"הרווחיות שלנו תשתפר, אני מצפה מעצמי ליותר הכנסות ממה שהשוק צופה בשנה הבאה"
מניית אלביט מערכות אלביט מערכות 2.51% עלתה השנה ב-10% (כולל הנפילה היום), כאשר בעולם השווקים יורדים ב-20% ויותר. אלביט נחשבת מניה דפנסיבית - וזה עוזר בזמנים כאלה. אבל היום היא אכזבה את השוק עם דוחות שפספסו את צפי האנליסטים (להרחבה על הדוחות). האמת שהיא מפספסת כבר כמה רבעונים והיום השוק מעניש את המניה בנפילה של 8% לשווי שוק של 26 מיליארד שקל.
אבל האם המצב כל כך גרוע? נשיא ומנכ"ל אלביט מערכות בצלאל בוצי מכליס טוען בראיון לביזפורטל שממש לא: "האנליסטים לא ידעו שאנחנו הולכים להוציא עוד 22 מיליון דולר על אופציות לעובדים, בהמשך ל-37 מיליון דולר ברבעון הראשון. זה פגע בנו גם בשורה העליונה וגם התחתונה אבל אני רואה את האור בהקשר הזה של האופציות זו הייתה הוצאה חד פעמית שהסתיימה ואני לא רואה את זה משפיע הלאה ברבעונים הבאים. הסיפור הזה נגמר, אני לא רואה המשך השפעה של זה בעתיד הנראה לעין. זה פגע לנו ברווח התפעולי בהיקף של 1.7%. בניכוי של זה מדובר על רווחיות תפעולית של 7.1% וחשוב להסביר את זה כשמסתכלים על החברה בראייה ארוכת טווח".
אבל הפגיעה היא לא רק בגלל הקצאת האופציות, מה עוד פגע בכם?
מכליס: "השנה אנחנו עובדים עם שקל חזק, 3.2 שקלים, בשנה הבאה זה כבר יהיה דולר גבוה יותר ולכן ניפגע פחות. מעבר לכך - העיכובים בשרשרת האספקה גרמו לכך שיש לנו מוצרים כמעט שלמים, שחסר בהם רכיב אלקטרוני אחד ולכן אנחנו לא יכולים להוציא אותם החוצה ללקוחות ולהכיר בהכנסות וברווח - וזה גם גרם לעלייה במלאים. זו נקודה כלל עולמית שלא קשורה לאלביט. כל התעשייה סובלת מזה, כולל אפילו כלי רכב, וזה פגע בנו בעשרות מיליונים בשורה העליונה וגם בשורה התחתונה. אני לא חושב שאנשים ידעו והבינו עד הסוף את האתגרים שלנו בשרשרת האספקה. כבר עכשיו יש מגמה של שיפור (בעיקר במתכת), יש בעיקר קושי ברכיבים אלקטרוניים, ואנחנו צופים התייצבות ושיפור בשרשרת האספקה במחצית השנייה של 2023 ואז נראה חזרה לשגרה".
הרווחיות הגולמית שלכם נשחקה ל-25% ברבעון האחרון. מה יהיה בהמשך?
מכליס: "אנחנו לא נותנים תחזיות אבל מכוונים גבוה יותר. זו לא הנקודה שאנחנו מכוונים אליה, אנחנו מכוונים לנקודה גבוהה משמעותית".
האם יש ירידה ברווחיות על החוזים-ההזמנות שאתם מקבלים?
מכליס: "הפוך. המצב יותר טוב. צבר ההזמנות של החברה הוא לא רק גדול יותר אלא גם צבר הזמנות רווחי יותר שאמור לתמוך בשיפור ברווחיות".
השוק מצפה מכם ל-5.7 מיליארד דולר הכנסות בשנה הבאה. תגיעו לזה?
מכליס: "התשובה הרשמית שלנו היא שאנחנו לא נותנים תחזיות. והתשובה שלי היא שאני מצפה מעצמי ליותר. תסתכל על הצבר שלנו, 14.7 מיליארד דולר. זה צריך להגיע לשורה העליונה והתחתונה, ברור לי שזה יקרה, אין ספק בכך.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"הצבר שלנו הוא ברווחיות טובה, ביחד עם כל המאמצים הצפי הוא לשיפור ברווחיות. השנה גם השינויים בשקל-דולר השפיעו כאמור. אני צופה שהרווחיות של החברה תשתפר קדימה גם כתוצאה מההזמנות, גם כתוצאה מפתרון של הבעיות בשרשרת האספקה, גם שלא נתמודד עם הוצאות חד פעמיות וגם השינוי בשער המטבעות."
