גונן אוסישקין אל על
צילום: סיון פרג'

אל על ממשיכה לדמם; ההפסד במחצית הראשונה כ-55 מיליון דולר

עיתוי חג הפסח יצר איפוס בשורת הרווח ברבעון השני בהשוואה להפסד של 18 מיליון דולר ברבעון המקביל; התוצאות במחצית מעידות על מצוקה פיננסית; האם הרבעון השני הוא בשורה (המניה עולה), או שמדובר בהפוגה בדרך למטה?
נועם בראל | (4)

חברת התעופה אל על -1.91%  מדווחת על גידול של כ-7% בהכנסות ברבעון השני ומעבר לשורת רווח חיובית בהשוואה להפסד של כ-18 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

עם זאת, בנטרול השפעת עיתוי חג הפסח, החברה ממשיכה לדמם. המחצית הראשונה הסתיימה עם הפסד של כ-55 מיליון דולר, לעומת 65 מיליון דולר בתקופה המקבילה. נכון, מדובר על שיפור לעומת תקופה מקבילה, אבל עוד שיפור כזה ואבדנו - החברה עם הון של 180 מיליון דולר בלבד רגישה לכל הפסד במיוחד בסדרי גודל כאלו, ובמיוחד שמאזנה הכולל עומד על 3.2 מיליארד דולר.

במצב הפיננסי הזה כל אפצ'י קטן ישפיע על החברה משמעותית, והשאלה אם החברה שלא הצליחה  לייצר רווחים ומזומנים בתקופה הטובה (בשנים האחרונות) תצליח בשנים הקרובות בשעה שהתחרות מחריפה, והיא מנגד, לא מצליחה להתאים את עצמה לכללי המשחק החדשים ולהתייעל?   

הכנסותיה של החברה הסתכמו בכ-584 מיליון דולר בהשוואה לכ-547 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, וזאת בעיקר הודות לעליה במספר הנוסעים בחג הפסח, שחל השנה ברבעון השני. עם זאת, יש לציין שגם במבט חצי שנתי, אשר כולל את חג הפסח בשתי התקופות, אל על עדיין רושמת גידול של כ-1% בהשוואה למחצית הראשונה של 2018.

תנועת הנוסעים ברבעון השני הסתכמה בכ-1.57 מיליון נוסעים, עליה של כ-5% לעומת הרבעון השני של 2018, אך יש לציין כי בהשוואה למתחרותיה של אל על, מדובר בעליה מינאיטורית, כאשר איזיג'ט לדוגמה רשמה באותו תקופה עלייה של 13% במספר הנוסעים וראיינאייר רשמה עליה של 30%. עם זאת, חלק השוק של אל על הוא עדיין בגדול בחבורה, ונאמד בכ-26%.

בשורה התחתונה, אל על מסכמת את הרבעון עם רווח נקי של כ-83 אלף דולר, וזאת בהשוואה להפסד של כ-18 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, כשאת השיפור מייחסת החברה לעליה בהכנסות וירידה בהוצאות הפעלה, ובעיקר בהוצאות הדלק, עקב ירידה במחירו ובכמות הנצרכת, שהושפעה מהפעלת מטוסי הדרימליינר החסכוניים.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    ישראלי 28/08/2019 10:36
    הגב לתגובה זו
    רוצה לטוס לוינה בדצמבר עם אל על טיסה הלוך חזור לשני אנשים עולה 1000$ עם אוסטריאן 680$ כולל בחירת מקום ואוכל. למה שאני אזמין אל על?
  • 3.
    דרוש ניעור רציני (ל"ת)
    גבי 28/08/2019 10:05
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אבי 28/08/2019 09:38
    הגב לתגובה זו
    כל הכסף ממילא מיועד לעובדים (לא הרגילים חלילה. הטייסים כמובן). אם יהיה קצת עודף, הטייסים ישבתו ויקחו אותו. אם יהיו הפסדים - משלם המיסים ישלם. בסך הכל סידור עבודה מעולה לטייסינו האמיצים.
  • 1.
    לקוח אלעל לשעבר 28/08/2019 09:09
    הגב לתגובה זו
    שנה שמינית בחרם כל אל על חברה שלוקחת את הלקוח כמובן מאליו. אל אל ״הכי גרוע בעולם״
יו"ר נאוויטס גדעון תדמור, צילום: החברהיו"ר נאוויטס גדעון תדמור, צילום: החברה
דוחות

