הלוזרים של דצמבר - איזה מניות נוטות לרדת בסוף השנה והאם מדובר בהזדמנות?

שיקולי מס מדרבנים סוחרים למכור מניות מפסידות לקראת סוף שנה ושיקולי "נראות" מעודדים גופים מוסדיים לנקוט בפעולה דומה, מה שעלול להגביר מגמה ירידה קיימת. האם זה יוצר הזדמנות השקעה?
גיא טל | (11)
נושאים בכתבה אוגווינד ג'נסל

לאחר שנה נוספת של עליות בשווקים משקיעים רבים צברו רווחים ניכרים. יחד עם הטוב בא גם הפחות טוב, ועל כל רווח כזה יש לשלם מס רווחי הון בזמן המימוש או בזמן קבלת דיבידנד, על פי רוב בשיעור של 25% מהרווח. כך לדוגמה, אם אדם מסוים קנה מניה ב-10,000 שקל ומכר אותה לאחר מכן ב-11,000 שקל, כלומר ברווח של 1000 שקל, הוא יאלץ לשלם מס של 250 שקל ולהישאר עם רווח של 750 שקל. ואם הוא קיבל ממניה אחרת שבבעלותו דיבידנד של אלף שקל הוא ייפרד מ-250 שקל נוספים. 

כך גם בשנה האחרונה, חלק לא קטן מהמשקיעים זכה לשתף את המדינה ברווחיו ולשלם מס על מימוש מניות ברווח ועל דיבידנדים שהתקבלו במהלכה. לקראת סוף השנה מנסים על פי רוב להקטין עד כמה שניתן את המס ששולם. דרך אחת לעשות זאת היא דרך מכירת מניות מפסידות שיקזזו את הרווחים שהתקבלו. אם המשקיע שלנו מהדוגמה הקודמת קנה מניה אחרת והוא מופסד בגינה "על הנייר" אלפיים שקל, אם הוא יממש את ההפסד וימכור את המניה המפסידה כעת הרי שהרווחים וההפסדים יתקזזו והוא לא ישלם מס כלל (או יקבל החזר במידה וכבר שילם אותו בשנה הנוכחית). 

מכירת מניות מפסידות כדי לקזז תשלום מס ניתן לבצע בכל עת, אך יש לזכור שעל פי רוב כל עוד לא הסתיימה השנה הקיזוז נעשה אוטומטית בבנק או בבית ההשקעות (במידה והרווח וההפסד התקיימו במניות הנסחרות דרך אותו בנק או בית השקעות), ואילו לאחר שנגמרה שנת המס יש צורך בהגשת בקשה מיוחדת למס הכנסה על מנת לקבל את ההחזר, כשרבים לא מודעים בכלל לאפשרות או שמעדיפים להימנע מהבירוקרטיה ובכך מפסידים את החזרי המס המגיעים להם. זו הסיבה שרבים מזדרזים לבצע את מכירת המניות בהפסד לפני סוף השנה. לעיתים קרובות מדובר במשקיעים שעדיין מאמינים בהשקעה המפסידה ומוכרים אותה רק "לצורכי מס" על מנת לשוב ולקנות אותה מיד לאחר מכן. בארצות הברית יש איסור לבצע פעולות כאלה ויש להמתין לפחות חודש מהמכירה לפני קניה מחדש (wash sale rule) אולם בארץ אין מגבלה כזו.

לקריאה נוספת:

>>> לממש או לחכות ל"ראלי סוף שנה"?

>>> מדריך: רגע לפני סוף שנת המס: מה צריך לעשות כדי לחסוך במס וליהנות מהטבות מס

לתופעה המוכרת יש גם "תופעת לוואי" - החרפה של ירידות במניות שגם כך נמצאות במגמת ירידה לאחרונה. כיון שמניות אלו מייצגות הפסדים גלומים לצורכי מס לעיתים קרובות יש נטייה למכור דווקא אותן מה שמצטרף ומגביר את מגמת הירידה. תופעה זאת עומדת קצת בניגוד ל"ראלי סוף השנה" אך לעיתים היא גוברת עליה, בעיקר, כאמור, במניות שכבר סבלו מהפסדים בחודשים האחרונים. לעיתים מגמת הירידה מתוקנת מיד לאחר מכן, שכן אותם מוכרים מיד קונים, לעיתים קרובות במחיר נמוך יותר ובעצם הופכים את המגמה. אולם לעיתים זו דווקא הזדמנות להיפטר מהשקעה שמתבררת כפחות טובה והירידה נמשכת. לכן, אין למהר לקפוץ על המניות שיורדות לקראת סוף שנה בלי ניתוח מעמיק של הסיבות לירידה ופוטנציאל העליה, כפי שאמורים לעשות לפני כל כניסה להשקעה בנייר כשלהו.

