תיק השקעות מסחר עצמאי ברוקר
צילום: standret

השוואת עמלות מסחר יכולה לחסוך אלפי שקלים בשנה

בבורסה בת"א קוראים לציבור להשוות בין העמלות של הבנקים לאלה של בתי ההשקעות: "פערי המחירים המשמעותיים בין השחקנים השונים לצד נתח השוק הגבוה של הבנקים, עשויים להעיד שהבנקים מצליחים לגבות מלקוחותיהם פרמיה הנובעת מחוסר תחרות"
איתי פת-יה | (4)

בבורסה בת"א יוצאים החל מהיום בקמפיין הסברה שיקרא לציבור להשוות את עמלות המסחר בניירות ערך בין הבנקים ובתי ההשקעות השונים באמצעות המחשבון באתר הבורסה. "היעדר חינוך פיננסי בקרב הציבור, גורם בין היתר לכך שהציבור איננו מודע לגובה העמלות שהוא משלם ולכך שהוא יכול להוזיל משמעותית את עלויות המסחר הנגבות ממנו", הוסבר בהודעה שיצאה מטעם הבורסה.

עוד נכתב כי "חוסר הבנה בהתנהלות פיננסית אף גורמת להיעדר השתתפות משמעותית בקרב הציבור במסחר בבורסה ובהשקעות פיננסיות לטווח הארוך, בעיקר בעידן בו הריבית היא אפסית והכסף המצטבר של הציבור הרחב בפיקדונות העו"ש עומד על כ-640 מיליארד שקל".

 

בבורסה מזכירים כי המסחר בה אינו מתבצע באופן ישיר, אלא עובר דרך חברי בורסה שהם הבנקים ובתי ההשקעות, אשר מבצעים את פעולות ההשקעה עבור לקוחותיהם. ההפרש בדמי הניהול והעמלות בין הבנקים ובתי ההשקעות יכול להסתכם למשקיעים בפערים של עד אלפי שקלים בשנה, אליו רבים אינם מודעים. אחרים, לפי הבורסה, מעדיפים לנהל את תיק ההשקעות שלהם במקום מוכר, על אף ההפסד הכספי הכרוך בכך.

ואולי הפתרון אם כן לצד עידוד הציבור להשוות הוא גם לעודד את התחרות וליצור שחקנים חדשים בזירה? בבורסה טוענםי מצדם שהגדלת מספר חברי הבורסה, כולל ברוקרים דיגיטליים הוא חלק מהתוכנית האסטרטגית שלהם.

במחקר שפרסמו רשות ניירות ערך ורשות התחרות מאוגוסט 2019, נמצא כי חלק ניכר מהלקוחות הקמעונאיים של הבנקים משלמים עמלות גבוהות משמעותית מאלה שגובים החברים שאינם בנקים  (בתי ההשקעות). עמלות המסחר של בתי ההשקעות נמוכות משמעותית מאלו של הבנקים בכל קבוצות שווי התיק, גם כאשר משווים אותם לעמלות המסחר שגובים הבנקים בערוץ ישיר. מהשוואת העמלות, עולה מהמחקר כי העמלות שגובים הבנקים הקטנים נמוכות יותר מהעמלות הנגבות בחמש הקבוצות הבנקאיות הגדולות, אך עדיין גבוהות מאלו הנגבות על ידי בתי ההשקעות.

עמלות המסחר שבמחירון העמלות גבוהות בהרבה מהעמלות הממוצעות, ומכאן אפשר להסיק כי לקוחות בעלי היקפי פעילות נמוכים, או לקוחות שאינם מתמקחים, משלמים עמלות גבוהות יותר ומטים את הממוצע למעלה, בעוד אחרים שפעילים בהיקף גבוה יותר או כן מתמקחים, מקבלים מהבנקים עמלות נמוכות יותר. "פערי המחירים המשמעותיים בין השחקנים השונים לצד נתח השוק הגבוה של הבנקים, עשויים להעיד שהבנקים מצליחים לגבות מלקוחותיהם פרמיה הנובעת מחוסר תחרות", כותבים בבורסה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

בשנת 2020 נפתחו קרוב ל-141 אלף חשבונות חדשים, לעומת פחות מ-100 אלף בשנת 2019, עם עלייה של כ-150% במספר החשבונות שנפתחו בבתי ההשקעות. עם זאת חלקם עדיין קטן מאוד ביחס להיקפי המסחר שנעשים באמצעות הבנקים.

