ראיון

"הרווח המייצג של מגדל - 600 מיליון שקל בשנה"

רן עוז, מנכ"ל מגדל ביטוח מסביר בראיון לביזפורטל כי הזינוק ברווחי הרבעון השני אמנם הושפע מהותית מהתיקון החד בשווקים, אבל יש גורמים משמעותיים נוספים שהשפיעו וימשיכו להשפיע בעתיד על רווחיות חברת הביטוח  
ערן סוקול | (2)

חברת מגדל ביטוח -2.16%  דיווחה על זינוק ברווח הכולל ברבעון השני לרמה של כ-503 מיליון שקל, לעומת רווח כולל של כ-111 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד - גידול של כ-350%. הרווח הכולל ברבעון הושפע בעיקר מרווחי השקעות של הקבוצה בשווקי ההון אבל אחד השינויים החשובים שביצעה החברה לאחרונה הינו השינוי בחטיבת ההשקעות. "החלפנו מנהלי השקעות, שינינו אסטרטגיית השקעה לניהול יותר אקטיבי, היינו בתחתית טבלת התשואות בשנים האחרונות ולאחר השינוי עלינו לראש טבלת התשואות בין חברות הביטוח הגדולות" אומר רן עוז, מנכ"ל מגדל ביטוח בראיון לביזפורטל. "בנוסף, צמצמנו בהוצאות התפעול - קיצצנו כ-10% במצבת כח האדם, זה שינוי שהתחלנו הרבה לפני הקורונה. שיפרנו משמעותית את הממשק הדיגיטלי של החברה. יש לנו אפליקציה ללקוחות ולסוכנים - כרגע אנחנו היחידים בשוק שמציעים אפליקציה כזאת".

לקריאה נוספת:

> רכבת הרים בתיק הנוסטרו של כלל ביטוח - מהפסד של 550 מ' ש' לרווח של 300 מ' ש'.

> מגדל: העליות בשווקים הזניקו את הרווח הכולל לחצי מיליארד שקל

שוק ההון די טוב עד כה ברבעון השלישי, איך הולך להיות הרבעון השלישי של החברה?

"אנחנו יודעים להגיד שהחל מסוף הרבעון השני ועד היום אנחנו נהנים מהעליות בשווקים. אחד הרכיבים המשמעותיים שמשפיעים על הרווחיות שלנו הינו דמי הניהול המשתנים בתיק המשתתף הישן - יש לנו את התיק הגדול ביותר מסוג זה בין חברות הביטוח. הירידות ברבעון הראשון יצרו "בור" מבחינת הרווחיות של מגדל, כלומר כל זמן שהתשואה בתיקים הללו שלילית אין לנו אפשרות לגבות דמי ניהול. נכון לכרגע הבור הזה כמעט ונעלם, ועומד על כ-100 מיליון שקל בלבד. לצורך מתן קנה מידה, תשואה של 1% בתיקים בדמי ניהול משתנים נאמדת בכ-100 מיליון שקל למגדל".  

האם אתם מרגישים פדיונות משמעותיים בקרנות ההשתלמות על רקע האפשרות לפדות ללא קנס?

"באמת היתה קצת עליה בקצב הפדיונות ברגע שנפתחה האפשרות לפדות חלק מהכספים בקרנות ההשתלמות בפטור ממס, אבל לא מדובר בתופעה מהותית".

האם תחום הביטוח הסיעודי עדיין מחוץ לתחום מבחינתכם?

"יצאנו מהתחום בגלל שהיתה בעיה בתמחור, מוצרי הביטוח הסיעודי היו יקרים מדי או לא רווחיים, וזאת היתה בעיה גורפת, לא רק של מגדל. אנחנו עובדים כרגע על פיתוח מוצרי ביטוח סיעודי חדשים. שינינו את המודל במטרה להתמודד עם בעיית התמחור ואנחנו ממתינים לאישור של הפיקוח על שוק ההון ביטוח וחיסכון לצאת עם המוצרים הללו".

איזה סיכונים מרכזיים קיימים כיום לחברות הביטוח?

"חברות הביטוח בכלל, חשופות בעיקר לסיכוני שוק ולמצב הכלכלי - רמת התעסוקה שירדה ותנודתיות גבוהה בשווקים. אבל צריך להדגיש שמדובר בסיכון בעיקר מבחינת רמת הרווחיות. כלומר האם הרווח יהיה גדול יותר או קטן יותר, לא ברמת היציבות הפיננסית. כלומר אין כיום חשש לקריסה של חברות הביטוח הגדולות, לפחות לא של מגדל".

האם זה נכון שהמפקח על הביטוח הקל עליכם בחודשים האחרונים ונראה שגם לגבי ההמשך יש רגולציה פחות חונקת מבעבר?

"אני לא חושב שיש הקלה על חברות הביטוח. יש כרגע איזון נכון בין הדרישות הרגולטוריות למהלך העסקים התקין. בתקופת הקורונה היו יותר הנחיות, במטרה לאפשר לציבור ולחברות הביטוח להתמודד עם המשבר והקשיים שעלו. זאת היתה התנהלות נכונה וטובה. את חלק מהשינויים גם יזמנו בעצמנו, כי ראינו את הצורך של הלקוחות. הסיטואציה היתה קיצונית והרגשנו שאנחנו חייבים לבצע שינויים בהתאם".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הרווח ברבעון היה מוטה כלפי מעלה בגלל התיקון החד בשווקים, מה הרווח המייצג לתפיסתך ברבעון?

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    דין דין 26/08/2020 11:06
    הגב לתגובה זו
    תחליפו את הבעלים ותרויחו עוד יותר כל החברות נערכות למכירה ללא סוכנים פרט למגדל.
  • 1.
    אחד העם 25/08/2020 14:29
    הגב לתגובה זו
    אז אולי העמלות גבוהות מידי?
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?