אתרי התוכן מכריזים מלחמה: חצי מהאינטרנט כבר חוסם את חברות ה-AI
על הפגיעה הקשה של הצ'אטים באתרי התוכן, איך הם נערכים למלחמה ומה הפתרונות הצפויים?
המרד התחיל בשקט, אבל כבר אי אפשר להתעלם ממנו ויש לו השלכות ענקיות על עולם ה-AI - אתרי תוכן ברחבי העולם לא מוכנים יותר לתת לחברות הטכנולוגיה הגדולות את הנכסים שלהם בחינם. כמעט 50% מהאתרים המובילים בעולם כבר חוסמים גישה לרובוטים של חברות AI. המשמעות היא שאין לצ'אטים אפשרות להסתמך עליהם בתשובות ושהמידע שהם יפיקו לגולשים יהיה פחות אמיתי ורלבנטי. זו הדרך של אתרי התוכן להילחם בצ'אטים שמערערים עוד יותר את המודל העסקי הדי רעוע שלהם כשהכוונה להוביל לבסוף למודל של תשלום - רוצים להשתמש בתכנים, תשלמו.
כללי המשחק השתנו
זה התחיל לפני כשנתיים. OpenAI השיקה את ChatGPT, והמהפכה החלה. הצ'אטים סיפקו עוד דרך לצרוך תוכן כשהם משתמשים בתוכן של האתרים מבלי לתת להם תמורה. קצת מזכיר את השיטה של גוגל - לקחת מאתרי חדשות כתבות ולשים ב"גוגל ניוז". נכון, הגולשים יכולים להקליק ולהיכנס לכתבה במלואה, אבל הרוב לא באמת נכנס פנימה.
אתרי החדשות היו הראשונים להבין את המצב הבעייתי. הם ראו איך המודלים של AI עונים על שאלות מורכבות עם מידע שנלקח ישירות מהכתבות שלהם. התוצאה? משתמשים מקבלים תשובות בלי להיכנס לאתר, בלי לראות פרסומות, בלי לשלם מנוי.
מה עשו אתרי התוכן הגדולים? חסמו את הגישה למערכות AI. ול סטריט ג'ורנל? חסום, ניו יוק טיימס? חסום. אתרי תוכן גדולים וקטנים מצטרפים למגמה בקצב מסחרר. הם משתמשים בכלי פשוט שנקרא robots.txt שאומר בעצם - "אין כניסה" ומבחינה דיגיטלית זה אומר לרובוטים של AI שרוצים להיכנס לסרוק את האתר, להסתלק.
אבל האם זה עובד? מסתבר שחלקית. יש חברות שמכבדות את הכללים, ויש כאלה שפשוט מתעלמות. זה הפך למשחק של חתול ועכבר טכנולוגי. אתרים חוסמים, חברות AI מוצאות דרכים לעקוף, אתרים מוצאים דרכים חדשות לחסום. וכך הלאה. כל זה כאשר הצ'אטים באופן פומבי טוענים שהם מכבדים את הרצון של אתרי התוכן ושיש אפשרות לחסום את הגישה אליהן.
בכל מקרה, החסימה הולכת וגוברת כי האתרים מבינים שככל שמערכות ה-AI פחות ישתמשו בהם כך התוצאות יהיו פחות איכותיות וכך הגולשים פחות יסתמכו עליהן ויחזרו ויצרכו תוכן ומידע ברשת האינטרנט. זאת מלחמה ארוכה, הקרבות מתישים והדרך עוד לפנינו כשלאחרונה אמר סם אלטמן היזם והמנכ"ל של openAI שהמודל המנצח יהיה מודל של תשלום לאתרים. הבעיה יכולה להיות שבמודל כזה ישתפו רק את האתרים הגדולים ולא הקטנים-בינוניים.
בינתיים, החסימה היא גורפת - לא רק אתרי תוכן ענקים חוסמים אלא כולם - מקטן ועד גדול .
חברות ה-AI יצטרכו לשלם
כשהתכנים החלו להיסגר, חברות ה-AI הבינו שאין ברירה. הן התחילו לשלם. Reddit קיבלה מאות מיליוני דולרים מ-Google ומ-OpenAI. עיתונים גדולים חותמים על עסקאות של עשרות מיליונים. פתאום התוכן שהיה חינמי הפך לסחורה יקרה.
אבל כאן נוצרת כאמור בעיה חדשה. רק הגדולים מקבלים כסף. אתר חדשות מקומי או בלוג מקצועי לא יכולים לנהל משא ומתן מול גוגל או הצ'אטים המובילים. התוצאה? עוד פעם הגדולים מרוויחים והקטנים נשארים מאחור. זה יוצר מצב אבסורדי. מצד אחד, אתרים קטנים חוסמים את הגישה לתוכן שלהם. מצד שני, הם לא מקבלים פיצוי. הם פשוט מפסידים משני הכיוונים - גם את החשיפה וגם את הכסף.
