מימוש ראשון לג'י סיטי בישראל. למה הוא כל כך חשוב?

אחרי שמימשה נכסים בניו יורק ובפולין, החברה של חיים כצמן מממשת גם בישראל: מוכרת את הקניון ביבנה לקרסו נדל"ן תמורת 154 מיליון שקל. עד כה מימשה 3 נכסים ב-1.2 מיליארד שקל
איציק יצחקי | (10)

אחרי המימושים בחו"ל, חברת ג'י סיטי 0% של חיים כצמן מבצעת מימוש ראשון בישראל: מכירת קניון יבנה. המכירה נעשתה מול חברת קרסו נדל"ן ושווי המכירה יהיה 154 מיליון שקל. המשמעות הגדולה של המימוש הזה היא ההפנמה של בעל השליטה, חיים כצמן שחייבים לממש גם בנכסים בארץ. כצמן העדיף לממש נכסים בחו"ל ולא בארץ וגם לא במרכז וורשה, והמימוש הנוכחי הוא סוג של הפנמה שהוא יצטרך להאיץ את קצב המימושים. אלו חדשות טובות למשקיעים ולמחזיקים באגרות החוב של ג'י סיטי, כי בארץ הוא יוכל ככל הנראה לקבל מחירים טובים ומהר.

הקניון ביבנה אינו ענק. הוא הוקם לפני 7 שנים, כשהחברה השקיעה בו 125 מיליון שקל. הוא כולל סופר של רמי לוי, חנויות הלבשה ועוד ומכיל כ-65 שוכרים. יש בו שטח מסחרי של 10,000 מ"ר.

כזכור, חברת ג'י סיטי מימשה לאחרונה מספר נכסים בארה"ב ובאירופה. יש לה כיום 13 מרכזים מסחריים ששווים בספרים מסתכם בכ-4.3 מיליארד שקל.

"אגרות החוב של ג'י סיטי מעניינות. הייתי קונה סדרות קצרות": מיכאל צ'רניאק בראיון

כזכור, חברת גזית התמזגה לג'י סיטי ב-2021, תוך שהיא מהווה 27% מנכסי החברה. היא עוסקת בעיקר בניהול והשכרה של מרכזים מסחריים וקניונים. עד היום מכרה החברה 3 נכסים תמורת כ-1.2 מיליארד שקל. הנכסים הקודמים שמכרה היו בפולין ובניו יורק.

המכירה לניו יורק נחתמה לפני כשלוש שבועות. היא מכרה תמורת 528 מיליון שקל נכס, Tower Bridge, שרשום בספרים של החברה בערך דומה. הנכס ממוקם בחלקה הצפון מזרחי של מנהטן על השדרה הראשונה ושטחו כ-11 אלף מ"ר. הוא הושכר במלואו לענקית ה-DIY הום דיפו ל-20 שנים ולרשת סטארבקס.

לגבי הנכס בפולין - שבוע קודם הודיעה ג'י סיטי כי החברה הבת - ג'י סיטי אירופה אשר נמצאת בבעלות מלאה, השלימה מכירת שני נכסים בעיר פלוק שבפולין, תמורת כ-60 מיליון שקל (כ- 17 מיליון אירו).

חיים כצמן, מייסד ומנכ"ל G City: "אנו פועלים במלוא המרץ למימוש תכנית מכירת הנכסים שלנו ומודיעים היום על הסכם למכירת נכס נוסף, בישראל, אשר נמכר במחיר הספרים ובפרק זמן מהיר. אנו נחושים להמשיך במיקוד בנכסי הליבה שלנו ולמקסם את שווים יחד עם מימוש התכנית האסטרטגית למכירת נכסים שאינם נכסי ליבה לטובת הגדלת הנזילות והקטנת המינוף".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אחד העם 01/01/2023 20:46
    הגב לתגובה זו
    תם עידן של כסף חינם ואינפלציה אפס. צריך להחזיר את הנכסים לבעלים....הנושים
  • 6.
    dw 01/01/2023 16:03
    הגב לתגובה זו
    אם התזרים מהמימושים בארץ שייך לסידרה טו' אז זה לא עוזר הרבה לשאר הסדרות.
  • 5.
    מיכאל 01/01/2023 15:20
    הגב לתגובה זו
    בדרך לא דרך חיים כצמן עושה זאת שוב ומפתיע את ציבור המשקיעים עם עוד מכירה יפה. ארבע נכסים בחודש שבדרך כלל ממוצע המכירה הוא 8 בשנה זה אחלה דרך להוכיח שהוא לוקח ברצינות את חובו והוא פועל במלוא המרץ להקטנת המינוף.. מחיר כזה בגזית לא יחזור שוב לדעתי, אחרי שכמובן יתברר שמדובר בהזדמנות עם עוד חודש מוצלח של מכירות לפי שווי הספרים
  • 4.
    עולב עולבי שמיים 01/01/2023 10:15
    הגב לתגובה זו
    אקסל פשוט של חישוב אחוזי תשואה שנתית בין 125 ל-154 מליון תוך 7 שנים מביא 3.03%. בשביל זה הם מקבלים משכורת? בשביל זה הקימו חברה? תשואה עלובה ביותר
  • אלי 01/01/2023 12:28
    הגב לתגובה זו
    מה עם ה NOI השנתי? - ומה עם התשואה על ההון? הם לא באמת השקיעו 125
  • 3.
    אבב 01/01/2023 09:42
    הגב לתגובה זו
    כתבה חיובית ראשונה בביזפורטל אחרי מסע ארוך ושלילי של כמה חודשים
  • 2.
    חמיד 01/01/2023 09:22
    הגב לתגובה זו
    לדעתי קונים סיכוי
  • 1.
    לילי 01/01/2023 08:54
    הגב לתגובה זו
    מימושים זה טוב . אך אם הם לא מניבים תזרים מזומן זה לא טוב כי יש הפסד הכנסה . וברור שהמימוש נעשה לשם יחסי ציבור .
  • משקיע שפוי 01/01/2023 09:32
    הגב לתגובה זו
    על הנכס רובץ חוב של 95 מיליון שקל. תזרים נטו 59 מ' ש"ח לפני הוצאות עסקה. זה לא סכום משמעותי מאוד, אבל יש תזרים חיובי מהעסקה ויש הקטנת מינוף.
  • אז למה לטרוח לקרוא כתבה-תזרים לא משמעותי (ל"ת)
    לילי 01/01/2023 11:19
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