פי 7.5 ב-3 שנים - נאוויטס עוברת להפקה מלאה בשננדואה: הכנסות של כ-98 מיליון דולר ו-EBITDA של כ-67.6 מיליון דולר

פי 7.5 ב-3 שנים והכתובת היתה על הקיר ( האם נאוויטס היא מציאה? );  החלטת ההשקעה הסופית (FID) לפיתוח השלב הראשון של SEA LION צפויה להתקבל עד סוף שנת 2025
מנדי הניג |

לפני שלוש שנים ניתחנו את נאוויטס וקיבלנו שיש שם סיכוי גדול. עם סיכון, תמיד יש סיכון, אבל המחיר של השותפות נראה לנו נמוך בהינתן החלום - כתבנו על זה ועל שותפויות אחרות  - האם מניות הגז והנפט אטרקטיביות? והאם נאוויטס היא מציאה? נאוויטס עלתה מאז פי 7.5 - 650%.  התוצאות ברבעונים האחרונים מספקים את הסיבה. האם אפשר היה לדעת זאת בעבר? זה היה החלום של גדעון תדמור ולהבדיל מחולמים אחרים הוא קיבל על החלום שלו מימון משורה ארוכה של בנקאים בארה"ב. אלה לא נכנסים כשהן חושבים שהסיכון גדול מדי. כלומר, זה היה חלום שראו אותו כבר מתגבש במציאות. היו גם סיכונים כמו מחירי הנפט שעלולים לרדת ובעיקר בעיות שעלולות להיות בתפעול וקידוח בשלבים המאוחרים.

משקיעים לקחו את הסיכון הזה כענק והוא היה בינוני. כשזה קורה, יש לפעמים הזדמנות. משקיעים גם נדבקו בסנטימנט השלילי של תחום הגז והתרחקו מנאוויטס. תדמור ידע לנצל את הסנטימנט בשוק הנפט בצורה מושלמת. הסנטימנט השלילי שנבע בעיקר מהקולות הרבים והחזקים שקראו להפסקת השימוש בדלקים פוסילים גרם לגופי הענק בתחום לעצור את התקדמות הקידוחים למרות שהושקעו בהם מיליארדים. זה היה עניין של תדמית והם חיפשו ועדיין מחפשים להיראות פחות פוגעים בסביבה. מעבר לכך, הם העריכו שמחירי הנפט יפלו.

אחרי שהשקיעו מעל מיליארד דולר בקידוח  מכרו אותו במחיר של דירת 5 חדרים יקרה בת"א. תדמור סגר מימון, השקיע, הנפיק והצליח לייצר ברבעון האחרון Ebitda  של 68 מיליון דולר כשנאוויטס נסחרת ב-14.4 מיליארד שקל. הצפת ערך עצומה. יש לטענת תדמור הזדמנויות נוספות והוא קודח בהם, אבל שוב נזכיר שהתחום לא חף מסיכונים. הסיכון הגדול ביותר הוא מחיר הנפט. טראמפ אמר בנאום כניסתו לבית הלבן Drill Baby Drill ושינה שוב את כללי המשחק, אבל המגמה ארוכת הטווח היא ירידה במחיר הנפט ושימוש מופחת. רק שזה לא עניין של שנתיים-שלוש, זה עניין של טווח ארוך.

בינתיים, הביקושים לנפט מתגברים. זה התחיל במלחמה בין רוסיה לאוקראינה שגרם למחירי הנפט לעלות, נמשך במתיחות אצלנו במזרח התיכון ועכשיו מפנימים שהביקוש לאנרגיה מכל הסוגים יזנק כדי לתמוך במהפכת ה-AI. אז הנפט ישאר כאן עד תקופה ארוכה. 



נאוויטס פטרוליום נאוויטס פטר יהש  מסכמת רבעון שבו פעילות פרויקט שננדואה נכנסה להפקה מלאה ומקבלת ביטוי משמעותי בדוחות. השותפות, הפועלת בתחום הפקת הנפט והגז במים עמוקים בארצות הברית, עברה במהלך הרבעון מתהליך הרצה מדורג של הבארות לכיוון הפקה יציבה, והשינוי ניכר בתוצאות הכספיות. מאגר שננדואה, שנכנס לשלב ה-Ramp-Up החל מיולי, הפך למנוע העיקרי של העלייה בהכנסות ובתוצאות התפעוליות.

