רכבת הרים בתיק הנוסטרו של כלל ביטוח - מהפסד של 550 מ' ש' לרווח של 300 מ' ש'
מיולי עד היום הרוויחה כלל ביטוח 350 מיליון שקל בהשקעות בבורסה ובהמשך לרווח של 500 מיליון שקל ברבעון השני, והפסד של 550 מיליון שקל ברבעון הראשון - היא שמה פס על המשבר; האם חברות הביטוח הן השקעה טובה?
הדוחות של כלל עסקי ביטוח -1.96% צפויים - רבעון שני משופר מאוד לעומת ההפסדים הכבדים של הרבעון הראשון. בהתאמה, מחיר המניה של החברה זינק מאז המשבר ב-70%, אך החברה עדיין נסחרת בכ-0.4 על ההון העצמי שלה, שווי של 2.2 מיליארד שקל על הון של 5.3 מיליארד שקל.
הזדמנות? אין הרבה אנשים שמבינים בדוחות של חברות ביטוח, וגם אלו שאמורים להבין, מודים בחדרי חדרים שרב הנסתר על הגלוי. ועדיין - חברת ביטוח זו חברה של ניהול סיכונים וכל עוד מנהלים את הסיכונים באופן סביר, אמורה להיות פרמיה ממוצעת חיובית על תיקי הביטוח - משמע, רווחיות ממוצעת על פני זמן, חיובית. שיעור הרווחיות אמנם צנוע, אבל ביחס לתיק ביטוח ענק, מדובר ברווח ממש לא רע. אבל זה הסיפור הקטן של חברות הביטוח. הרווח הגדול שלהן בשנים האחרונות והפעילות המרכזית שלהן לשנים הבאות היא ניהול השקעות לטווח ארוך - פנסיה, ביטוח מנהלים, גמל, השתלמות, פוליסות חיסכון. חברות הביטוח הן כבר מזמן לא חברות ביטוח הן גורילות של ניהול השקעות.
שני התחומים האלו אמורים להיות רווחיים. אין סיבה שלא. אבל יש כמה תקלות - חברות ביטוח לא חיות רק בעולם "העסקי", הן מושפעות מאוד מנתוני אקטואריה, הן מושפעות מאוד מהריבית הצפויה - שמבטאת את ההתחייבות שלהן לעמיתים ולחוסכים לפנסיה. בנוסף, הן מושפעות מרגולציה משתנה, ולמרות שבהיבט העסקי מדובר בחברות תפעוליות שאמורות להרוויח, הרי שמצבי עולם שונים וברורים כמו ירידה דרמטית בריביות בשנים האחרונות והמשך עלייה בתוחלת החיים, משנים את השורה התחתונה שלהן. לא סתם משנים, מטלטלים למעלה ולמטה - מיליארדים של שקלים בכל אחת מחברות הביטוח זזים כאילו היו כסף קטן, ושוחקים את ההון העצמי.
האם זה יכול להשתנות? לא נראה שהריבית תרים ראש ולא נראה שאנשים יחיו פחות. אבל, מה שמנהלי החברות, אומרים בחודשים האחרונים - "נראה שרוב הרע כבר מאחורינו" הוא נכון. אין וודאות. אבל גם אם הריבית תמשיך לרדת ותפגע ברווחי החברות, זה כבר יהיה פחות משמעותי מהירידה של השנתיים האחרונות. עלייה בתוחלת החיים היא עובדה קיימת כבר שנים ארוכות. ומה עם רגולציה מכבידה ודרישות הון והגבלות שונות - נכון, זה מקשה, אבל הפיקוח על הביטוח בחודשים האחרונים "שחרר קצת" - הוא מבין שהחברות, לאו דווקא בגלל הביזנס, עוד עלולות להגיע לסוג של חדלות פירעון, או לעמוד מתחת לדרישות ההון שלהן.
- דמרי מדווחת על גידול של 22% בהכנסות ברבעון ורווח של 45 מ' ש'
- אחרי השנה החלומית: ירידה של 8% בהכנסות על בד - 371 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז אם תניחו שמול האיומים האלו שקצת נרגעו, יש גם רווחים שוטפים מביטוח ובעיקר ניהול השקעות, תקבלו עסקים לא רעים בכלל. מסוכנים, אבל אם סיכויים גדולים וזה מתבטא בדוחות של החברות ברבעון השני. נתמקד בכלל ביטוח. אחרי הפסד כולל של כ-480 מיליון שקל ברבעון הראשון, הרוויחה החברה ברבעון השני 140 מיליון שקל. המספרים, ממחישים את העוצמה והגודל שלה - ההפסד וגם הרווח משמעותיים להון, אבל הם זניחים ביחס להיקף המאזן האדיר וביחס לפעילות הגדולה - פרמיות נטו של 8 מיליארד שקל בשנה, וניהול חיסכון לטווח ארוך במעל 200 מיליארד שקל. עם מספרים כאלו אפשר ליפול, אפשר להגיע לחדלות פירעון, אבל מדובר על שני מחוללי רווח שאמורים לספק רווח מייצג של כמה מאות מיליוני שקלים בשנה.
