שגריר: צניחה של 56% ברווחי הרבעון השני של 2018 - המניה צוללת 4.7%

ההכנסות צמחו בכ-3%, אולם החברה הציגה ירידה חדה בשולי הרווחיות הגולמית והתפעולית כתוצאה מהרחבת פעילות שיתוף והשכרת הרכבים. מה מכפיל הרווח?
ערן סוקול | (4)

קבוצת שגריר 1.43%  העוסקת במתן שירותים לחברות ביטוח והשכרה ושיתוף כלי רכב דיווחה היום (ב') על תוצאותיה לרבעון השני של 2018 עם עלייה של כ-3% בהכנסות, צניחה בשולי הרווחיות הגולמית והתפעולית וצניחה של 56% ברווח הנקי. בנוסף, החברה הודיעה על חלוקת דיבידנד של כ-0.9 מיליון שקל (11.3 אגורות למניה). המניה נסחרת במכפיל 11 על הרווח הנקי של 12 החודשים האחרונים.

ההכנסות צמחו, אבל הרווח הנקי צנח

הכנסות שגריר ברבעון השני של 2018 הסתכמו בכ-55.9 מיליון שקל, עלייה של כ-2.9% לעומת הכנסות של כ-54.3 מיליון שקל ברבעון המקביל. בשורה התחתונה דיווחה החברה על רווח נקי של כ-1.8 מיליון שקל ברבעון השני, צניחה של כ-56% ביחס לרווחי הרבעון המקביל אשר הסתכמו בכ-4.2 מיליון שקל.

הרחבת הפעילות: הוצאות גבוהות ומיעוט מנויים בשלב הראשוני

הרווח הגולמי ברבעון השני הסתכם בכ-10.4 מיליון שקל, על שולי רווחיות גולמית של כ-18.6%, ירידה של כ-13.2% לעומת הרווח הגולמי ברבעון המקביל אשר הסתכם בכ-12 מיליון שקל, על שולי רווחיות גולמית של כ-22.1%. עיקר השחיקה ברווח הגולמי מיוחסת להרחבת פעילות שיתוף והשכרת הרכבים לערים נוספות בארץ ובחו"ל: חיפה, ראשון לציון, ירושלים ומלטה וכן להקמת מיזם האופניים השיתופיים המאופיינים בהוצאות גבוהות בשלב הראשוני ומיעוט מנויים, וכן גידול בעלויות שוטפות בגין המערכת הטכנולוגית - גו טו מוביליטי. בנוסף, נרשמה ירידה ברווחיות הפעלת מערך הרכב השיתופי בעיר תל-אביב בעקבות המעבר לשלב התפעולי והגידול בעלויות הניהול ותפעול המערך.

באופן דומה, חלה עלייה בשולי הוצאות התפעול אשר עמדו על כ-14.6% ברבעון השני של 2018, לעומת כ-10.4% ברבעון המקביל אשתקד, באופן בו הרווח התפעולי ברבעון השני של 2018 צנח בכ-64.3% והסתכם בכ-2.3 מיליון שקל, על שולי רווחיות תפעולית של כ-4%, לעומת רווח תפעולי של כ-6.3 מיליון שקל ברבעון המקביל, על שולי רווחיות תפעולית של כ-11.7%.

למרות התוצאות החלשות, המניה נסחרת במכפיל 11

מניית שגריר רשמה תשואה שלילית של כ-25.7% מתחילת השנה והחברה נסחרת לפי שווי שוק של כ-132 מיליון שקל, המשקף מכפיל 11 על הרווח הנקי של 12 החודשים האחרונים.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מיכה קראוס 11/12/2018 18:34
    הגב לתגובה זו
    החברה צריכה פועלים זולים למנהלים יקרים הדרך אל העושר
  • 3.
    Second Order Thinkin 28/08/2018 10:03
    הגב לתגובה זו
    עסק הליבה של שגריר העוסק במתן שירותי דרך הוא השחקן החזק בתעשייה, עסק איכותי ולא מחזורי אשר מייצר תזרימי מזומנים בצורה יציבה וקבועה וראוי למכפיל הולם. הדוחות "רועשים" בגלל ההשקעות שנדרשו בקאר2גו בחצי שנה האחרונה אבל אין לכך השפעה על עסק הליבה בשגריר, במחיר הנוכחי גם תחום שירותים לחברות הביטוח זול וקאר2גו מגיעה למעשה בחינם. בעלי השליטה עם היסטוריה טובה של השקעות מוצלחות, אם הם יצליחו לפתח את קאר2גו המניה יכולה לשלש את עצמה בכמה שנים...
  • 2.
    מנחם 27/08/2018 16:21
    הגב לתגובה זו
    שמנכ"ל הולך, חפשו את הסיבה! :-)
  • 1.
    דוגמה לחברה זבל שמתקיימת מחלטורות וקומבינות (ל"ת)
    יעקב 27/08/2018 15:28
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?