האוצר ובנק ישראל חלוקים; וגם - האם המכוניות המשומשות בארה"ב יהיו הסחורה החמה של הקיץ?
ביום רביעי אושר תקציב המדינה ל 2025 ובאותו יום פורסם גם הדו"ח השנתי של בנק ישראל. מי שהאזין לנאום הסיכום של שר האוצר לאחר אישורו של התקציב ובמקביל קרא גם את הדו"ח של הבנק המרכזי יכול היה לקבל את הרושם ששני הדוברים אינם מדברים על אותה מדינה. בהצגת הצעת התקציב אמר שר האוצר ש"תקציב נעשה מתוך שליחות ואחריות גדולה.. קידמנו מהלכים אחראיים ומאוזנים שיתמכו בצמיחה..". בנק ישראל חושב קצת אחרת.
בפרק ג של הדו"ח אשר דן ב"מדיניות הפיסקלית לטווח הבינוני בראי יחס החוב לתוצר" קובע בנק ישראל שההתאמה אותה ביצעה הממשלה (מיסים וקיצוצים) אינה מספקת ובעתיד יידרשו התאמות נוספות על מנת לאפשר את החזרה לתוואי של ירידה ביחס חוב תוצר. הצרכים התקציביים השנתיים שנוצרו בעקבות המלחמה לצד העלייה בתשלומי הריבית השנתיים בשל העלייה בהיקף החוב נאמדים בכ 40 מיליארד ₪ כאשר כשלושה רבעים מתוכם מוקצים לטובת צורכי הביטחון והצפי הוא שבטווח הבינוני הם יאמירו להיקף של כ 50 מיליארד ₪. הבנק מציין שהממשלה ביצעה אמנם התאמה של כ 40 מיליארד ₪, אך רק כ 30 מתוכם הם צעדים קבועים, מה שייצור "חור" בהיקף של כ 20 מיליארד ₪ בטווח הקצר-בינוני (החל מ 2027). היינו, גרעון מבני. המשמעות של הפער הזה היא שיחס החוב תוצר לא יוכל לרדת על כל ההשלכות שיש לזה על דירוגה של ישראל וגם על מדיניות הריבית. בנק ישראל סבור שישנה בעייתיות עם העובדה שההוצאה האזרחית בישראל (ההשקעה של הממשלה "בנו") היא נמוכה בהשוואה לרוב מדינות ה OECD, מה שמקטין את המשאבים להשקעה במחוללי צמיחה. האיור שמוצג למטה כולל מספר פרמטרים אשר משווים בין ישראל לבין מדינות ה OECD במונחי סטיית תקן (פער מהממוצע).
האיור מדבר בעד עצמו. שיעור ההוצאה האזרחית הוא הנמוך מבין החברות בארגון, שיעור העוני בין הגבוהים,
היכולות האורייניות של המורים היא בין הנמוכות כמו גם ציוני התלמידים במתמטיקה והתפוקה נמצאת גם היא בתחתית הדירוג.
- בהשקעה של 100 מיליון שקלים תכנית IsraLab יוצאת לדרך
- "המס על הבנקים הוא מס על הציבור - והוא זה שישלם את המחיר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הפריחה הכלכלית של ישראל בשני העשורים האחרונים היא בעיקר תוצאה של ניהול תקציבי אחראי (ברוב התקופה) וההתפתחויות הטכנולוגית בעולם שהזניקו את התעשייה המקומית. אלא שהסתמכות על מה שהיה מתוך תקווה שזה גם מה שיהיה עלולה להיתקל בקיר המציאות שבו יתברר שמחוללי הצמיחה של פעם כבר אינם יכולים להחזיק את המשק ולתמוך בצמיחה שלו וזו הסיבה שהתקציב הנוכחי הוא בעייתי. הוא אינו מתמודד עם הגרעון המבני שנוצר בשל הצרכים הביטחוניים שמרקיעים שחקים ועם האתגרים הדמוגרפיים שהשפעתם תורגש במידה גוברת בשנים הקרובות. זה לא פוליטיקה, זו הכלכלה. דו"ח בנק ישראל נוגע בבעיה באופן ישיר באומרו: "האוכלוסייה בישראל צעירה הרבה יותר מאשר ביתר המדינות המפותחות.. ללא הכשרה מתאימה של הצעירים ולנוכח הצפי הדמוגרפי, הכלכלה עלולה להיפגע". עוד כותב בנק ישראל בהקשר הזה: "העלות המשקית הכרוכה באי גיוס של החרדים וגיוס חיילי מילואים במקומם גבוהה מאוד".
