
אלקטריאון מתייעלת: תפטר כמה עשרות עובדים בישראל, מודה שהפתרון נישתי?
המשקיעים מקווים לפריצת דרך, אבל אלקטריאון מציגה קיצוץ בהוצאות והורדת יעדים: ההכנסות יורדות, ההפסד גדל, יעד הצבר לשנת 2025 נחתך בחצי והמניה בשפל; האם ההתייעלות של החברה מעידה שהפיתרון שלה נישתי?
אלקטריאון אלקטריאון -1.55% הגיעה לדוחות הרבעון השני עם תובנה לפעילות העסקית שלה. פחות פיתוחים ארוכי טווח, יותר מיקוד ב-B2B(צי כבד, פרויקטים ציבוריים), חיסכון בהוצאות ושמירה על מזומנים לאורך זמן. על פניו זהו צעד ניהולי מתבקש בסביבה מאתגרת, אבל בין השורות, החברה אולי מצמצמת שאיפות עקב האטה בסגירת פרויקטים והודאה מרומזת שהפתרון הפרטי לרכב נוסעים יבשיל לאט יותר, אם בכלל.
דוחות חלשים ועדכון מטה בתחזיות
ברבעון השני של 2025 החברה רשמה הכנסות של כ-3.8 מיליון שקל לעומת 10.1 מיליון ברבעון המקביל. הרווח הגולמי עמד על 1 מיליון שקל לעומת 2.7 מיליון שקל. מול זה ניצבו הוצאות תפעוליות כבדות, כאשר הוצאות מו״פ עלו ל-18 מיליון שקל, הוצאות שיווק ופיתוח עסקי עלו ל-5.3 מיליון שקל, הנהלה וכלליות עלו גם הם ל3.6 מיליון שקל. ההפסד מפעילות טיפס לכ-25.9 מיליון שקל לעומת 18.6 מיליון ברבעון המקביל. בשורה התחתונה החברה רשמה הפסד של 29.3 מיליון שקל, זינוק של כ-61% לעומת התקופה המקבילה.
החברה גם הורידה את יעד צבר ההזמנות ל-2025. היעד המקורי שפורסם במרץ עמד על 65 מיליון דולר, אך העדכון בדוח מציב יעד של 30 מיליון דולר בלבד, פחות ממחצית. החברה תולה זאת בדחיית פרויקטים בישראל על רקע מבצע "עם כלביא"/מלחמת חרבות ברזל, גל עיכובים בסקטור הציבורי והשלכות גיוסי מילואים על לוחות הזמנים בפיתוח המוצר. עם זאת, במבט על הצבר של החברה ניכר כי חלק מהפרויקטים ירדו לגמרו ולא זזו לשנת 2026. נזכיר שהחברה פספסה את היעדים לשנת 2024, שעמדו בפועל על כ-55 מיליון שקל לעומת צפי של 102 מיליון שקל. אלקטריאון פספסה את היעד השנתי, המנכ"ל מתרץ
בצד הנזילות, החברה מדגישה “תזרים זמין צפוי” לשנת 2025 בהיקף 118 מיליון שקל, המבוסס על יתרת מזומנים של כ-47 מיליון שקל ליום 30.6.2025, תקבולים צפויים של כ-31 מיליון שקל מהגיוס האחרון וכ-40 מיליון שקל תקבולים מפרויקטים חתומים (בקיזוז עלויות ישירות). התקבולים מהפרויקטים כמובן תלויים בהתקדמות החברה.
- אלקטריאון: כניסתו ויציאתו של רובי ריבלין
- היצירתיות של אלקטריאון: רוכשת חברה עם מוצר כמעט זהה כדי לגייס הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המיקוד האסטרטגי
כדי לחבר בין הפערים בתוצאות לבין הצורך במזומנים, הדירקטוריון אימץ “תכנית מיקוד עסקי”, קיצוץ הוצאות ומיקוד משאבים כדי להביא לשוק מוצרים מסחריים בשלים ולחזק איתנות פיננסית. החברה גם שמה מספרים, עם הפחתה של כ-21% בהוצאות התפעוליות במחצית השנייה של 2025 לעומת הראשונה, יעד להפחתה של כ-26% בקצב ההוצאה הרבעוני החל מהרבעון האחרון שיוביל לחיסכון שנתי מ-2026 של כ-31 מיליון שקל, כ-33% בהוצאות התפעוליות. כלומר, קצב ההוצאות במחצית השנייה צפוי לעמוד על כ-47 מיליון שקל, ובשנת 2026 להסתכם בכ-65-70 מיליון שקל. החיסכון בהוצאות לא כולל עלויות רכישת פרויקטים.