שאול נאוי יו"ר יעקב פיננסים, צילום: יחצשאול נאוי יו"ר יעקב פיננסים, צילום: יחצ
ראיון

שאול נאוי: "הגידול בתיק הגיע רק מחברות שפנינו אליהן - לא ממי שמחפש אשראי בכל מחיר"

אחרי התוצאות הרבעוניות שהציגו גידול של 42% בתיק האשראי והציפו גם חששות בשוק האח"ב, שאול נאוי יו"ר יעקב פיננסים מתאר את מדיניות ניהול הסיכונים ומסביר את היתרון במח״מ הקצר: "אם יש מדורה קטנה, אני יוצא. אני לא מחכה שיהיה ל״ג בעומר"
מנדי הניג |

האח"ב בתקופה רגישה מאוד. אנחנו יוצאים ממלחמה ארוכה שהאטה את המגזר העסקי וגרמה ללחצים אצל לווים בעיקר במגזר הנדל״ן, הריבית עדיין גבוהה וככל שתרד היא עדיין תהיה ברמות גבוהות יחסית לשנים האחרונות מה שמוביל את השוק להסתכל בחשדנות על תיקי האשראי הגדולים של החברות, רק שצריך לזכור שיש כאן מנעד רחב מאוד, וכל תיק שונה מהותית מרעהו גם מבחינת סוגי הלווים וגם מבחינת אורכי המח״מ, וזה כנראה אחד הסעיפים החשובים ביותר, כי חברה שמתנהלת במח״מ קצר פחות מרותקת לשוק ופחות תלויה ביכולת של לקוחות להחזיק אשראי ארוך בתקופה תנודתית.

הדוח הרבעוני של יעקב פיננסים נופל בדיוק לתוך האווירה הזאת. מצד אחד, המספרים ממשיכים להראות צמיחה. אנחנו רואים זינוק בתיק האשראי של 42%, הרווח הנקי בקצב שנתי של 80 מיליון שקל, וההון העצמי גם הוא עולה. אבל השוק עצבני, בתגובה לתוצאות המניה יורדת עד 7% כשהשווי של  יעקב פיננסים -7.31%   נע על 810 מיליון שקל למרות זינוק של 64% מתחילת השנה, שזה נותן לה מכפיל של 10 שגם משקף את החששות של המשקיעים כלפי התחום כשגם המניה של האח דורי נאוי -0.72%   נעה סביב המכפיל.

על הרקע הזה שוחחנו עם יו"ר יעקב פיננסים, שאול נאוי, ועם סמנכ״ל האשראי הבכיר דור גורי, כדי להבין איך הם רואים את התקופה האחרונה, מה עומד מאחורי הצמיחה הגדולה בתיק, ואיך הם נשארים רגועים כשהשוק כל כך חושש מתברר שכשעושים "עסקים עם אנשים הגונים" אפשר לנטרל חלק גדול מהסיכון לדברי נאוי.


אנחנו רואים צמיחה ברמת השורה העליונה והתחתונה, עם קצב רבעוני של 20 מיליון שקל בשורה התחתונה, אפשר לצפות להמשך צמיחה כזאת?

"אנחנו לא משנים את הגישה ואת העבודה שלנו. הבסיס הוא הלקוחות. למי נותנים כסף. זה תמיד מתחיל מאנשים. מי עומד מאחורי החברה, מה האישיות שלו, האם הוא ישר. אם משהו בהתנהגות או בדברים שנאמרים לא מסתדר לי - אני לא עושה את העסקה. אחרי הבדיקה האישית מגיעה בדיקת החברה: מה היא עושה, מה המאזנים, עם איזה בנקים היא עובדת, מה ההיסטוריה. יש המון פרמטרים. אנחנו כמעט לא מקבלים לקוחות שמגיעים מהאקראי - אנחנו מסמנים חברות שאנחנו רוצים לעבוד איתן ופונים אליהן. זה קשה, אלה חברות טובות עם מערכת בנקאית חזקה. חברה שאין לה בנקים בכלל - אני לא רוצה שתהיה לקוחה שלי. אנחנו משלימים לבנקים, לא מובילים אותם."