מישל סיבוני, מנכ''ל קבוצת הראל ביטוח ופיננסים
צילום: פלאש 90 יונתן זיידל

"הפסדי ההשקעה בנוסטרו ברבעון הראשון קוזזו במלואם"

מישל סיבוני מנכ"ל הראל מרוצה אחרי חודשיים של עליות בשווקים; ברבעון הראשון ההפסד הכולל הסתכם ב-555 מיליון שקל בגלל הפסדים מהשקעות

ערן סוקול | (2)

קבוצת הראל השקעות -2.61%  סיימה את הרבעון הראשון בהפסד כולל של 555 מיליון שקל בגלל הפסדי השקעה בסך כ-820 מיליון שקל. ברבעון המקביל רשמה החברה רווח כולל של 376 מיליון שקל. התשואה על ההון (במונחים שנתיים) ברבעון הראשון עמדה על שיעור שלילי של 33% לעומת תשואה (במונחים שנתיים) של 24% ברבעון המקביל אשתקד.

 

סך הנכסים המנוהלים של הקבוצה, נכון לסוף מרץ הגיע לכ-258 מיליארד שקל לעומת כ-250 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד – גידול של כ-3% וסך של כ-275 מיליארד ש"ח למועד פרסום הדוחות הכספיים.

 

סך הפרמיות שהורווחו ברוטו, דמי הגמולים ותקבולים בגין חוזי השקעה שהסתכמו ברבעון הראשון של שנת 2020 לכ-7.7 מיליארד שקל, לעומת סך של כ-7.4 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. גידול של כ-4%.

 

מישל סיבוני, מנכ"ל קבוצת הראל ביטוח ופיננסים על רקע התוצאות: "תוצאות הדוח משקפות את יציבותה הפיננסית של הראל, חברת הביטוח הגדולה והמובילה בישראל, הן במונחי שווי שוק, הן בהיקפי הפרמיות והן בהון העצמי, וזאת גם בתקופה מאתגרת זו. הפסדי השקעות הנוסטרו של הראל כתוצאה ממשבר הקורונה, קוזזו במלואם מאז תום הרבעון הראשון וכן נרשמה לאחר תום הרבעון עלייה משמעותית בסך היקף הנכסים המנוהלים על ידי הראל, שקיזזה את מרבית הירידה שהתרחשה במהלך הרבעון הראשון.

"בשלוש השנים האחרונות הציבה הראל את החדשנות הדיגיטלית בראש סדר העדיפויות שלה. אסטרטגיה זו איפשרה לנו, על אף הקשיים שהציבה בפנינו תקופה זו, להפוך את משבר הקורונה להזדמנות עסקית. זאת באמצעות שימוש ביכולות דיגיטליות חדשניות והפעלת יישומים מרחוק, תוך שמירה על אבטחת מידע מיטבית וסנכרון מלא של מערכות התזמון, הניהול והבקרה של עובדי החברה, דבר שאיפשר לנו לבצע אופטימיזציה בניצול הזמן של צוותי העבודה. בתקופת הסגר, אלפי עובדי הראל ביצעו תהליכי עבודה מרחוק, והעניקו שירות מלא ללקוחותינו, לרבות באמצעות תפקוד מלא של מערך הגשת התביעות, השירות והמכירות של הקבוצה, שהונגשו לסוכנינו וללקוחותינו. כך לדוגמא, הצלחנו להגדיל מכירות של מוצרים דיגיטליים כמו הביטוח הייחודי שלנו לרכב 'הראל סוויץ', אשר בו עלות הביטוח היא פועל יוצא של מרחק הנסיעה, וכן של מוצרי ביטוח נוספים. בנוסף, חתמנו במהלך הרבעון על הסכם למתן שירותי תפעול עבור חברת 'הכשרה ביטוח' שיניב לנו הכנסה שנתית קבועה של 28 מיליון שקל על בסיס תשתיות מחשב ותפעול שכבר קיימות בהראל". סיבוני הוסיף כי :"גם בתקופת משבר זה, הראל שומרת על היותה מובילת שוק הביטוח בישראל ואני בטוח כי נצא מתקופה מאתגרת זו אף מחוזקים יותר".

