"בשנת 2022 הביקוש צפוי לגדול. אנחנו נכפיל את כושר הייצור"
"לפני המגפה עסקנו בעיקר בתחום של כרטיסי הביקור והברכה. זה היה תחום שבו כמויות הדיו בהן השתמשו היו נמוכות ולכן גם הרווחיות, למעשה גם מכרנו פחות מכונות. כשעברנו לייצר מדפסות עבור תחום האריזות, צריכת הדיו של הלקוח עלתה, ואיתה גם הרווחיות עבורנו." - כך מסביר לביזפורטל מנכ"ל חברת סקודיקס 0% , אלי גרינברג.
החברה שמייצרת ומוכרת מדפסות לשוק השבחת הקרטון, מצגת לשוק ההון בה דיווחה במצגת שפרסמה על זינוק של 36% בהכנסות ביחס לשנה הקודמת לאחר שאלו התסכמו בכ-22.3 מיליארד דולר. הגידול במכירות נבע בעיקר הודות לחדירה לשוק יצרני האריזות אשר לטענת החברה צומח במהירות ואותו ביצעה השנה.
השבחת קרטון (הפיכה לאריזה יפה-נאה) הינו תהליך ויזואלי ולכן קל להסברה, בייחוד מכיוון שניתן לראות אותו על מרבית האריזות אותם אנו רוכשים. בין אם מדובר באריזות של מוצרים אלקטרונים, שוקולדים ואפילו יין. מעבר לאריזות הרגילות, החברות שואפות להשביח, כלומר "להאדיר" את לוגו החברה עליו, כך שיייצר מותג אצל הלקוחות.
אם בעבר אותן חברות היו משביחות את האריזות שלהן באמצעות גלופה על מנת ליצור את האפקט - שיטה מזהמת מאוד, כיום יכולות החברות להישען על הטכנולוגיה של סקודיקס ואחרות לצורך ההדפסה. גראפיקאים מטעם החברה משרטטים כיצד הם מעוניינים שההשבחה תראה, מזינים את המידע למכונות של סקודיקס ובכך יוצרים את ההשבחה.
- כמה כסף תפסיד מכבי חיפה אם תודח הערב מאירופה?
- גאוזי צופה צמיחה של 22% בהכנסות הרבעון; המניה זינקה ב-30%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כיצד עובדת השבחת הקרטון?
"סקודיקס מייצרת מכונות דפוס דיגיטליות, מדובר במכונות הדפסה כבדות מאוד - בדרך כלל כאלו ששוקלות בין 6-8 טונות. ככל שהמכונה שוקלת יותר כך היא גם מתקדמת יותר. מדובר במדפסות תלת מימד שכאשר מזינים לתוכה את האינפורמציה - היא מדפיסה באופן אוטומטי את הטקסט המושבח הדרוש דרך ראש המדפסת. למכונה לא משנה אם הדפים הודפסו בצורה דיגיטלית או אנלוגית, ובכך ובעצם אופן הפעולה שלה - היא מונעת את הצורך בשימוש בגלופות ובעליות הכנה יקרות" - מספר המנכ"ל.
עד כה יצרתם מדפסות בעיקר לעולם כרטיסי הביקור והברכה, מה הוביל לשינוי?
"עיקר השינוי הובל בעקבות מגפת הקורונה. אם פעם יצרניות מותגים גדולות היו מתכננות את המוצרים שלהם באירופה או בארה"ב אך מזמינות אותן מסין, כעת בגלל עלויות השינוע הגבוהות לצד זמני אספקה ארוכים, הן לא יכולות יותר להישען על יצור שכזה. החברות מעדיפות לייצר את המוצרים שלהם בבית ולארוז אותן במקום" - מספר גרינברג. לדבריו, כאשר החלה החברה לייצר מדפסות יעודיות לעולם השבחת הטקסט, יכלו הלקוחות - אותן יצרניות אריזות - לייצר בכמויות קטנות לזמנים קצרים, ובכך לחסוך עלויות רבות.
מי הם אותם לקוחות?
"מדובר בסדר גודל של קרוב ל-400 לקוחות, הרוב המוחלט שלהם מחו"ל. אותם חברות היו מייצרות בעבר מיליונים של אריזות בסין, כיום כשהם מבינים שהשוק הזה אמין פחות הם מעדיפים לייצר את האריזות בעצמם. אחת מהדוגמאות הבולטות לכך הן שתי לקוחות שעל הסכם עקרוני איתם דיווחו הבוקר, "Courtis Packing" האמריקאית שמייצרת אריזות למותגים כמו וודקה גריי גוס וג'ק דניאלס ו-"מדיהדרוקוורק" הגרמנית שעוסקת בעיקר ביצור של אריזות שוקולד למותגים גדולים נוספים."
