צביקה שווימר: "אנחנו לא החברה שהיינו לפני שנתיים, אנחנו נוגעים בכל תחומי החיים"
אלקטרה צריכה נמצאת בתנופה בשנתיים האחרונות. ההתאוששות של קרפור היא אומנם הבולטת ביותר, אבל מעבר לזה הפכה אלקטרה צריכה לאחד מהקבוצות הקמעונאיות הגדולות במשק - בתחום קמעונאות החשמל עם מחסני חשמל ושקם אלקטריק, ובתחום האופנה והפנאי עם אדידס, קולומביה, אאוטסיידרס, שבילים, בורדרליין ועוד. לאחרונה סגרה החברה את פעילות הייצור שלה שהתמקדה בעיקר במזגנים, בין היתר בגלל התחרות הסינית שהפכה את השוק לקשוח בהרבה עבור שחקנים מקומיים, ובכך הפכה לחברה שכל כולה קמעונאות.
"אנחנו עושים מהפך אמיתי, מחברת תעשייה לחברת צריכה", אומר בשיחה עם ביזפורטל צביקה שווימר, מנכ"ל אלקטרה צריכה, כשהוא מתאר את אחד מהשינויים הדרמטיים ביותר שהחברה חוותה בשנים האחרונות.
"ברבעון האחרון סגרנו את המפעל. אין יכולת לייצר בישראל מזגנים בצורה רווחית כשמחירי השוק יורדים והסינים משיגים קפיצת מדרגה משמעותית בטכנולוגיות ייצור ורובוטיקה. זה לא רק לא כלכלי, זה פשוט לא תחרותי". את מקומו של הייצור המסורתי תופסת כיום פעילות קמעונאית עם מחסני
חשמל ושקם אלקטריק, ופעילות ספורט ואופנה שכוללת את אדידס, קולומביה שבילים ועוד. "הפכנו לענקית קמעונאות שנוגעת בכל תחומי החיים, מזון, חשמל, אופנה וספורט", הוא אומר. "עם זינוק ברווח הנקי, שיפור בכל המגזרים, וקרפור שמובילה את הצמיחה, זו לא אותה חברה שהיינו לפני
שנתיים".
אלקטרה צריכה הפכה לענקית קמעונאות
שווימר מצביע על התפתחויות בשאר מגזרי הפעילות של אלקטרה צריכה, ובראשם תחום
קמעונאות החשמל. לדבריו, "יש שם רווח תפעולי של 4.5%-5%. בשנה שעברה הוא היה גבוה יותר בגלל השפעות זמניות של המלחמה, אבל בטווח הארוך זה האזור. מדובר במגזר שכבר חמש שנים ברציפות צומח במכירות, גם אם הרווחיות מעט נשחקת. צריך לזכור שפתחנו חנויות חדשות שלוקח להן זמן
להתייצב, ושעלייה בשכר המינימום משפיעה ישירות על התפעול".
למרות האתגרים, שווימר מדגיש את היתרון היחסי של הקבוצה: "אנחנו הרשת היחידה שמצליחה לצמוח גם באונליין וגם בחנויות הפיזיות. זה מביא להגדלת נתח שוק וממצב אותנו טוב מול המתחרים. בתחום הזה
יש ירידה של כ-1% במכירות זהות בשוק כולו בשנת 2025, אז גם לשמור על יציבות זו הצלחה. ברמת האסטרטגיה, אנחנו פשוט עושים עבודה טובה יותר מהמתחרים".
- רשתות השיווק מציגות: בדרך לרווחים מטעים את הצרכנים
- קרפור נערכת להנפקה בתחילת שנה הבאה לפי שווי של כ-3 מיליארד שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במגזר הספורט והפנאי נרשמת תמונה חיובית. "התחום הזה גדל מרבעון לרבעון. אנחנו רואים צמיחה של 10% במכירות זהות, נתון חריג בנוף המקומי. אדידס למשל כבר לא נופלת מהמותגים הגדולים האחרים בשוק. זה מראה את הכוח שלנו במותגים, ונותן ביטחון להמשיך ולהשקיע", הוא אומר. גם קולומביה ממשיכה להפתיע לטובה: "הנתונים שלה פנטסטיים. אף רשת אחרת לא הצליחה להציג גידול כזה של 10% במכירות זהות".
ומה לגבי הכנסת מותגים חדשים? שווימר שומר על איזון בין זהירות להזדמנות: "אנחנו שוקדים על דברים משמעותיים שיש להם ערך. כל הזמן בוחנים מה קורה בעולם. כרגע אני לא רואה מותגים חדשים נכנסים כבר ברבעונים הקרובים, אבל אם נמצא משהו נכון, נלך עליו. אין ספק שיש עוד לאן לצמוח".
