
העם כלביא - החברות פחות: סיכום עונת הדוחות בצל המלחמה
זו הייתה עונה שבעיקר ״עשתה שכל״ הענפים שהיו אמורים להרוויח מרבעון בצל הסלמה, הרוויחו - האחרים הפסידו: מגזר הפיננסים בלט עם רווחים פנומנליים ותשואות להון שוברות שיאים לחברות הביטוח והבנקים, אבל מהצד השני הצריכה והמלונאות תפקדו חלש
התוצאות הכספיות של חברות התעופה המלונאות,ההלבשה וההנעלה מצביעות על ירידה חדה ברווחים במהלך הרבעון השני של השנה, ב-13 ביוני פתח צה"ל במבצע עם כלביא, שמטרתו היתה השמדת יכולות הגרעין האירניות. המבצע נמשך 12 יום ובמסגרתו המשק הושבת באופן מלא.שדות התעופה היו סגורים,כך גם מרכזי הקניות,מסעדות ומרבית תחומי המסחר.
מעיון בדוחות הרבעון השני של החברות הציבוריות, עולה כי עבור רבים ובעיקר אלו שעוסקים בתחומי התעופה, מלונאות, קמעונאות וההלבשה התוצאות היו טרגיות. ישראייר היתה אמורה ליהנות ממחצית לא רעה בעיקר בשל העבודה שהישראלים, חזרו לטוס ולצד זה מרבית החברות הזרות לא חידשו עדיין את פעילותם. עם כלביא הביא להשבתה של שדות התעופה,לצד ביטולי טיסות רבים גם לתקופות קדימה.
ישראייר דיווחה על הפסד ישיר של 7.5 מיליון דולר כתוצאה מהמלחמה ועל הפסד חציוני של 17 מיליון דולר למול רווח של 7 מיליון דולר בחציון המקביל אשתקד. זה דלתא שלילית של 24 מיליון דולר שיהיה קשה מאד לישראייר לתקן בחציון השני של השנה. אל על הרוויחה עדיין ,אלא שרווחיה ברבעון צנחו ב ב 57% מ 150 מיליון דולר ברבעון השני אשתקד ל 65 מיליון דולר השנה.
בתחום המלונאות המגמה זהה
ישרוטל דיווחה על פגיעה יחסית קלה של 20 מיליון שקל ברבעון השני ורווח של 87 מיליון שח לעומת רווח של 117 מיליון שח אשתקד. לעומתה פתאל דיווחה על הפסד של 50 מיליון שקל, ברווח של מגזר ישראל של החברה ועל תפוסה חסרת תקדים בחולשתה של 58% בלבד, במלונות הרשת בשיראל ברבעון השני. המכה הגדולה ביותר נחתה על רשת מלונות דן הותיקה,שם החברה עברה מרווח של 20 מיליון של בשנה שעברה להפסד עצום של 46 מיליון שקל.
- זינוק במכירות החזירה את קבוצת חג'ג' לרווחיות
- ההכנסות זינקו, אבל הרווח הנקי של קליל נשחק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בניגוד הפסדי רשת מלונות דן גבוהים מהצפוי ומצביעים על בעיה ניהולית. דן מבוססת ברובה על תיירות נכנסת ,שנפגעה באופן משמעותי בשנה האחרונה ,אלא שעדיין המלונות הם נדל"ן קיים והנהלת החברה לא השכילה לעשות שינויים נדרשים על מנת לגרום לישראלים להתארח במלונות החברה. תחת לעשות פעילויות שווקיות ומאמצים שתואמים למצב העדיפו בדן לשבת בחיבוק ידיים ולבכות על מר גורלם.
זו הסיבה להפסדים הגבוהים ולא רק תוצאות מבצע עם כלביא.
בתחום ההלבשה וההנעלה המצב לא היה טוב יותר
דוח הרבעון השני של קסטרו מצביע על צניחה של 60% ברווחי החברה . מ 56 מיליון שח אשתקד ל 23 מיליון של השנה.קסטרו העריכה את הפסדי המלחמה ב 35 מיליון שח.
בריל קבוצת אופנה שכוללת בין השאר את גלי ,סולג, ולי קופר דיווחה שהפסידה 14 מיליון שח עקב המלחמה, החברה דיווחה ברבעון על הפסד של 7.5 מיליון שח לעומת רווח של 8 מיליון שק ברבעון הזהה אשתקד
- נאייקס רוכשת את Lynkwell האמריקאית בכ-26 מיליון דולר
- אפולו פאוור יורדת לאחר הנפקה של כ-50 מיליון שקל ודילול של עד 22%
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אלפרד אקירוב: "אני עובד מהבוקר עד הלילה. זו לא עבודה קשה,...
אייס קנה ובנה ירדה מרווח של 6 מיליון שח ברבעון המקביל בשנה שעברה לאיזון (אפס רווח השנה).
ספינת הדגל של האופנה הישראלית פוקס של הראל ויזל הרוויחה 70 מיליון שח ברבעון למול 124 מיליון ברבעון המקביל אשתקד ירידה של 45% ברווח, גם ריטיילורס של ויזל ירדה ברווח ברבעון מ 24 מיליון ל 13 מיליון, אלא ששם יש בעיות אחרות ובעיקר חולשת המותג נייק בשנים האחרונות.
האם יש תקווה?
עבור חלק מהחברות התוצאות החלשות ,הן הרות גורל והם בעצם מביאות את 2025 לשנה אבודה. קשה להתגבר על הדממה מוחלטת של מסחר בתחומי פעילות שונים לתקופה כה ממושכת.
