ראיון

מנכ"ל קנבוטק: "שוק חולי סרטן הלבלב הוא עשרות ומאות מיליארדי דולרים"

קנבוטק השלימה סיימה ניסויים להוכחת בטיחות התרופה הבוטנית של החברה לסרטן הלבלב וסרטן המעי הגס; המנכ"ל אלחנן שקד בראיון לביזפורטל: "יש לנו תהליך לא קטן בהובלת המחקר. נצטרך שותף אסטרטגי שיכול להוביל את כל התהליך"
דור עצמון | (8)

חברת קנבוטק 0% העוסקת במחקר ופיתוח תרופות מבוססות קנאביס ופטריות, דיווחה בתחילת השבוע כי סיימה בהצלחה שני ניסויים פרה-קליניים להוכחת בטיחות התרופה הבוטנית של החברה לסרטן הלבלב וסרטן המעי הגס, אשר פותחה במעבדתו של פרופ' פואד פארס.

במסגרת הניסוי הראשון שנערך במתן פומי (אוראלי) על מודל חיה, הצליחה החברה לקבוע את המינון המירבי למתן התרופה כטיפול בסרטן הלבלב וסרטן המעי הגס. במסגרת הניסוי השני שנערך לאחרונה במודל תאי, הצליחה החברה להוכיח כי לפטרייה יכולת לחסל תאי סרטן מעי גס במינונים נמוכים, וכן נרשמה סינרגיה בין הפטרייה והקנבינואידים, כאשר שילובם הביא לאפקטיביות מקסימלית והרג של 100% מתאי סרטן המעי הגס. בניסוי נבדק גם מנגנון ההרג התאי, והתוצאות מצביעות על כך שהטיפול בתאים הסרטניים משרה הפעלת מנגנון תאי הגורם לתמותת תאים מתוכנתת, הנקראת אפופטוזיס.

ההודעה הביאה את מניית קנבוטק לזנק במסחר ביום ראשון בלמעלה מ-30% אך בשנת 2022 היא ירדה בלמעלה מ-60%, כעת היא נסחרת במחיר של 21.7 שקל המבטא שווי שוק של 45.2 מיליון שקל. במחצית הראשונה של 2022 החברה הפסידה כ-15.1 מיליון שקל על הכנסות של 448 אלף שקל בלבד.

בראיון לביזפורטל אומר המנכ"ל אלחנן שקד כי "אנחנו העמדנו לעצמנו אבני דרך של בניית אב-טיפוס לתרופה, הכנה של תיק מוצר ואז פנייה למתווה של ה-FDA וחיפוש שותף אסטרטגי ברמה של חברת ביג-פארמה שיכולה להוביל את כל התהליך. גודל השוק הוא עשרות עד מאות מיליארדי דולרים. עדיין יש לנו תהליך לא קטן בהובלת המחקר הזה אבל הנסיבות הן שלאור העובדה לסרטן הלבלב אין כרגע פתרון, אנחנו מקווין לקבל מתווה מאוד ליברלי מה-FDA שיאפשר לקצר תהליכים ולהנגיש את זה לקהלים בצורה הרבה יותר מהירה מאשר תהליך רגיל".

מתי אתם צופים שיתקבל האישור מה-FDA?

"כאמור, אנחנו נפנה ל-FDA רק לקראת החציון, אבל מעל הכל אנחנו חייבים שותף אסטרטגי, חברה שיש לה ניסיון רב בהובלה של תהליכים כאלה".

מה הם מנועי הצמיחה של החברה?

"לקנבוטק יש 3 מנועי צמיחה: הראשון הוא התרופה הבוטנית שאנחנו מייצרים מהיום הראשון. לפני כשנה, כשחתמנו על הסכם הבלעדיות להובלת התהליך הגדרנו את האסטרטגיה המדעית והצלחנו להגיע למיצוי שמרכז את כלל החומרים הפעילים והאפקטיביים בתהליך והיום זה מוסדר לחלוטין. מנוע נוסף הוא האונקולוגיה האינטגרטיבית, קנבוטק נהנית מהידע שנצבר בכל הקשור לפטריות. בנינו מפטריות שמוכרות ע"י הרגולטורים כפטריות רפואיות קופמלקסים של פתרונות בשילוב עם קנבנואידים מצמח הקנאביס ואנחנו משיקים כבר ברבעון הזה בקליפורניה פתרונות שמשלתבים יחד עם כימותרפיה מסורתית. המנוע השלישי הוא הרפואה המניעתית שמכיל 35 מוצרים העולם ה"וולנס" שהם שילובים של פטריות מרפא, כך נכנסנו לאנגליה, חתמנו על מזכר כוונות עם סופר פארם על כניסה לפולין והכוונה היא להיכנס למדינות נוספות במהלך השנה".

