"עליית הריבית תרמה לכלל כחצי מיליארד שקל ברבעון"
"צריך לזכור שהרווח ברבעון המקביל היה חריג לטובה, והראנו את זה גם במצגת למשקיעים בשנה שעברה. רווח של 200 מיליון שקל ברבעון זה מדהים, ואם תגידו לי שנצליח לעשות את זה כל רבעון - אני חותם על זה עכשיו", אומר מנכ"ל כלל, יורם נווה על רקע התוצאות לרבעון הראשון של השנה, בו הציגה כלל ביטוח כלל עסקי ביטוח -1.96% ירידה של 45% ברווח ל-221 מיליון שקל, "למעשה, למרות הירידות בשווקים כלל מציגה רווח יפה. מה שתרם לנו זה שהפרשנו בעבר בגין ירידת הריבית, ועכשיו אנחנו נהנים מעליית הריבית שתרמה לכלל כחצי מיליארד שקל ברבעון"
מה ההבדל בין התקופה הנוכחית לבין הקורונה בראייתכם?
"בתקופת הקורונה היו ירידות בשווקים במקביל לירידת הריבית. השנה זה שונה – יש ירידות בשווקים ומנגד עליית ריבית. זה טוב לכלל וכמובן לחברות הביטוח שיש להם תיק גדול בביטוחי חיים ובבריאות.
נראה שכל חברות הביטוח מייצרות בסוף תוצאות דומות, לא?
"אמרנו בסוף שנה שעברה שמתפתחת בועה, לא צפינו בדיוק מתי ואיך יגיע המשבר אבל הגענו יחסית ערוכים גם למצב של עליית ריבית. הוכחנו מתחילת השנה שהתשואות שלנו לעמיתים נפגעות הכי פחות וכי אנחנו מנהלים את הסיכונים טוב לטווח ארוך. יודעים להיות זהירים כשחששנו שהדברים בשוק ההון יכולים להתהפך. הוכחנו יציבות באחת התקופות המאתגרות בשווקים ואנחנו גאים להוביל בתשואות בקרנות ההשתלמות ובפנסיה.
לגבי התוצאות בדוחות הכספיים, צריך להזכיר שבלי שוק ההון כל חברות הביטוח מפסידות. ברבעון הראשון של 2020 החברות הציגו הפסדים של חצי מיליארד שקל, אז העובדה שהצלחנו לאזן ולהראות רווח - זה לא טריוויאלי, ובפרט רואים שאנחנו בצמיחה חזקה מאוד בליבת העסקים תוך המשך שיפור מדדי היעילות שלנו".
- שיא כל הזמנים: מעל 51 מיליארד שקל בהוצאות כרטיסי האשראי ביולי
- קודם היקר או קודם הקטן? שתי שיטות לחיסול הלוואות, איזו מתאימה לכם יותר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה הרווח המייצג של כלל?
"קשה לתת רווח מייצג כאשר לוקחים כל שנה בנפרד, אבל אם ניקח את השנה שעברה יחד עם השנה וגם אם השנה לא נרוויח בכלל - זה יוצא 700 מיליון בממוצע לשנה וזה יפה מאוד. גם כשהצלחנו להראות תשואה להון של 22% בשנה שעברה אף אמרנו שזה חלקית בא על חשבון העתיד ואף אחד לא חשב שזה ייצג קדימה".
איך תשפיע רכישת מקס על השוק?
"מדובר בעסקה מורכבת, אחת הגדולות שיש בימים אלה בשוק. זה לוקח זמן וחשוב לנו שיבינו את העסקה, וגם את הכלכלה, את התמחור, את מבנה המימון שלה. אנחנו מסבירים לרגולטורים שהעסקה הזו עושה טוב לצרכן הקצה ותגביר את התחרות במשק, גם בתחום האשראי הצרכני וגם את האשראי לעסקים קטנים - ומדובר במנוע צמיחה של המשק".
עד היום הבנקים שולטים בתחום...
"נכון, התחום נשלט על ידי המערכת הבנקאית ואנחנו מביאים בשורה לציבור וכמובן גם לבעלי המניות: זה תחום בצמיחה חזקה, עסק תזרימי שיוכל בהמשך להביא דיבידנדים. מה שנשאר לנו כעת זה להשלים את המו"מ, להראות גם לרגולטור את היתרונות כך שיבין את חשיבות העסקה ולמה היא דבר חיובי למשק. אני אופטימי, אנחנו מתחילים לראות ניצנים שהתמונה מתחילה להתבהר. אני מעריך שנקבל את האישורים, אבל צריך לזכור שמדובר בתהליך שלוקח בדרך כלל מעל חצי שנה ועוד לא חתמנו על הסכם מחייב. לכן אני מעריך שהעסקה תושלם עד סוף השנה.
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
- 4.אשל 31/05/2022 15:55הגב לתגובה זודעתי, מוזר
- 3.ולאזרח הפשוט שלא אוהב "להסתכן" לא נותנים כלום ודוחפים אותו להימורים באישור הנגיד והמדינה. (ל"ת)יוסף 31/05/2022 08:01הגב לתגובה זו
- 2.לרון 31/05/2022 07:37הגב לתגובה זואופטימי זה נחמד אך הראיון מצביע בעיני על עליית סיכון במיוחד בתקופה "פוסט בעייתית"
- 1.לרון 31/05/2022 07:34הגב לתגובה זוהסיכון במערכת הפיננסית לא נמוך "כלל"

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