אפקון משלימה את רכישת השליטה במגמא

תמורת הרכישה תיקבע לפי מכפיל שייקבע בהמשך על ה-EBITDA הממוצע של מגמא בין 2023-2025; ב-2023 הכניסה מגמא 14.1 מיליון שקל והרוויחה 1.7 מיליון שקל; בנוסף לאפקון תהיה אופציה לרכוש את יתרת מניות מגמא בין 2026-2029

רוי שיינמן |
נושאים בכתבה אפקון דודי הראלי

אפקון החזקות -0.18%  המתמחה בביצוע ומתן שירות לאתרים ולפרויקטים עתירי מערכות וטכנולוגיה דיווחה על השלמת העסקה לרכישת השליטה (60%) בחברת מגמא המתמחה במתן פתרונות מקיפים לניהול וייעול תהליכי ייצור.


מאגמא מספקת פתרונות אינטגרציה של מערכות בקרה, ראייה ממוחשבת, חשמל ומערכות MES (ניהול רצפת ייצור). החברה מספקת גם שירותים מותאמים אישית לתעשיות שונות ומלווה את לקוחותיה לאורך זמן, תוך יצירת פתרונות אופטימליים לכל צורך ייצור.


רכישת השליטה (60%) מגיעה לצד אופציה לרכוש את יתרת 40% בין השנים 2026-2029. מחיר הרכישה ייקבע בהתאם למכפיל שייקבע בין הצדדים על ה-EBITDA השנתית הממוצעת של מאגמא בין 2023-2025, כאשר השלמת העסקה מגיעה לאחר תשלום מקדמה של כ-5.4 מיליון שקל למאגמא. 


אפקון דיווחה בעבר על חלק מהתוצאות של מאגמא ל-2022 ו-2023: ההכנסות לשנים 2022 ו-2023 הסתכמו בכ-12.2 וכ-14.1 מיליון שקל בהתאמה. הרווח הנקי לשנים 2022 ו-2023 הסתכם בכ-1.6 ובכ-1.7 מיליון שקל בהתאמה. סך הנכסים נכון לסוף 2022 ו-2023 הסתכם בכ-7.2 מיליון שקל ובכ-9 מיליון שקל בהתאמה, וסך ההתחייבויות הסתכמו בכ-3.3 מיליון שקל ובכ-3.5 מיליון שקל, בהתאמה.


״אפקון ממשיכה ליישם בפועל את אסטרטגית הרחבת פעילויות הליבה", מסר דודי הראלי, מנכ"ל אפקון. "תחום הבקרה והטכנולוגיות לתעשייה הינו אחד המגזרים המשמעותיים והמרכזיים ביותר בפעילויות הקבוצה, ואנו מזהים בו פוטנציאל צמיחה משמעותי. הרכישה מחזקת את יכולתנו בתחום הבקרה התעשיתית ובתחום ניהול רצפת יצור. אנו מאמינים כי רכישת חברת מאגמא תתרום משמעותית להגדלת נתח השוק הן של חברת מאגמא והן של אפקון בקרה וטכנולוגויות בתחומים אלו ובשל כך ליצירת ערך לבעלי המניות".


בדוחות האחרונים של החברה לרבעון השלישי של 2024 היא דיווחה על  ירידה של 28% בהכנסות שהסתכמו ב-458 מיליון שקל לעומת 642 מיליון שקל ברבעון המקביל. הרווח הנקי זינק פי 5 והסתכם ב-15.3 מיליון שקל לעומת 2.6 מיליון שקל. 


במגזר מערכות, EPC ובניה הכניסה החברה 237 מיליון שקל לעומת 447 מיליון שקל ברבעון המקביל, במגזר בקרה וטכנולוגיות הכניסה החברה 116 מיליון שקל לעומת 104 מיליון שקל ברבעון המקביל, במגזר סחר הכניסה החברה 50.5 מיליון שקל לעומת 49.2 מיליון שקל ברבעון המקביל, ובמגזר מולטימדיה ותקשורת הכניסה החברה 79 מיליון שקל לעומת 70 מיליון שקל ברבעון המקביל.

קיראו עוד ב"שוק ההון"


מניית אפקון נסחרת לפי שווי של 1.04 מיליארד שקל אחרי שזינקה ב-93% בשנה האחרונה והיא נסחרת במכפיל רווח של כ-61.

מניית אפקון בשנה האחרונה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