מה מצב המזומנים בקופה? לכמה זמן הם יספיקו?

"כפי שהחברה פרסמה בדוח המחצית, המזומנים שלנו עומדים על כ-9 מיליון שקלים ובנוסף ישנן הכנסות נוספות לאור מכירות בחו"ל. אני לא יכול להתייחס לגבי האם נבצע גיוסים נוספים".

המנייה ירדה בלמעלה מ-60% ב-2022 כשהמדדים ירדו ב-20% הממוצע. מה קרה?

"אני יודע רק דבר אחד - קנבוטק היום היא הרבה יותר טובה ממה שהייתה לפני שנה. היא סיימה תהליכי מחקר וכל מה שקשור לאונקולוגיה האינטגרטיבית. היא התקדמה מאוד בתרופה הבוטנית, קצב המכירות שלה משתפר כל הזמן באנגליה, היא חותמרת על שיתופי פעולה, מקימה מיזם בקליפורניה ועוד. לצערנו אנחנו חלק מתופעה גלובלית וגם מקומית של ירידות בלי שום קשר לפעילות של החברה, לצערי הרב זאת המציאות ואין לנו את מי להאשים. אין קשר בין פעילות קנבוטק ומה שקורה בתוך החברה לבין ההתנהלות של המניה".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

איפה תהיו בעוד שנתיים?

"אנחנו מקווים להיות במסלול של ניסויים קליניים ב-FDA עם התרופה הבוטנית ואולי גם בשיתוף פעולה עם חברת פארמה גדולה שתעניק את הניסיון שלה בהובלת התהליך הזה. אנחנו מקווים להיות במספר מדינות בארה"ב עם עשרות אלפי חולים באונקולוגיה האינטגרטיבית. ברפוא המניעתית אנחנו עתידים להיות בלא מעט מדינות באירופה כולל כניסה לשוק היפני במהלך 2023-2024".

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אבא נפטר 13/01/2023 09:17
    הגב לתגובה זו
    הכל כסף
  • ינאי 19/06/2024 17:04
    הגב לתגובה זו
    אני השקעתי בהם ואני מופסד בכל ההשקעה ,עדיין אני רואה את הכוונה הטובה לעזור אפילו חלקית בריפוי המחלות הארורות האלה .
  • 6.
    משקיען 11/01/2023 19:24
    הגב לתגובה זו
    הוא נוכל כי לחברה אין כמעט כסף יש לה 9 מיליון אותם היא תשרוף תוך זמן קצר ואז הנפקה ועוד הנפקה ועוד הנפקה תראו מה קרה בייתר החברות האלו. אם המנכל חושב שהחברה שלו היא שוס כל כך גדול נראה אותו מגייס 100 מיליון דולר מחברה גדולה שתאמין בפיתוח שלהם. אבל המנכל גיבור על משקעים קטנים תמימים וטפשים - כמונו. זהירות גדולה מאוד נדרשת. השקעה ברמת סיכון הכי גבוהה.
  • 5.
    HT 11/01/2023 13:50
    הגב לתגובה זו
    הדרך הכי בטוחה להימנע ממחלות ולהיתגבר. זה בחינם לכאן אף אחד לא משווק
  • 4.
    דן 11/01/2023 10:56
    הגב לתגובה זו
    מאמין בחברה . כמובן לא ממליץ
  • 3.
    זהירות קנבוטק 11/01/2023 10:55
    הגב לתגובה זו
    מניה לצלול חזק אין להם כסף זהירות שלא יתפרו אתכם שם מניה על הפנים ואין להם כסף
  • 2.
    קנבואיד 11/01/2023 10:47
    הגב לתגובה זו
    חברה קטנה שמצהירה על מטרה גדולה ,גם אם יש היסברות קטנה שהחברה תתקדם ,יש לפיתוח עלויות משמע גיוסים ודילולים,ובתחום הקנביס שנמצא בקריסה גלובלית בשוק ההון השקעה בעלת מאפייני ,סיכון גבוהה ביותר
  • 1.
    החיים חשובים מכסף 11/01/2023 10:43
    הגב לתגובה זו
    על הממשלות לתמוך ולעודד את הפרוייקט הרפואי הזה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