- קמהדע מאריכה מכרז אספקה בקנדה עד 14 מיליון דולר
- תשובה: "הכלכלה היא המפתח ליציבות אזורית"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מיליארד שקל בייבי - עמירם לוין בתשואה חלומית
מה המשמעות ההסכמים עם הלקוחות האלו?
"כשמדובר בלקוחות כאלו גדולים המשמעות בשבילנו היא מהותית. אנחנו מתקינים אצל הלקוחות האלו את המכונות שלנו ומכאן והלאה מותגים ברחבי העולם מייצרים את האריזות שלהם עם המדפסות שלנו, זה טוב גם לשם וגם לרווחיות שלנו"
דיברתם על כך שהקו החדש של המכונות מגדיל את הרווחיות, הן ממכירת המכונות והן מאספקת הדיו, כיצד זה מתבטא?
"דבר ראשון חשוב להבין שמדובר במכונות יקרות, אנחנו מוכרים מכונה תמורת מיליון דולר או יורו, תלוי במדינת הלקוח. ברגע שנכנסנו לשוק האריזות מצאנו בעצם שוק שצומח במהירות גבוהה, רוב הלקוחות בשוק מבינים שזה הגביע הקדוש של התחום ולכן כולם עוסקים בו." - מרחיב גרינברג. "בניגוד לגלופות, פה הלקוחות מבינים שעלות היצור הראשונית זהה לעלות היצור הסופית (כלומר אין הבדל בעלות היצור בין מוצר אחד לאלף מוצרים) כך שמבחינתו הוא קונה יותר מכונות שמעלות את כושר הייצור שלו, ורוכש יותר דיו כי הוא צורך כמויות גדולות שלו מלכתחילה" - מסיים.
כיצד החברה צופה גידול לביקוש במוצריה, וכיצד החברה מתכוננת להגיד את כושר הייצור בהיבט הזה?
"אנחנו מסתכלים על הביקוש שהיה בשנה הקודמת, מסתכלים על המגמה בשוק ומבינים שבשנת 2022 הביקוש הזה צפוי לגדול. כדי להתמודד עם כך גייסנו עוד אנשי ייצור (עבור המכונות) ושכרנו שטחי ייצור (עבור הדיו) חדשים. בנוסף לכך אנחנו נמצאים בתהליך של הקמה של קו יצור יעודי עבור הדיו שאמור להכפיל את כושר היצור שלנו בהיבט הזה. מנגד אנחנו משקיעים גם במכירות. חתמנו על הסכמים אל מול מפיצים חדשים, בעיקר במזרח במדינות כמו הודו והם צפויים לשווק את המוצרים שלנו שם כדי שנוכל להגיע גם ללקוחות חדשים"
קיימות חברות נוספות בתחום כמו קורנית דיגיטל ו- הייקון מערכות 0% , האם הן מתחרות שלכן וכיצד אתם מתמודדים עם תחרות בתחום?

מיליארד שקל בייבי - עמירם לוין בתשואה חלומית
פי 1,200 - עמירם לוין, אלוף במיל מלמד את כולנו שהשקעות זה כמובן גם - מזל, אבל גם הרבה שכל-ידע
800 אלף שקל של השקעה הפכו בעת שנקסט ויז'ן הונפקה ל-31 מיליון שקל. זה היה לפני 4 שנים, מאז האלוף עמירם לוין מימש מספר פעמים וירד מרף הדיווח של ה-5%, אבל לביזפורטל נודע שהוא עדיין מחזיק במניות החברה. אם לוין לא היה מממש הוא היה מחזיק כיום מניות ב-1 מיליארד שקל. אבל לוין מימש ובצדק - אף אחד לא יכול היה לדעת שזו השקעה שתניב פי 1,200! ופי 40 מאז שהיא החלה להיסחר.
על פי ההערכות ובהסתמך על מכירות שכן דווחו, לוין נפגש עם כ-250 מיליון שקל במזומן והוא עדיין מחזיק בכמות מניות משמעותית, - לאחר שהמניה עלתה פי ארבע בשנה האחרונה - בלכל הפחות 400 מיליון שקל. בסך הכל מדובר על 650 מיליון שקל, וזו הערכה שמרנית. בפעם הקודמת שניסינו לשאול את לוין על ההשקעה הוא אמר - "בטח שאני מחזיק, אבל זו השקעה פרטית ואני לא מדווח".