האם חלה עצירה בעלייה בשכר עובדי ההייטק, מה אתם מרגישים בשוק?
מכליס: "אחנו מרגישים שיש התמתנות גדלוה בעלייה בשכר העובדים. אלביט יודעת להציע לעובדים שני דברים ייחודיים: משמעות - אנשים עובדים בשביל המדינה שלהם, בשביל הילדים שלהם ובשביל עצמם. אנשים מרגישים משמעות. אופק התפתחות - זו חברה מגוונת. יש לאנשים אפשרויות להתפתח בקריירה לכל המקומות, בארץ ובבינלאומי. אין סוף אלטרנטיביות.
ובכל זאת סבלתם בשנתיים האחרונות, בגלל החברות החדשות. זה מאחוריכם?
"סבלנו מההייפ המאוד גדול בשנה שעברה וזו שלפניה כתוצאה מכל מה שקרה בסטארט-אפים. העובדים מעריכים את המהלכים שעשינו בתחום האופציות (ההפרשה של 60 מיליון שקל אופציות לעובדים שפגעו בתוצאות החברה. נ"א). העובדים נכס משמעותי בחברה ואני גאה בזה, למרות שזה פגע בתוצאות שלנו. בכל מקרה, אנחנו בהחלט מרגישים שהאירוע הזה של הטאלנטים וההייטק נרגע. עכשיו מרגישים התמתנות. אלביט גדלה ואנחנו קולטים אלפי אנשים. אצלנו יש יציבות ומציעים לעובדים מסלולי קידום. קלטנו השנה יותר מ-1,000 עובדים, הצבר כאמור גדל ואנחנו צריכים עוד אנשים טובים".
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
מה הלאה?
מכליס: "החברה ממשיכה לצמוח בקצב בריא, צבר ההזמנות גדל במיליארד דולר ביחס לרבעון המקביל אשתקד. ברבעון האחרון החברה זכתה וממשיכה לזכות במגה פרויקטים שהם אסטרטגיים בחברה. לא פרויקטים בינוניים אלא מגה פרויקטים. ראינו הזמנות גדולות בתחומים של מל"ט חוזים של יותר מ-300 מיליון דולר במערכות הגנה, מערכות מגן ועוד. רואים חוזים בהיקפים של למעלה מ-300 מיליון דולר ברק"מ.
"החברה ממשיכה לצמוח, עם פרוטפוליו חזק גם בעקבות המלחמה באוקראינה. העולם גם עובר להשקיע בפוזיציות לוקליות (מקומיות. נ"א) במדינות שרלוונטיות עבורנו. רואים שהרכישות שלנו מניבים פרי. ספרטון הולכת להיות חלק מהזמנה יחד עם עוד שתי חברות מתוך הזמנה לתקציב של 5.1 מיליארד דולר בתחום החישה התת מימית. הכלים הלא מאויישים שלנו משתתפים בתרגיל גדול של הצי ה-5 בבחריין ורואים את החשיבות של הכלים הלא מאוישים גם במלחמה באוקראינה ובמדינות המפרץ. לצד מערכות שו"ב (שליטה ובקרה. נ"א) וגם בפרויקטים באנגליה. יש ביקושים גדולים למוצרים שלנו. תזרים המזומנים ברבעון הוא 178 מיליון דולר, תזרים מאוד חזק והתוצאות ישתפרו בשנה הבאה גם בגלל המעבר ללוקאלי".
דיברת על זה שהמדינות עוברות ל'לוקאלי'. אתה יכול להרחיב?
מכליס: "המדינות רוצות להיות יותר עצמאיות. הגלובליזציה הולכת טיפה אחורה והמדינות רוצות יכולות עצמאיות. אנחנו ממשיכים להשקיע סכום מהותי במו"פ. כדי לבנות את התחומים שיבדלו את החברה גם בראייה לטווח ארוך בכל קווי המוצרים שלנו, שנמצאים כולם בליבת הצרכים של השווקים. המגמה בעולם היא של גידול תקציבים, בטח באירופה אבל גם באסיה פסיפיק, שהצורך שם הולך ומתחדד.