גורג חורש
צילום: תמר מצפי

יוניון השקעות של ג'ורג' חורש זכתה בזכיינות דקטלון בישראל

ג'ורג' חורש, זכיין H&M ויבואן טויוטה, יפעיל את רשת דקטלון בישראל וישקיע מעל 100 מיליון שקל בשדרוג, הרחבה וטכנולוגיה. העסקה ממתינה לאישור רשות התחרות

רן קידר |
נושאים בכתבה ג'ורג' חורש
יוניון החזקות, שבבעלות ג'ורג' חורש, תפעיל את רשת דקטלון בישראל תחת מודל זכיינות. דקטלון, שפעלה עד כה ישירות בארץ מאז כניסתה ב-2017, תעביר את הפעילות לידיים מקומיות, מהלך גלובלי של הרשת שמיושם כעת גם במדינות נוספות. חורש, שגבר על מתמודדים כמו קבוצת פוקס פוקס 0%   של הראל ויזל ומובמנט  (בעלת רשת בש־גל), צפוי להשקיע מעל 100 מיליון שקל ברכישת הפעילות המקומית, הכוללת את 11 הסניפים הקיימים, המלאי, זכויות השכירות והתשתיות. העסקה עדיין ממתינה לאישור רשות התחרות. לצד הרכישה, חורש מתכנן השקעות נרחבות: חידוש מראה הסניפים, הכנסת טכנולוגיות מתקדמות, שיפור חוויית הקנייה והרחבת פריסת הסניפים – מהלך שמסמן את כניסתו הרשמית של יוניון לעולם הספורט והוולנס, נוסף על פעילותו בתחומי האופנה, הרכב, הנדל"ן והפיננסים.

דקטלון היא אחת מרשתות הספורט הגדולות בעולם עם כ-1,800 חנויות, 101 אלף עובדים ונוכחות ב-80 מדינות. במהלך 2024 רשמה הכנסות של 16.2 מיליארד יורו ורווח נקי של 787 מיליון יורו. מעל מחצית מהמכירות מגיעות ממותג פרטי, דבר שמקטין את החשש לניגוד עניינים מול זכיינים מקומיים שמפעילים מותגים מתחרים, סוגיה שעמדה במרכז הבחינה מול קבוצת פוקס, המחזיקה בזכיינות נייקי בישראל. 

מאז שנכנסה לישראל ב-2017, פעלה דקטלון ישירות אך בשנה האחרונה החלה בצמצום שטחי מסחר והעברת דגש לסניפים קטנים יותר בפורמט "דקטלון סיטי", דוגמת הסניף החדש בקניון עזריאלי בתל אביב. המעבר לזכיין נועד לצמצם עלויות תפעול, להקטין חשיפה שכרית ולהעביר את ניהול ההון האנושי לגורם מקומי שמכיר את השוק. הניצחון של חורש אינו מפתיע: לצד הזיכיון ל-H&M וניהול פעיל של יוניון השקעות בעולמות האנרגיה, הנדל"ן והתעשייה, הוא גם בעל מניות בסופר־פארם ומתמודד בימים אלו, יחד עם הראל ביטוח, על רכישת כאל. 

לחורש יש את ההון, ואת הניסיון בזכיינות ויכולות ניהול מקומיות. ליוניון השקעות, שבבעלותו של חורש, שורה של אחזקות כולל בעלות מלאה על יבואנית הרכב יוניון מוטורס (טויוטה לקסוס וג'ילי), וכן אחזקה בסופר־פארם (35%). לפני כשנה וחצי, השלימה החברה מהלך לרכישת 20% מתחנת הכוח אשכול, לפי שווי של כ-9 מיליארד שקל. עבור שוק הקמעונאות בישראל, מדובר במהלך שצפוי לייצר דינמיקה חדשה: חיזוק התחרות במוצרים טכניים במחירים אטרקטיביים, מענה לביקוש הגובר לאורח חיים ספורטיבי והרחבת הנגישות לצרכנים גם בפריפריה.