אומרים שכל משבר הוא גם הזדמנות וזו הבעיה הכי גדולה שטמונה בתקציב. במקום לנצל את הסיטואציה המשברית שאליה נקלעה המדינה, התקציב מנסה לתת מענה לבעיות המיידיות (באופן חלקי) ולצרכים הפוליטיים ומתעלם מהבעיות המבניות שעימם יתמודד המשק בעתיד. אמירתו של שר האוצר לפיה "כמה אנליסטים שיושבים בלונדון לא ינהלו את המשק הישראלי" היא התייחסות ילדותית. הפרסומים של חברות הדירוג מתבססים באופן כמעט מוחלט על נתונים כלכליים וגם אם הם טועים לא פעם, הם עדיין משמשים את המשקיעים בעולם בבואם לבחון השקעה. שורה תחתונה, האירועים של השבועיים האחרונים, בין שאלו כלכליים, צבאיים או פוליטיים העלו מחדש את רמת אי הוודאות כפי שזה בא לידי ביטוי בעליית התשואות ובעלייה בפרמיית הסיכון (CDS). ברור לגמרי שבסיטואציה הנוכחית ולאור מה שנכתב בדו"ח בנק ישראל, גם הריבית תישאר במקומה. לאור זאת, אנחנו ממשיכים להחזיק בעמדה דפנסיבית בתיקי האג"ח שלנו כשהמח"מ אינו עולה על כשלוש שנים, וקונצרני בדירוג של כ-A ומעלה.
ה"קורבן" השבועי של מדיניות המכסים של הממשל האמריקאי השבוע היתה תעשיית
הרכב. הממשל הטיל מכסים בהיקף של 25% על היבוא של כל כלי הרכב לארה"ב. זהו ככל הנראה ההיטל הכי משמעותי מבחינת היקפו מאחר וארה"ב מייבאת מידי שנה כלי רכב בסך של כ 275 מיליארד דולר שהם כ 0.9% מהתוצר האמריקאי. המדינות שמושפעות מהמכס החדש (שיכנס לתוקף ב 2/4) הן בעיקר
קוריאה, יפן, גרמניה ומקסיקו (אם כי בשיעור מופחת בשל הסכם הסחר הקיים).
- אחרי אקזיט של 25 מיליארד דולר - ״אל תסתכלו לטווח קצר ועל מסיבת אקזיט מהירה, אפשר לבנות דברים גדולים״
- פלסאנמור: "בעלי המניות חכמים. GE בחוץ ואנחנו נצמח מהר מאד"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 100 אלף שקלים הפכו לעשרות שקלים - סייברוואן עושקת את...
ההיטל על יבוא הרכב גרם למשקיעים רבים לתחושת דז'ה וו לימי הקורונה המאוד לא עליזים. אז נזכיר, הכלכלה הגלובלית הייתה צריכה להתמודד עם קשיי אספקה שנגרמו בתחילה לאור צמצום אמצעי ההובלה בשל הסגרים ולאחר מכן בגלל שקווי הייצור התקשו לעמוד
בביקושים הגדולים שנוצרו בשל ביקושים כבושים. ומה עושים כשאי אפשר לרכוש מכונית חדשה? קונים מכונית משומשת. הגרף שמצורף למטה מתאר את השינוי במחיריהן של המכוניות המשומשות. אלו עלו בין יוני 2020 ליוני 2021 בקרוב ל 50%, כאשר בחלק מהתקופה מחיריהן של המכוניות המשומשות
היה גבוה מזה של מכוניות חדשות (!). דומה שמיותר לציין שהזינוק במחירי המכוניות המשומשות היה אחד הגורמים העיקריים לעליית האינפלציה בתקופה שלאחר הקורונה למרות שמשקלן במדד הוא פחות מ 2.5%.