קיימת גם בעיית מלאים אותה אנחנו עשויים ,לראות ברבעון הקרוב שעשוי דווקא להיות רבעון טוב למרבית החברות האלה. מה שבטוח שמלחמה מותירה אחריה נפגעים רבים גם בצד הכלכלי.

"מטריקס תיכנס לת"א 35 ותהפוך לאחת מעשר חברות ה-IT הגדולות בעולם"
המיזוג הענק בין שתי ענקיות ה-IT עליו הודיעו במרץ כבר הקפיץ את השווי המצרפי של 2 החברות מהמקום ה-10 ל-8 בארה"ב ומהמקום ה-4 ל-3 באירופה; בלידר סוקרים את ההשפעות של המיזוג ההיסטורי, את הסינרגיה וגם אחרי קפיצה של 62% במטריקס מאז ההודעה הפונטציאל עדיין גדול
בתחילת נובמבר מטריקס מטריקס 0.91% ומג'יק מג'יק 1.76% נכנסו לשלב המכריע של המיזוג כשמסגרת ההבנות שסוכמה במרץ נסגרה בין השתיים. אם הכל יתקדם כמתוכנן, ב-10 לחודש תיערך אסיפת בעלי המניות של שתי החברות כשהשלמת העסקה צפויה במהלך ינואר 2026.
על פי תנאי העסקה, מג'יק תימחק מהמסחר ותהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של מטריקס, כשבעלי מניותיה יקבלו 0.5883 מניות מטריקס לכל מניה שזה יחס שמעמיד את בעלי המניות על כ-31% מהחברה המאוחדת. בסקירה שפרסמה דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר שוקי הון היא אומרת "להערכתנו, יחס ההחלפה בין המניות אינו צפוי להשתנות עד להשלמת המיזוג לאור המורכבות המשפטית הכרוכה בהשלמת העסקה".
השוק כבר מבין לאן העסק הזה צועד והוא כבר החל לתמחר
את המיזוג חודשים לפני החתימה הרשמית אבל עוד ובעיקר מאז פרסום מזכר ההבנות במרץ. מאז ועד היום זינקה מניית מג'יק בכ-79% לשווי של כ-4 מיליארד שקל בעוד מטריקס הוסיפה כ-62% והיא נסחרת בשווי של 9 מיליארד שקל. כמו השוק, גם בלידר סבורים שהמיזוג ייצור גוף משמעותי בהיקף
הפעילות שלו. ביחד הקבוצה הממוזגת תגיע לשווי שוק מצרפי של כ-3.3 מיליארד דולר כ-10.5 מיליארד שקל. למטריקס צפויות הכנסות שנתיות של כ-2 מיליארד דולר ומצבת העובדים תסתכם על 15 אלף. הנתונים האלה מציבים את החברה המאוחדת בין עשר חברות
ה-IT הציבוריות הגדולות בארה"ב ובאירופה.
סינרגיה בעיקר בתחום הענן
בלידר מתעכבים גם על הסינרגיות שיהיו במיזוג, ומסבירים כי החיבור בין שתי החברות לא מסתכם רק בהיקף פעילות גדול יותר אלא יוצר יתרון תחרותי ממשי בשווקים שבהם הביקוש הולך
וגובר, כמו ענן, דיגיטל, סייבר, דאטה ו-ERP. מטריקס מגיעה לתהליך עם פעילות ענן רחבה ומוכרת בישראל ועם התרחבות פעילה באירופה, בעוד מג'יק מוסיפה יכולת משלימה בשוק האמריקאי שבו היא מחזיקה נוכחות משמעותית וכ-1,500 אנשי מקצוע מקומיים. שילוב כזה, לפי לידר, מאפשר לבנות
קו עסקים בינלאומי מגובש יותר, כזה שמגדיל את עומק ההיצע של החברה המאוחדת ומספק לה רגל יציבה בכל אחד מהשווקים המרכזיים בעולם.
- לפני המיזוג: מגי'ק עם הכנסות שיא, עלייה של 17% ברווח הנקי והעלאת תחזית
- לקראת המיזוג עם מג'יק: מטריקס סוגרת רבעון שיא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החיבור בין שתי הפעילויות משפיע לא רק על פריסה גיאוגרפית אלא גם על האופן שבו החברה המאוחדת יכולה להציע פתרונות מקצה לקצה.
בלידר מציינים כי פעילויות ה-ERP של שתי החברות כולל הפתרונות שמג'יק מביאה עמה, מרחיבות את סל השירותים שמטריקס יכולה להציע ללקוחותיה, מחזקות את נאמנות הלקוחות ומאפשרות להיכנס למכרזים גדולים ומורכבים יותר, במיוחד בארגוני אנטרפרייז גדולים. במקביל, העובדה שגם מטריקס
וגם מג'יק מחזיקות בקשר אסטרטגי עם AWS יוצרת יתרון כפול, הן נהנות מגישה טובה יותר לטכנולוגיות ולכלי ענן מתקדמים, והן יכולות לגשת יחד לשיתופי פעולה שדורשים היקף פעילות גדול יותר.

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח
רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה
חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל).
נזכרנו בראיון הזה בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק.
לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):
המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.
- רמי לוי: הכנסות מעל 2 מיליארד שקל, הרווח הנקי נשחק עקב גידור הדולר
- רמי לוי רגע לפני 70 מדבר על רשת רמי לוי; הלקוחות, המשקיעים, המשפחה; וגם - האם המניה מעניינת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%. זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.
