נתנאל אריאל
צילום: משה בנימין
פרשנות

אלפרד אקירוב ניצח בקרב - ולא בטוח שהוא יפסיד במערכה

הבחירות בכלל: חצי בעד רכישת מקס, חצי נגד; אסור לחברה לרכוש את מקס רק בגלל שליו"ר יש זכות וטו. לא קונים כאן פעילות זניחה, רוכשים פעילות ענקית שמשנה את אופי הקבוצה - בשביל זה צריך רוב מוחץ
נתנאל אריאל | (21)

אלפרד אקירוב רושם ניצחון. זה ניצחון בקרב חשוב,(מאבק שליטה) אבל זה עדיין לא ניצחון במערכה הגדולה. אקירוב ששולט באלרוב אלרוב נדלן -2.07% שמחזיקה בנתח מכלל ביטוח כלל עסקי ביטוח 0.61% רוצה להגדיל את אחזקתו בכלל ביטוח, כשבמקביל הנהלת החברה עושה כל שביכולתה להצר את צעדיו ואת יכולתו להגיע להשפעה מהותית ושליטה על החברה. 

הנהלת החברה הגישה הצעה לרכישת מקס, הצעה שצריכה לעבור את אישור הדירקטוריון. היום היו "בחירות" לדירקטוריון, על רקע ניסיונו של אקירוב לשנות את החברים בו. אקירוב שמחזיק ב-15% ממניות כלל הצליח למנות את מוקי אברמוביץ' ואהרון פוגל לדירקטורים וזה נחשב ניצחון גדול. אלא שהיו"ר הנוכחי חיים סאמט נבחר שוב והוא לא באג'נדה של אקירוב, אלא ההיפך.

הסוגיה הבוערת היא רכישת מקס, ונראה שאחרי השינויים בדירקטוריון יהיה תיקו בין הדירקטורים ביחס לאישורה, אך היו"ר עם זכות הווטו שלו יכול להכריע והוא בעד העסקה. 

לפני ההצבעה היו לתומכים ברכישת מקס רוב, כעת זה תיקו, אבל זה תיקו שמוביל לפנדלים לא להכרעה. חברת ביטוח ענקית לא יכולה לרכוש חברת אשראי גדולה ולשנות את עסקיה בצורה משמעותית מרוב שנוצר בווטו. זה יהיה פתח לצרות, תביעות וקשיים עתידיים. כדי ללכת למהלך כל כך חשוב כמו רכישת מקס, צריך לקבל רוב מוצק בדירקטוריון. נכון, ההנהלה בראשות יורם נוה מאוד תומכת, אבל הדירקטוריון חצוי לחלוטין. 

כלל החליטה לרכוש את מקס (לשעבר לאומי כארד), תמורת 2.47 מיליארד שקל. הרווח המייצג של מקס (בנטרול אירועים חד פעמיים) מסתכם ב-200-230 מיליון שקל. הרכישה אמורה להתבצע כך: כשליש מהשווי במניות ומשלמת כ-1.6 מיליארד שקל במזומן (לשם כך היא יצאה להנפקה בתחילת השנה) כשחלק גדול מהמזומן - כ-850 הוא מימון זול. בואו נעשה חשבון - היא מביאה בעצם סביב ה-800 מיליון שקל ומרוויחה עליהם כ-200 מיליון שקל (רווח של כ-200-230 מיליון פחות מימון של כ-20-30 מיליון). זו תשואה של 25% על ההון, אבל צריך להתייחס גם להקצאת המניות (דילול של כ-7%) כך שבפועל זה נמוך יותר. מנגד, יש כאמור סינרגיה שאם בכלל ידעו לנצל אותה, המספרים יעלו משמעותית. 