החתימה על ההסכם רכישת זול סטוק, צילום: גנון גרופהחתימה על ההסכם רכישת זול סטוק, צילום: גנון גרופ

1.0 למקס סטוק: יוחחנוף נפרדת מזול סטוק - לפי שווי של 96 מיליון שקל

אחרי השקעה של 45 מיליון שקל בשנת 2021, יוחננוף מוכרת את חלקה ברשת הדיסקאונט (50.1%) תמורת כ־48 מיליון שקל, תרשום הפסד הון של כ־4.7 מיליון שקל; הרוכשים: היזמים החרדים רונן גנון ושמואל אטיאס שרוצים להכפיל את פריסת הרשת ולהגיע לכ־150 סניפים כבר במהלך השנה הקרובה ואולי גם להנפיק אותה בבורסה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה יוחננוף

ארבע שנים וקצת אחרי שנכנסה להשקעה ברשת "זול סטוק", יוחננוף מוכרת את החלק שלה (50.1%) תמורת כ־48 מיליון שקל. העסקה משקפת ל"זול סטוק" שווי חברה של כ־96 מיליון שקל. יוחננוף רכשה את המניות של רשת הדיסקאונט בשנת 2021 בסכום של 45 מיליון שקל, ובמהלך התקופה קיבלה כ־5 מיליון שקל כדיבידנדים. עם זאת, במכירה הנוכחית היא תרשום הפסד הון של כ־4.7 מיליון שקל. למעשה אפשר לומר שיוחננוף הצליחה להחזיר לעצמה כמעט את כל ההשקעה אבל ברור שהמהלך לא התפתח כפי שיוחננוף קיוותה, והניסיון להתרחב מעבר לליבת המזון לא הניב את הערך האסטרטגי שהיא רצתה להשיג. עכשיו היא מעדיפה להתמקד מחדש בתחום הליבה שלה שזה רשת המרכולים ולהשאיר את זירת הסטוק לשחקנים הגדולים כמו מקס סטוק.

מי שנכנס במקום יוחננוף זו חברת "שי עולמות בגליל", שבבעלות היזמים החרדים רונן גנון ושמואל אטיאס. בעקבות העסקה מחזיקים גנון ואטיאס במחצית מהבעלות על "זול סטוק", לצידם של אדיר וענונו (30%) וסער כוכבי (20%).

"זול סטוק", שנוסדה ב־2011, היא כיום השנייה בגודלה בישראל בענף הסטוק, ומונה 86 סניפים בפריסה ארצית. מחזור המכירות השנתי של הרשת עומד על למעלה מ־400 מיליון שקל, והיא פעילה בתחומים מגוונים מריהוט וכלי בית ועד ציוד לבית הספר, מוצרי פלסטיק, חד־פעמי, צעצועים ומוצרי נוי.

על פי הערכות, שוק רשתות הסטוק בישראל גלגל בשנת 2024 כ־3.2 מיליארד שקל. גנון ואטיאס מתכננים להרחיב את "זול סטוק" בקצב מואץ יעד ההתרחבות הוא להגיע לכ־150 סניפים כבר במהלך השנה הקרובה. בנוסף, הוא שוקלים את האפשרות להנפיק את זול סטוק בבורסה.

סינרגיה לפעילות הדיסקאונט במגזר החרדי

בעלי השליטה החדשים מסתכלים על הרכישה ככזאת שיכולה להשתלב מצויין עם העסקים שלהם. הם ינסו לחבר בין תחום המזון שבו הם פועלים לבין עולם מוצרי הסטוק. רונן גנון, העומד בראש קבוצת "גנון גרופ", ביסס בשנים האחרונות את פעילותו הקמעונאית עם הקמת רשת המרכולים השכונתיים "שי מרקט", שנועדה להתחרות במכולות ובמרקטים הקטנים עם דגש על כשרויות מהודרות שפונות למגזר החרדי, לצד מחירים זולים ומבחר רחב בלב השכונות.