הקרב על הרייטינג: כשהצפייה הופכת לשדה קרב פוליטי וכלכלי

האם הנתונים שמזיזים מיליארדים באמת מדויקים, ולמי יש אינטרס לשנות את חוקי המשחק?

אביחי טדסה | (7)
נושאים בכתבה רייטינג


הרייטינג הוא לא רק מדד טכני לצפייה בטלוויזיה, הוא אחד הכלים החזקים ביותר בעיצוב השיח הציבורי, הזרמת תקציבי פרסום והענקת תוקף למה נחשב "מעניין", "פופולרי" או "שולי". בישראל, בה שוק המדיה ריכוזי, התחרות קשה והפוליטיקה מעורבת ומתערבת בתקשורת – שאלת האמון במנגנון שמודד את הצפייה הפכה לעניין לאומי חשוב. 

בדיון שנערך בוועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, הוצגה הצעה לפיקוח ממלכתי על מדידת הרייטינג. מאחורי הדרישה – חשד של גופים תקשורתיים ואנשי ציבור שהשיטה הקיימת אינה משקפת את המציאות, אלא מנציחה סדר כוחות שמעדיף ערוצים ותיקים ובעלי השפעה.

מן העבר השני, גופי המדידה, הערוצים המרכזיים והמפרסמים הגדולים – מזהירים: כל ניסיון לרגולציה פוליטית יוביל לערעור האמון, לפגיעה בתחרות ולפוליטיזציה של כלי תקשורת.

עימות בין האמון לבין הפיקוח

מדובר בשאלה עקרונית: האם שיטה מסחרית, הנשענת על פאנל מדידה מצומצם, יכולה להחזיק לבדה את מערכת חלוקת המשאבים בתקשורת הישראלית? ואם לא – האם נכון שהמדינה תתערב?

מצד אחד, ישנה טענה אמיתית בדבר צורך לשפר את שיטת המדידה – אולי להרחיב את הפאנל, לשלב נתוני סטרימינג או לקבוע כללי שקיפות אחידים. מצד שני, כאשר מי שמוביל את הדרישה לשינוי הוא דווקא הדרג הפוליטי – עולה החשש שהמטרה האמיתית אינה תיקון, אלא שליטה.

חברי הכנסת חלוקים: חלקם מציגים את המהלך כאקט לשיפור השקיפות הציבורית, אחרים מזהירים מהשלכות חוקתיות על חופש העיתונות.

נציגי הערוצים והפרסום מצידם מדגישים: אין דבר כזה פיקוח "נקי" – ברגע שהמדינה תיכנס, כל שידור יהפוך לחשוד, וכל נתון לרמז למניפולציה.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"


שאלות ותשובות – הקרב על הרייטינג

מהו רייטינג ולמה הוא חשוב?

רייטינג הוא מדד לצפייה – הוא מייצג את אחוז משקי הבית שצפו בתוכנית מסוימת בזמן נתון. עבור גופי שידור, הוא קובע מי יקבל תקציבי פרסום, מי יזכה להמשיך לשדר – ומי ייעלם מהמסך.

איך נמדד הרייטינג בישראל?

באמצעות פאנל קבוע של כ־700 בתי אב שמייצגים את האוכלוסייה הישראלית. הנתונים נאספים על בסיס מכשירים שמודדים בזמן אמת איזו תוכנית נצפית באיזה בית.

מה הבעיה בשיטה הקיימת?

חלק מהטענות הן שהפאנל קטן מדי, שאינו מייצג היטב את כלל החברה הישראלית, או שהשיטה אינה משקללת היטב צפייה בסטרימינג או ב-VOD.

האם יש חלופות?

כן – חלק מהמדינות משתמשות במידע שמגיע ישירות מספקיות הטלוויזיה (כמו הוט או yes), או ממערכות אינטרנטיות. אך גם אלו מעלות שאלות של פרטיות ושל שליטה על הדאטה.

למה מפרסמים מתנגדים לרגולציה?

כי הם רוצים חופש לקבוע בעצמם היכן להשקיע. מבחינתם, המדינה לא צריכה להתערב במנגנון מסחרי שמבוסס על אמון הדדי בין מפרסם לגוף שידור.

מה החשש של גופי המדיה?

הם חוששים שברגע שהממשלה תשלוט במדד הרייטינג – היא תוכל לעצב את סדר היום התקשורתי לפי אינטרס פוליטי, על ידי חיזוק ערוצים מקורבים והחלשת אחרים.

מה טוענים תומכי הרפורמה?

שהשיטה הנוכחית משרתת קומץ ערוצים גדולים, וששחקנים חדשים מודרים מתשומת לב ציבורית ומתקציבי פרסום – פשוט כי הם לא נמדדים או לא נספרים כראוי.

האם זה קורה רק בישראל?

ברוב המדינות הדמוקרטיות מדידת הרייטינג נעשית על ידי גופים פרטיים, אך בחלק מהמקומות יש פיקוח עקיף או דרישות שקיפות מסוימות. אין כמעט מדינות שבהן הרייטינג מנוהל ישירות על ידי הממשלה.

מה יקרה אם לא תיעשה שום רפורמה?

השיטה הקיימת תמשיך לפעול – אך תחושת האמון הציבורי תישחק. ערוצים מסוימים ימשיכו לטעון לאפליה, והפרסומות יזרמו לאותם יעדים.

ומה יקרה אם תתקבל רגולציה ממשלתית?

