איציק וייץ קרסו מוטורס
צילום: יחצ
דוחות

קרסו הרוויחה 277 מ' ש' ב-2021 - מבקר המדינה קבע שחלק גדול מהרווח הוא גזל

אם אתם רוכשים רכב חדש, אז כן - "גונבים אתכם"; אם אתם משקיעים ביבואנית הרכב לכאורה זה טוב לכם, אבל רווחים מנופחים לבסוף נעלמים; ברבעון הרביעי - רווח של 70 מיליון שקל, למרות ירידה דרמטית במכירת רכבים

קבוצת קרסו מוטורס - יבואנית רכבי רנו וניסאן  ובעלת "קל אוטו" העוסקת בליסינג והשכרה, צוחקת כל הדרך אל הבנק. קרסו לצד יבואניות הרכב הגדולות, נהנית מרווחיות גבוהה מאוד ולא מוצדקת. הקרטל של יבואני הרכב, העריך לאחרונה מבקר המדינה גוזל מהציבור 1.2 מיליארד שקל בשנה. כלומר, אם היתה תחרות, הציבור היה משלם פחות 1.2 מיליארד שקל והרווחים של קרסו והקולגות שלה היו יורדים ב-1.2 מיליארד שקל. המבקר קצת נרדם, הוא מתייחס לגזל בהתאם למצב לפני שנתיים, זה כיום הרבה יותר.

אז כשאתם קוראים את הנתונים של קרסו, תזכרו שזאת חברה טובה, אבל הרווחים שלה מנופחים. זה יכול להימשך עוד הרבה זמן, אבל הם לא באמת רווחים סבירים. אם אתם קונים רכב ממנה, זכותכם לכעוס, אם אתם משקיעים - אתם אומנם יכולים ליהנות מהרווחים הגדולים, עד ש...

 

כך או אחרת, הכנסות החברה עלו לכ-4.33 מיליארד שקל, לעומת כ-3.7 מיליארד שקל ב-2020. הגידול בהכנסות נובע בעיקר מעלייה במכירות הרכב החדש והמשומש בתקופת הדוח לעומת שנת 2020 שהושפעה בין היתר מהגבלות שנבעו ממשבר הקורונה, ומגידול בפעילות הליסינג עקב איחוד מלא לראשונה של קל אוטו. ההכנסות ממגזר הרכב עלו בתקופה לכ-2.22 מיליארד שקל לעומת כ-2.04 מיליארד שקל ב-2020. רווחי המגזר בתקופה עלו לכ-385 מיליון שקל, לעומת כ-310.8 מיליון שקל ב-2020. בשנת 2021 מכרה החברה כ-19,216 רכבים, בדומה למספר הרכבים שמכרה ב-2020. 

ההכנסות ממגזר הליסינג עלו בתקופה לכ-1.73 מיליארד שקל, לעומת כ-1.32 מיליארד שקל ב-2020. הגידול בהכנסות המגזר נובע מאיחוד לראשונה של קבוצת קל אוטו החל מחודש מאי 2020. רווחי המגזר בתקופה הנוכחית עלו לכ-203.2 מיליון שקל, לעומת כ-100 מיליון שקל ב-2020.   

ההכנסות ממגזרים שירות ואחרים בתקופה הנוכחית עלו לכ-380.1 מיליון שקל, לעומת כ-354.7 מיליון שקל ב-2020. רווחי המגזרים יחד עלו לכ-112.2 מיליון שקל, לעומת כ-83.8 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. 

 

הרווח מפעולות רגילות ב-2021 גדל לכ-441.3 מיליון שקל, לעומת כ-236.6 מיליון שקל ב-2020. הגידול נובע בעיקר משיפור ברווחיות פעילות הרכב החדש והמשומש ומגידול בפעילות הליסינג שהושפעה בתקופה מקבילה אשתקד מהגבלות שנבעו ממשבר הקורונה. הרווח הנקי עלה לכ-276.8 מיליון שקל, לעומת כ-130.8 מיליון שקל ב-2020.  לקבוצה מזומנים ושווי מזומנים ליום 31 בדצמבר 2021 בסכום של כ-586 מיליון שקל. 

