מלרן - החברה הראשונה מהמגזר הערבי שפתחה את המסחר בבורסה

חברת האשראי החוץ בנקאי בראשות דוד גרנות ומוהנד ריאן, המתמחה במתן אשראי לעסקים קטנים ובינוניים במגזר הערבי-ישראלי, השלימה לאחרונה גיוס ראשון של אג"ח בהיקף של 120 מיליון שקל
איתן גרסטנפלד | (1)

חברת האשראי החוץ בנקאי מלרן פרויקטים פתחה הבוקר את המסחר בבורסה בתל אביב. החברה השלימה בסוף החודש שעבר גיוס אג"ח מלרן אגח א בהיקף של 120 מיליון שקל, ובכך הפכה לחברה הראשונה מהמגזר הערבי שמנפיקה בבורסה בתל אביב.

במסגרת ההנפקה ביקשה החברה לגייס 70 מיליון שקל, אך לאור ביקושים גבוהים מצד המוסדיים הגדילה את הגיוס ל-120 מיליון שקל, לפי ריבית שנתית של 3.9%.

רִיאָן מואָנְד, מנכ"ל ומייסד חברת מלרן: "אנו מודים לציבור המשקיעים על האמון הרב שנתן בנו ורואים בציבור כשותף אמיתי ואסטרטגי לצמיחת החברה. אין ספק שהבורסה מהווה פלטפורמה אידיאלית עבורינו".

 

חני שטרית-בך, סמנכ"לית בכירה ומנהלת המחלקה הכלכלית בבורסה: "זהו כבוד גדול עבורנו לפתוח לראשונה את המסחר הבוקר עם חברת מלרן שהינה החברה הראשונה מהמגזר הערבי שמגייסת חוב בבורסה".

"החברות במגזר הערבי הן רובן חברות משפחתיות ותיקות, עם הסתכלות לטווח הארוך וללא ספק הן חברות הראויות להיות חברות ציבוריות בבורסה בתל אביב. הבורסה משקיעה מאמצים רבים להביא חברות אלו להנפקה בבורסה ואני תקווה כי בעקבות ריאן מואנד, נראה חברות נוספות מהמגזר הערבי שיגייסו הון וחוב בבורסה ובכך ישתפו את הציבור הישראלי בהצלחה שלהן ויתרמו לצמיחת הכלכלה הישראלית".

פעילות החברה

החברה פועלת בתחום מתן האשראי לעסקים קטנים ובינוניים (B2B), עם התמחות במגזר הערבי-ישראלי. פעילותה העיקרית של החברה הינה מתן אשראי כנגד קבלת שיקים דחויים המוסבים לטובת החברה (ניכיון שיקים), וכן במתן אשראי כנגד תשלום בממסרים דחויים עצמיים המובטחים בבטוחות נדל"ן, או כלים וציוד הנדסי.

הנהלת החברה

מייסד ומנכ"ל החברה הינו מוהנד ריאן, בעל 20 שנות ניסיון בתחום האשראי החוץ בנקאי, לשעבר בעלים של חברת מסחר והפצה של מערכות מחשב במגזר הערבי. יו"ר החברה הינו דוד גרנות, אשר כיהן בעבר כמנכ"ל הבנקים: לאומי, דיסקונט, בינלאומי ואגוד וכן כיו"ר ועדת ההשקעות של הראל ביטוח.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

1. בכפוף לאי התנגדות רשות שוק ההון, ביטוח וחסכון. מקור: מצגת למשקיעים

לקוחות

תיק האשראי של החברה בנוי מכ-1,750 לקוחות, העוסקים בענפי פעילות שונים, כאשר עשרת הלקוחות הגדולים ביותר של החברה מהווים כ-13.6% מתיק האשראי, מרביתם מגובים בבטוחות והגדול ביותר מהווה כ-2.2% מתיק האשראי. שיעור החובות האבודים של החברה עמד על כ-0.05% בשלוש השנים האחרונות.

התפלגות תיק האשראי של מלרן

מקור: מצגת למשקיעים

הון עצמי

החברה הינה בשליטת ריאן מואנד (75%), כאשר לאחר השלמת ההנפקה הוקצו לעילדב 22.5% ממניות החברה ולפועלים אי.בי.אי חיתום 2.5% מהמניות.

ביולי 2019 חתמה החברה על הסכם השקעה עם חברת עילדב, אשר העניקה לחברה הלוואה של 21 מיליון שקל, המירה למניות, אשר יהוו 25% ממניות החברה לאחר השלמת העסקה, בכפוף לתנאים מתלים, בכללם אישור רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון להחזקה של עילדב באמצעי שליטה בחברה. לאחר מכן, בהתאם להסכמים שנחתמו באוגוסט, הומחו לפועלים אי.בי.אי חיתום 2.5% מהמניות האמרות.

התפתחות ההון העצמי במיליוני שקלים

1. כולל ההלוואה ההמירה מעילדב בהיקף של 21 מיליון שקל כאמור. מקור: מצגת למשקיעים

תמצית תוצאות כספיות

הכנסות החברה בשנת 2018 הסתכמו בכ-44.7 מיליון שקל, צמיחה של כ-25% ביחס להכנסות של כ-35.8 מיליון שקל ב-2017, אשר היו נמוכות בכ-15% ביחס להכנסות שנת 2016. במהלך שלוש השנים, הסתכם הרווח הנקי בממוצע בכ-8 מיליון שקל.

1. בנטרול הוצאה חד פעמית בשנת 2019. מקור: מצגת למשקיעים

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כבוד 19/01/2020 23:31
    הגב לתגובה זו
    אנשים ברמה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