אלא שהמכסים המתוכננים על המכוניות הן רק עוד חלק קטן בפאזל הגדול של השינויים שחווה העולם מאז תחילת כהונתו של הממשל החדש בארה"ב. מחזור העסקים הנוכחי הוא שונה ממחזורים שהיו בעבר. זהו אינו עוד מחזור עסקים שבו קיימת דינמיקה
מוכרת בין למשל הריבית והאינפלציה. המחזור הנוכחי מונע בעיקר בשל גורמים מדיניים – פוליטיים שמביאים לשינויים טקטוניים ביחסים בין הגושים השונים בעולם. האוייב של פעם הפך לאוהב והמאהב של פעם הוא האוייב החדש. השינויים ניכרים בכל מקום, בין שאלו היחסים הכלכליים בין
המדינות, מבנה הגושים או הצורך בהתעצמות צבאית. המשמעות המרכזית של השינויים האלו היא שפרמיית הסיכון עלתה, כמו גם התנודתיות לצד ירידה ברמת השקיפות. לפיכך אנחנו ממשיכים להחזיק בתיק אג"ח דפנסיבי ותיק מניות ממוקד בסקטורים ספציפיים (בריאות, פיננסים וכו') שלהערכתנו
ימשיכו להציג ביצועים טובים. אבל יש דבר נוסף לא פחות חשוב והוא שהתנודתיות הגבוהה מעלה את הדחף לפעול כי "השוק יורד" ומתוך תקווה ש"נכנס כשהכל יירגע". החדשות הרעות הן ש"כשהכל יירגע", השוק כבר יהיה במקום אחר לגמרי ואז מי שיצא, יהסס לחזור כי "השוק כבר עלה חזק".
החדשות הטובות הן שמי שימנע מכך, מעלה בחדות את סיכויי הרווח שלו. ככה זה היה תמיד וככה זה יהיה גם עכשיו.
הכותב הוא עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי, סיגמא-קלאריטי בית השקעות; הכותב ובית ההשקעות עשויים להחזיק בניירות ערך שמוזכרים במאמר. אין לראות בנאמר תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם ואינו מהווה ערובה או מדד כלשהו לרווח ותשואות עתידיות.
- 3.הינו קוראים את אותה כתבה גם אים היו מחליפים בניהם תפקיד (ל"ת)אורן 22/04/2025 07:50הגב לתגובה זו
- 2.חחח... 07/04/2025 05:31הגב לתגובה זונ.ב.מכוניות משומשות באמריקה זה לא 50 שנה אחורה זה יותר לכיוון ה5 שנים אחורה.
- 1.בר כוכבא 30/03/2025 12:19הגב לתגובה זולהתעשת ולהפסיק מיידית את הביזה החרדית
רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6
העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מרגע קבלת צו התחלה, התשלום לפי כמויות בפועל ובהצמדה למדדים, אך בינתיים ההתקשרות עדיין לא נסגרה
דניה סיבוס דניה סיבוס 1.02% מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.
היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.
המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה של אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים.
- חצי שנה אחרי: לפידות קפיטל שוב מממשת בדניה סיבוס
- דניה מסכמת רבעון עם ירידה קלה בהכנסות אך שיפור ברווחיות התפעולית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברקע הזכייה: הצבר גדל והפעילות מתרחבת
בדוח האחרון שפרסמה דניה סיבוס באוגוסט היא הציגה המשך התרחבות בפעילות, עם גידול בהכנסות וצבר הזמנות שהמשיך לעלות. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקלים, והצבר הגיע לכ-18.6 מיליארד שקלים, בין היתר בעקבות כניסת חלקה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לדוחות.