עקב מחסור עולמי במוליכים למחצה המשמשים לייצור רכיבים אלקטרוניים עבור תעשיית הרכב,  חלה ירידה בהיקפי הייצור והמכירות של כלי רכב על ידי יצרני כלי הרכב בעולם. החברה פועלת על מנת לצמצם את השפעת המחסור על פעילותה ותמשיך לעקוב אחר ההתפתחויות בנושא.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

עיקרי תוצאות הרבעון הרביעי של 2021

הכנסות החברה ברבעון הרביעי של 2021 הסתכמו בכ-938.7 שקל, לעומת כ-969 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2020.

 

ההכנסות ממגזר הרכב ברבעון הסתכמו בכ-388 מיליון שקל, לעומת כ-608.4 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2020. רווחי המגזר ברבעון הסתכמו בכ-83.9 מיליון שקל, לעומת כ-95.9 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2020. ברבעון הרביעי של 2021 מכרה החברה 2,585 רכבים, לעומת 6,179 רכבים שנמכרו ברבעון המקביל ב-2020. הירידה במכירת הרכבים נובעת מהירידה בהיקפי הייצור והמכירות של כלי רכב על ידי יצרני כלי הרכב בעולם, כאמור. 

ההכנסות ממגזר הליסינג עלו ברבעון לכ-444.1 מיליון שקל, לעומת כ-358.8 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2020. רווחי המגזר ברבעון צמחו לכ-67.1 מיליון שקל, לעומת כ-41.9 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2020. ההכנסות ממגזרי שירות ואחרים ברבעון צמחו לכ-106.5 מיליון שקל, לעומת כ-88.6 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2020. הרווח ברבעון הרביעי של שני המגזרים הינו 30.8 מיליון שקל לעומת כ-21.5 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2020. הרווח מפעולות רגילות ברבעון הרביעי של 2021 עלה לכ-117.7 מיליון שקל, לעומת כ-83.5 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2020. הרווח ברבעון הרביעי עלה לכ-69.6 מיליון שקל, לעומת כ-42.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד - זה מדהים למרות ירידה דרמטית במכירת רכבים הרווח עלה

  

איציק וייץ, מנכ"ל קרסו מוטורס, אמר על רקע הדוחות: "במהלך שנת 2021 צמחה קרסו בהיקפי הפעילות וברווחיה. שוק הרכב הישראלי מתאפיין בביקושים גבוהים מאד, שתרמו לצמיחה זו, כאשר בקרסו מוטורס בלט במיוחד הגידול בהיקפי הפעילות והרווחיות של מגזר הליסינג. מגזר זה נהנה מהטמעת המוצלחת של חברת קל אוטו, שאנו ממשיכים לבצע מהלכים למיקסום הסינרגיה בינה לבין חברת פסיפיק. אנו מיישמים שורה של צעדים נוספים כדי להבטיח את צמיחתה של הקבוצה ואת הגדלת רווחיה גם בשנים הבאות".

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    רני 31/03/2022 22:54
    הגב לתגובה זו
    אין תחרות וגם שכבר השקל מתחזק במקום שהאזרחים יהנו מזה הם מקבלים עליות מחירים מטורפות והחלק הכי עצוב הוא שכולם קונים כמו מטורפים
  • 11.
    מי שקונה רכב צרפתי, שיהיה לו באמת בהצלחה (ל"ת)
    בחור ת״א 31/03/2022 03:52
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אבי 30/03/2022 23:43
    הגב לתגובה זו
    בגלל עליית מכירי המשומשות, ערך המכירה של רכבי הליסינג יהיה גבוה בהרבה ממה שתוכנן
  • 9.
    ריקרדו 30/03/2022 22:08
    הגב לתגובה זו
    רגע - דלק רכב, כלמוביל ושאר היבואנים בסדר? אז למה הכותרת הזאת?
  • 8.
    יוסי 30/03/2022 16:05
    הגב לתגובה זו
    מגעילים. הפוליטיקאים אשמים שמעולם לא שמו סוף באמת לגזל. ומוסיפים חטא על פשע במס עם שיא עולמי כאן על כל רכב וגם עמלת יבואן מנופחת כי אין תחרות .
  • 7.
    איש מסליד (ל"ת)
    איציק ווייץ 30/03/2022 11:47
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    בוריס 30/03/2022 11:47
    הגב לתגובה זו
    מותגים ברמה נמוכה
  • 5.
    המבקר צודק. (ל"ת)
    נכון 30/03/2022 11:41
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ירמיהו 30/03/2022 11:34
    הגב לתגובה זו
    מוזר לקרוא כתבה על גזל בלי לציין את הגזלן הראשי והגדול, היא מדינת ישראל ומשרד האוצר. על רכישת כלי רכב מוּטל מס ממוצע של 100% ועל דלק מס של 200% . רכב שעלותו 50,000 משלם מס של עוד 50,000 וליטר דלק שעולה 6 שח משלם 4 שח מס. מס הגזל אגב מכניס למדינה כל שנה 50 מיליארד שח.
  • 3.
    אורי 30/03/2022 11:34
    הגב לתגובה זו
    הבעיה היא בממשלות הגרועות שלא יוצרות תחרות. המשחק מכור
  • 2.
    אם מה שכתוב כאן נכון ומדויק - זה דורש הקמת ועדת חקירה. (ל"ת)
    מבקר המדינה ישן 30/03/2022 10:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ביבוא אישי המחיר של הרכב דומה (ל"ת)
    הם קונים בזול 30/03/2022 10:22
    הגב לתגובה זו
בורסה, משקיעים (AI)בורסה, משקיעים (AI)

להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה

על הקשר בין בורסה למחירי הדירות, על הצעירים שעושים מכה בבורסה וחזרה למפולת של 2008-2009

מנדי הניג |

הגאות בבורסות בשנים האחרונות, במיוחד בוול סטריט, יצרו רווחים גבוהים למשקיעים, לרבות המוני משקיעים צעירים. זו תופעה עולמית, וזה גם בארץ - מאות אלפי ישראלים משקיעים ישירות במניות בבורסות, חלק גדול מהם צעירים. הם אגב, כמעט ולא משקיעים בארץ, בעיקר בוול סטריט. הצעירים האלו מכירים רק שוק עולה, הרווחים שלהם עצומים - דמיינו צעיר שנכנס לשוק לפני 5 שנים. סיכוי טוב שהוא הכפיל את כספו - זה מה שקרה בנאסד"ק וב-S&P. 

בפועל, רבים עשו הרבה יותר מהכפלת הכסף. אם הם הלכו על המניות הדומיננטיות ועל שבבים זה רווח של פי 3-4, אבל גם אם נסתפק בממוצע, זה רווח מרשים שיוצר  מגמה חדשה של הזרמת כספים לבורסה. ההזרמה השוטפת מגיעה גם מהסיפורים בשטח - כשאנשים רואים כמה הם יכלו להרוויח על אנבידיה, על מניות השבבים, על נטפליקס, על מניות הקוונטים ועוד מאות דוגמאות, הם מתפתים. אנחנו רוצים להרוויח, אנחנו גרידיים. הסיפורים האלו מגרים אותנו להזרים כספים. אף אחד לא זוכר את הכישלונות בדרך, זוכרים את המניות שעשות מאות אחוזים וזה מייצר הזרמה שוטפת גדולה לשווקים שבעצמה מייצרת עליות שערים.   

אותו צעיר שרואה שיש רווחים עצומים מגדיל באופן שוטף את ההשקעה במניות. זה מבחינתו הגיל שבו הוא צריך להשקיע כמה שיותר בבורסה, וזה נכון מבחינה תיאורטית.  

השאלה אם התיק שלו מפוזר או אם יש מרכיב אג"ח משמעותי, פחות רלבנטית לצעירים שחוסכים לזמן ארוך - אבל רוב הצעירים לא מבין את המשמעות של חיסכון לטווח ארוך. הם שקועים עד צוואר במניות, ולא מפנימים שהשוק גם יכול לרדת חזק, אחרת חלקם היו אולי מגוונים את התיק. נזכיר כי זה בסדר גמור ואפילו נכון להשקיע במניות בשיעור מאוד גבוה, אבל כל עוד יודעים שבדרך יהיו ירידות. הטווח הארוך מאפשר למשקיעים צעירים להגיע לתיקון באם תהיה מפולת, ולכן מבחינה תיאורטית הם צריכים להיות במרכיב גדול של מניות.

