח אפילו 4% בלבד, אנחנו ברווח של ב-2.5-3 מיליון דולר לשני המטוסים".
לפני ההכנסות והרווח החברה תצטרך לקלוט את המטוסים, להכשיר טייסים ודיילות, ככה שיהיו הוצאות מסוימות, לא מאוד משמעותיות ועדיין תהיה תקופה של הכשרה. הכניסה למסלול שוטף-טיסות שוטפות תהיה מתישהו בשנה הבאה. "החלפנו את מטוסי ה-ATR שלנו לצי מטוסים אחיד שכולו מבוסס על מטוסי Airbus A320", אומר סירקיס, "אנחנו מפעילים קרוב ל-100 טיסות בחודש ב-Airbus A320. יש לנו במטוסים עכשיו 180 מושבים במקום 72 מושבים במטוסים הישנים. יש לנו 6 מטוסים של אירבוס עם 180 מושבים, כאשר אחד מהם עם פחות מושבים כי הוא מיועד למשלחות וחוץ מזה עוד 3 מטוסים בחכירה, שניים אירבוס - אחד עם 180 מקומות השני עם פחות קצת ואחד בואינג עם 189 מושבים. סה"כ אנחנו מפעילים 9 מטוסים.
"אנחנו חווים על אף האזהרות ממיתון והעלייה ביוקר המחייה, גידול משמעותי בפעילות ועל הרקע הזה ההצטיידות שלנו בשני מטוסים נוספים. זה יגדיל את הקיבולת של ישראייר ב-360 מושבים כ-25% מהמושבים שיש לנו.
- הכשרת הישוב מגייסת כ-100 מיליון שקל מהמוסדיים
- שוק האג"ח הקונצרני: ירידה של 10% באוקטובר אך זינוק של 200% בשנתיים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
לאחרונה עדכנה החברה כי הגיעה להסכמה עם בעלי מניות חברת התעופה הצ'כית סמארטווינגס (Smartwings) להאריך את המועד האחרון להשלמת המשא ומתן בדבר רכישת השליטה בסמארטווינגס ובחברות הבנות שלה על ידי ישראייר בחצי שנה. האם יש כאן דחייה שבסוף תתגלגל ל"ירידה" מהעסקה". לא בטוח. סירקיס מסביר שהנהלות החברות רוצות להשקיע את המשאבים שלהם בקיץ בתפעול השוטף. הקיץ הוא העונה החמה בתחום ולאחר מכן הם יחזרו לשולחן.
- 3.ישראלי 06/08/2023 17:46הגב לתגובה זורמי יודע לעשות עסקים
- 2.נויגטור 06/08/2023 15:04הגב לתגובה זומחר פוטין בצ'כיה והלכה ההשקעה
- למעשה הסינים הם הבעלים של החברה הצ'כית (ל"ת)רן א 07/08/2023 08:01הגב לתגובה זו
- משה 06/08/2023 21:27הגב לתגובה זולא הצכים מוכרים החברה בבעלות 50%חברה סינית ו50%אנשי עסקים ישראלים, העיסקה טובה מאד
- 1.דב 06/08/2023 14:57הגב לתגובה זולפני כל פעולה מבורכת מבחינתכם להגדלת ההיצע כראי לדאוג לאיזו אפשרות מענה אנושי או במייל. ניסיתי הכל פשוט לא עובד.

מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
מה שהיה היה - אבל תלמדו את הלקח החשוב בסיפור של אקסונז' ויז'ן לפעם הבאה
אחרי ירידות חדות בשווי החברה, יו"ר אקסונז’ ויז’ן אקסונז ויזן 3.94% ובעל המניות הגדול בחברה, רז רודיטי, רוכש מניות בשוק, במחירים שנמוכים בעשרות אחוזים ממחיר ההנפקה. מהדיווחים האחרונים לבורסה עולה כי רודיטי רכש מניות בשערים של 452 אגורות ב-21 באוקטובר ו-413 אגורות ב-27 באוקטובר, והגדיל את אחזקתו לכ-5.14 מיליון מניות, כ-28% מההון, בהיקף כספי של כ-100 אלף שקל. הרכישות מתבצעות כאמור על רקע ירידה חדה של למעלה מ-40% במניה מאז ההנפקה בסוף אוגוסט, רק לפני חודשיים אז גויסו כ-40 מיליון שקל לפי שווי של כ-130 מיליון שקל לפני הכסף. נציין כי רודיטי רכש מניות בימים הראשונים של החברה בבורסה, במחיר של כ-682 אגורות למניה, בהיקף גבוה יותר של כ-130 אלף שקל. כיום נסחרת החברה בשווי של כ-75 מיליון שקל בלבד. מי השקיע בחברה הזו עם גירעון בהון ועם הכנסות נמוכות, רק בגלל מילות באזז? מי השקיע ביזמים שכבר הפילו את המשקיעים בעבר? גם המוסדיים השתתפו. למרות שהכתובת היתה על הקיר:
מכר למשקיעים יקר וקונה בחזרה בזול
אז עכשיו, אחרי שהמשקיעים שפכו 40 מיליון שקל ואחרי נפילה במניה, בעל השליטה "מביע אמון" עם השקעה זניחה. אגב, חשוב להבהיר משהו חשוב. השווי של החברה לא ירד ב-40%, הוא בעצם התרסק הרבה יותר. השווי של פעילות החברה - דגש על פעילות החברה בהנפקה היה 130 מיליון שקל (שווי פעילות בלי קשר למזומנים בחברה). השווי כעת 75 מיליון שקל, אבל יש מזומנים בקופה. בנטרול המזומנים השווי 35 מיליון שקל. יש כאן נפילה של 70% בשווי הפעילות. התרסקות. המשמעות אגב, שאדון רז רודיטי קנה מניות בשליש מחיר אחרי חודשיים.
הרכישה האחרונה הייתה יכולה להיות הבעת אמון, ואולי היא כזו, אבל הסכום נמוך ואיפה הוא היה כל הדרך למטה. עכשיו באים?
מבדיקת ביזפורטל עולה שדווקא הציבור היה הקונה הדומיננטי בגל העליות של ספטמבר, בעוד המוסדיים שמימנו את ההנפקה החלו למכור בהדרגה. אותם משקיעים קטנים שבנו על ההייפ והאמינו להבטחות “ללמידה מהעבר” נותרו תקועים עם מניות שרחוקות ביותר מ-50% ממחיר הרכישה, וצריכים עלייה של 100% במניה בשביל "חילוץ", בזמן שבעל השליטה מנצל את המומנטום השלילי כדי לאסוף מניות.
לצד הציבור שהקפיץ את המניה על ההייפ, גם לגופים המוסדיים לא חלק ב"אשמה". מי שהשתתפו בהנפקה מתוך אמונה שמדובר ב"מניה חמה" לשוק הישראלי, מצאו את עצמם כעת עם הפסד על הנייר או בלחץ למכור. משיחות עולה כי גוף שרכש בהנפקה ומחזיק במניה
מוכר בשבועות האחרונים באופן מתודי, מה שמעמיק את הלחץ על השער, במיוחד לאור העובדה שמדובר במניה עם מחזור ממוצע קטן (במהלך אוקטובר המחזור הממוצע היה קטן מ-500 אלף שקל ביום). זה אולי נראה כמו מהלך טכני, אבל בפועל המשמעות היא שמי שהיה אמור לשמור על המשמעת המקצועית
בעת השתתפות בהנפקה, נאלץ למכור בהפסד על חשבון החוסכים. במציאות של מחזורי מסחר נמוכים, גם מכירות בהיקף מתון מספיקות כדי לגרור את המניה מטה עוד כמה אחוזים בכל יום.