רכבת הרים בתיק הנוסטרו של כלל
בביאור לדוח הרבעון השני מופיעה הפסקה הבאה:
מה זה בעצם אומר? שימו לב לחשבון - הפסד של 550 מיליון שקל ברבעון הראשון, רווח של 500 מיליון שקל בשני, ורווח של 350 מיליון שקל ביולי ובאוגוסט - עד היום. בסה"כ מדובר על רווח של 300 מיליון שקל מתחילת השנה - וזה עוד בתקופה משברית. חוץ מזה, זה אומר שכלל ביטוח עד היום בעצם הרוויחה - אמנם בדוח עד יוני יש הפסד של כ-340 מיליון שקל, אבל בהינתן הרווח הזה (וכנראה שאין מס, כי במצטבר יש הפסדים צבורים) הרי שהיא ברווח קטן/ איזון מתחילת השנה.
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
דוחות הרבעון השני
הכנסות החברה מפרמיות שהורווחו ברוטו, דמי הגמולים שנתקבלו מעסקי פנסיה וגמל, ותקבולים בגין חוזי השקעה הסתכמו ברבעון השני הסתכמו בכ-4.5 מיליארד שלק, קיטון של 3% לעומת כ-4.6 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הירידה מיוחסת בעיקר לקיטון בפרמיות מוצרי מנהלים בביטוח חיים בשל משבר הקורונה.
הרווח הכולל, עמד על כ-139 מיליון שקל, לעומת הפסד כולל של כ-44 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
כתוצאה מהמשבר, בתקופת הדו"ח רשמה החברה הפסדי השקעות בתיקי הנוסטר של כ-50 מיליון שקל לפני מס. זאת, לאחר שברבעון הראשון לשנת 2020, נרשמו הפסדי השקעות בתיקי הנוסטרו של כ-550 מיליון שקל, ואילו ברבעון השני לשנת 2020 חלה עליה בשווקי ההון אשר מיתנה את ההפסדים, ונרשמו הכנסות מהשקעות של כ-500 מיליון שקל. בנוסף, בתקופה שלאחר תאריך המאזן ועד סמוך למועד אישור הדוחות הכספיים, חלה עליה נוספת בשווקי ההון, ונרשמו הכנסות מהשקעות בתיקי הנוסטרו של כ-350 מיליון שקל לפני מס.
- 8.חבורת אפסים שמהמרים על כספי ציבור (ל"ת)רון 24/08/2020 01:37הגב לתגובה זו
- 7.רמי 23/08/2020 15:07הגב לתגובה זורווח סופי 140 מיליון
- 6.חברה שהריאות העובדים לא מעניינת אותה (ל"ת)רון 23/08/2020 14:30הגב לתגובה זו
- הבריאות (ל"ת)רון 23/08/2020 20:53הגב לתגובה זו
- 5.אבי 23/08/2020 11:49הגב לתגובה זוהוא רוצה לנצל את הכסף שלו כמה שיותר אבל הוא מפיל את הציבור בפח
- 4.חברים לברוח מהבורסה כמה שיותר מהר בועה חזקה פו (ל"ת)דוד 23/08/2020 11:47הגב לתגובה זו
- 3.על ההון העצמי שלה (ל"ת)למה נסחרת ב-0.4 על ה 23/08/2020 11:30הגב לתגובה זו
- 2.מסכים עם כל מילה (ל"ת)אמיתי 23/08/2020 11:08הגב לתגובה זו
- 1.ערן 23/08/2020 10:46הגב לתגובה זוהסוכנויות במשבר עבדו כפול קבלו חצי.
- דני 23/08/2020 14:24הגב לתגובה זוחברת הביטוח היחידה בארץ שלא מאמינה בקפסולות.ומחייבת את כל העובדים להגיע. אחרי מאבקים אישרו יום בשבוע לאוגוסט. העובדים עבדו מאד קשה בסגר מהבית.

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