חסכון ארוך טווח

ההפסד הכולל לפני מס בפעילות חסכון ארוך טווח (ביטוח חיים, פנסיה, גמל והשתלמות) ברבעון הראשון של שנת 2020 הסתכם בכ-99 מיליון שקל, לעומת רווח כולל לפני מס של כ-203 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. המעבר מרווח ברבעון המקביל אשתקד להפסד ברבעון המדווח, נובע בעיקר מהפסדי השקעות בשוק ההון כתוצאה מהתפרצות נגיף הקורונה, לעומת רווחי השקעות ברבעון המקביל אשתקד ומאי גביית דמי ניהול משתנים בשל תשואות שליליות של הנכסים העומדים כנגד התחייבויות תלויות תשואה, מול גביית דמי ניהול משתנים בסך של כ-71 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

 

סך הפרמיות שהורווחו ברוטו, דמי הגמולים ותקבולים בגין חוזי השקעה בפעילות החיסכון ארוך הטווח ברבעון הראשון של שנת 2020 הסתכמו בכ-5.5 מיליארד ש"קל לעומת סך של כ-5.3 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד. גידול של כ-4%.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

ביטוחי חיים

ההפסד הכולל לפני מס בביטוח חיים ברבעון הראשון של שנת 2020 הסתכם בכ-118 מיליון שקל, לעומת רווח כולל לפני מס של כ-168 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

 

המעבר מרווח ברבעון המקביל אשתקד להפסד ברבעון המדווח נובע בעיקר מהפסדי השקעות בשוק ההון כתוצאה מהתפרצות נגיף הקורונה, לעומת רווחי השקעות ברבעון המקביל אשתקד ומאי גביית דמי ניהול משתנים בשל תשואות שליליות של הנכסים העומדים כנגד התחייבויות תלויות תשואה, מול גביית דמי ניהול משתנים בסך של כ-71 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. נכון ליום 31 במרץ 2020, אומדן דמי הניהול שלא יגבו בשל התשואה השלילית עד להשגת תשואה חיובית מצטברת, הסתכם בסך של כ-290 מיליון שקל. יצוין כי, בתקופה שלאחר מועד הדיווח ועד בסמוך לתאריך פרסום הדוחות הכספיים בעקבות העליות שחלו בשוק ההון לאחר תאריך הדיווח, קטן אומדן דמי הניהול שלא יגבו כאמור והוא הסתכם בסך של כ-78 מיליון שקל.

קרנות הפנסיה

הרווח הכולל לפני מס מניהול קרנות פנסיה ברבעון הראשון של שנת 2020 הסתכם בכ-11 מיליון שקל, לעומת רווח כולל לפני מס של כ-20 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הקיטון ברווח הכולל נובע בעיקר מהפסדי השקעות בשוק ההון כתוצאה מהתפרצות נגיף הקורונה, משחיקה בשיעור דמי הניהול ומהפסדי נוסטרו של החברה המנהלת.

 

דמי הגמולים שנגבו על-ידי קרנות הפנסיה של הקבוצה ברבעון הראשון של שנת 2020 הסתכמו בכ-2.2 מיליארד שקל, לעומת כ-2.1 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ-5%.

 

היקף הנכסים המנוהלים על-ידי קרנות הפנסיה של הקבוצה, ליום 31 במרץ 2020, הסתכם לסך של כ-70.6 מיליארד שקל, לעומת כ-65.8 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ-7%.

 

קופות גמל וקרנות השתלמות

הרווח הכולל לפני מס בקופות גמל וההשתלמות ברבעון הראשון של שנת 2020 הסתכם בכ-8 מיליון שקל, לעומת רווח כולל לפני מס של כ-15 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הקיטון ברווח הכולל נובע בעיקר מהפסדי השקעות בשוק ההון כתוצאה מהתפרצות נגיף הקורונה, משחיקה בשיעור דמי הניהול ומהפסדי נוסטרו של החברה המנהלת. 

דמי הגמולים שנגבו על ידי קופות הגמל וההשתלמות ברבעון הראשון של שנת 2020 עמד על כ-0.8 מיליארד שקל, לעומת כ-0.9 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד.

 

היקף הנכסים המנוהלים בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות, ליום 31 במרץ 2020, הסתכם לסך של כ-40.4 מיליארד שקל, לעומת כ-42.8 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד.