עמירם לוין מלווה את החברה מההתחלה. המייסדים היו צריכים דמות מוכרת, דומיננטית, פותחת דלתות ולוין הצטרף. הוא האמין בחברה, השקיע בה, והצליח. ההצלחה של נקסט ויז'ן היא הרבה מזל. לוין הרוויח תשואה של כ-120,000%, זה מזל, אבל לא רק. זו ידיעה, זה ניסיון, זה הרבה שכל. שכל של בניית הדברים הנכונים, הסתכלות מאוד ממוקדת על מה שטוב לחברה ולא מקלישאה, בניית חברה אמיתית והבנה שוטפת של צרכי השוק במטרה לספק את המוצרים הטובים והנכונים לצבאות ולמשתמשים.
- יו"ר נקסט ויז'ן: "יהיו עוד הזמנות גדולות, לא יודע אם כזאת, אבל הביקוש מאוד חזק"
- נקסט ויז׳ן: מי הרוויח מהעלייה ומי נשאר מאחור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם תרצו - היה אולי הרבה מזל, אבל המזל הולך עם הטובים - נקסט ויז'ן היא חברה אמיתית ולוין זיהה את האנשים וההנהלה ואת המוצר ועזר להביא אותו למקומות הגבוהים. עכשיו הוא מחוץ לחברה, אין לו תפקיד רשמי, אך הוא עדיין מאמין בחברה ומשקיע בה.
אלעד אהרונסון מנכל איי סי אל; קרדיט: נטלי כהן קדוש90 מיליון דולר בשלב הראשון: איי.סי.אל נכנסת עמוק יותר לרכיבי מזון עם ברטק
העסקה דו שלבית, עם אופציה להמשך לפי אבני דרך ב-2026, ומשקפת לברטק שווי של כ-180 מיליון דולר אחרי הכסף
איי.סי.אל איי.סי.אל 2.15% , חברה גלובלית הפועלת בתחום המינרלים המיוחדים ונסחרת בבורסות ניו יורק ותל אביב, מדווחים שחתמה על הסכם מחייב לרכישת ברטק אינגרידיאנטס מקנדה. בשלב הראשון איי.סי.אל צפויה להשקיע כ-90 מיליון דולר במזומן ולקבל כ-50% מהחברה, כאשר השלמת הרכישה תלויה בהמשך בעמידה ביעדים. לפי הערכות בשוק, העסקה משקפת לברטק שווי של כ-180 מיליון דולר אחרי הכסף. איי.סי.אל נשלטת בידי עידן עופר.
ברטק מייצרת רכיבי מזון פונקציונליים המבוססים על חומצה מאלית וחומצה פומארית בדרגת מזון, המשמשים חברות מזון ומשקאות לשיפור הטעם, הארכת חיי המדף ושיפור איכות המוצר. לתוספים אלה יש שימושים גם בתחומי הטיפוח והקוסמטיקה, שם הם תורמים לאיכות, בטיחות ויעילות של מוצרים.
מה ברטק מביאה לשולחן: ייצור בצפון אמריקה והרחבת כושר ב-2026
המטה של ברטק נמצא באונטריו, קנדה, והחברה מפיצה את מוצריה ליותר מ-40 מדינות. לפי הדיווח, ברטק היא היצרנית היחידה בצפון אמריקה שמחזיקה מתקני ייצור לחומצות מאלית ופומארית בדרגת מזון, כולל גישה לחומרי הגלם לאורך כל שרשרת הערך, מה שמעניק לה שליטה רחבה יותר על תהליכי הייצור והאספקה.
הפעילות של ברטק מניבה כיום הכנסות שנתיות של כ-65 מיליון דולר. במקביל, החברה מקימה מתקן ייצור חדש שבנייתו צפויה להסתיים במהלך שנת 2026. לפי הדיווח, עם השלמתו המתקן צפוי להרחיב משמעותית את כושר הייצור והתפוקה, ולתמוך בהגדלה משמעותית של המכירות בשוק רכיבי המזון הפונקציונליים העולמי, שמדווחים שצפוי להגיע להיקף של יותר מ-45 מיליארד דולר עד שנת 2030.
- איי.סי.אל: יציבות בהכנסות, ירידה קלה ברווח המתואם
- האם הירידות באיי.סי.אל מוצדקות או שמדובר בתגובת יתר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העסקה: סגירה בשני שלבים ובכפוף לאישורים
השלמת העסקה כפופה לתנאי סגירה מקובלים ולאישורים רגולטוריים, ותתבצע בשני שלבים. השלב הראשון, שצפוי להיסגר במהלך הרבעון הראשון של 2026, כולל השקעה במזומן של כ-90 מיליון דולר עבור רכישת כ-50% מברטק. העיתוי והיקף ההשקעה בשלב השני, שיביא לרכישת יתרת המניות, כפופים לעמידה באבני דרך עסקיות ותפעוליות מסוימות. איי.סי.אל מעסיקה מעל 12,000 עובדים ברחבי העולם, והכנסותיה לשנת 2024 הסתכמו בכ-7 מיליארד דולר.