קרפור - מנטל לנכס גדול בקבוצה
קרפור, שעברה מהפך דרמטי מהפסד של עשרות מיליונים לרווח תפעולי של מעל 6%, הפכה למנוע הצמיחה המרכזי של הקבוצה. מנכ"ל קרפור ישראל, מיכאל לובושיץ, מוסיף: "כל מה שהבטחנו - קיימנו. קרפור הפכה למותג הבינלאומי הגדול בישראל, לא רק בגודל, אלא גם באהבת הציבור. אנחנו מחזיקים בנתח שוק הולך וגדל, מבוסס על מותג פרטי חזק שמביא רווחיות גבוהה יותר, והתזרים העודף שלנו ברבעון הראשון עמד על 68 מיליון שקל, נתון משמעותי במונחי ענף".
- כמה יפסידו הבנקים מהורדת הריבית?
- אימקו חותמת על שת"פ גלובלי לפיתוח מערכת חכמה לניהול מנועי רכב קרבי
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ת"א 35 ירד 1.36%, מדד הבנייה קפץ 2.3%; חלל תקשורת זינקה 25%
לדבריו, "הרווח צפוי לגדול ב-20% עד 30% בשנה הבאה.
אם נסתכל על מכפילי שוק של חברות דומות, בהערכה גסה כל חצי אחוז נוסף ברווחיות תפעולית שווה כ-500 מיליון שקל בשווי שוק. כשקרפור מציגה כבר עכשיו רווחיות תפעולית של 6% וצמיחה עקבית, זה מדבר בעד עצמו".
שווימר מזכיר גם את הנדל"ן של החברה כקלף אפשרי נוסף לחיזוק המאזן: "יש לנו שני נכסי נדל"ן גדולים בראשון לציון ובאשקלון, בשווי כולל של 700-800 מיליון שקל. אין לנו לחץ לממש, אבל זו אופציה זמינה. אם אמכור, אפילו חלקית, אפשר יהיה למחוק את החוב. כרגע אני משלם כ-60 מיליון שקל ברבעון על מימון, אפשר לפתור את זה בקלות עם החלטה נכונה".
- 2.אנונימי 13/06/2025 17:13הגב לתגובה זוהפכו להיות חברה נשכנית
- 1.אנונימי 28/05/2025 22:08הגב לתגובה זוהוא לא באמת מאמין לקישקושים שלו.התנהלות מתנשאת נמוכה מזלזלת.קארפור זו נפילה. זה נטל עליו ועלינו הצרכנים. יקר נמוך לא מאורגן לא מנוהל.זו בושה למותג.

המחקרים שחושפים איך אפליקציות המסחר הורסות את תיק ההשקעות שלכם
חוקרים מהאוניברסיטאות המובילות בעולם ניתחו את התנהגותם של משקיעים וגילו: המעבר למסחר באפליקציות מוביל להפסדים; הסיבה: שילוב הרסני של טכנולוגיה, פסיכולוגיה והטיות קוגניטיביות
השנה היא 2010. משקיע ממוצע פותח את תוכנת המסחר במחשב הביתי, קורא דוחות כספיים, מנתח נתונים, בודק גרפים ורק אז מקבל החלטת השקעה. במהירות קדימה להיום - משקיע שוכב במיטה בשעה 22:17, גולל בפיד של אינסטגרם, רואה התראה שמניית אפל ירדה 2%, ותוך 10 שניות מוכר את כל האחזקות שלו. ברוכים הבאים לעידן החדש של שוק ההון, עידן שבו אפליקציות המסחר הפכו את המסחר לנגיש, מהיר, מרגש,. עידן שבו הרשתות מוצפות ב"מומחים" למניות, עידן שבו משקיעים חדשים הם לא באמת משקיעים - אלא מהמרים.
המשקיעים החדשים נולדו לאפליקציות המסחר, אבל גם משקיעים וותיקים הופכים להיות מכורים יותר לנוחות, לריגושים, "למשחק", ומקבלים החלטות מהירות שהם יותר הימורים מאשר השקעות. בורסה היא לא קזינו. נסחרות בה חברות עם ערך ומי שבודק, מנתח ומשקיע לאורך זמן, מקבל תמורה. השקעה בבורסה נשענת על הבנה, מומחיות וניתוח. הימור מנגד נשען על מזל. בהימור לרוב מפסידים. מחקרים מוכיחים שמסחר באפליקציות גורם לכם להפסיד יותר מאשר במסחר במערכות אחרות. כלומר, הנגישות, המהירות, הפיתוי הופך את ההשקעה להימור - ככה אתם מפסידים אלפי דולרים בשנה.
למעשה, העידן הדיגיטלי הבטיח ל"דמוקרטיזציה של שוק ההון". אפליקציות מסחר נוחות ונגישות אמורות היו להפוך כל אחד למשקיע חכם ומיומן. אבל סדרת מחקרים אקדמיים מהשנים האחרונות חושפת תמונה הפוכה: הטכנולוגיה שאמורה הייתה לעזור לנו דווקא פוגעת בביצועי ההשקעות שלנו באופן דרמטי.
המחקר המרכזי: השקעות חכמות?
