עידו רודוי פלרם
צילום: יח"צ
ראיון

"לכל המוצרים שאנחנו מוכרים עכשיו יש ביקוש גם כשהקורונה דועכת"

מנכ"ל יצרנית לוחות ומתקני הפלסטיק פלרם, עידו רודוי בראיון אופטימי
איתי פת-יה | (3)
נושאים בכתבה פלרם

"ברבעון הראשון של 2021 לא היו לנו בכלל מכירות של מגיני פנים מפלסטיק נגד הקורונה, זה כבר לא קיים. זה נגמר ב-2020 וכולם עברו למסיכות בד. גם מכירות מחיצות הפלסטיק השקופות ירדו מאד. הביקושים למוצרים שקשורים באופן פר-אקסלנס לתחלואה ירדו", כך משיב מנכ"ל פלרם 0.04% עידו רודוי בשיחה עם ביזפורטל כשאנחנו שואלים אותו על התרומה של הקורונה לתוצאות הרבעון החיוביות שזה עתה פרסמה החברה.

פלרם מייצרת ומפיצה לוחות פלסטיק לחממות חקלאיות, לתחום הבניה ועוד, עמדות תצוגה לחנויות, גגונים, פרגולות ומחסנים ביתיים הן בהתאמה אישית והן כמוצרים מוגמרים להרכבה עצמית הנמכרים ברשתות כמו הום דיפו. על אף הירידה הזו במכירות מגיני הפנים ומחיצות הפלסטיק, החברה לא תלויה בהם, שכן דיווחה על צמיחה בכל החטיבות שלה: מוצרי פי.וי.סי, מוצרי פוליקרבונט ומוצרי המשך.

כך, פלרם הציגה צמיחה של 23.7% בהכנסות הרבעון לסך 470 מיליון שקל מול 380 מיליון שקל ברבעון המקביל, בעוד המכירות הכמותיות עלו ב-18%. הרווח התפעולי עלה בשיעור גבוה יותר של 91.5% מ-47 מיליון שקל ל-90 מיליון שקל עקב שינוי בתמהיל המכירות שהורכב ממוצרים בהם הרווחיות גבוהה יותר, והרווח התקופה קפץ מ-39 מיליון שקל לפני שנה ל-71 מיליון שקל כעת.

בדוחותיה כותבת פלרם כי החל מהרבעון הרביעי 2020 קיימת מגמה עולמית של עלייה משמעותית של מחירי חומרי הגלם העיקריים - פי.וי.סי. ופוליקרבונט - הן בשל שיבושים בזמינות מתקני הייצור אצל יצרני חומר הגלם העיקריים, בעיקר בשל פגעי מזג אוויר והן בשל תנודתיות בביקוש ובהיצע הנובעת ממשבר הקורונה. ואולם, בפלרם מציינים כי עליות המחירים הללו "טרם באו לידי ביטוי באופן מהותי ברבעון הראשון".

אם כן, השפעות הקורונה החיוביות על המוצרים הקשורים בתחלואה כבר חלפו, כפי שאמר רודוי, אולם ייתכן והשפעות אחרות של הנגיף עדיין באות לידי ביטוי בתוצאות. גל השיפוצים, שהשפיע גם על יצרנית הברזים והקרמיקה חמת, כמו שסיפר סמנכ"ל הכספים בחברה לביזפורטל, ליווה, או עדיין מלווה, גם את פלרם.

"מכרנו יותר במוצרי ההמשך: יותר חממות ביתיות, מחסנים ופרגולות ויותר מוצרי DIY", מספר רודוי, "אני יכול לומר שהמגמה הזו שראינו ברבעון הראשון של השנה, הייתה נוכחת גם ברבעון שלפניו, האחרון של 2020. אז לכל המוצרים שאנחנו מוכרים כעת יש ביקוש גם כשהתחלואה בקורונה פוחתת. האם זה קשור לכך לזה שאנשים עדיין בבתים? ייתכן, אבל קשה לנו לומר בוודאות מה כן קשור לקורונה ועד כמה ומה לא. כרגע מגמת השיפוצים נמשכת, וגם תחום הגינון הביתי. אני לא יודע להעריך אם קצב מכירות המוצרים הקשורים לכך ישאר או יעצר. כאמור, זו תקופה שקשה להתנבא בה. מה שכן, כרגע אנחנו רואים ביקושים".