"אנחנו בונים באנגליה מתקן חדש ונחנוך אותו ברבעון הראשון של 2023, כדי לממש את ההזמנות הגדולות. קיבלנו הזמנות של יותר מחצי מיליארד פאונד. אנחנו גם בונים מתקן חדש בדרום קרוליינה בארה"ב וגם בגרמניה נחנוך ברבעון הראשון מתקן. זה הכל חלק מהרצון של המדינות להיות יותר עצמאיות ביכולת שלהן לספק מוצרים, לייצר מקומות עבודה ולהעביר יידע למדינות עצמן. רואים את זה בכל האתרים שלנו.
"לוקח שנים לבנות פוזיציות במדינות. זה לא יום אחד, זה לא שמקימים חברה ומקבלים הזמנות תוך יום אחד. אנחנו הרבה יותר קדימה מחברות שירצו להתחיל להקים ולבנות. כדי לסבר את האוזן, לקח לנו 30 שנה לבנות את העמדה שלנו בארה"ב, 10 שנים באנגליה ו-20 בגרמניה. אלה תהליכים ארוכי טווח של שנים. יש מעט מאוד חברות - עד כדי אף אחת נוספת - שיש לה לוקליות בכל כך הרבה במדינות כמונו. אי אפשר להקים את זה ברגע. זרענו את הזרעים ועכשיו הזמן לקצור את הפירות".
איפה אלביט עוד 3 שנים?
"אני חושב שהמגמה של הגידול של החברה תמשיך גם בשורה העליונה וגם בשורה התחתונה. אני רואה ביקושים אדירים למוצרים שלנו. את ההזדמנויות העסקיות שאנחנו מתמודדים איתם ופועלים כדי להביא הזמנות לחברה. רואה את מו"מ, דיאלוגים, גודל של פרוייקטים ועוד. ההיקפים והפריסה שיש לנו היום מעולם לא היו לנו בעבר. וגם ההתחמשות הגלובלית שלא הייתה בעבר. אין לי ספק שהחבר תמשיך לגדול.
"אני צופה ופועל כדי שיהיה שיפור ברווחיות של החברה שיבוא לידי ביטוי גם כתוצאה מההשקעות שלנו בפרודוקטיביות, מערכות ERP, שינויים ארגוניים וטיפול ברכש, וכאמור גם השיפור במטבע בשנה הבאה וגם אסטרטגיית הלוקליזציה שמאפשר לנו להיות חלק מהאקו-סיסטם כתעשייה מקומית שמכירה את הצרכים ונהנית מהגידול הלוקלי בתקציבים שזה הכיוון שהעולם הולך אליו".
- 6.החברה מתנהלת כחברה הסתדרותית של לפני 30 שנה, אין ת 30/11/2022 09:40הגב לתגובה זוהחברה מתנהלת כחברה הסתדרותית של לפני 30 שנה, אין תגמול על הישגים. מוטיבציה ברצפה בשל חוסר תגמול יחסית לשוק, הצעירים הטובים לא נשארים באלביט. חברות הייטק נותנות אופציות לעובדים כחלק משגרה, פה רק כחוסר ברירה ומשהו שניתן לשכבה צרה. בקיצור צריכה שינוי יסודי שישמר עובדים טובים יתן מוטיבציה להשקעה.
- 5.שימון בכירים בלבד (ל"ת)שימור טלנטים 29/11/2022 20:27הגב לתגובה זו
- 4.רלי 29/11/2022 16:10הגב לתגובה זומרגע שפדרמן מינה את איש אמונו יוסי גספר למשנה לנשיא, בוצי היה צריך להבין את הרמז
- 3.הבעיה היא 29/11/2022 14:52הגב לתגובה זוכאשר כול ההכנסות של חברה בדולר היקר. אלביט מיטיבה עם העובדים יותר מאשר היא יכולה כדי להיות רווחית. ומי שמשלם זה המשקיעים. אבל גם לזה יהיה סוף
- 2.הלקוחות הבינו שזו חברה של שרלטנים (ל"ת)מבין 29/11/2022 13:55הגב לתגובה זו
- 1.סוד 29/11/2022 11:32הגב לתגובה זומכלייס בצלאל היקר עם את טוען שאתה צריך להשתפר ,אז תתפטר ,למה הלקוחות צריכים לסבול , לך הביתה מספיק .

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