הראל פיננסים

הרווח הכולל לפני מס במגזר שוק ההון והשירותים הפיננסים ברבעון הראשון של שנת 2020 הסתכם בכ-16 מיליון שקל, לעומת רווח כולל לפני מס של כ-5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ההכנסות במגזר שוק ההון והשירותים הפיננסים ברבעון הראשון של שנת 2020 הסתכמו לסך של כ-66 מיליון שקל, לעומת כ-48 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ- 38%.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    חבורת אפסים שאנחנו חייבים להשקיע את הפנסיה דרכם זבלות (ל"ת)
    יואב 11/06/2020 10:44
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אורי 11/06/2020 10:31
    הגב לתגובה זו
    אין שום אפשרות לחשב את המגיע לחוסכים מפדיון או משינוי מסלול. יכולים לטעות בחישוב, או לעקוץ.
צחי אבו
צילום: ארי נדלן
ראיון

צחי אבו: "אנחנו לא חברת נדל״ן מניב קלאסית, כל נכס אצלנו עובר השבחה"

על רקע הדוחות ותוכניות ההרחבה של ארי נדל״ן באילת ובאשדוד, בתוספת המו״מ לרכישת שטחי מסחר בגבעת שאול, החברה מציגה אסטרטגיה של השבחה מאסיבית וקידום של הרחבת זכויות בנכסיה;"תפיסה שמחברת בין נדל״ן מניב לבין ייזום אקטיבי לאורך זמן״

צלי אהרון |

ארי נדל״ן ארי נדלן -0.51%  , העוסקת בנדל"ן מניב מסחרי וקניונים בישראל ובחו"ל,מציגה את דוחותיה לרבעון עם NOI מאוחד שעומד על כ-24 מיליון שקל בדומה לרבעון המקביל, בעוד ה-FFO עלה לכ-13 מיליון שקל, גידול של כ-18%. שיעורי התפוסה בנכסים המרכזיים נותרו גבוהים, סביב 96% בישראל וכ-99% בקניון My Mall בלימסול לאחר הרחבה. מנגד, הוצאות המימון עלו לכ-18 מיליון שקל לעומת כ-14 מיליון שקל אשתקד, בעיקר בשל הנפקת סדרת אג״ח חדשה שהגדילה את היקף החוב הפיננסי. 

נראה כי החברה מפנה חלק גדול מהדגש לאסטרטגיית ההשבחה שלה: הרחבת סטאר אילת, קידום התכנית הגדולה בסטאר אשדוד והתקדמות בפרויקט תחנת הכוח שמוערך בהיקף של כ-362 מיליון שקל. בנוסף, לאחר מועד הדוח השלימה החברה גיוס הון וחוב בהיקף כולל של כ-208 מיליון שקל, גם באמצעות הנפקת מניות וגם בהרחבת אג״ח - מה שהביא את בית ההשקעות מיטב להפוך לבעל עניין. בשבועות האחרונים קידמה החברה שתי תוכניות תכנוניות מהותיות: הוועדה המחוזית דרום אישרה להפקדה את תוכנית ההרחבה במתחם סטאר אילת, הכוללת תוספת של שני מגדלים חדשים בהיקף של כ-80 אלף מ"ר, ובמקביל ביקשה לבצע תיקונים בתוכנית המקיפה במתחם סטאר אשדוד - תוכנית שאמורה להוסיף 2,000 דירות וכ-110 אלף מ"ר מסחר ותעסוקה.

כמו כן, ארי נדל״ן מנהלת מו״מ לרכישת שטחי מסחר בהיקף של 15 אלף מ"ר ו-300 חניות בירושלים, במהלך שמטרתו לחזק את פורטפוליו הנכסים המניבים באזורים צפופים ומבוקשים. המהלך מתווסף לשורה ארוכה של פרויקטי השבחה שמקדמת החברה בארץ ובעולם , מהרחבת קניון MYMALL ועד לקידום תוספת זכויות במתחמי מסחר ודיור בנהריה ובנתניה.

המנכ"ל ובעל השליטה צחי אבו מסכם זאת כך: ״אנחנו לא חברת נדל״ן מניב קלאסית. כל נכס אצלנו עובר השבחה״. לדבריו, החברה שואפת לייצר תמהיל ייחודי בין נכסים מניבים לבין תוספת זכויות משמעותית בכל נכס ונכס. נראה שהתפיסה הזו באה לידי ביטוי כמעט בכל הנכסים של החברה.