אקירוב שמנסה לשלוט בכלל ביטוח מתנגד לרכישת מקס, ואמר זאת לא מעט פעמים. כלל ביטוח מצידה מנסה להצר את צעדיו של אקירוב כבר מתחילת הדרך, כאשר לפחות חלק מהסיבה להנפקה הייתה גם כדי לדלל את החלק שלו בחברה, או לאלץ אותו לשלם הרבה יותר כדי לרכוש עוד מניות בה. מבחינת חברת הביטוח, שאין לה גרעין שליטה, עדיף לה להישאר כזו. מה היא צריכה 'כאב ראש' של בעל שליטה דומיננטי. אבל הוא כמובן מצידו מבקש 'תשחקו הוגן'. אקירוב לא חסך מילים קשות מהנהלת כלל וטען כי הם "אנשי ביטוח שלא מבינים בפיננסים והנפקות". בהמשך, רשות ניירות ערך אף בלמה - לפחות באופן זמני - ניסיונות של אקירוב למנות דירקטורים מטעמו.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    ניר 16/01/2023 08:50
    הגב לתגובה זו
    כלל ביטוח מחפשת כיווני ומנועי התפתחות חדשים מעבר לביטוח. מקס נראית כיוון הגיוני.
  • 9.
    באו נאמר שלא 11/01/2023 20:54
    הגב לתגובה זו
    כולו אגו וצלצולים בתור לקוח של כלל מעדיף ההנהלה הנוכחית ללא גרעין שליטה מאשר את אקירוב שבאופן אישי לא הייתי קונה ממנו רכב יד שניה
  • 8.
    דן 05/01/2023 12:57
    הגב לתגובה זו
    לא ברורה הכותרת
  • dw 05/01/2023 15:45
    הגב לתגובה זו
    כך, אם יושג רוב מבין בעלי המניות? בבקשה, אפשר להתקדם, אבל אם לא? אז לבחור לקדם את העיסקה מנוגד לרצונם של רוב בעלי המניות המשלמים לסאמט את המשכורת. בל נתבלבל. סאמט עובד בשבילנו. לא להפך.
  • 7.
    dw 05/01/2023 12:41
    הגב לתגובה זו
    עם ה 500 מלשח שגייסה בתחילת השנה אפשר למשל לקנות מניות של... כלל ביטוח! כלומר בייבק למניה, הנסחרת ב 0.6 על ההון. עיסקת מקס היא בפירוש לא ההצעה הכי הכי טובה שכלל ביטוח יכולה לעשות עם הכסף שלה ולכן אם קרן ורבורג מבקשים שנקנה את מקס אז בבקשה שיורידו את המחיר, אחרת תודה אבל לא תודה.
  • יריב 07/01/2023 18:45
    הגב לתגובה זו
    כשאין לחברה סיכוי לצמוח מהר מספיק, שתחזיר כספים למשקיעים, אם בצורת דיבידנד ואם בצורת בייבק. אבל הנהלת החברה מציעה כאן אופק לצמיחה עתידית ולמעשה אומרת לך שהיא יכולה לתת לך תשואה טובה על הכסף הזה ולכן יהיה בו שימוש. אם יש לך אלטרנטיבות השקיה טובות יותר, אתה מוזמן להציע אותן להנהלה ולדירקטוריון, אני מניח שיאזינו לך. אני אף פעם לא מתנגד לקבל הנחה ואני מניח שאם זה אפשרי בעסקת מקס, הנהלת כלל תעשה זאת.
  • 6.
    dw 05/01/2023 12:38
    הגב לתגובה זו
    אני מניח רווח מייצג של 150 מלשח ולכן לא מוכן לשלם על מקס 2.5 מיליארד
  • 5.
    dw 05/01/2023 12:17
    הגב לתגובה זו
    אני מסכים עם נתנאל הכתב. בהתחשב בתיקו בדירקטוריון הייתי מציע לערוך אסיפה כללית של בעלי המניות ובה אנחנו - בעלי המניות, נצביע אם ברצוננו להתקדם עם רכישת מקס או לא. בסופו של דבר מי שלוקח את הסיכון בעיסקה זה אנחנו, בעלי המניות, ולא הדירקטורים או הנהלת החברה. הם מקבלים משכורת כל חודש. אנחנו אלה שמביאים את הכסף ואלה שנושאים בסיכון אם הקניה תתברר ככשלון. לדעתי תימחור מקס מופרז ואני כבעל מניות כלל ביטוח מתנגד לרכוש את מקס לפי ש"ש כ"כ כ"כ גבוה כמו 2.5 מיליארד. אינני פוסל את הרכישה באופן עקרוני כמובן, שכן זו חברה טובה, אבל לפי שווי של 2.5 מיליארד? זה מוגזם. אם תמחור העיסקה ירד ל 1.5-2 מיליארד אז אני מוכן לשקול לשנות דעתי.
