בוצי מכלליס אלביט
צילום: שלומי יוסף

אלביט זכתה בחוזה מערכות הגנה בהיקף של 260 מיליון דולר

אלביט מערכות זכתה בחוזה בהיקף של 260 מיליון דולר לאספקת מערכות הגנה עצמית מסוג DIRCM לצי מטוסי A400M של גרמניה

תמיר חכמוף | (3)
נושאים בכתבה אלביט מערכות

אלביט מערכות אElbit Systems Ltd. -1.66%  הודיעה היום כי זכתה בחוזה בהיקף של כ- 260 מיליון דולר מחברת Airbus Defence and Space ("Airbus DS") לאספקת מערכות הגנה עצמית נגד טילים מונחי אינפרא-אדום (DIRCM) מסוג J-MUSIC™ להתקנה על מטוסי התובלה A400M של חיל האוויר הגרמני. החוזה, שיבוצע לאורך תקופה של שש שנים, הינו בהמשך להחלטת הרכש של המשרד הפדרלי לציוד, טכנולוגיית מידע ותפעול של הבונדסוור (BAAINBw).

מערכת ה- J-MUSIC™ DIRCM היא חלק ממשפחת פתרונות ההגנה האווירית MUSIC™ של אלביט מערכות, שנועדה להגן על מטוסים מפני איומי טילים מונחי אינפרא-אדום, ובפרט אלה המשוגרים ממערכות נ"מ ניידות (MANPADS). שילוב טכנולוגיית לייזר מתקדמת עם מערכות הדמיה בעלות ביצועים גבוהים מאפשר למערכת לזהות, לעקוב ולשבש איומי טילים נכנסים בזמן אמת, תוך מתן הגנה אוטונומית שאינה דורשת התערבות של הצוות. המערכת מתאפיינת בארכיטקטורה מודולרית וניתנת להתאמה, מה שמאפשר שילוב עם מגוון רחב של פלטפורמות מטוסים ומערכות התרעה מפני טילים. גודלה הקומפקטי מבטיח השפעה מינימלית על ביצועי המטוס ויכולת הנשיאה שלו.

פתרונות ה- DIRCM של אלביט מערכות נמצאים בשימוש מבצעי על מגוון רחב של מטוסים צבאיים ומסחריים ברחבי העולם. בין לקוחות החברה נמנים ממשלות, חילות אוויר ומשרדי ביטחון של מדינות כמו ישראל, גרמניה, הולנד, איטליה וברזיל. המערכת נבחרה גם על ידי מספר יצרני מטוסים מובילים כפתרון המועדף שלהם לשילוב בפלטפורמות חדשות ומשודרגות.

בצלאל (בוצי) מכליס, נשיא ומנכ"ל אלביט מערכות: "חוזה זה מחזק עוד יותר את מעמדה של אלביט מערכות כספקית גלובלית מובילה של פתרונות DIRCM. המערכות שלנו כבר זוכות לאמון מצד חילות אוויר וארגוני ביטחון רבים ברחבי העולם, ואנו גאים לתמוך בגרמניה בשיפור ההגנה על נכסי האוויר האסטרטגיים שלהם. שיתוף הפעולה המוצלח שלנו עם Airbus DS בתוכנית חשובה זו מוערך מאוד, ואנו שמחים שמערכות ההגנה המתקדמות שלנו תתרומנה לבטיחות ולכשירות המבצעית של צי מטוסי ה- A400M הגרמני."


קרדיט לתמונה: אלביט מערכות

אלביט מקבלת שדרוג

סקירה מקיפה וראשונית של כלכלני בנק אוף אמריקה על אלביט שהתפרסמה לאחרונה חושפת המלצת קנייה עם פרמיה של כ-12% על מחיר השוק, עם יעד של 500$ למניה.

האנליסטים משבחים את הפיזור הגיאוגרפי הרחב של החברה, תיק ההזמנות הענק שמגיע לכ-23 מיליארד דולר (66% מחו"ל), והשקעה מתמשכת במו"פ בהיקף של 7.5% מההכנסות, נתון חריג לטובה שמבטיח יתרון טכנולוגי מתמשך. הציפייה היא לצמיחה מואצת בשנים הקרובות: הכנסות של כ-8.6 מיליארד דולר ב-2026 ורווח נקי של כ-665 מיליון דולר, לצד עלייה בשיעור הרווחיות ושיפור במינוף.

התחזיות הפיננסיות מראות על שיפור עקבי: מכפיל רווח צפוי לרדת מ-39 ל-32, הרווח למניה צפוי לצמוח ל-14.1 דולר, והחוב נטו צפוי להתאפס עד 2026. במקביל, אלביט נהנית מסביבה תומכת, עלייה בתקציבי ביטחון בישראל, נאט"ו וארה"ב יוצרים הזדמנויות משמעותיות לצמיחה. בבנק מציינים כי למרות הסיכונים הכרוכים ברכישות, אלביט הוכיחה יכולת מצוינת לשלב חברות חדשות. השורה התחתונה של הבנק: שילוב של חדשנות, צמיחה ורווחיות, מה שמבסס את ההמלצה החיובית.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מכפיל הרווח החזוי לשנה הבאה עומד על כ-32, כאשר שווי השוק של החברה נע הבוקר באזור 71 מיליארד שקל לאחר זינוק של 125% ב-12 החודשים האחרונים וכ-60% מתחילת השנה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 29/07/2025 12:14
    הגב לתגובה זו
    מוכרים מידע בלי מחשבה ובסוף סנקציות מהטמבלים מאירופה.
  • 2.
    קלי 29/07/2025 08:45
    הגב לתגובה זו
    260$דולר כסף קטן עוסקת ענק
  • 1.
    אנונימי 29/07/2025 08:38
    הגב לתגובה זו
    מצחיק 260 מליון$.כסף קטן בעידן מלחמות
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.