המחקר המקיף ביותר בתחום פורסם תחת הכותרת "Smart(Phone) Investing? A within Investor-Time Analysis of New Technologies and Trading Behavior" על ידי צוות חוקרים בינלאומי: אנקיט קלדה (Assistant Professor of Finance מאוניברסיטת אינדיאנה), בנג'מין לוס (Associate Professor מאוניברסיטת הטכנולוגיה של סידני), אלסנדרו פרביטרו (Associate Professor of Finance מאוניברסיטת אינדיאנה) ופרופ' אנדראס האקת'ל (Professor of Finance מאוניברסיטת גתה בפרנקפורט).
המחקר, שניתח התנהגות של אלפי משקיעים גרמנים לאורך מספר שנים, מצא שהמעבר מפלטפורמות מסחר מסורתיות לאפליקציות סמארטפון מוביל לעלייה דרמטית בנפח המסחר ולירידה בביצועים. החוקרים תיעדו שמשקיעים שעברו לאפליקציות הגבירו את פעילות המסחר שלהם באופן משמעותי, תוך כדי נטילת סיכונים גבוהים יותר והחזקת תיקים פחות מגוונים.

כמה יפסידו הבנקים מהורדת הריבית?
אחרי הפסקת האש, עסקת החטופים ומדד המחירים המפתיע, הריבית בדרך למטה וזה רק שאלה של עד כמה עמוק היא תרד; ברקע הבנקים מאבדים גובה, ועולה השאלה: עד כמה הבנקים יושפעו מהורדת הריבית?
למרות שבבנק ישראל אמרו אתמול שלא יורידו את הריבית “לפני הזמן”, כולם מבינים שהזמן הזה מתקרב. העסקה לשחרור החטופים, הפסקת האש וההתייצבות הביטחונית, יחד עם מדד המחירים לצרכן שפורסם אתמול והפתיע כלפי מטה (מדד
המחירים בספטמבר ירד ב-0.6%; גם מחירי הדירות ירדו ב-0.6%; מה זה אומר להמשך?), מחזקים את ההערכות שהריבית תרד כבר בהחלטה הקרובה, ושתהליך ההפחתה יימשך גם אל תוך השנה הבאה. אחרי כמעט שנתיים של סביבת ריבית גבוהה, עולה השאלה איך הורדת הריבית תשפיע על הבנקים,
שנהנו עד כה מתקופה שהייתה כמעט חלומית מבחינתם עם רווחים חסרי תקדים.
בסוף היום, מודל הרווח של הבנקים מהריבית דיי פשוט: הם מרוויחים על ההפרש שבין מה שהם גובים על ההלוואות למה שהם משלמים על הפיקדונות. כשהריבית במשק גבוהה, ההכנסות על הלוואות ומשכנתאות
מזנקות, אבל כשהריבית תרד, הם ירוויחו פחות על אותן הלוואות. במקביל גם ההוצאות שלהם על פיקדונות יקטנו, כי הם ישלמו לציבור פחות ריבית על החסכונות. אלא שזה לא מתאזן אחד לאחד, ההכנסות יורדות מהר יותר והן גדולות יותר, וההוצאות יורדות לאט יותר והן קטנות יותר, כך
שבמאזן הכולל הבנקים צפויים להרוויח פחות.
צריך לזכור שהבנקים מרוויחים כסף ממספר מקורות: עמלות מניהול חשבון, פעולות בשוק ההון, המרות מט"ח, כרטיסי אשראי, וכן גם השקעות כמו גם מקורות נוספים, אבל הרווח העיקרי של הפעילות נמצא בהכנסות נטו מריבית, המרווח שבין הריבית שהם גובים על הלוואות לריבית שהם משלמים על פיקדונות שמהווה מעל 70% מהיקף ההכנסות של הבנקים.
בשנים האחרונות המרווח הזה זינק לשיאים שלא נראו כאן שנים. הריבית הגבוהה הגדילה את ההכנסות מריבית בקצב מהיר יותר מהוצאות הריבית על הפיקדונות, בעיקר משום שחלק גדול מהציבור מחזיק כספים בעו"ש והריביות על הפיקדונות לא צמחו כמו הריביות על ההלוואות. זו הייתה תקופה שבה כל העלאת ריבית ירדה לשורה התחתונה של הבנקים, והובילה לרווחים היסטוריים.
- דוחות הבנקים בארה"ב: רווחים מזנקים ותחזיות מעודדות
- בנקאים בג'ינס: על הביצועים של זרועות ההשקעה של הבנקים - מי עשתה קופה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל גם הפרק הזה מתקרב לסיום. כשהריבית יורדת, ההכנסות מריבית, קרי
מהלוואות, משכנתאות ואשראי עסקי, מצטמצמות. במקביל, גם הוצאות הריבית של הבנקים על הפיקדונות יורדות, אבל לא באותו קצב. התוצאה היא שחיקה מסוימת במרווח הריבית, ובמילים פשוטות, ירידה ברווחיות.