הפער בעמלות

העמלות הממוצעות בבנקים קרובות לחצי אחוז ואילו העמלות בברוקרים הפרטיים הם באזור ה-0.1%. הפער הוא ענק. עם זאת, יש כמובן לקוחות מועדפים בבנקים שמקבלים תנאים טובים, כאשר בבנקים הקטנים העלויות נמוכות יותר מהבנקים הגדולים. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    עומר 12/05/2021 18:57
    הגב לתגובה זו
    חשוב לדעת איפה לסחור. זה יכול לחסוך אלפי שקלים בשנה מניסיון!!! הברוקר הכי טוב בעולם זה אינטראקטיב ברוקרס והמתווך הישראלי נותן שירות לקוחות בעברית ויחס מצויין
  • 3.
    סוחר מומחה 12/05/2021 14:30
    הגב לתגובה זו
    מאוד חשוב במסחר במניות זה האפשרות לסחור בפרה מרקט. לרכוש מציאות במחיר הזדמנות או לברוח לפני שהמסחר הרציף נפתח לקהל הרחב. חשוב שבית ההשקעות שסוחרים דרכו יתן את האפשרות לסחור בכל שעות המסחר (החל מהשעה 11:00). גילוי נאות סוחר באינטראקטיב ברוקרס וכל שעות המסחר פתוחות. בהצלחה
  • 2.
    נועה 12/05/2021 12:52
    הגב לתגובה זו
    בנקים זה שחיטה!!! מסחר רק בבית השקעות. אני סוחרת כבר מספר שנים באינטראקטיב ומרוצה מאוד
  • 1.
    אדיר 12/05/2021 12:12
    הגב לתגובה זו
    כתבה יפה! אחרי מסחר של שנים דרך הבנק עברתי לאינטראקטיב ישראל לפני כשנה ואני מרוצה מהם מאוד. עמלות מצוינות, מערכת מסחר נוחה ושירות לקוחות בעברית. בנוסף לזה אפשר לסחור בכל שעות הפרה מרקט לעומת בתי השקעות אחרים שלא נותנים לסחור בכל השעות.
סקוט ראסל מנכל נייס; קרדיט: נייססקוט ראסל מנכל נייס; קרדיט: נייס

אין עשן בלי אש - תחזית מאכזבת לנייס, אבל יש נקודת אור

מניית נייס בקריסה - איבדה 35% מתחילת השנה, יותר מ-50% בארבע השנים האחרונות; מה יקרה כעת למניה? לא בטוח שמה שחשבתם

מנדי הניג |
נושאים בכתבה נייס הנמכת תחזית

נייס נייס 4.61%  שהיתה עד לפני שנה וחצי החברה הגדולה בת"א,  איבדה 35% מתחילת השנה ו-50% בארבע השנים האחרונות. החברה מדווחת על תוצאות כספיות חלשות ברבעון השלישי של השנה, ועל תחזית מאכזבת לשנה כולה. הנהלת החברה מדברת על רווח של 12.25 דולר למניה (אמצע הטווח שבין 12.28 דולר למניה ל-12.42 דולר למניה) מתחת להערכות האנליסטים ל-12.43 דולר למניה. התחזית לא כוללת את הרכישה האחרונה בתחום ה-AI.

המשקיעים שואלים שתי שאלות חשובות - הראשונה, מה יקרה למניה? לרוב פספוס בדוחות ובעיקר בתחזית מתבטא בירידה במניה, אבל פה הירידה היתה עוד לפני הדוחות. אין עשן בלי אש - השוק הבין לאן זה הולך, ולכן בפועל, במניה הכל פתוח ותלוי בשאלה השנייה - מה תהיה התחזית לשנה הבאה ואיך ישפיע ה-AI על החברה?

חברת תוכנה צומחת במכפיל רווח נוכחי של 9 - אלו המספרים של נייס כשלשנה הבאה מדובר במכפיל רווח של 10. זה נמוך כמעט בכל קנה מידה וזה מבטא לכאורה מניה בתמחור אטרקטיבי במיוחד. אלא שזה ביטא את החששות הגדולים של השוק מאכזבה במספרים והשוק צדק, אם כי הפספוס לא גדול. אגב, לרוב השוק צודק. השוק מתמחר גם ירידה ברווחים בשנה הבאה. השוק מתמחר תרחיש רע יחסית, כשהוא חושב שה-AI הוא איום ענק על החברה. 

החששות די ברורים ומוצדקים - נייס היא חברה שפועלת גם ב-CRM, וצ'אטים AI משנים לחלוטין את העסקים האלו, ועדיין לחברה יש פעילות רחבה, והיא מוטמעת עמוק במאות גופים. יהיה שינוי, מתרחשת מהפכת AI, אך קשה לדעת אם הפגיעה בנייס תהיה גדולה מהצמיחה ומיכולות ה-AI שהחברה מדברת עליהם. מעבר לכך, הסיכון אכן גדל מאוד, אבל הכל שאלה של מחיר - אז אל תהיו בטוחים שהמניה תרד. הכל פתוח כי המחיר לכאורה נמוך ומגלם תרחיש רע.    


