קנאביס
צילום: Kilian Seiler /Unsplash

שוק הקנאביס צומח, אבל BOL ושיח מפגרות מאחור

הפתעה בדוחות חברות הקנאביס - היצרניות התכווצו במכירות וברווחים; היבואניות צפויות להרוויח, אבל זה תלוי בפעילות הייצור המקומית שלהן ובסוג המוצרים המיובאים; וגם - האם ייצוא הקנאביס יצליח? 
נושאים בכתבה קנאביס שיח מדיקל

שוק הקנאביס צומח. זו עובדה. מספר המשתמשים גדל, המכירות גדלות. אבל השוק הזה לא הומוגני. יש חברות שצומחות ויש חברות שמדשדשות ויש גם כאלו שפעילותן יורדת. הסיבה להטרוגניות היא בעיקר - היכולת לזוז תוך כדי תנועה. השוק הזה משתנה במהירות - כן ייבוא, לא ייבוא; כן ייצוא, לא ייצוא. אין עדיין רגולציה ברורה. אין עדיין שוק ברור. יש שאלות פתוחות - חלוקה בין ייבוא לייצוא; לגליזציה; מה יימכר ומה ייאסר לשימוש. זה שוק דינמי שמתגבש ומתהווה ממש עכשיו, ולכן מי שיהיה זריז וחכם מספיק כדי להיות גמיש מחשבתית ותפעולית, יישאר. האחרים אולי יישארו, אבל לא יהיו בולטים. 

הדוחות של שיח מדיקל -0.17% מאתמול מבטאים בעיה גדולה. חברה לא יכולה לדווח על ירידה של 42% בהכנסות מרבעון לרבעון בשוק צומח (ירידה ל-6.6 מיליון שקל בלבד). זו בעיה ניהולית, זו בעיה של קריאה לא נכונה של השוק. אולי זה קיבעון מחשבתי. המוצרים של שיח איבדו נתח שוק, והחשש שזה לא ישתפר ברבעונים הבאים. אז עם כל ההייפ סביב אישורי ייצוא וכו', אם בבית לא הולך לחברה, מי אמר שהיא תצליח בחו"ל? (להרחבה על הדוחות המאכזבים)

בהמשך פרסמה עמיר שיווק 0.53% דוחות שחשפו את התוצאות של BOL שבה היא מחזיקה כ-39% (בדילול מלא - 27%). עוד אכזבה. חברת קנאביס מובילה שמייצרת ומייבאת, שיש לה קשרים מצוינים עם מערכי ההפצה ללקוחות - לאון קופלר מחזיק בנתח משמעותי ב-BOL והוא בעל השליטה בסופרפארם. החברה אומנם מכרה ברבעון במעל 24 מיליון שקל ובתשעת החודשים מעל 62 מיליון שקל, אבל גולמית בקושי הרוויחה (בנטרול שינויים בערך המלאי) ובשורה התחתונה הפסידה מעל 10 מיליון שקל. כל זה היה ברבעון אחד. אגב, ל-BOL יש מוצרים מיובאים שאחראים על נתח משמעותי של המכירות והן הופסקו/ יופסקו להימכר בגלל תקני איכות. כך שייתכן שגם הרבעונים הבאים יהיו חלשים. 

הרבעון הזה אמור להיות נהדר לחברות הקנאביס, אך כאמור לא לכולן. למי כן? הנה רמז עבה מאוד מהדוחות של עמיר שיווק שמסבירה שקצב גידול הפעילות של BOL לא יהיה בהתאם לציפיות הקודמות (האופטימיות) בגלל ייבוא מתחרה, בגלל תחרות עולמית בשווקים בעולם (בעיקר תחרות קנדית) ועל רקע קצב גידול נמוך בארץ ממה שהעריך משרד הבריאות. "הפרשות למלאי נבעו בעיקר מהצטברות מלאי שלא ניתן לשווקו בעתיד הנראה לעין", כותבים מנהלי החברה ומוסיפים את הסיבות: "לאור כמות התוצרת המיובאת הולכת וגדלה בשוק הישראלי, על חשבון התוצרת המקומית ולאור הגידול של שוק הקנאביס הרפואי בישראל בקצב נמוך מתחזיות משרד הבריאות, וכן בשל קושי בשיווק לחו"ל של כמויות מסחריות משמעותיות, עקב כניסת מתחרים רבים, בעיקר קנדיים, וקצב גידול איטי של שוק הקנאביס הרפואי במדינות אירופה המובילות, גם בשל השפעות הקורונה".