- רייזור: ההכנסות ברבעון הראשון זינקו כמעט פי 6
- רייזור: ההכנסות קפצו פי 2; "הצפי שלנו ל-2025 הוא גבוה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנפקת הייפ שנעלם במהרה
ההנפקה של אקסונז’ ויז’ן בסוף אוגוסט לוותה באופטימיות
וביקושים גבוהים, כשהיא הגיעה בדיוק בזמן שבו השוק התלהב מבינה מלאכותית ומהסקטור הביטחוני. החברה גייסה כ-40 מיליון שקל לפי שווי של כ-130 מיליון שקל לפני הכסף, והמניה זינקה בכ-40% בימים הראשונים למסחר. למרות ההייפ החברה הציגה גירעון בהון העצמי, הפסדים מצטברים
והכנסות שנתיות של כ-16 מיליון שקל בלבד וכשהמציאות דפקה בדלת המניה נפלה. מי שנכנסו בהתלהבות בגל העליות, בעיקר המשקיעים הקטנים, ספגו ירידות חדות של כמעט 50%, בעוד שגם המוסדיים שהשתתפו בהנפקה נותרו עם הפסד על הנייר. מאחורי החברה עומדים שלושת היזמים מרייזורלאבס,
רז רודיטי, עידו רוזנברג ומיכאל זולוטוב, שהבטיחו “ללמוד מהעבר”, אך בשוק נראה כי “עוד חוזר הניגון” (אחרי ההייפ, המשקיעים באקסונז' מופסדים בעשרות אחוזים).

בגלל הורדת התחזיות -הורדת דירוג לתדיראן
מעלות מורידה את הדירוג של תדיראן בנוץ' אחד, ברקע הורדת התחזיות וביצועים תפעוליים שהיו נמוכים מהצפי
חברת תדיראן גרופ תדיראן גרופ סופגת מכה נוספת, והפעם היא מגיעה מכיוון שוק החוב. סוכנות הדירוג S&P מעלות (Maalot) הורידה את דירוג המנפיק של החברה ל-'ilA+'
פעולת הדירוג מגיעה כהמשך ישיר לעדכוני התחזיות של החברה כלפי מטה. סוכנות הדירוג מציינת במפורש כי ההורדה נובעת בעיקר מהיחלשות הפרופיל הפיננסי של החברה, כמו גם התוצאות התפעוליות שהיו נמוכות מהצפי.
נזכיר כי תדיראן הודיעה על קיצוץ משמעותי בתחזית ההכנסות ל-2026 ל-2.5 מיליארד שקל בלבד, ירידה של 45% לעומת היעד המקורי של 4.5 מיליארד שקל שהוצג במאי 2024. העדכון נבע בין היתר מהערכה מחודשת של קצב הצמיחה המתון בשוק הסולארי באיטליה, מה שהוביל להפחתת מוניטין לא תזרימית של 73 מיליון שקל על חברת הבת VP Solar. בנוסף, מימוש הפוטנציאל בתחום מערכות האגירה בישראל נדחה לשלהי 2026 ולשנים מאוחרות יותר. מדובר בעדכון שלישי כלפי מטה בתוך שנה, המשקף פער עצום בין הצהרות ההנהלה למציאות העסקית בשווקי האנרגיה. להרחבה - תדיראן שוב מאכזבת את המשקיעים - מעדכנת תחזיות למטה
החולשה בפעילות ובפרופיל הפיננסי
השיקול המרכזי להורדה הוא פער משמעותי בין ציפיות הצמיחה המקוריות לבין הביצועים בפועל בתחומי הפעילות המרכזיים, קרי מוצרי
צריכה ואנרגיה מתחדשת
- תדיראן נכנסת לתחום קירור חוות השרתים
- תדיראן: ההכנסות עלו, הפסד של 43.6 מיליון בשל שיערוך VP סולאר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
היחלשות
הפרופיל הפיננסי באה לידי ביטוי ביחסים המתואמים. יחס חוב ל-EBITDA המתואם עמד על כ-3.9x ב-12 החודשים שהסתיימו ב-30 ביוני 2025
