אלביט שוב מאכזבת - האם זה ישפיע על המניה?

ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-1.35 מיליארד, מעט מתחת להערכות האנליסטים ל-1.36 מיליארד דולר, הרווח למניה - 1.4 דולר, בעוד האנליסטים ציפו למעל 2 דולר; הצבר 14.7 מיליארד דולר; הבעיה - שחיקה ברווחיות. לראיון עם מנכ"ל אלביט בעקבות הדוחות - לחצו כאן
נתנאל אריאל | (8)

אחרי שברבעון הקודם התוצאות היו מתחת למצופה, גם ברבעון הנוכחי אלביט מערכות אלביט מערכות 2.51% מאכזבת - ההכנסות ברבעון השלישי הסתכמו ב-1.3 מיליארד, מתחת להערכות האנליסטים ל-1.36 מיליארד דולר, הרווח למניה - 1.4 דולר, בעוד האנליסטים ציפו ל-2.11 דולר למניה. מנכ"ל החברה, בצלאל (בוצי) מכליס, מסביר כי "הסביבה הנוכחית מציגה הזדמנויות ואתגרים עבור אלביט מערכות", אבל בינתיים למרות ההזדמנויות, דווח רווח והפסד מבטא את האתגרים ואל את ההזדמנויות.

"העלייה במתחים הגיאופוליטיים וצמיחה בתקציבי ביטחון יצרו הזדמנויות רבות ואנו מגדילים את ההשקעה בפיתוח העסקי על מנת למצות את הפוטנציאל של המגמות הללו", אומר מכליס, "האנשים שלנו הם הנכס החשוב ביותר שלנו והתרומה שלהם הנה חיונית להצלחה שלנו בטווח הארוך. השנה, כחלק ממאמצינו לשמר עובדים בעלי ביצועים טובים, הענקנו תוכניות תגמול לעובדים הקשורות למחיר המניה וצברנו הוצאות בהתאם".

במילים אחרות, אי העמידה בשורה התחתונה נובע מהגדלת הוצאות בגין עובדים. אבל, זה רק חלק מהתמונה, זה לא מסביר את הירידה בהכנסות וזה לא מסביר את כל הפספוס בשורה התחתונה. ההסבר הזה אגב, נמסר גם ברבעון הקודם.

"בנוסף, הגדלנו מלאים ברבעונים האחרונים כחלק מהמאמצים שלנו למתן את ההשפעה של שיבושים בשרשרת האספקה העולמית ולשמר אספקות בזמן ללקוחות שלנו", ממשיך מכליס, "הנחת העבודה שלנו היא שלחצי עליית המחירים בשרשרת האספקה ובשוק העבודה ישככו בהדרגה החל מהמחצית השנייה של 2023.

"אנו ממשיכים להשקיע בפורטפוליו היכולות המתקדמות של אלביט מערכות ובכללן במערכות לא מאוישות, C4I, ל״א, פתרונות ימיים וחימושים מדויקים. ההזמנות המשמעותיות שקיבלנו ב- 2022 הדגישו את הרלוונטיות של הפורטפוליו שלנו עבור לקוחותינו והן תומכות בסיכויי צמיחה עתידיים".

 

ההכנסות החברה ברבעון ירדו לעומת תקופה מקבילה - 1,348.9 מיליון דולר בהשוואה ל- 1,363.6 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הגולמי Non-GAAP לרבעון הסתכם ב- 337.9 מיליון דולר (25.0% מסך ההכנסות), בהשוואה ל- 370.7 מיליון דולר (27.2% מסך ההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד. משמע ירידה משמעותית ברווחיות הגולמית. 

הרווח התפעולי Non-GAAP הסתכם ב-84.3 מיליון דולר (6.3% מסך ההכנסות), בהשוואה ל-123 מיליון דולר (9.0% מסך ההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי כולל הוצאות בסך של כ-22 מיליון דולר בגין הוצאות הקשורות לתכניות תגמול עובדים הקשורות למחיר המניה, אבל גם בנטרול ההוצאות האלו החברה רחוקה מהרווח בתקופה המקבילה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

הרווח הנקי Non-GAAP המיוחס לבעלי המניות של החברה ברבעון הסתכם ב-62.6 מיליון דולר (4.6% מסך ההכנסות), בהשוואה ל-103.1 מיליון דולר (7.6% מסך ההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי ברבעון כולל הוצאות של  20 מיליון דולר בגין תוכניות תגמול עובדים הקשורות למחיר המניה, אבל גם בנטרול תוכניות אלו, הרווח נפל לעומת התקופה המקבילה. 

 

צבר ההזמנות של החברה ליום 30 בספטמבר 2022 הסתכם לסך של 14.7 מיליארד דולר. כ-75% מצבר ההזמנות הנוכחי של החברה מיועד למכירה ללקוחות מחוץ לישראל. כ- 40% מצבר ההזמנות הנוכחי מיועד לביצוע ביתרת שנת 2022 ובמהלך 2023.

כך או אחרת, מניית אלביט אומנם עשויה וצפויה לרדת, אך מה שחשוב בעיני המשקיעים זה הצבר הכולל ומימושו. בהינתן חלק הצבר שמיועד לביצוע ברבעון האחרון ובשנת 2023, מדובר על 6 מיליארד דולר בחמישה רבעונים כשבמקביל יש הכנסות שוטפות (ללא צבר, או צבר מהיר). כך שנראה שמבחינת הכנסות אלביט במסלול הנכון בשנה הבאה. יעד של 5.5 מיליארד דולר הוא אפשרי. היא יכולה גם להפתיע. הבעיה הגדולה היא ברווחיות שנשחקת!

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    נפתולסקי 29/11/2022 16:17
    הגב לתגובה זו
    באוגוסט שער 80 אלף. איזה פספוס שלא מכרתי. לתפוס את הראש ולדפוק בקיר
  • 6.
    בסדר, מכרתי כבר! (ל"ת)
    לוקו 29/11/2022 11:58
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יוסי רקנטי 29/11/2022 11:36
    הגב לתגובה זו
    משק במיתון אבל חברה רווחית ויציבה ובקרוב ממשלה עם תקציבים שגם תיתן אישורים לסחור במערכות והכנסות יוכפלו
  • 4.
    עוזי 29/11/2022 10:22
    הגב לתגובה זו
    עם הייתה מניה אחת שסמכתי עליה זאת אלביט . תודה רבה לך מנכל יקר .
  • 3.
    חברה טובה לעובדים ,מניה חרא למשקיעים (ל"ת)
    בקיצור 29/11/2022 08:56
    הגב לתגובה זו
  • רז 29/11/2022 10:27
    הגב לתגובה זו
    ואפילו צלחה את הקוביד ב2020. תבדוק את המניה ב19.3.2020. מדובר פה בהזדמנות ותו לא, למי שמעוניין.
  • 2.
    הגיע הזמן שירסקו גם את אלביט-בהצלחה (ל"ת)
    יוסי 29/11/2022 08:38
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יתכן שהתחרתיות בתחןם מאלצת את אלביט להוריד מחירים (ל"ת)
    פנחס 29/11/2022 08:37
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