כמה וכמה מהמוצרים שלכם תלויה באכלוס או בנייה של צמודי קרקע באזורי הפעילות: חממות ביתיות, גגונים, חניות רכב, מחסנים. מדברים על כך שהקורונה יצרה מעבר מהערים לפרברים למי שיכול להרשות זו לעצמו. זה דבר שהרגשתם?

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"אני לא יכול להצביע על מגמה שכזאת, אבל בהחלט יכול להיות שאותם ביקושים שהזכרתי נובעים גם מיציאה מהעיר או גם בתוכה מעבר מדירות לבתים פרטיים. חוץ מזה שלא כל המוצרים האלה תלויים בצמודי קרקע. גם למרפסות של דירות אנחנו מוכרים המון פרגולות, למשל".

אם נלך לעתיד הרחוק יותר, מה יעשה עוד עשור אולי מעבר לחקלאות ורטיקלית למכירות המוצרים שלכם לחממות?

"אנחנו יודעים ונדע לתת מענה במבנים תעשייתיים חקלאיים ולצמוח עם השוק הזה, גם כשיהיה מעבר משטחים פתוחים לבתי גידול. מעבר לזה אנחנו נהנים כמו שהזכרתי מהעיסוק הגובר בחקלאות בחצרות פרטיות".

הביאו את המזל למכבי חיפה

פלרם הוקמה ב-1962 בקיבוץ רמת יוחנן, שמחזיק ב-70% ממנה, כשביתרה מחזיק הציבור. החברה סגרה את 2020 עם צמיחה של כ-20.5% במכירות שהסתכמו ב-1.7 מיליארד שקל. 41% מהמכירות היו אז בארה"ב, 35% באירופה ו-24% בישראל ובשאר העולם. מכירות מוצרי הפוליקרבונט היוו 49% מהמחזור ב-2020, מכירות הפי.וי.סי היוו 23% ומוצרי ההמשך החזיקו היו אחראים לנתח של 28%. מניית החברה קפצה היום בכ-10% כשכעת היא נסחרת לפי שווי של כ-870 מיליון שקל. מתחילת השנה הוסיפה המניה כ-23.5% וב-12 החודשים האחרונים התחזקה ב-95% וכמעט הכפילה את שוויה.

"אנחנו כבר נמצאים כמעט בכל יבשת עם חברה בת", מסביר רודוי על חלק מהמודל הכלכלי, "כשאנחנו מזהים שיש עניין ושוק מספיק גדול במדינה מסויימת אז אנחנו בוחנים להקים שם חברה בת עם מחסן, כדי להתקרב לאותו שוק".

מוצרים שלכם שימשו בפרויקטים אדריכליים ענקיים בחו"ל - רוסיה, אירלנד, סין ואוסטרליה לדוגמה. מה יקרה אם בשנים הבאות, אולי בעקבות הקורונה וכדי לעודד צמיחה ויצירת משרות חדשות, תהיה דה-גלובליזציה במובן של העדפת חברות מקומיות באזורי הפעילות שלכם?

"אגב, גם באצטדיון סמי עופר יש מוצרים שלנו, והנה עכשיו מכבי חיפה לקחו אליפות אז כנראה שהבאנו להם מזל. אבל לשאלתך, עד היום לא ראינו בעיה. צריך לזכור שאנחנו חברה גלובלית שבחו"ל מייצרת באנגליה, גרמניה, וארצות הברית. יש לנו גם הרבה חברות בנות, שהן חברות הפצה שנחשבות מקומיות בחלק מהמדינות. נוכל להתמודד כך גם עם התכנסות פנימה של המדינות".

בינתיים שלוש החטיבות שלכם צומחות, בטווח הארוך לדעתך תצליחו לשמר את זה?

"אני מעריך שככל שהביקושים שעליהם דיברנו ימשיכו נמשיך לצמוח, בין היתר במוצרי ההמשך שם הרווחיות גבוהה יותר. בתחום הלוחות, תלוי איפה – אם זה DIY אנחנו יודעים לתת מענה, ואם זה תחום השילוט והפרסום שירד ב-2020, אני מניח שהוא לא יחזור למה שהיה בעבר ואולי יעלה מעט. כמו כן, כל הזמן אנחנו מעוניינים לשדרג את המוצרים הקיימים או לפנות למוצרים חדשים וקטגוריות חדשות".

הפעילות שלכם למעשה כרוכה ביצור פלסטיק על סוגיו. המשקיעים יותר ויותר מסתכלים על היבטי ESG, ובתוך כך ההשפעות הסביבתיות של החברות. פלרם היא חברה מזהמת?

