ראיון

ישראייר מגדילה את צי המטוסים - "יגדיל את כמות המושבים ב-25%"

ישראייר בתקופה טובה - גם בעסקים וגם במניה; במקביל לרכישות (וכוונה לרכוש חברה צ'כית גדולה) חוכרת מטוסים; אורי סירקיס, מנכ"ל החברה - "התמחור של מניית ישראייר עדיין בחסר"  

נחמן שפירא | (5)

מניית חברת התעופה ישראייר ישראייר גרופ 0%  טיפסה מתחילת השנה ב-74% למחיר של 1.7 שקל למניה, שווי של 445 מיליון שקל. העלייה היתה באוויר כשהדוחות ברבעונים האחרונים של שנה שעברה ביטאו צמיחה ורווח מרשימים. השנה מעריך אורי סירקיס, מנכ"ל החברה הרווח עשוי להיות דומה ואפילו מעט יותר - "באחת ממצגות המשקיעים שפרסמנו עדכנו שאנחנו מצפים שהרווח יהיה צפונה מאשר שנה שעברה אז הסתכם ב-19 מיליון דולר".

ובהינתן הרווחים האלו והתוכניות של החברה קדימה, סירקיס, סבור שהתמחור של המניה עדיין בחסר. "המשקיעים צריכים לראות שזה רווח מייצג וכשהם יראו עוד שנה כמו שנה שעברה, הם ירגישו בטוחים יותר ומכפיל הרווח יעלה".  

סירקיס בונה גם על התרחבות. לצד רכישת מלונות ביוון ופעילויות משלימות נוספות והתמודדות על חברת התעופה צ'כית (עסקה שיעד הסגירה שלה נדחה בחצי שנה) החברה מדווחת היום על חכירת שני מטוסים. 

דירקטוריון החברה אישר קליטת 2 מטוסי Airbus A320 נוספים לצי המטוסים של החברה. לאחר שהעסקה תצא לפועל צי המטוסים של ישראייר יעמוד על 11 מטוסים, מתוכם יופעלו 8 מטוסי  Airbus A320  בהפעלה עצמית והיתר בדרך של חכירה רטובה. המטוסים אלו צפויים להיקלט במהלך שנת 2024 כאשר תקופת החכירה עבור כל אחד משני המטוסים אמורה להיות עד ל-8 שנים.

כמה מרוויחים על כל מטוס כזה?

"מטוס כזה מייצר סדר גודל לייצר בין 450-500 טיסות בשנה, ביחד שניהם יטיסו 140 אלף נוסעים במחיר ממוצע 250 דולר. זה הכנסות של 70 מיליון דולר ביחד ובשנה שעברה הרווחנו 5%-6% בשורה התחתונה, אז אם נניח אפילו 4% בלבד, אנחנו ברווח של ב-2.5-3 מיליון דולר לשני המטוסים".

לפני ההכנסות והרווח החברה תצטרך לקלוט את המטוסים, להכשיר טייסים ודיילות, ככה שיהיו הוצאות מסוימות, לא מאוד משמעותיות ועדיין תהיה תקופה של הכשרה. הכניסה למסלול שוטף-טיסות שוטפות תהיה מתישהו בשנה הבאה. "החלפנו את מטוסי ה-ATR שלנו לצי מטוסים אחיד שכולו מבוסס על מטוסי Airbus A320", אומר סירקיס, "אנחנו מפעילים קרוב ל-100 טיסות בחודש ב-Airbus A320. יש לנו במטוסים עכשיו 180 מושבים במקום 72 מושבים במטוסים הישנים. יש לנו 6 מטוסים של אירבוס עם 180 מושבים, כאשר אחד מהם עם פחות מושבים כי הוא מיועד למשלחות וחוץ מזה עוד 3 מטוסים בחכירה, שניים אירבוס - אחד עם 180 מקומות השני עם פחות קצת ואחד בואינג עם 189 מושבים. סה"כ אנחנו מפעילים 9 מטוסים.

"אנחנו חווים על אף האזהרות ממיתון והעלייה ביוקר המחייה, גידול משמעותי בפעילות ועל הרקע הזה ההצטיידות שלנו בשני מטוסים נוספים. זה יגדיל את הקיבולת של ישראייר ב-360 מושבים כ-25% מהמושבים שיש לנו. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

לאחרונה עדכנה החברה כי הגיעה להסכמה עם בעלי מניות חברת התעופה הצ'כית סמארטווינגס (Smartwings) להאריך את המועד האחרון להשלמת המשא ומתן בדבר רכישת השליטה בסמארטווינגס ובחברות הבנות שלה על ידי ישראייר בחצי שנה. האם יש כאן דחייה שבסוף תתגלגל ל"ירידה" מהעסקה". לא בטוח. סירקיס מסביר שהנהלות החברות רוצות להשקיע את המשאבים שלהם בקיץ בתפעול השוטף. הקיץ הוא העונה החמה בתחום ולאחר מכן הם יחזרו לשולחן.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ישראלי 06/08/2023 17:46
    הגב לתגובה זו
    רמי יודע לעשות עסקים
  • 2.
    נויגטור 06/08/2023 15:04
    הגב לתגובה זו
    מחר פוטין בצ'כיה והלכה ההשקעה
  • למעשה הסינים הם הבעלים של החברה הצ'כית (ל"ת)
    רן א 07/08/2023 08:01
    הגב לתגובה זו
  • משה 06/08/2023 21:27
    הגב לתגובה זו
    לא הצכים מוכרים החברה בבעלות 50%חברה סינית ו50%אנשי עסקים ישראלים, העיסקה טובה מאד
  • 1.
    דב 06/08/2023 14:57
    הגב לתגובה זו
    לפני כל פעולה מבורכת מבחינתכם להגדלת ההיצע כראי לדאוג לאיזו אפשרות מענה אנושי או במייל. ניסיתי הכל פשוט לא עובד.
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

