לאחר הזינוק: קרן פימי ומבטח שמיר מממשות בגילת ב-75 מיליון דולר - המניה נופלת

פימי ומבטח שמיר הבינו כי השווי של גילת גבוה מדי, וניצלו את הזינוק במנייה כדי לגרוף רווחים ולצמצם אחזקות; פימי הרוויחה מהעסקה כ-41 מיליון דולר (רווח של כ-250%), מבטח שמיר הרוויחה כ-9.2 מיליון דולר
נתנאל אריאל | (5)

בקרן פימי ובמבטח שמיר -1.87% , מבינים שהשווי אליו הגיעה חברת רשתות הלוויין גילת 2.08% הוא מנופח מדי (כפי שהסברנו כאן בהרחבה). פימי, בעלת העניין הגדולה ביותר בחברה ניצלה את הזינוק במניית גילת בחצי השנה האחרונה (עלייה של כ-230%) ובפרט מתחילת השנה (עלייה של 150%) ומכרה כ-7% מהחזקותיה בגילת תמורת כ-60 מיליון דולר ברווח של כ-249%. מדובר ברווח שכל כ-12 דולר למניה, או 41 מיליון דולר בסך הכל.

בעקבות העסקה קרן פימי יורדת מהחזקה של כ-33.8% בגילת להחזקה של כ-26.8% בחברה, אך גם כעת היא ממשיכה להיות בעלת העניין הגדולה בגילת. פימי מכרה כ-3.9 מיליון מניות למוסדיים בארה"ב במחיר של 15 דולר למניה וקיבלה תמורתם כ-58.5 מיליון דולר.

עדכון ל-14:20

גם מבטח שמיר מודיעה כי מכרה כ-20% מהחזקותיה בגילת, או 1.1 מיליון מניות, בתמורה ל-15 דולר למניה שהם 16.5 מיליון דולר. מבטח שמיר ממשיכה להחזיק בכ-7.7% ממניותיה של גילת. כתוצאה מהמכירה תרשום מבטח שמיר כ-30 מיליון שקל רווח (לפני מס).

בתחילת ינואר חילקה גילת דיבידנד של 35 מיליון דולר, שהתווסף לדיבידנד קודם בסך כ-20 מיליון דולר. מתחילת השנה זכתה גילת במספר חוזים בהיקף של עשרות מיליוני דולרים.

חברה טובה אבל השווי לא מוצדק

כפי שכתבנו, גילת היא חברה טובה אבל השווי לא מוצדק. רק לפני פחות משנה התבטלה עסקת רכישה של גילת בשווי של שליש מהמחיר הנוכחי - מכיוון שהרוכשת פחדה ממשבר הקורנה. אז מה קרה בגילת? כלום. מה שקרה בשוק הוא מאוד פשוט - משקיעים גילו אותה כשבראש המשקיעים חברת ניהול הקרנות ARK של קתי' ווד, שסימנה את גילת כאחת מהחברות המבטיחות בתחום הלווין ובמקביל היא רכשה ממניותיה לקרנות הסל בתחום הלווין (וגם לקרנות אחרות).

גילת פרסמה דוחות פושרים מאוד לרבעון האחרון ולשנה כולה. בהינתן המצב הם אומנם צפויים, אבל הדוחות האלו ממש לא מסבירים את השווי של גילת שדיווחה על נפילה בהכנסות ל-42.6 מיליון דולר בהשוואה ל-78.3 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2019. עם זאת, מדובר על שיפור בהשוואה להכנסות הרבעון השלישי של שנת 2020 בסך 37.3 מיליון דולר.

הרווח התפעולי על בסיס GAAP הסתכם ב-62.7 מיליון דולר, אבל הוא מוטה כלפי מעלה, בהשוואה  ל-9.2 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2019 ובהשוואה להפסד תפעולי של 10.9 מיליון דולר ברבעון השלישי של שנת 2020; הרווח התפעולי על בסיס GAAP כולל הכנסה נטו בניכוי הוצאות הקשורה להסכם הפשרה עם Comtech בסך של 64.8 מיליון דולר.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

ההפסד התפעולי על בסיס Non-GAAP ברבעון הרביעי של שנת 2020 הסתכם ב-1.6 מיליון דולר בהשוואה לרווח תפעולי של 9.9 מיליון דולר ברבעון הרביעי של  שנת 2019, שיפור בהשוואה להפסד תפעולי בסך של 1.9 מיליון דולר ברבעון הקודם.

ההפסד הנקי על בסיס Non-GAAP ברבעון הרביעי של שנת 2020 הסתכם ב-1.9 מיליון דולר, או הפסד של 3 סנט למנייה בדילול מלא, בהשוואה לרווח נקי של 9.1 מיליון דולר, או רווח של 16 סנט למנייה בדילול מלא ברבעון הרביעי של שנת 2019, ושיפור בהשוואה להפסד הנקי של 2.6 מיליון דולר, או הפסד של 5 סנט למנייה, כפי שדווח ברבעון הקודם.

ברבעון הרביעי של שנת 2020 ה-EBITDA המתואם הסתכם ב-1.1 מיליון דולר, בהשוואה ל-EBITDA מתואם של 13.1 מיליון דולר ברבעון הרביעי של שנת 2019; ושיפור בהשוואה ל- EBITDA מתואם של 600 אלף דולר ברבעון הקודם. החברה קיבלה 70 מיליון דולר מ-Comtech בעקבות ביטול המיזוג.

במהלך הרבעון שולם דיבידנד בהיקף של 20 מיליון דולר במזומן לבעלי המניות; כמו כן הוכרז במהלך הרבעון על דיבידנד נוסף של 35 מיליון דולר במזומן אשר שולם בינואר 2021.

שנת 2020 החלשה - מה צפוי בהמשך? 

ההכנסות לשנת 2020 הסתכמו ב-165.9 מיליון דולר לעומת 263.5 מיליון דולר בשנת 2019. ההפסד התפעולי על בסיס Non-GAAP לשנת 2020 הסתכם ב-13.7 מיליון דולר בהשוואה לרווח תפעולי על בסיס Non-GAAP של 29.2 מיליון דולר בשנת 2019. ההפסד הנקי על בסיס Non-GAAP בשנת 2020 הסתכם ב-16.4 מיליון דולר או הפסד של 30 סנט למנייה בדילול מלא בהשוואה לרווח נקי על בסיס Non-GAAP של 24.7 מיליון דולר או רווח של 44 סנט למנייה בדילול מלא בשנת 2019.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    ותודה לילדי רדיט :) (ל"ת)
    דמיקולו פיזדמאט 24/02/2021 09:55
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יובל 23/02/2021 17:14
    הגב לתגובה זו
    שלנו ביוקר, אנכנו הפריירים,.
  • או ש או ש 24/02/2021 12:40
    הגב לתגובה זו
    שמאמינים בצורה עיוורת לקתי וודס, הכוהנת החדשה
  • 2.
    עוד בועה שתתפוצץ בקרוב - ומי ישלם על הפיצוץ ? נכון ... (ל"ת)
    hrui 23/02/2021 14:52
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מה האובססיה לגילת 23/02/2021 13:46
    הגב לתגובה זו
    כן השתנו דברים בגילת היא זכתה בכמה מכרזים במליוני דולרים ומי שלא קנה בגלל הקורונה בטח הצטער לא תפסיקו עד שגילת תגיע לשער 22
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