ההנהלה של החברה והיח"צ  מספרים לנו על חצי הכוס המלאה - "אנו שמחים לדווח על רבעון שלישי חזק, הנובע מהמשך יישום האסטרטגיה שלנו, המתמקדת בבינה מלאכותית, ומהביצועים המצוינים שלנו בשוק" אמר סקוט ראסל, מנכ"ל נייס. ההכנסות הסתכמו ב-732 מיליון דולר, ברף העליון של טווח התחזית, כאשר ההכנסות מענן גדלו ב-13% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ל-563 מיליון דולר. הצמיחה בהכנסות מענן נבעה מהמומנטום החזק של תחום חוויית הלקוח המבוססת בינה מלאכותית ותחום השירות העצמי, שהציגו גידול של 49% בהכנסות השנתיות החוזרות, וגידול של 43% בנטרול Cognigy, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. יכולות ה-AI נכללו בכל עסקת CX חדשה של מעל מיליון דולר בשנה, מה שממחיש את התרחבות אימוץ פתרונות ה-AI שלנו בקרב הארגונים הגדולים ביותר".

 

סקוט ראסל מנכל נייס; קרדיט: נייססקוט ראסל מנכל נייס; קרדיט: נייס

אין עשן בלי אש - תחזית מאכזבת לנייס, אבל יש נקודת אור

מניית נייס בקריסה - איבדה 35% מתחילת השנה, יותר מ-50% בארבע השנים האחרונות; מה יקרה כעת למניה? לא בטוח שמה שחשבתם

מנדי הניג |
נושאים בכתבה נייס הנמכת תחזית

נייס נייס 4.61%  שהיתה עד לפני שנה וחצי החברה הגדולה בת"א,  איבדה 35% מתחילת השנה ו-50% בארבע השנים האחרונות. החברה מדווחת על תוצאות כספיות חלשות ברבעון השלישי של השנה, ועל תחזית מאכזבת לשנה כולה. הנהלת החברה מדברת על רווח של 12.25 דולר למניה (אמצע הטווח שבין 12.28 דולר למניה ל-12.42 דולר למניה) מתחת להערכות האנליסטים ל-12.43 דולר למניה. התחזית לא כוללת את הרכישה האחרונה בתחום ה-AI.

המשקיעים שואלים שתי שאלות חשובות - הראשונה, מה יקרה למניה? לרוב פספוס בדוחות ובעיקר בתחזית מתבטא בירידה במניה, אבל פה הירידה היתה עוד לפני הדוחות. אין עשן בלי אש - השוק הבין לאן זה הולך, ולכן בפועל, במניה הכל פתוח ותלוי בשאלה השנייה - מה תהיה התחזית לשנה הבאה ואיך ישפיע ה-AI על החברה?

חברת תוכנה צומחת במכפיל רווח נוכחי של 9 - אלו המספרים של נייס כשלשנה הבאה מדובר במכפיל רווח של 10. זה נמוך כמעט בכל קנה מידה וזה מבטא לכאורה מניה בתמחור אטרקטיבי במיוחד. אלא שזה ביטא את החששות הגדולים של השוק מאכזבה במספרים והשוק צדק, אם כי הפספוס לא גדול. אגב, לרוב השוק צודק. השוק מתמחר גם ירידה ברווחים בשנה הבאה. השוק מתמחר תרחיש רע יחסית, כשהוא חושב שה-AI הוא איום ענק על החברה. 

החששות די ברורים ומוצדקים - נייס היא חברה שפועלת גם ב-CRM, וצ'אטים AI משנים לחלוטין את העסקים האלו, ועדיין לחברה יש פעילות רחבה, והיא מוטמעת עמוק במאות גופים. יהיה שינוי, מתרחשת מהפכת AI, אך קשה לדעת אם הפגיעה בנייס תהיה גדולה מהצמיחה ומיכולות ה-AI שהחברה מדברת עליהם. מעבר לכך, הסיכון אכן גדל מאוד, אבל הכל שאלה של מחיר - אז אל תהיו בטוחים שהמניה תרד. הכל פתוח כי המחיר לכאורה נמוך ומגלם תרחיש רע.    


ההנהלה של החברה והיח"צ  מספרים לנו על חצי הכוס המלאה - "אנו שמחים לדווח על רבעון שלישי חזק, הנובע מהמשך יישום האסטרטגיה שלנו, המתמקדת בבינה מלאכותית, ומהביצועים המצוינים שלנו בשוק" אמר סקוט ראסל, מנכ"ל נייס. ההכנסות הסתכמו ב-732 מיליון דולר, ברף העליון של טווח התחזית, כאשר ההכנסות מענן גדלו ב-13% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ל-563 מיליון דולר. הצמיחה בהכנסות מענן נבעה מהמומנטום החזק של תחום חוויית הלקוח המבוססת בינה מלאכותית ותחום השירות העצמי, שהציגו גידול של 49% בהכנסות השנתיות החוזרות, וגידול של 43% בנטרול Cognigy, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. יכולות ה-AI נכללו בכל עסקת CX חדשה של מעל מיליון דולר בשנה, מה שממחיש את התרחבות אימוץ פתרונות ה-AI שלנו בקרב הארגונים הגדולים ביותר".