טריא תקים עבור לאומי מערך משכנתאות דיגיטלי חדש
בנק לאומי -0.69% חתם על הסכם שיתוף פעולה אסטרטגי עם חברת הלוואות העמיתים (P2P) טריא שישמש את מערך המשכנתאות של הבנק. לפי הודעה שהוציאו הצדדים, תוקם מערכת דיגיטלית חדשה בתחום המשכנאות, כשהשאיפה היא לפשט את הבירוקרטיה ולקצר את תהליך החיתום, תוך הגברת השקיפות בפני הלקוחות. המערכת צפויה לשמש את לקוחות לאומי וטריא בישראל, וכן את לקוחותיה של טריא גם מחוצה לה.
בלאומי ובטריא יצטרכו להוכיח שמבחינת הטכנולוגיה והממשק מדובר יהיה ביותר משירות טריוויאלי שלקוחות הבנק היו יכולים לצפות לקבל כבר ב-2021, וכן שבכל הקשור לבירוקרטיה לא מדובר בססמאות ריקות. בהקשר זה יצוין כי לפי סקירה שפורסמה לאחרונה ע"י רשות התחרות, נוטלי המשכנתאות בישראל לא מרבים לחפש הצעות מתחרות בקרב הבנקים, בין היתר עקב סרבול ההליך והדרישות השונות של השחקנים בזירה. בבנקים מצדם דחו את הביקורת והסבירו את הדבר במורכבות הליך החיתום - כעת כאמור על לאומי חובת ההוכחה שלפחות בפלטפורמה החדשה שיקימו עם טריא הדברים יהיו פשוטים יותר.
טריא בקרוב תכנס לבורסה בת"א במסגרת מיזוגה לתוך לוזון נדל"ן שתרוקן מפעילותה הקיימת. באחרונה נחתמה סופית העסקה כשהדדליין הוא סוף יולי, ובסופו תחזיק קבוצת לוזון ב-19% מהחברה הממזוגת (12% בדילול מלא) וטריא תחזיק ב-73%. ב-2020 הכנסות טריא הסתכמו בכ-45 מיליון שקל, ירידה מ-55 מיליון שקל שהכניסה ב-2019. בסוף דצמבר היקף תיק ההלוואות של טריא עמד על סכום של כ-2.3 מיליארד שקל.
הדיווח על השת"פ עם טריא מגיעה מצד לאומי אחרי שפרסמה תוצאות חיוביות לרבעון האחרון של 2020 ולשנה כולה: הרווח הנקי לרבעון הסתכם ב-890 מיליוני שקל, בהשוואה ל-742 מיליוני שקלים ברבעון המקביל. התשואה להון ברבעון עמדה על 9.8%, בהשוואה ל-8.7% ברבעון המקביל (אף ששיעור ההוצאה להפסדי אשראי ברבעון הרביעי של 2020 עמד על 0.37%, למול 0.22% ברבעון הרביעי אשתקד). שיעור ההוצאה להפסדי אשראי ברבעון נמוך משמעותית משיעור ההוצאה ברבעון השלישי – 0.76%, ומשיעור של 1.19% במחצית הראשונה של השנה.
- לוזון נכנס לשוק המשכנתאות: טריא ונאוי ישתפו פעולה במיזם חדש
- ברקת ומגדל יעניקו מימון של עד 340 מיליון שקל לפרויקט מגורים בבת ים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרווח הנקי בשנת 2020 הסתכם ב-2,102 מיליוני שקל, בהשוואה ל-3,522 מיליוני שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הקיטון ברווח נובע בעיקרו מהגידול המשמעותי בהוצאה להפסדי אשראי, שעיקרו בהפרשה הקבוצתית, ומירידה בהכנסות מימון שאינן מריבית אשר כללו אשתקד גם הכנסות ממכירת לאומי קארד בסך של כ – 314 מיליוני שקל. התשואה להון לשנת 2020 הסתכמה לשיעור של 5.7%, בהשוואה לתשואה של 9.8% בשנת 2019 (9.2% בנטרול השפעת מכירת לאומי קארד אשתקד).
הירידה בתשואה להון בשנה כולה יוחסה בעיקר לגידול בהוצאה להפסדי אשראי על רקע משבר הקורונה, שהסתכמה לסך של 2.6 מיליארדי שקל, בהשוואה לסך של 609 מיליוני שקל בתקופה המקבילה אשתקד. כ–74% מההוצאה להפסדי אשראי נבעה מגידול בהפרשה הקבוצתית, על רקע משבר הקורונה. שיעור ההוצאה להפסדי אשראי לשנת 2020 הסתכם ב-0.88%, בהשוואה ל-0.22% בתקופה המקבילה אשתקד.
"מינוף האסטרטגיה הטכנולוגית-דיגיטלית של לאומי, שהוכיחה עצמה מאוד בשנה האחרונה, נעשה באמצעות שיתופי פעולה עם חברות הפינטק", אמר חנן פרידמן, מנכ"ל לאומי. "לאומי מתכוון להוביל את שיתופי הפעולה ולהיות הבנק של הפינטקים וזאת כדי להביא ערך חדשני ושירותי ללקוחות כל הבנקים. שיתוף הפעולה עם טריא יחזק את המיקוד העסקי שלנו בתחום המשכנתאות ויאפשר לנו קפיצת מדרגה נוספת בהשקה מהירה של מוצרים פורצי דרך".
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
- 1.צחי 10/03/2021 14:31הגב לתגובה זוטריא נותנת הלוואות במחיר שוק אפור של 10% למסורבי הבנקים. ומאפשרים 80% מימון על נכס קיים. (אין עליהם רגולציה כמו לבנק).

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