גורג חורש
צילום: תמר מצפי

יוניון השקעות של ג'ורג' חורש זכתה בזכיינות דקטלון בישראל

ג'ורג' חורש, זכיין H&M ויבואן טויוטה, יפעיל את רשת דקטלון בישראל וישקיע מעל 100 מיליון שקל בשדרוג, הרחבה וטכנולוגיה. העסקה ממתינה לאישור רשות התחרות

רן קידר |
נושאים בכתבה ג'ורג' חורש
יוניון החזקות, שבבעלות ג'ורג' חורש, תפעיל את רשת דקטלון בישראל תחת מודל זכיינות. דקטלון, שפעלה עד כה ישירות בארץ מאז כניסתה ב-2017, תעביר את הפעילות לידיים מקומיות, מהלך גלובלי של הרשת שמיושם כעת גם במדינות נוספות. חורש, שגבר על מתמודדים כמו קבוצת פוקס פוקס 0%   של הראל ויזל ומובמנט  (בעלת רשת בש־גל), צפוי להשקיע מעל 100 מיליון שקל ברכישת הפעילות המקומית, הכוללת את 11 הסניפים הקיימים, המלאי, זכויות השכירות והתשתיות. העסקה עדיין ממתינה לאישור רשות התחרות. לצד הרכישה, חורש מתכנן השקעות נרחבות: חידוש מראה הסניפים, הכנסת טכנולוגיות מתקדמות, שיפור חוויית הקנייה והרחבת פריסת הסניפים – מהלך שמסמן את כניסתו הרשמית של יוניון לעולם הספורט והוולנס, נוסף על פעילותו בתחומי האופנה, הרכב, הנדל"ן והפיננסים.

דקטלון היא אחת מרשתות הספורט הגדולות בעולם עם כ-1,800 חנויות, 101 אלף עובדים ונוכחות ב-80 מדינות. במהלך 2024 רשמה הכנסות של 16.2 מיליארד יורו ורווח נקי של 787 מיליון יורו. מעל מחצית מהמכירות מגיעות ממותג פרטי, דבר שמקטין את החשש לניגוד עניינים מול זכיינים מקומיים שמפעילים מותגים מתחרים, סוגיה שעמדה במרכז הבחינה מול קבוצת פוקס, המחזיקה בזכיינות נייקי בישראל. 

מאז שנכנסה לישראל ב-2017, פעלה דקטלון ישירות אך בשנה האחרונה החלה בצמצום שטחי מסחר והעברת דגש לסניפים קטנים יותר בפורמט "דקטלון סיטי", דוגמת הסניף החדש בקניון עזריאלי בתל אביב. המעבר לזכיין נועד לצמצם עלויות תפעול, להקטין חשיפה שכרית ולהעביר את ניהול ההון האנושי לגורם מקומי שמכיר את השוק. הניצחון של חורש אינו מפתיע: לצד הזיכיון ל-H&M וניהול פעיל של יוניון השקעות בעולמות האנרגיה, הנדל"ן והתעשייה, הוא גם בעל מניות בסופר־פארם ומתמודד בימים אלו, יחד עם הראל ביטוח, על רכישת כאל. 

לחורש יש את ההון, ואת הניסיון בזכיינות ויכולות ניהול מקומיות. ליוניון השקעות, שבבעלותו של חורש, שורה של אחזקות כולל בעלות מלאה על יבואנית הרכב יוניון מוטורס (טויוטה לקסוס וג'ילי), וכן אחזקה בסופר־פארם (35%). לפני כשנה וחצי, השלימה החברה מהלך לרכישת 20% מתחנת הכוח אשכול, לפי שווי של כ-9 מיליארד שקל. עבור שוק הקמעונאות בישראל, מדובר במהלך שצפוי לייצר דינמיקה חדשה: חיזוק התחרות במוצרים טכניים במחירים אטרקטיביים, מענה לביקוש הגובר לאורח חיים ספורטיבי והרחבת הנגישות לצרכנים גם בפריפריה. 

העסקה בין דקטלון העולמית ליוניון חורש עדיין כפופה לאישור רשות התחרות, שתבחן האם למהלך יש השפעה אפשרית על התחרות בענף הקמעונאות בכלל ובתחום הספורט בפרט. אף שדקטלון מפעילה בעיקר מותגים פרטיים ולא נחשבת לשחקן מונופוליסטי, היקף הפעילות של חורש בענפי ריטייל נוספים, כמו H&M, סופר־פארם ומועמדותו ברכישת כאל, עשוי לדרוש מהרשות לבחון את רוחב ההחזקות ואת ההצטלבות בין תחומי פעילות שונים. עם זאת, לא מדובר בעסקה המעוררת התנגדות עקרונית בענף, ומרבית ההערכות הן כי היא תקבל את האישורים הדרושים תוך עמידה בתנאים מסוימים אם יידרשו.