המשמעות האסטרטגית של “המיקוד” היא שכ-80% ממשאבי הפיתוח יוקדשו למוצרים מסחריים קיימים וקרובים למסחור, מערכות לרכבים כבדים בקונפיגורציות סטטית/סמי-סטטית/דינמית, ולמערכת לרכבי נוסעים שתיושם בשלב ראשון במודל B2B (פרויקט הקסטל). כ-20% בלבד יופנו לפיתוחים ארוכי טווח, לרבות מוצר “מטען ביתי” ושיתופי פעולה עם יצרניות רכבים כמו טויוטה. כלומר, גם בתוך עולם הטעינה האלחוטית, אלקטריאון דוחפת בינתיים לאזורים שבהם קבלת החלטות של לקוח מוסדי/ממשלתי עשויה לסגור פערים בקנה מידה גדול יותר, בעוד שפלח הרכב הפרטי, ובעיקר פתרונות אפטר-מרקט, מקבל עדיפות משנית.
בפועל, ההתייעלות היא גם סוג של הצהרה, כאשר אלקטריאון מתמקדת בנישות שבהן יש לה עוד סיכוי, ובכך מודה בעקיפין שהפתרון שלה פחות רלוונטי לשוק הרחב.
- נאייקס רוכשת את Lynkwell האמריקאית בכ-26 מיליון דולר
- אפולו פאוור יורדת לאחר הנפקה של כ-50 מיליון שקל ודילול של עד 22%
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אלפרד אקירוב: "אני עובד מהבוקר עד הלילה. זו לא עבודה קשה,...
נזכיר שהחברה הציגה התקדמות עם יצרניות רכב: פיתוח משותף עם טויוטה ודנסו, השלמת אבני דרך ו”דמו” ביפן ובצרפת, וכן הסכם מסגרת עם HATCI (יונדאי-קיה) מאפריל 2025, לכן הצמצום בהוצאות על התחום מעלה תהיות נוספות על רמת הייעלות של הפיתרון האלחוטי.
מעבר למילים
כשאלקטריאון מדברת על “מיקוד והתייעלות”, בפועל מדובר בצמצום לפעילות שבה יש לה עדיין סיכוי להכניס כסף בזמן הקרוב, בעיקר פרויקטים לצי כבד ותשתיות ציבוריות. בשוק הרחב, פתרונות טעינה מהירה וסוללות חדשות מתקדמים במהירות, ודווקא שם החברה מתקשה להתחרות. לכן היא בוחרת להתרכז במה שיכול לעבוד כאן ועכשיו, ולקוות שבעתיד שיתופי הפעולה עם יצרניות הרכב יבשילו להזמנות אמיתיות.
נזכיר שהחברה ביצעה עוד גיוסים השנה, (אלקטריאון: כמה דיסקאונט צריך אחרי ירידה של 70% בשנה?) הדיסקאונט שהלך והעמיק ובכל זאת המניה המשיכה לרדת ורשמה שפלים חדשים במהלך השבועות האחרונים. אחרי ההפסד הנוסף למי שהשתתף, עשוי להיות קושי לחברה להמשיך ולגייס כספים בשוק. מכאן גם ברור מדוע ההתייעלות הופכת לכלי מרכזי, היא נועדה לא רק "לייעל" אלא גם להראות לשוק שהחברה מסוגלת לשרוד עם פחות. אלקטריאון מגייסת ברקע המצב הביטחוני
בשורה התחתונה
פחות חלומות ויותר תכלס, או לכל הפחות ניסיון לעשות סדר לפני שנגמר האוויר. אלקטריאון טענה שהטעינה המהירה היא פתרון נישתי, אך בפועל היא עצמה נדחקת לנישה צרה של פרויקטים ציבוריים וצי כבד. המניה בשפל, יעד הצבר קוצץ בחצי, והיכולת
לגייס שוב מוטלת בספק. התוכנית, בעוד יש בה היגיון, היא גם תולדה של מציאות מאתגרת לחברה. כדי לשכנע שהמוצר שלה רלוונטי באמת, היא תצטרך להראות חוזים גדולים והכנסות אמיתיות, לא רק תוכניות התייעלות.
מניית אלקטריאון נסחרת לפי שווי שוק של 650 מיליון שקל לאחר שאיבדה מעל 70% מתחילת השנה.
- 10.אנונימי 01/09/2025 23:00הגב לתגובה זואבל עם זאת זה נשמע כמו חירטוט אחד גדול המערכת שלהם לא משתלמת ואף אחד מהפרויקטים הניסיונים לא הוכיח את עצמו עד כדי מוצר נראה שהם בדרך לתחתית
- 9.אנונימי 01/09/2025 12:23הגב לתגובה זוחברה שמכניסה בקושי מיליון שקל בחודש נגיד תביא פתאום עוד איזה 40.
- 8.יואב 01/09/2025 11:43הגב לתגובה זוההנהלה מוכרת חלומות למשקיעים התמימים שלא חשבו עד הסוף על הפרוצדורה של התקנת מערכת כזאת טובה ככל שתהיה עלויות ההתקנה והתחזוק עצומים לעומת הרווח שמקבלים כל כמה שנים בודדות מחליפים את הכביש אז תוך כמה זמן יצטרכו להחליף כביש כאשר המערכת הזאת מותקנת בתוך הכביש שמחלישה אותו. מקווה שבעלי המניות יצאו מזה איכשהו
- 7.אנונימי 01/09/2025 09:37הגב לתגובה זואיזה גועל נפש של הנהלה שלא יכלה לחכות לאחרי החגים כדי לפטר.
- 6.תם ונשלם 31/08/2025 21:16הגב לתגובה זוהפיתרון הזה מעולם לא היה ישים. מי האידיו שמחלץ כעת את בעלי המניות
- 5.dw 31/08/2025 16:51הגב לתגובה זולמי שלא יודע המדינה מתכננת BRT בראשלצ. זה יהיה נהדר אם האוטובוסים שלו יהיו חשמליים ובמקום להעזר בפנטוגרף מכוער החישמול יעשה בשיטה שלהם שזה אומר חישמול אלחוטי בכל תחנה.חישמול אוטובוסים זה ביזנס מספיק גדול מבחינתם. לא באמת חייבים גם רכב פרטי כרגע.
- 4.פח אשפה של מספרי סיפורים ומעשיות (ל"ת)אלי 31/08/2025 15:54הגב לתגובה זו
- 3.אנונימי 31/08/2025 15:09הגב לתגובה זוושהייתה ב 12000 אין היתכנות למוצר פשוט לא אפשרי להמיר את הכבישים חבל על הכסף שלכם בסופו של דבר היא תעלם לחלוטין
- 2.אנונימי 31/08/2025 14:50הגב לתגובה זומי שקונה היום את המניה עוד בעליה של שבעה אחוזים חי בללנדהחברה על סף קריסה אין כסף שום כלום מה שכן יש התיעלות פיטורים על סמך זה אתם מעלים את המניה .ניפגש מחר בצלילות
- 1.שחר 31/08/2025 14:49הגב לתגובה זולוקח הרבה זמן וטכנולוגית הבטריות הולכת ומשתפרת .מאחל להם הצלחה שוק לא פשוט לחברה ישראלית קטנה.
יו"ר נאוויטס גדעון תדמור, צילום: החברהנאוויטס נכנסת לגינאה ודרום אפריקה: תשלם עבור אופציה להיות מפעילה
נחשף בביזפורטל: נאוויטס חתמה על הסכם אסטרטגי עם Eco Atlantic הקנדית, שבמסגרתו תשלם עבור קבלת אופציות לכניסה כשחקן מוביל בשני רישיונות חיפוש ימיים באפריקה
נאוויטס פטרוליום נאוויטס פטר יהש -0.94% ממשיכה להתרחב אל מחוץ למגרש הביתי ומסמנת טריטוריות חדשות גיאנה ודרום אפריקה. לביזפורטל נודע כי שותפות הנפט חתמה על הסכם אסטרטגי עם Eco Atlantic הקנדית, שבמסגרתו תשלם 2 מיליון דולר עבור קבלת אופציות לכניסה כשחקן מוביל בשני רישיונות חיפוש ימיים. העסקה מציבה את נאוויטס, אחרי פרויקט שננדואה במפרץ מקסיקו ופרויקט Sea Lion בפוקלנד, במהלך בינלאומי נוסף שמכוון להרחבת תיק הנכסים שלה ולביסוסה כאופרייטר בפרויקטי חיפוש גדולים. יש לציין שזה אמנם לא סכום מהותי אבל יש לו פוטנציאל לפתוח לשותפות דלתות ביבשת האפריקאית העתירה במשאבים.