במילים אחרות - BOL נפגעה מייבוא קנאביס על ידי המתחרות. BOL גם מסבירה שאין טעם לייצא כי התחרות בחו"ל גם גדולה, בעיקר על ידי גופים קנדיים. BOL מחזיקה רמות גבוהות של מלאי. אם עד לאחרונה דיברו על ביקוש גדול מההיצע, עכשיו כבר מדובר על היצע גדול מהביקוש. זה מצריך זהירות לגבי התחום כולו, במיוחד כשאולי הצמיחה - כך לפחות טוענים ב-BOL - נמוכה מציפיות משרד הבריאות; וזה מצריך הבנה בסוג הפעילות של הפירמה. על פניו נראה שהיצרניות נפגעו הכי הרבה, וייתכן שהיבואניות (שרובן גם יצרניות) ייפגעו פחות, אם בכלל.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    דני 29/11/2020 18:30
    הגב לתגובה זו
    אני מסכים שלשיח יש בעיה אמיתית, יכולת ייצור נמוכה ומוצרים נחותים לעומת הייבוא, אבל זו בעיה של כל השחקנים הישראלים , לעומת זאת BOL עדין מוכרת יותר מכל השחקנים האחרים ומובילה את השוק, מצד שני היא איבדה את המנכ"ל שלה שהוא האחראי להביא אותה לעמדת ההובלה בשוק ומי שהוביל אותה מהמקום של החברה הקטנה בשוק להיות המובילה והכי גדולה בארץ. ככה זה כשהרועה הולך, הכבשים מתפזרות.
  • 9.
    אוריה 29/11/2020 01:18
    הגב לתגובה זו
    האיכויות של הקנביס שלהם , נמצאים באיכות לא טובה זה מה שגורם למשתמשים בקנביס רפואי לא לקנות את המוצרים באיכויות ירידה ודוחה . אז עכשיו תבינו מאיפה הירידה ברווחים .
  • 8.
    עידו 27/11/2020 15:13
    הגב לתגובה זו
    זה מייצר שוק של קומודיטיז
  • 7.
    מעניין .תודה. (ל"ת)
    אבנר 27/11/2020 12:16
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מתי תפנימו רק זה יעלה מאות אחוזים השאר במקרה בטוב 27/11/2020 11:23
    הגב לתגובה זו
    מתי תפנימו רק זה יעלה מאות אחוזים השאר במקרה בטוב ישארו במקום בקושי
  • 5.
    מה עם אינטליקה? (ל"ת)
    יוסי 27/11/2020 11:23
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אנונימי 27/11/2020 11:04
    הגב לתגובה זו
    לעומת היבוא מקנדה
  • 3.
    אין כמו אינטרקיור (ל"ת)
    דני 27/11/2020 11:02
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ערן 27/11/2020 10:39
    הגב לתגובה זו
    וסגרו חוזים
  • 1.
    אינטרקיור פגעה בהם קשות (ל"ת)
    אנונימי 27/11/2020 10:20
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.53%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עופר ינאי נופר אנרגיה
צילום: ראובן קופצ'ינסקי

המוסדיים אמרו "עד כאן": חבילת השכר של עמי לנדאו לא אושרה

בעלי המניות של נופר אנרג'י דחו את הצעת הדירקטוריון לאשר חבילת שכר למנכ"ל המיועד עמי לנדאו, הכוללת שכר חודשי של כ-208 אלף שקל, מענק חתימה, בונוסים ומניות חסומות בשווי של כ-12 מיליון שקל בשנה

תמיר חכמוף |

נופר אנרג'י נופר אנרג'י -2.65%   מדווחת כי הצעת הדירקטוריון לאשר את תנאי העסקתו של המנכ"ל המיועד עמי לנדאו, לא עברה באסיפה המיוחדת של בעלי המניות שהתקיימה היום.

לתזכורת על חבילת השכר המוצעת - 30 אלף שקל ביום - האם השכר של עמי לנדאו מוצדק ולמה המוסדיים צריכים להגיד לעופר ינאי - עד כאן!

לפי הדוח המיידי, כ-63% מבעלי המניות שהצביעו תמכו בהצעה, אך בקרב בעלי המניות שאינם בעלי עניין אישי (קרי בנטרול עופר ינאי) נרשם רוב למתנגדים, עם 52.1% לעומת 47.9% בעד. מאחר שנדרש רוב מבין בעלי המניות ללא עניין אישי, ההצעה נדחתה.

הצעת השכר כללה שכר חודשי של כ-208 אלף שקל, מענק חתימה של 2 מיליון שקל, בונוס שנתי של עד שבע משכורות והקצאת מניות חסומות בשווי של כ-10.5 מיליון שקל, חבילה שמוערכת בכ-12 מיליון שקל בשנה, או כ-30 אלף שקל לכל יום עבודה. מדובר בתגמול חריג בהיקפו גם ביחס לחברות רווחיות ומבוססות בהרבה. מעבר להיקף החריג, הביקורת התמקדו גם בכך שחלק ניכר מהתגמול אינו מותנה כלל בעמידה ביעדים כמותיים מדידים, לא פיננסיים, לא תפעוליים ולא אסטרטגיים, בניגוד למקובל בחברות ציבוריות, ובמיוחד בתקופה של חוסר ודאות ניהולית.

על פי טבלת ההצבעות שצורפה לדוח, בין התומכים נמנו הפניקס (קסם), איביאי ומנורה, בעוד שמגדל, מיטב, ילין לפידות, מור ואיילון היו מבין אלו הצביעו נגד, והכריעו את הכף.