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    dw 01/06/2021 11:54
    הגב לתגובה זו
    השוק כרגע חושש, בצדק, מכיוון ששנת 2020 היתה חריגה לטובה והשוק איננו משוכנע אם חברות אלה תמשכנה להרוויח כ"כ טוב גם ללא הקורונה. חשש מובן שכן פלרם נהנתה מאד מהלוחות השקופים שהתקינו בכל מקום. כל רבעון שמוכיחים שמצליחים למכור ולהרוויח, גם ללא קורונה, עוזר לחברות אלה לשכנע את השוק.
  • גלעד 02/06/2021 07:55
    הגב לתגובה זו
    מאמין בה יותר גם על כוח רווח מייצג יותר. אף אחד לא יכול לדעת מתי הסייקל החיובי הזה יסתיים. במאזן הנוכחי, בתימחור הנוכחי ועם רווח נמוך בהרבה היא עדיין מעניינת.
  • 1.
    אנונימי 31/05/2021 22:53
    הגב לתגובה זו
    למי שמתעניין תסתכלו במכפילי המכירות והרוח התפעולי והנקי ותבינו הכל לבד.
בורסה, משקיעים (AI)בורסה, משקיעים (AI)

להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה

על הקשר בין בורסה למחירי הדירות, על הצעירים שעושים מכה בבורסה וחזרה למפולת של 2008-2009

מנדי הניג |

הגאות בבורסות בשנים האחרונות, במיוחד בוול סטריט, יצרו רווחים גבוהים למשקיעים, לרבות המוני משקיעים צעירים. זו תופעה עולמית, וזה גם בארץ - מאות אלפי ישראלים משקיעים ישירות במניות בבורסות, חלק גדול מהם צעירים. הם אגב, כמעט ולא משקיעים בארץ, בעיקר בוול סטריט. הצעירים האלו מכירים רק שוק עולה, הרווחים שלהם עצומים - דמיינו צעיר שנכנס לשוק לפני 5 שנים. סיכוי טוב שהוא הכפיל את כספו - זה מה שקרה בנאסד"ק וב-S&P. 

בפועל, רבים עשו הרבה יותר מהכפלת הכסף. אם הם הלכו על המניות הדומיננטיות ועל שבבים זה רווח של פי 3-4, אבל גם אם נסתפק בממוצע, זה רווח מרשים שיוצר  מגמה חדשה של הזרמת כספים לבורסה. ההזרמה השוטפת מגיעה גם מהסיפורים בשטח - כשאנשים רואים כמה הם יכלו להרוויח על אנבידיה, על מניות השבבים, על נטפליקס, על מניות הקוונטים ועוד מאות דוגמאות, הם מתפתים. אנחנו רוצים להרוויח, אנחנו גרידיים. הסיפורים האלו מגרים אותנו להזרים כספים. אף אחד לא זוכר את הכישלונות בדרך, זוכרים את המניות שעשות מאות אחוזים וזה מייצר הזרמה שוטפת גדולה לשווקים שבעצמה מייצרת עליות שערים.   

אותו צעיר שרואה שיש רווחים עצומים מגדיל באופן שוטף את ההשקעה במניות. זה מבחינתו הגיל שבו הוא צריך להשקיע כמה שיותר בבורסה, וזה נכון מבחינה תיאורטית.  

השאלה אם התיק שלו מפוזר או אם יש מרכיב אג"ח משמעותי, פחות רלבנטית לצעירים שחוסכים לזמן ארוך - אבל רוב הצעירים לא מבין את המשמעות של חיסכון לטווח ארוך. הם שקועים עד צוואר במניות, ולא מפנימים שהשוק גם יכול לרדת חזק, אחרת חלקם היו אולי מגוונים את התיק. נזכיר כי זה בסדר גמור ואפילו נכון להשקיע במניות בשיעור מאוד גבוה, אבל כל עוד יודעים שבדרך יהיו ירידות. הטווח הארוך מאפשר למשקיעים צעירים להגיע לתיקון באם תהיה מפולת, ולכן מבחינה תיאורטית הם צריכים להיות במרכיב גדול של מניות.

כמה מבין המשקיעים הצעירים מבין את זה? כמה מהם לא ישנה את תיק ההשקעות כשתגיע קריסה ויגיד  "מה זה משנה אני חוסך ל-30 שנים?".  כנראה שהרוב יממש. טבע האדם הוא גרידיות בעליות ופחד גדול בירידות. 