כמה מבין המשקיעים הצעירים מבין את זה? כמה מהם לא ישנה את תיק ההשקעות כשתגיע קריסה ויגיד  "מה זה משנה אני חוסך ל-30 שנים?".  כנראה שהרוב יממש. טבע האדם הוא גרידיות בעליות ופחד גדול בירידות. 

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

ורידיס מזנקת 6%, פינרג'י ב-23%

עליות בחוזים על מדדי המניות בוול סטריט מחלישות את הדולר ומחזקות את השקל, כשהמטבע האמריקאי נופל בכ-1% ונסחר סביב 3.26 שקלים; ההתקדמות בהסדרה בעזה והציפיות להורדת ריבית הפד׳ תומכות במגמה; במקביל המדדים אצלינו במגמה מעורבת, הבנקים מטפסים בעוד חברות הביטוח מאבדות גובה - ומה היה בכנס המשקיעים של אלקטריאון?
מערכת ביזפורטל |

החוזים בעליות, החוזה על הנאסד"ק מזנק ב-1.2%, ה-S&P עולה ב-0.8% - זה משפיע גם על השוק המקומי שמלכתחילה היה בירוק.  בולטת היום, בלי קשר לשוק האמריקאי - ורידיס ורידיס 6.98%   שדיווחה על רווח-שערוך נדל"ן גדול - ורידיס תרשום רווח של כ-170 מיליון שקל משיערוך נכסי אינפיניה. זה יעלה גם ל דלק רכב דלק רכב 4.16%   האמר.  


בעוד יומיים ו-7 שעות (רביעי ב-21:00) יפרסם הבנק הפדרלי את החלטת הריבית כשהציפיות בשוק הן להורדת ריבית של 25 נ״ב. ההסתברות הנגזרת מהחוזים על ריבית הפד׳ משקפת כעת כי המשקיעים צופים הסתברות של 96% להורדה של רבע אחוז מה שיעמיד את ריבית הפד׳ בטווח של 3.75-4%. הורדת ריבית מורידה מהאטרקטיביות של הדולר ומחלישה את כוחו, מדד הדולר אינדקס שמודד את כוחו של הדולר מול סל מטבעות מאבד הבוקר קרוב ל-0.1% בעוד אצלינו זה מתבטא בהתחזקות משמעותית יותר של השקל שנתמך בגורמי מאקרו מקומיים כמו ההסדרה הביטחונית בעזה וגם עליות במדדי וול סטריט שדוחפות את המוסדיים לאזן את התיקים עם רכישה של השקל. 


שוק ההנפקות בתל אביב מתעורר: במחצית הראשונה של 2025 הצטרפו לבורסה תשע חברות מניות חדשות שגייסו למעלה מ-1.4 מיליארד שקלים, רובן בתחום הנדל״ן, והמגמה נמשכת גם בחודשים האחרונים. אחת החברות שמבקשות לנצל את הגאות היא סוגת, שמתקרבת להנפקה ראשונה בבורסה בתל אביב. חברת המזון הוותיקה, שבשליטת קרן פורטיסימו, צפויה לצאת להנפקה עד לסוף השנה, בשווי גבוה מהערכת השוק ב-2021. סוגת, מוכרת למשקיעים ממכירת אורז, סוכר, קטניות ופסטה, ונמצאת באור הזרקורים גם מהצד הציבורי לאחר שספגה ביקורת על העלאת מחירים למרות ירידה במחירי האורז בעולם. 

עם זאת, בשוק כבר נשמעות אזהרות כי גל ההנפקות הנוכחי מתפתח במהירות לשוק חם מדי. הערכות השווי של חלק מהחברות מזנקות לרמות שלא תמיד משקפות את הביצועים בפועל, וחלק מהמשקיעים מזהירים מפני אופוריה שמזכירה את תקופת 2020-2021.


אחד הסקטורים שהיו חלשים בשנים האחרונות היה הקלינטק, והמדד עלה בחצי מהעליות שרשמו המדדים המובילים כמו ת"א 35. עכשיו שהריבית בדרך לרדת עולה השאלה האם זה הזמן של המניות לסגור את הפער? הנה כמה תרחישים שיכולים לקרות ואיך הם ישפיעו על החברות במדד שנתיים של תשואת חסר: האם המדד הזה בדרך לסגור פערים?