 

בואו לבחור את איש השנה שלכם: דירוג אנשי השנה של ביזפורטל יוצא לדרך - הצביעו והשפיעו- האם זה יהיה ראסל אלוונגר, מנכ"ל טאואר שמוביל בבית שלו? (להצבעה לחצו כאן)
 

סיבה אפשרית נוספת להגברת הירידות במניות מפסידות לקראת סוף השנה היא "ניקוי התיק" של מוסדיים וקרנות השקעה. החברות רוצות בתחילת השנה, כשנעשות הרבה הערכות מחדש של השקעות, להראות "תיק השקעות מצליח" ומנסות "לנקות", ממנו רעיונות השקעה שפחות הצליחו. מכירה של מניות מצד מוסדיים יכולה להיות בכמות גדולה משמעותית ולהשפיע על השוק בצורה אגרסיבית יותר. "ניקוי תיק" כזה גם לא יגרור בעקבותיו רכישה מחדש של אותן מניות שנמכרו, שכן המטרה היא להציג תיק "נקי" מהפסדים. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

עין בוחנת ייתכן שתוכל להבחין בתחילת התופעה בכמה מניות מפסידות מן השנה האחרונה בבורסת תל אביב. הסתכלות על הגרף של מניית ג'נסל ג'נסל 1.81%  שירדה מתחילת השנה ב-38 אחוזים מראה שמגמת הירידה מחריפה בימים האחרונים, גם בימים בהם השוק עולה. גם במניות אוגווינד אוגווינד -2.93% שירדה ב-48% מתחילת שנה מתגברות הירידות וכן במניות נוספות. אלה רק דוגמאות ספורות, יש עשרות דוגמאות בשוק. אבל חשוב להזהיר - הירידות האלו, לא בהכרח מבטאים מחיר הזדמנותי. לא כל מה שיורד בסוף עולה. ההשקעה במניות של חברה צריכה להיעשות ביחס ישיר לתוצאות שלה ולפוטנציאל שלה ובהינתן מצב השוק. בשביל אחד, המחיר יכול להיות הזדמנות , בשביל אחר - עדיין יקר. 

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    מדדים לא יגיעו גם לא ל 1950 (ל"ת)
    אירינה 15/12/2021 18:01
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    קונה פוטים בכל הכח עד 150 אלף (ל"ת)
    אירינה 15/12/2021 18:01
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    לעולם לא יהיה מדד מעוף 2000 (ל"ת)
    איילת חסון 15/12/2021 18:00
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    פוטים תותים מדדים יהיו באדום .רשמתם? (ל"ת)
    סלימאן 15/12/2021 18:00
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    לא ניתן למדדים לטפס תשכחו מרווח (ל"ת)
    טומי 15/12/2021 17:59
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דור 15/12/2021 14:12
    הגב לתגובה זו
    כתבה חשובה, חבל שהמוסדיים מנקים את התיק ממניות ביו מצוינות כמו בונוס ביו ואורמד שמחכות לאישור fda
  • 2.
    מגן מס 15/12/2021 12:20
    הגב לתגובה זו
    נניח יש לי מגן מס, האם כדאי למכור מניה רווחית בשווי עלות שיקוזז ממנה הסכום במגן המס, ובכך לנצל את איפוס המגן? או שמא המגן מתגלגל לשנה הבאה, ואני יכול להיות רגוע?
  • ניר 16/12/2021 09:01
    הגב לתגובה זו
    כל עוד לא מכרת ההפסד הוא על הנייר. הכוונה בכתבה היא שאם כבר מכרת מניה השנה ברווח, אתה יכול למכור מניה שמופסדת על הנייר והבנק/בית ההשקעות יקזז את ההפסד מהרווח שכבר שילמת בגינו, ויחזיר לך סכום בגובה המס על ההפסד (עד גובה המס שכבר שילמת). אם לא תעשה את זה, כל ההפסד עובר לשנה הבאה, וכשתמכור הוא יקוזז מרווח באותה שנה, אם יהיה כזה
  • תום 15/12/2021 16:05
    הגב לתגובה זו
    כלומר אם היה לך הפסד ב2020 תוכל למכור מניות מרוויחות ב2021 ולהתקזז. לא הפוך
  • א 15/12/2021 12:31
    הגב לתגובה זו
    ימחק בסוף השנה , סרטון על מגן מס https://youtu.be/3qFlvWnQbq4
  • 1.
    תודה, כתבה מעולה (ל"ת)
    אסתי 15/12/2021 12:06
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?