  • 4.
    יריב 05/01/2023 10:16
    הגב לתגובה זו
    אם זה לא טוב לאקירוב, שיוותר על כלל. לי יש הרגשה שהוא מונע מרגשות נקם נגד ההנהלה שעשתה לו בעיות בחברה דלו, אלרוב. המאבק שלו הוא לא לטובת כלל.
  • עיסקה טובה במחיר הזה? (ל"ת)
    כ 05/01/2023 13:15
    הגב לתגובה זו
  • dw 05/01/2023 12:23
    הגב לתגובה זו
    אני לא פוסל עקרונית את עיסקת הרכישה אך כבעל מניות מתנגד בכל תוקף לשלם על מקס 2.5 מיליארד שקל. יש לכלל ביטוח שפע אלטרנטיבות השקעה יותר טובות בשווקים של היום. אפילו בייבק למניות של עצמנו. אם קרן ורבורג תסכים להפחית, משמעותית, את תמחור העיסקה אז יש על מה לדבר.
  • יריב 05/01/2023 14:10
    מקס מייצרת מזומנים בקצב טוב, ישנן סינרגיות רבות. אם כלל רוצה לחזור לעמדת הובלה היא צריכה להתרחב מעבר לשוק הביטוח בתחומים סינרגיסטיים, כמו הראל למשל. הישארות בעולם הביטוח תביא לצמיחה מוגבלת. אם אתה מתייחס לירידת שווי ישראכרט כנקודת ייחוס לשווי מקס, דע לך שישר אכרם קיבלה תנאים מופלגים מבנק הפועלים שהסתיימו וגרמו לקריסת המניע ואין להשליך מזה על שווי מקס. אתה צריך להתייחס לתשואה על ההון המושקע, והיא טובה מאד ולסינרגיות.
  • 3.
    לילי 05/01/2023 08:02
    הגב לתגובה זו
    מהלכי ההנהלה מפזרים כסף ומניות כדי למנוע מאקירוב להשתלט . מחיר המניה יורד ואקירוב יקנה את החברה בגרושים .
  • סאמיט מונה ע"י אקירוב לכאורה הוא עוזר לבוס לקנות בזול (ל"ת)
    לילי 05/01/2023 11:58
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    נועם 05/01/2023 02:44
    הגב לתגובה זו
    מכלל ביטוח
  • dw 05/01/2023 12:21
    הגב לתגובה זו
    הטיעונים שלו מוצדקים - מדובר בעיסקה לא אטרקטיבית מבחינתנו בעלי המניות ובהצבעה אתמול אני הצבעתי בדומה לו, ואין לי שום קשר אליו ואפילו לא מחזיק במניות אלרוב. אני סתם בעל מניות קטן ואני זה שאהיה מושפע מהחלטות הנהלת כלל ביטוח. הם מקבלים משכורת כל חודש. אני זה שלוקח את הסיכון, על כספי האישי. אני מתנגד בתוקף לחלץ את קרן ורבורג לפי תמחור כ"כ כ"כ מוגזם למקס. זו חברה טובה אמנם אבל דחילק? בשווקים של היום לשלם להם 2.5 מיליארד? התחרפנו לגמרי.
  • יריב 05/01/2023 14:13
    עסקת מקס טובה מבחינת המספרים ואקירוב רוצה לעצור אותה ממניעים אישיים. הוא לא בא לבנות, הוא בא לנקום.
  • 1.
    next is to replace a normal Chairman where the obj 05/01/2023 01:47
    הגב לתגובה זו
    next is to replace a normal Chairman where the objective is profit and not buying companies and to dilute trusted shareholders!
רשף טכנולוגיות מרעומים
צילום: רשף

הבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

מחצית שנייה נהדרת לארית, אבל מה יהיה בהמשך? ניתוח ביזפורטל על צבר ההזמנות מראה שלא התקבל אפילו הזמנה אחרת במשך מספר חודשים

מנדי הניג |

ארית מנסה להנפיק את החברה הבת רשף לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל. השוק לא מסכים - המניה של ארית נפלה ביום חמישי ב-20% וסימנה להנהלת ארית שאין לה ברירה, אלא להוריד את השווי או לבטל את ההנפקה. הסיפור די פשוט - ארית מחזיקה ברשף, רשף היא 98% מפעילותה. ארית בעצם מוכרת מניות של עצמה ומנסה להיות חברת החזקות. השוק לא אוהב חברות החזקה, הוא מתמחר אותן בדיסקאונט על הערך הנכסי של החברות בת התפעוליות. ארית כעת ב-4 מיליארד שקל ואחרי העסקה בה היא תמכור 11% מרשף ותנפיק 10% לציבור היא תחזיק כ-80% מרשף.

רשף תהיה חברה עם כמה מאות מיליונים בקופה (תלוי בגיוס) וגם ארית שנוסף על המזומנים ממכירת מניות ברשף היא צפויה להעלות את רווחי רשף למעלה - אליה. הסכום משמעותי מאוד, זה יכול להגיע  ל-800 מיליון שקל ויותר, צריך לזכור שהמחצית השנייה של השנה מצוינת בתוצאות העסקיות. הערכה היא שהרווח מגיע ל-200 מיליון שקל. התזרים אפילו יותר. 

נניח באופטימיות שלארית יהיה 1 מיליארד שקל בקופה אחרי הנפקה והיא תחזיק ב-80% מחברה שנניח לשם הדוגמה תהיה שווה 4 מיליארד שקל אחרי הכסף (כלומר כ-3.6 מיליארד לפני הכסף). היא בעצם תהיה עם נכסים של 4.2 מיליארד שקל - קחו דיסקאונט סביר והגעתם לפחות מהשווי שלה בשוק אחרי ירידה של 20% ל-4 מיליארד שקל.

הכל תלוי כמובן בשווי של רשף. אם השווי יקבע על 4.3 מיליארד שקל, אז יש הצדקה מסוימת לשווי שוק הנוכחי של ארית, גם לא בטוח. אבל כאמור הסיכוי לכך נמוך. 

בכל מקרה, הדבר החשוב ביותר בארית וברשף לקביעת השווי הוא הצבר הזמנות לביצוע. הוא קובע את היקף המכירות בהמשך.

נתחיל בחצי הכוס המלאה. המחצית השנייה של 2025 פנומנלית והנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה, וזה גם יכול להיות יותר. זה יביא את הרווח ל-300 מיליון שקל בשנה, קצב רווחים אם המחצית השנייה משקפת של 400 מיליון שקל.

אלא שיש גם חצי כוס ריקה והיא חשובה יותר. הצבר בירידה, החברה לא קיבלה הזמנות בחודשים האחרונים. 


הצבר נפל

בדיווח לבורסה במסגרת הדוח הכספי למחצית הראשונה החברה מעדכנת כי הצבר שלה נכון לסוף יוני 2025 מסתכם ב-1.3 מיליארד שקל: