חותכים תחזיות: האוצר מעריך שהמשק יצמח ב-3.2%; "צפוי להיות מחנק אשראי בנדל"ן"

האוצר מנמיך ב-0.8% את תחזית הצמיחה ל-2012 אבל היא נותרת בין הגבוהות בעולם. שטייניץ: "בשנת 2011 חווינו צמיחה גבוהה יחסית של 4.8%. צמיחה כזו בזמן של משבר עולמי היא לא דבר של מה בכך"
ערן צחי | (7)

שר האוצר, יובל שטייניץ, מציג בשעה זו בפני ועדת הכספים בכנסת את התחזית המעודכנות שלו לשנת 2012 בה הוא צופה כי המשק הישראלי יצמח ב-3.2% זאת בעוד שבתחזית הקודמת העריך שהמשק יצמח ב-4%.

שטייניץ הוסיף "עדכנו את תחזית הצמיחה ב-0.8% כלפי מטה. הטלטלה בעולם, המצב באירופה הוא כזה שכל מספר בין 2%-5% הוא סביר. קשה להכין תחזיות כלכליות ולדייק היום. הבוקר התפרסם נתון של הבנק העולמי לגבי הגידול בסחר העולמי שהיה יכול להשפיע על התחזית אבל אנחנו לא משנם את התחזית. אנחנו נמצאים בסביבה שכל יום רואים נתונים חדשים ולכן קשה לגזור תחזית".

באוצר מסבירים כי הורדת התחזיות נבעה עקב החשש מהאטה כלכלית בקרב מדינות גוש האירו וירידה בקצב הגידול של היקף הסחר העולמי, המשפיע על הייצוא הישראלי. סך ההכנסות ממסים לשנת 2012 עודכן ל - 221 מיליארד שקל. תחזית הגרעון המעודכנת לשנת 2012 תעמוד 3.4% (על פני 2.0%).

לסיכום אמר "נעשה הכל כדי לעמוד בה ואפילו לנסות לעלות מעלייה". על פי הנתונים של 2011 שגם אותם מציג היום שטייניץ עולה כי המשק צמח בשנה החולפת ב-4.8% (בדומה לצמיחה ב-2010) זאת בעוד שהתחזית המוקדמת עמדה על 3.8% בלבד.

שטיניץ ציין כי "זו השנה השנייה שישראל צומחת יותר מהר מכל המדינות המפותחות. זו צמיחה שמבוססת על גידול מרשים בהשקעות במשק. בסוף 2011 רמת ההשקעות בישראל גבוהה בעשרות אחוזים מרמת ההשקעות לפני המשבר. אנו המדינה המערבית היחידה שרמת ההשקעה בהייטק, תעשיה, מלונאות ושאר התעשיות. זה חלק מסוד הצמיחה הישראלית"

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מחנק אשראי בנדל" ן= משבר נזילות רב לאומי (ל"ת)
    בנקאי לשעבר 18/01/2012 16:13
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    שנים גונבים מיליארדים מהפראייר-הישראלי מספיק! (ל"ת)
    ממשלה מושחתים וגנבים 18/01/2012 13:34
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    איחוליי 18/01/2012 12:12
    הגב לתגובה זו
    מחנק נעים לקבלנים, לבנקים, לנגיד, למנהל, לרשות המיסים, לשר האוצר ולליכוד. בקיצור לכל אוייבי העם. מחנק נעים לכולכם.
  • 4.
    נגיד חכם 18/01/2012 12:04
    הגב לתגובה זו
    והצמיחה תמשיך לרדת
  • 3.
    המחירים לקראת התרסקות (ל"ת)
    זיו 18/01/2012 11:19
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בן 18/01/2012 11:18
    הגב לתגובה זו
    מסוכן פה לא חשוב מה התחזית , המדינה הזו מסוכנת
  • 1.
    לא ברור מה התחזית הזו אומרת על הבורסה (ל"ת)
    טוני 18/01/2012 11:17
    הגב לתגובה זו
יאיר לפידות, מייסד ומנכ”ל משותף, בית ההשקעות ילין לפידות צילום: שלומי יוסףיאיר לפידות, מייסד ומנכ”ל משותף, בית ההשקעות ילין לפידות צילום: שלומי יוסף
הועידה הכלכלית

"אי אפשר לעלות 20%-30% בשנה, זה ייגמר בתיקון״

"הזינוקים הם לא ברי-קיימא וכולם יודעים את זה": בוועידה הכלכלית של ביזפורטל יאיר לפידות, מייסד ומנכ"ל משותף של ילין לפידות מסביר למה העליות האחרונות בשווקים לא יחזיקו מעמד, הוא מצביע על ״קאפקס״ עצום בתשתיות AI, על עסקאות מנופחות בין חברות הטק, ועל זה שכולנו צריכים להיות מוכנים לתיקון שיחזיר את השוק לפרופורציות; וגם: על ההטיה של הבורסה המקומית לפיננסים ונדל״ן

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ילין לפידות

בזמן שהבורסות בעולם שוברות שיאים והמדדים בארה״ב רושמים שלוש שנים רצופות של עליות דו-ספרתיות, יאיר לפידות, מייסד ומנכ״ל משותף של ילין לפידות, רוצה שנעצור רגע את המסיבה ונסתכל על העובדות. זה קורה במושב מיוחד בוועידה הכלכלית של ביזפורטל. הועידה השביעית הכלכלית נערכת הפעם בסימן של ההתאוששות ממלחמה בת שנתיים, הבורסה זינקה, המשק גילה חסינות אבל השאלה מה הלאה?

באולם שהמה מפה לפה יכולתם להרגיש את הדואליות הזאת. כמו המיקרוקוסמוס של הכלכלה הישראלית שהתנקזה לאולם הכנסים במתחם הבורסה. מצד אחד, כלכלנים כמו פרופ’ אמיר אקשטיין הציגו נתונים מדאיגים. הפריון נפגע, יש תלות מוגברת בייצוא הביטחוני כשבתווך מעמד הביניים נשחק. אבל מצד שני,  יש גם את הצד האחר, מי שמגיע מהשטח וחושב שהמצב לא כזה גרוע.  צביקה שווימר, מנכ״ל אלקטרה צריכה, הציג תמונה מעורבת הוא אומר לנו שלמרות המציאות הביטחונית המאתגרת שהייתה כאן, הצריכה בישראל לא נעצרה. אבל זה לא בהכרח כי יש לנו ברירות - "אנחנו חיים באי צרכני" הביקושים כאן קשיחים (ברמת הצריכה הקמעונאית) גם בזכות ילודה גבוהה ״200 אלף תינוקות בשנה זה כמו עיר חדשה״ הוא חושב שחברות קמעונאות ימשיכו לצמוח גם כשהגרפים המאקרו-כלכליים יציירו תמונה יציבה פחות. להרחבה - ״אלקטרה צריכה תצמח בקצב של 10-15% בשנה״

הדיון מתקדם. לבמה עולה יאיר לפידות, מייסד ומנכ"ל משותף בבית ההשקעות ילין לפידות. גם הוא מתחבר לדואליות שהזכרנו. צריכים להיות זהירים ממה שראינו בבורסה ולא רק פה בארץ. הוא מציע לנו נקודת מבט מפוכחת על מה שהניע את הראלי האחרון וגם על מה שעלול לעצור אותו. הוא לא ״דובי״ על השוק, ההתרסקות אינה בהכרח מעבר לפינה, אבל אם אתם חושבים שהמגמה הזאת תימשך עוד שנים אפילו עוד שנה אתם מתעלמים מההיסטוריה.

"אם מסתכלים על המדדים הגדולים לאורך עשרים שנה, תראו תשואה ריאלית של 5%-7% בשנה - זה הממוצע, זה הקצב שהכלכלה יכולה לייצר", אמר. “מה שקורה בשלוש השנים האחרונות - עליות של 20%-30% בשנה - זה לא ססטיינבל. (בר קיימא, מ.ה.) אין כלכלה שיכולה לעמוד בזה לאורך זמן”.הקצבים החריגים האלה לדעתו יכולים להופיע רק בשני מצבים: יציאה ממשבר אמיתי, או שקיעה-רדיפה להייפ שמנתק את השוק מהמציאות. “והפעם”, הוא אומר, “זה הייפ. הייפ סביב AI”.

