לאחר מאבק קשה במחלת הסרטן: מנכ"ל ערוץ 9 לשעבר ליאוניד בלחמן הלך לעולמו

בלחמן, ממקימי הערוץ ומנכ"לו עד לפני שנתיים, ניסה להתמודד בשוק תקשורת קשה, רשם לעיתים נתוני צפייה נאים, פנה גם לקהל דוברי העברית וייצא את שידורי הערוץ גם לחו"ל
אלכסנדר כץ | (1)

ליאוניד בלחמן, ממקימי ערוץ 9 ומי ששימש במשך שנים כמנכ"לו, הלך לפנות בוקר (יום א') לעולמו בגיל 64, לאחר מאבק קשה של שנה וחצי במחלת הסרטן. בלממן הותיר אחרי אישה ו-2 ילדים. הלווייתו תתקים מחר בשעה 12:00 בבית העלמין האזורי בנס הרים. 

בלחמן הצטרף לערוץ 9 עם הקמתו ב-2003, והחזיק באחוזים בודדים מהבעלות עליו. לאורך השנים היה העורך הראשי של הערוץ, ומ-2006 מונה גם למנכ"ל עד לשינויי הבעלות ב-2013, שהובילו לעזיבתו ולמינויה של ויקי גורדין.

 

הוא הוביל להקמת חברת חדשות עצמאית, למרות שבתחילה התוכן נלקח מחדשות 2. ב-2007 הצליח הערוץ לרשום רווח תפעולי, ולאורך השנים גם הצליח להביא נתוני רייטינג נאים עבור ערוץ נישה בשפה הרוסית. בלחמן גם הוביל מהלכים לשיתופי פעולה עם גופי שידור ישראלים, כגון כולם רוקדים, שת"פ של הערוץ עם רוקדים עם כוכבים של רשת.

 

תחת ניהולו, הערוץ גם פתח פלטפורמות שידור בחו"ל אוסטרליה, קנדה, אירופה, מדינות חבר העמים. הערוץ החל לשדר משחקי כדורגל של קבוצות ישראליות באירופה, וגמר הליגה האירופית, לצד רכישת זכויות שידור של חלק ממשחקי טורניר יורו 2012, ותחרויות מיס יוניברס. בערוץ החליטו גם להעביר את השידורים בתרגום לעברית כדי ששידוריו יגיעו גם לאוכלוסייה שאינה דוברת רוסית.

 

בשיחה עם אייס, ספד טל סיטון, לשעבר סמנכ"ל ניו מדיה וסמנכ"ל שיווק בערוץ, לבלחמן: "הוא היה באמת מקצוען, אם זה ברמת ניהול התוכן ורמת ניהול החברה. הוא ידע לדבר עם אנשים, להניע אותם לפעולה. הוא ידע איך לפנות אליהם גם בתקופות קשות, איך להוביל את החברה קדימה, דבר שלא קל לערוץ נישה עם שפה זרה בישראל. ליאוניד השקיע המון מאמץ והרבה נשמה לטובת הערוץ. בנימה אישית, מאד מאד כואב לי עליו. הוא זה שקידם אותי לדרגים היותר גבוהים, ויש לי פינה חמה מאד לאיש הזה, ואמפטיה גדולה כלפיו". 

 

"הצופים צמאים לחדשות, ניוז ופרשנות. זה החלק הכי חזק שלנו"

בראיון לציון עשור לערוץ שקיים איתו אייס, ב-2013, אמר בלחמן כי "הצלחנו להדק את הקשר עם הצופים, לגלות את הרגלי הצפייה שלהם. היום אנחנו מוכנים יותר לענות לצרכים שלהם". לדבריו, הצופים "צמאים למידע, לחדשות, להתייחסות לסדר ליום לאומי-ישראלי, גם ברמת ניוז וגם ברמת פרשנות. זה החלק הכי חזק שלנו והצורך הכי חזק של הצופים".

 

-ולמה הם לא מוצאים לזה מענה בערוץ 2 או 10 או בערוץ 1?

כי זה לא ברוסית. אני מזכיר שהטלוויזיה היא כלי שמדליקים כשבאים הביתה, לא באוטו ולא בעבודה, אלא בסוף היום, כשנועלים נעלי בית ורוצים לקבל מידע בשפת האם. כשלא רוצים להמשיך להתאמץ עם עברית, שהיא שפה יפה מאד, אבל לא שפה נגישה לכל העולים.

 

-אז אתה מדבר על צופים מבוגרים יחסית? הצעירים שנולדו כאן שולטים טוב בעברית

לא בהכרח. אל תשכחי שכל שנה יש עוד עולים, העלייה ממדינות דוברות רוסית נמשכת. מאמצע שנות ה-90 הגיעו יותר מ-200 אלף עולים, וזה אומר שבכל שנה יש יותר צופים.

 

-הקהל הצעיר שנולד בארץ, במה הוא צופה?

אני חושב שהם פחות רואים אותנו, יש להם הרבה יותר יכולת לזפזפ. הם פחות שבויים מההורים שלהם, אבל גם הם רואים ערוץ 9".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אייל 29/11/2015 14:28
    הגב לתגובה זו
    הכרתי אותו, והוא היה אחלה בנאדם. עצוב לשמוע. יהי זכרו ברוך
מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.  

מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.