פלסאנמור: "בעלי המניות חכמים. GE בחוץ ואנחנו נצמח מהר מאד"
לאור דיווח החברה על מכירת כל האחזקות של GE בפלסאנמור ועל כך שהפסיקה להיות בעלת עניין בחברה, מניית החברה מזנקת, לאחר שמכירות מתמשכות הפעילו לחץ על המניה, בייחוד לאחר שדיווחה על התקדמות משמעותית עם קבלת אישור FDA למוצר הדגל שלה; לאור החדשות, שוחחנו עם מנכ"ל פלסאנמור, אלעזר זוננשיין
בתחילת נובמבר, אחרי תקופה ארוכה של ציפייה, פלסאנמור פלסאנמור 7.9% קיבלה את אישור ה-FDA לשיווק המוצר המרכזי שלה, מכשיר האולטרסאונד הביתי ES-Pulsenmore, בשוק האמריקאי. היתה זו אבן דרך מהותית עבור החברה, שסימנה את ארה״ב
כיעד אסטרטגי מרכזי כבר לפני מספר שנים, ועברה כברת דרך שכללה ניסויים קליניים נרחבים, תהליך רגולטורי מורכב והתמודדות עם אתגרי תקופת המלחמה. לאחר האישור, זינקה מניית החברה בכ-33% ביום אחד, ומאז הלכה וירדה, עד שכיום היא נסחרת ב-28% מתחת למחיר שלפני הקפיצה, שווי
השוק של החברה ירד בימים האחרונים עד שהגיע לכ-131 מיליון שקל טרום הזינוק היום.
והיום, דיווחה פלסאנמור דיווחה כי GE (ג’נרל אלקטריק) חיסלה את כל האחזקה בחברה, בשיעור של 6.91% מההון, באמצעות מכירה בבורסה. והחברה מזנקת. ככלל, עסקאות בתוך הבורסה לוחצות על המניה כיוון שכל פעם שמגיע קונה ההיצע מרסן את העליה במניה ובמידה ולא קיים ביקוש העסקאות מתבצעות במחירים נמוכים יותר ויותר מה שמוביל כמובן לירידה בשערי המניה. עם זאת, המניה מזנקת היום, כאילו הוסרה מעליה עננה.
לאור זאת, שוחחנו עם אלעזר זוננשיין, מנכ"ל פלסאנמור, כדי להבין את המהלך הנוכחי.
על פניו, כשחברה בינלאומית גדולה יוצאת מעסקה עם חברה מקומית קטנה, אלו הן חדשות לא טובות. עם זאת, אנחנו רואים שהשוק הגיב באופן חיובי לחדשות הללו, כאילו הוסרה עננה. נשמח לשמוע ממך על איך החברה רואה את המהלך?
החדשות האחרונות הן בעצם סוף המהלך עם GE. במהלך התקופה האחרונה יצאנו במספר סבבים של הודעות מיידות על אי הסכמות שיש לנו איתם. זה התחיל בהודעה על כך שהם ביטלו הסכם מכירה של 15,000 יחידות. אנחנו טענו שכל ההודעות של GE הן עורבא פרח וישנן אי הסכמות מהותיות בין החברות. וזה הסתיים בזה שהם שילמו לנו פיצויים, כפי שגם פרסמנו.
- GE יוצאת מפלסאנמור אז למה המניה מתחזקת?
- פלסאנמור: "אנחנו נהיה ה-חברה בתחום ניהול ההריון"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענות שלהם לגבי השימושיות באייפון לא היו רגליים, ולראיה החברה קיבלה אישור דה-נובו (FDA) לאייפון ולאנדרואיד. בסופו של דבר, הם היו בסך הכל בעלי מניות שהשקיעו 21 מיליון דולר. אבל השורה התחתונה זה שהחברה תצמח עכשיו מהר מאוד. והם בחוץ.
ומהי החלופה ל-GE והמלאי הנוכחי של המוצר?