אז מה עושים? לפידות חושב שזה לא הזמן להגדיל חשיפה מנייתית. אם אתם מאלו שלא תרדמו בלילה בתיקון עמוק, חלק ממכם צריכים אפילו לשקול להקטין. “העליות האחרונות גרמו להרבה אנשים להרגיש שזה ‘רק עולה’. זה לא עובד ככה. ככל שהעליות נמשכות בקצב הזה - ככה אני יותר מודאג”.

אורן הר נבו, ראש אגף החשבות והכספים של אל על, צילום: שלומי יוסףאורן הר נבו, ראש אגף החשבות והכספים של אל על, צילום: שלומי יוסף
הועידה הכלכלית

"חברת אל על נמצאת כמעט בלי חוב - דבר שאף אחד לא האמין שיכול לקרות"

אורן הר נבו ראש אגף החשבות והכספים של אל על מדבר בוועידה הכלכלית של ביזפורטל על הענף, על איך אל על ניצלה את תקופת הגאות כדי לחזק את המאזן; ולאן הוא חושב שהענף צועד "בעשור הקרוב נגיע לרף של 30 מיליון נוסעים, וזה הקיבולת המלאה של נתב״ג"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אורן הר נבו אל על

אל על אל על 1.36%   של סוף 2025 היא לא אותה חברת תעופה שהכרתם בעבר. מי שזוכר מבנה חוב כבד, יעילות נמוכה ואינסוף מאבקים תפעוליים, ופותח את הדוחות האחרונים מגלה חברה רזה יותר, חברה שניצלה את הגאות כדי לנקות חובות, חברה שהסתכלה קדימה והכינה את מבנה ההון שלה להתחרות בגל של החברות שנחת כאן בתום המערכה הארוכה.

אבל דווקא כשהחברה מגיעה לאחת התקופות היציבות ביותר שלה, מרחף מעליה איום חדש. טוב, אולי לא כל כך חדש כיוון שהדיבורים על הקמת בסיס מקומי לוויזאייר על השולחן כבר כמה חודשים. מנכ״ל החברה, ג'וזף וראדי, נחת פה לפני כמה ימים נפגש עם שרת התחבורה והדרג המקצועי, והצהיר שבהשקעה של כמיליארד דולר בשלוש שנים הם יקימו בסיס מקומי לקראת אפריל 2026. 

באותו יום המניות של אל על וישראייר נפלו. אבל אל על הספיקה לתקן מאז כנראה השוק יודע להבדיל בין הצהרות מפוצצות לבין המציאות התפעולית: עדיין אין כיום מספיק סלוטים, אין תשתית בשלה, וכמו שאמרנו אל על - לראשונה זה שנים - מגיעה למשחק עם אפס חוב ועם מועדון נוסעים שחצי מדינה מחוברת אליו. איך שלא מסתכלים על זה, החברה עצמה ממוקמת היום אחרת לחלוטין.

על הרקע הזה הגענו לשמוע את הזווית של אל על בוועידה הכלכלית של ביזפורטל. בוועידה שעמדה בסימן ההתאוששות ממלחמה בת שנתיים רצינו להבין אם הגאות בשווקים משתקפת גם בשטח. אחרי שסקרנו את המצב מהזוויות של הקמעונאות, מהזווית של אנשי הנדל"ן וגם בתי ההשקעות רצינו לקבל את התמונה של אחד הענפים שמחברים כמעט הכל ביחד צרכנות, תשתיות וביטחון לאומי: תעופה. 

אורן הר-נבו, ראש אגף החשבות והכספים של אל על, עלה לבמה והביא איתו מבט רחב ומדויק על מה שקורה בענף מהפערים בין ביקוש להיצע ועד מקומה של אל על במערכת שמנסה להמריא, אבל נתקעת שוב ושוב בחסמים מבניים.