על פי ההסכם, נאוויטס מקבלת אופציה לכניסה של עד 80% ברישיון Orinduik מול חופי גיאנה, כולל קבלת המפעילות על הבלוק. מימוש האופציה יתבצע בתוך שנה וידרוש תשלום נוסף של 2.5 מיליון דולר. במקביל, נאוויטס תקבל אופציה לרכוש עד 47.5% ברישיון Block 1 CBK מול דרום אפריקה ולשמש בו כמפעילה. אופציה זו תקפה לשישה חודשים וכוללת תשלום של 4 מיליון דולר בעת מימושה. במסגרת שתי האופציות, Eco נהנית ממנגנון "carry" שלפיו נאוויטס תממן את חלקה בעבודות החיפוש והקידוחים עד תקרה של 11 מיליון דולר בגיאנה ו-7.5 מיליון דולר בדרום אפריקה, כך ש-Eco תוכל להתקדם עם תוכניות העבודה בלי להידרש להשקעות הוניות בתחילת הדרך.
הגדלה עתידית של ההחזקות
ההסכם כולל גם זכות לנאוויטס להגדיל בעתיד את אחזקותיה בנכסים נוספים של Eco, בהם רישיונות חיפוש ימיים בנמיביה ובדרום אפריקה, וכן להצטרף למיזמים חדשים על בסיס חלוקה של 50:50. לפי הצדדים, אופציות אלה מוגדרות לטווח של חמש עד עשר שנים, מה שמייצר עבור נאוויטס פלטפורמה להרחבת הפעילות הגלובלית שלה גם מעבר לשני הרישיונות הנוכחיים.
במקביל להסכם עם נאוויטס, Eco חתמה על הסכם אופציה עם השותפה המקומית OrangeBasin Energies להגדלת חלקה ברישיון Block 1 CBK. אם Eco תממש את האופציה במלואה, תידרש להעביר ל-OrangeBasin תשלומים בהיקף מצטבר של כ-4.8 מיליון דולר, חלקם במזומן וחלקם במניות. נאוויטס מצידה תוכל לבחור להשתתף במחצית מהאופציה ולהחזיר לאקו את חלקה היחסי.
- פי 7.5 ב-3 שנים - נאוויטס עוברת להפקה מלאה בשננדואה: הכנסות של כ-98 מיליון דולר ו-EBITDA של כ-67.6 מ
- ההפקה ממאגר שננדואה הגיעה ל-100 אלף חביות ביום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שותפות ״טרנספורמטיבית״
ב-Eco Atlantic מגדירים את השותפות עם נאוויטס "טרנספורמטיבית", תוך דגש על יכולותיה של נאוויטס בפיתוח פרויקטי נפט וגז בקנה מידה גדול. מנכ"ל Eco, גיל הולצמן, מסר "השותפות עם נאוויטס, חברה עם יכולות מימון ופיתוח של פרויקטי נפט וגז בקנה מידה גדול, היא צעד משמעותי עבור Eco Atlantic. הכניסה המתוכננת שלהם לרישיונות בגיאנה ודרום אפריקה מחזקת את היכולת שלנו להאיץ תוכניות עבודה ולקדם בחינה מסחרית של התגליות הקיימות. ביקור משותף בגיאנה צפוי להתקיים עוד החודש, ולאחריו נוכל לחדד את תוכנית העבודה והקידוחים. השותפות הזו מעניקה לנו מסלול ברור קדימה והיא מהווה זרז אמיתי לצמיחת החברה. אני מבקש להודות לבעלי המניות על התמיכה המתמשכת ולגדעון תדמור ולצוות נאוויטס על שיתוף פעולה מקצועי וחזון משותף שאפשרו את קידום ההסכם."

מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבור
המוסדיים יקנו, אבל האם הם היו קונים אם זה היה הכסף האישי שלהם? ארית בתקופה נהדרת ואחרי שהיתה על סף פשיטת רגל והמדינה הצילה אותה, היא מרוויחה מהמדינה מאות מיליונים ברווחיות של חברת אנבידיה - גאות בשוק הביטחוני היא סיבה נהדרת לצבי לוי למכור-להנפיק לפי 5 מיליארד שקל, אבל האם הרווחים האלו יימשכו? ממש לא בטוח
אם המוכר רוצה למכור במחיר מסוים, אז ברור שהמחיר מתאים לו, המחיר טוב מבחינתו. אם הקונה רוצה לקנות במחיר הזה - אז יש עסקה. האם יכול להיות שהמחיר טוב לשני הצדדים. כן, אם שניהם "מקריבים" בדרך ומתכנסים לעסקה. בהנפקות זה לא קורה, כי לרוב יש א-סימטריה של מידע. המוכר יודע יותר מהקונה, וגם כי הקונים הם לא באמת שמים את הכסף שלהם, אלא "כסף של אחרים".
במצב המתואר, האם זו עסקה במחיר ראוי-נכון? האם כשגופים מוסדיים יקפצו עכשיו על ההנפקה של ארית-רשף זו עסקה ראויה? אי אפשר לדעת מה יהיה והמניה בהחלט יכולה להמשיך לעלות, אבל אפשר לדעת דבר אחד ברור - ארית שהיתה חברה של 100-150 מיליון שקל, קפצה לשווי של 5 מיליארד שקל בזכות המלחמה. ההצטיידות היתה גדולה, המחירים היו בשמיים - משרד הביטחון קנה כנראה בלי לחשוב יותר מדי - המספר בדוח של ארית שמוכיח - משרד הביטחון מפזר כספים
זה לא יכול להימשך. נכון שיש שינוי תפיסתי עולמי ונכון שההצטיידות הצבאית עלתה, אבל זה גם יביא תחרות ויוביל לשחיקה ברווחיות. כמו כמעט כל דבר שעולה מהר, יש גם ירידות, טלטלות וגלים בדרך. ארית לא מפתחת שבבי AI שהיא יכולה להרוויח עליהם 75% , היא לא אינבידיה, היא חברה של לואו טק שעושה עבודה טובה, מייצרת מערכות וכלים טובים מאוד, אבל יש גאות בעסקיה, בשל ניצול הזדמנות של ההנהלה והבעלים. אגב, כשהחברה קרסה והגיעה לפשיטת רגל, המדינה הצילה אותה מספר פעמים. עכשיו כשצריך אותה, היא - ואין לנו טענות על כך, זו המטרה של עסק - ממקסמת רווחים ומוכרת במחירים גבוהים.
הטענות שלנו הן כלפי המוסדיים שאם יעשו שיעורי בית יפנימו שהתוצאות של ארית ימשיכו להיות טובות עוד שנה, אולי שנתיים, אבל מה אחר כך? לקנות חברה במכפיל רווח של 8 זה לא תמיד נכון, השאלה אם זה יימשך לאורך זמן. וכל זה כשהטכנולוגיה משתנה - התותחים החדשים שייכנסו לצבא מתוצרת אלביט לא יעבדו כנראה רק עם סוגי המרעומים של ארית.
- ארית מציגה מרווחים של אנבידיה; איפה מסתתרת החולשה בדוחות?
- ארית במזכר הבנות עם חברה אירופית לשיווק וייצור מרעומים למדינות נאט"ו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וכמובן שדגל האזהרה הגדול הוא המכירה - ארית מנפיקה את רשף שהיא כאמור כל הפעילות של ארית, היא בעצם מוכרת את עצמה. אם המצב כל כך טוב, והצמיחה ברורה והרווחים הגדולים ימשיכו, אז למה להנפיק? מה יודע המוכר, צבי לוי, הבעלים ויו"ר החברה שהקונים לא יודעים? ולמה הוא כנראה יצליח לסדר אותם?