מעבר לכסף, יש כאן בעיה עקרונית. מודלי AI שמאומנים על תוכן מסוים בעצם מייצרים גרסה משופרת של אותו תוכן. הם יכולים לענות על שאלות, לסכם מידע, ליצור תוכן חדש - והכל על בסיס העבודה של מישהו אחר. אתרי תוכן שהשקיעו שנים בבניית מאגרי ידע, בחקירות עיתונאיות, ביצירת תוכן מקורי - רואים איך העבודה שלהם הופכת לחומר גלם לעסק של מישהו אחר. זו לא רק גניבה, זו התאבדות כלכלית.
המגמה ברורה. עוד ועוד אתרים יחסמו גישה. חברות AI יצטרכו לשלם יותר עבור נתונים. המודלים יהיו פחות מקיפים או יותר יקרים לפיתוח. יש גם סכנה אמיתית שהאינטרנט יהפוך למקום פחות פתוח. אם כל אתר יחסום גישה לתוכן שלו, מה יישאר? רק מי שמוכן לשלם יקבל גישה למידע. זה עלול ליצור פערים דיגיטליים חדשים. מצד שני, אולי זה בדיוק מה שצריך. אולי הגיע הזמן שתוכן איכותי יקבל את הערך שמגיע לו. אולי זה יעודד יצירה של תוכן טוב יותר, כי יהיה תמריץ כלכלי אמיתי.
יש כמה כיוונים שמתגבשים. חלק מדברים על מודל של תמלוגים - כל שימוש בתוכן יזכה את היוצר בתשלום קטן. אחרים מציעים הקמת מאגרים משותפים עם כללים ברורים. הרגולטורים גם מתחילים להתעורר. באירופה כבר מדברים על חוקים שיחייבו תשלום הוגן עבור שימוש בתוכן. בארצות הברית יש תביעות משפטיות שעשויות לקבוע תקדימים חשובים. אבל האמת היא שאף אחד לא יודע בדיוק איך זה ייראה בעוד שנה או שנתיים. מה שנראה הוא שהעידן של "הכל בחינם" נגמר. האינטרנט מתבגר, והוא לומד שלכל דבר יש מחיר.
- 7.מישהו 26/05/2025 07:04הגב לתגובה זוזאת הדרך היחידה לוודא שמי נכנס לאתר הוא לא בוט אבל גם זה בעייתי כי גם זה מציק למשתמשים וגם מקטין את החשיפה לתוכן בגוגלחייבים רגולצייה דחוף
- הבוט ירשם וימשיך בשלו (ל"ת)אנונימי 26/05/2025 08:45הגב לתגובה זו
- 6.יאלי 24/05/2025 21:39הגב לתגובה זומי שישלמו לו יצוטט מה שיגרום להטיה לטובת הדעות שלהם
- 5.Super AI 24/05/2025 15:15הגב לתגובה זוזה אומר שכל המשווקים הדיגיטליים מהעולם הישן לא רלוונטים וזה לא מתעקל להם .ובינתיים הלקוחות הקטנים והבינונים אוכלים תחת כי כמות החשיפות והקליקים ירדה דרמטית והם פשוט משתגעים מזה.
- 4.נועה 23/05/2025 23:19הגב לתגובה זושלא יכולים להרשות לעצמם אמצעים כאלה מה שמכונה ai זה לא יותר משם מכובס לגניבת זכויות יוצרים.
- תשמור את היצירה שלך בבית בכספת . אינטרנט זה מקום ציבורי פתוח לכל (ל"ת)עעעעעעעעעעע 24/05/2025 17:23הגב לתגובה זו
- 3.בוטי 23/05/2025 15:47הגב לתגובה זואחרת הכל חתולים בשק ואין יכולת באמת להגיד אם זה באמת שווה
- 2.אנונימי 23/05/2025 14:30הגב לתגובה זוגם במדינת ישראל משלמים את המחיר של 30 אחוז ערבים מוסלמים בעלי תעודת זהות כחולה שהם 100 אחוז אויב מוסלמי שמחכה לעוד הזדמנות לשחוט את היהודים. כמה חבל שלא למדנו כלום
- 1.האינטרנט תוכנן כמקור ידע מבוזר ופתוח לכל. מאז עושים הכל כדי להפוך אותו לכלי שליטה כלכלי. (ל"ת)אנונימי 23/05/2025 13:31הגב לתגובה זו
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