בראיון לביזפורטל מסביר אבו כיצד כל אחד ממהלכי החברה משתלב עם אסטרטגיית הליבה, מדוע היזמות היא חלק בלתי נפרד מהמודל העסקי, ומה עומד על הפרק בשנה הקרובה:

אורן שקדי סמנכ״ל כספים ופיתוח עסקי פיננסי, מימון ישיר קרדיט: עופר חג'יובאורן שקדי סמנכ״ל כספים ופיתוח עסקי פיננסי, מימון ישיר קרדיט: עופר חג'יוב
ראיון

מימון ישיר: "האיגוחים דוחפים אותנו קדימה - אבל ברכב יש עוד עבודה"

אחרי הדוח החזק לרבעון השלישי, ישבנו עם סמנכ"ל הכספים אורן שקדי לשיחה על מה שבאמת עומד מאחורי האיגוחים במשכנתאות, על השחיקה ברכב שלא נעלמה למרות ההתייעלות, ועל השאלה עד כמה ירידת הריבית יכולה באמת לשנות את התמונה?
נושאים בכתבה מימון ישיר

מימון ישיר מימון ישיר -0.3%  פרסמה את דוח הרבעון השלישי וזינקה לאור התוצאות. לאחר שפתחה את 2025 עם רבעון ראשון שבו הרווח הנקי עמד על 20.1 מיליון שקל, רבעון שני שגם בו נראתה ירידה ברווח הנקי ל-17.5 מיליון שקל, החברה הציגה רבעון שלישי עם זינוק משמעותי בשורת הרווח, 77% לעומת הרבעון המקביל, ועמדה על 66.8 מיליון שקל , ובהתאם, המנייה זינקה. 

רוב הרווחים הגיעו ממגזר המשכנתאות, בעוד מגזר הרכב המשיך להראות שחיקה, והחברה בעיצומו של תהליך התייעלות שיבוא לידי ביטוי ב-2026. ישבנו לשיחה עם אורן שקדי, סמנכ"ל הכספים של החברה, כדי להבין את השינוי יותר לעומק. 

ספר לנו על מהלכי האיגוח שבמגזר המשכנתאות

אנחנו נוקטים כבר מזה הרבה שנים במודל שנקרא מודל היברידי. מודל היברידי נפוץ מאוד בחו"ל, ובמסגרתו, חברות אשראי, מחזיקות בחלק מתיק האשראי במאזן שלהם, ואת חלקו הן מוכרת לצדדים שלישיים כדי לשפר את התשואה להון. הדבר גם מאפשר פינוי אשראי להעמדה של הלוואות חדשות. בסקטור הרכב, זו פרקטיקה מקובלת שלנו כבר שנים, ויש הרבה מאד שחקנים שאנחנו פועלים מולם, כמו בנקים, חברות כרטיסי אשראי, גופים מוסדיים ועוד. גם במשכנתאות אנחנו מבקשים ליישם את אותה אסטרטגיה, ולאגח חלק מהתיק. 

במשכנתאות זה נמצא יחסית בשלב ראשוני. עשינו שני איגוחים, עסקה אחת בסוף 2024, ברבעון הרביעי, והשניה ביולי השנה, במהלך הרבעון השלישי. בשני המקרים עשינו עסקאות מול הגופים המוסדיים. זו רק אחת השיטות שבאמצעותה אפשר לבצע מכירת תיקים. מבחינת הלוואות על רכב, למשל, אנחנו מבצעים עכשיו עסקאות פרטיות. כך שאפשר לבצע את זה במגוון שיטות ועם מגוון של שחקנים. 

המשכנתא הראשונה שהחברה העמידה היתה בסוף יוני 2022, כך שמבחינתנו הצלחנו לבצע כבר את האיגוחים, אבל גם כאן יש עוד כר נרחב להמשך פעילות, כלומר היום זה איגוחים ברצף מוסדי, ומחר כבר נרחיב את זה למעגלים נוספים, לשותפים חדשים ולגורמים נוספים בשיטות אחרות, אולי עסקאות פרטיות, לא מדורגות כמו שאנחנו עושים ברכב.