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

זוז פאוור קופצת 19%, בונוס מוסיפה 9%; מדדי ת"א בירוק

המדדים בת"א נסחרים בעליות בהובלת הסקטורים הרגישים לריבית - נדל"ן ואנרגיה מתחדשת, שבולטים היום לחיוב; נתוני המאקרו מחזקים את האפשרות להורדת ריבית בפגישה הבאה של בנק ישראל

מערכת ביזפורטל |

עליות של עד 1% בבורסה ברקע חדשות משמעותיות: שר האוצר האמריקאי, סקוט בסנט, אמר הבוקר כי ארצות הברית וסין הגיעו למסגרת מוסכמת לקראת הסכם סחר, שתידון ותקבל חותמת רשמית רק במפגש הקרוב בין הנשיא דונלד טראמפ לנשיא סין שי ג’ינפינג. בבסיס ההבנות עומדים נושאים רגישים כמו ייצוא טכנולוגיה, סחר במתכות ומינרליים נדירים, פנטניל, ורכישות חקלאיות, תחומים שהיו בלב המחלוקת בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם. לפי בסנט, השיחות היו “בנויות, רחבות היקף ומוצלחות במיוחד”, מה שמעיד על רצון הדדי להתקרבות אחרי תקופה ארוכה של מתיחות.

עם זאת חשוב לסייג כי גם בעבר אמרו לנו שיש התקדמות בהסכם הסחר בין ארה"ב לסין ולבסוף כל מה שהסכימו עליו הצדדים הוא דחייה של הדד ליין. בכל מקרה, ההתקדמות היא חדשות טובות, וזה גם יבטא ככל הנראה פתרון בתחום השבבים לטובת השחקניות בתחום, גם החברות הישראליות. הרחבה: שר האוצר האמריקאי: ארה"ב וסין הגיעו למסגרת הסכם סחר - הפרטים יידונו בפסגה בין טראמפ לשי  

חזרה לשוק המקומי אך עדיין בהקשר של טראמפ, עם הדרישה האחרונה שלו מחמאס, לפיה על ארגון הטרור להחזיר בתוך 48 שעות את גופות החטופים המתים או “יגיעו פעולות מצד מדינות המעורבות”, נפתח פתח למכשול אפשרי בכל תהליך התקדמות הזה. הדרישה הזו מצביעה על מתיחות במחויבות של חמאס לשלב הבא, וגם אם יש מעט התקדמות, ההתעקשות מעלה סימני שאלה בנוגע לנכונותה להיכנס להסכם רחב יותר. במילים אחרות, אי הוודאות עדיין שוררת בהקשר של הגזרה הדרומית. ובאותו נושא, גם הגזרה הצפונית לא רגועה כאשר בסוף השבוע עלו דיווחים על תקיפות בלבנון.


אחד הנעלמים במשוואה של המשקיעים הוא האם הריבית תרד בהחלטה הקרובה. בעוד שמרבית הנתונים תומכים בהורדת ריבית כבר בנובמבר, נכון להיום עדיין יש אי וודאות סביב המלחמה. מה שכן, עבור הישראלים המלחמה בעזה לא השפיעה יותר מדי על הרגלי הצריכה של הישראליים, ולכן בעת היציאה מהמלחמה לא נראה שיש גל ביקושים שמגיע אחריה. על פי הסקירה השבועית של לידר, נתוני כרטיסי האשראי לא מראים עלייה חדה בצריכה, מכירות הדירות נותרו ברמה נמוכה, והתחזיות לצמיחה ממשיכות להיות מתונות, סביב 3.8% בלבד לשנת 2026. בלידר מציינים כי כוח הקנייה של הציבור נפגע מהעלאות המע"מ והקפאת השכר, ולכן גם אם יופיע גל ביקוש, הוא צפוי להתמקד בעיקר בתיירות לחו"ל ולא בצריכה מקומית. בהיעדר אינפלציית ביקושים מובהקת, הסביבה המאקרו כלכלית תומכת בהמשך הורדות ריבית בחודשים הקרובים.

עוד בהקשר הריבית זה שוק התעסוקה. הנתונים מצביעים על ירידה של 7.2% לעומת אוגוסט, בעיקר בקרב נשים וצעירים כשהשיפור נזקף לחזרת מפוטרי הקיץ לעבודה ומההכרה בזכאות לחל"ת ממבצע "עם כלביא"; אבל בשירות התעסוקה מזהירים: חזרת המילואימניקים עלולה לשנות את המגמה. שוק העבודה מאפשר לבנק ישראל עוד מרווח תמרון מספר דורשי העבודה ירד בספטמבר ב-7.2% - בעיקר בקרב נשים וחרדים