קיים סיכון ממשי לפגיעה באמון הציבור במדיה, להפחדת ערוצים מסוימים ולהשתקת קולות שאינם פופולריים בקרב הדרג הפוליטי. רגולציה כזו עשויה גם לא לעבור את מבחן בג"ץ.

מה אומרים נציגי הוט ו-yes?

הם טוענים שדרישה למסור את נתוני הצפייה שלהם היא פגיעה בזכותם לסוד מסחרי, ושאין הצדקה לחייבם לחשוף מידע שלא משמש את הציבור אלא את המתחרים.

האם יש דרכים ביניים?

כן. אפשר להרחיב את הפאנל, לבצע תיקוף מול נתונים חיצוניים, להכניס נציג ציבור לוועדת המדרוג, או ליצור מנגנון בקרה חיצוני שאינו תלוי בממשלה.

האם הרייטינג משפיע גם על התוכן?

בוודאי. תוכניות שמקבלות רייטינג גבוה מקבלות תקציבים, פרסום, ועונות המשך. רייטינג נמוך – גם אם מדובר בתוכן איכותי – עלול להביא לביטול מיידי.

מהם ההשלכות על חופש הביטוי?

מדידה מוטה עלולה לדחוק תכנים מסוימים לשוליים – גם אם יש להם קהל. רגולציה כבדה מדי עלולה להרתיע ערוצים מלבקר את השלטון או להציג עמדות מגוונות.

האם הציבור יכול לסמוך על הנתונים כיום?

רוב הציבור אינו מבין את שיטת המדידה ולכן מתקשה לשפוט. אך כל פגיעה באמינות הנתונים – מצד הממשלה או מצד גופים מסחריים – עלולה לשחוק את תחושת ההוגנות.

איך אפשר לשפר בלי לפגוע?

להבטיח עצמאות מלאה של ועדת המדרוג, לפרסם דו"חות תקופתיים, לשלב נתונים ממקורות מגוונים – וכל זאת בלי לערב פוליטיקה בהחלטות מקצועיות.


תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    גנאדי 14/05/2025 09:41
    הגב לתגובה זו
    הערוץ הלוחם בכפייה הדתית הארורה
  • 6.
    קפלניסט 14/05/2025 09:39
    הגב לתגובה זו
    צאו להפגין למען שחרור כל החטופים.
  • 5.
    ישעי 14/05/2025 08:54
    הגב לתגובה זו
    למען גיוס כל הפרזיטים החרדים לצהל.אנחנו בעת מלחמה.
  • 4.
    מזרח תיכון חדש מאוד.. 14/05/2025 08:54
    הגב לתגובה זו
    עיתונות הפכה לשם בזוי לשקרנים וגנרלים כושלים שחיים מפנסיה שמנה ולא מפסיקים ללהג שטויות
  • 3.
    יהויקים 14/05/2025 08:31
    הגב לתגובה זו
    כאשר ההנהגה החרדית הארורה בוזזת את הקופה הציבורית ואינה מאפשרת לאברכים הפרזיטים להתגייס לצהל.
  • 2.
    yuvi 14/05/2025 08:29
    הגב לתגובה זו
    כמה כסף קטארי זרם ללשכת ראש הממשלה והאם הכסף הקטאריהוא שהביא לטבח נתניהוצריך וועדת חקירה ממלכתית.
  • 1.
    אנונימידן .. 14/05/2025 07:38
    הגב לתגובה זו
    לא מדויקתוניתנת למניפולציות שמראות על העדפה של תכנים וחדשות בקו שמאלני ואנטי נתניה.

כמה ירוויח אלמוג בוקר בחדשות 12 ומי הם העיתונאים עם השכר הגבוה ביותר?

הכתב הדהים כאשר הודיע על עזיבה לערוץ המתחרה, שם מרוויחים הטאלנטים בין 1.5-2 מיליון שקל בשנה. ההערכה היא ששכרו של אלמוג, שיחליף את תמיר סטיינמן, יהיה נמוך יותר; וגם - כמה מרוויח עמית סגל בשנה?
איציק יצחקי |
העיתונאי אלמוג בוקר הפך לאחד הפרצופים המוכרים בחדשות 13 גם בזכות הסיקור הצמוד ביום שפרצה המלחמה. הפופולריות שלו גברה בהדרגה בתשעת החודשים מא המלחמה והוא ממנף את זה לשדרוג בשכר. אלמוג יעבור למתחרה - חדשות 12, שהיא סוג של מונופול בשוק - מונופול שמפחדים לגעת בו מכיוון שזו תקשורת וחדשות עם פרשנים ועיתונאים חזקים והחיצים יופנו כלפי הרגולטור שיעיז להגיד שמדובר במונופול או שינסה ליצור תחרות הוגנת. חדשות 12 שייכת לקשת שהיא עצמה גם סוג של מונופול, שמחזיקה גם באתר מאקו ואתר N12. קשת נהנית מהקריסה של רשת ובמיוחד חדשות 13, כשבשוק אומרים כבר מעל לשנה שקשת היא זו שמחזיקה את רשת. היא לא מקבלת חלק מהמפרסמים כדי שיעברו לרשת, כדי ליצור מצב שיש תחרות.

קשת היא מונופול

בפועל, ההכנסות של קשת שנשלטת על ידי דודי ורטהיים, הבעלים של קוקה קולה בישראל ובנק מזרחי טפחות, גדולות פי 4-5 לפחות מרשת וגדולות מכל ההכנסות של ערוצי הטלוויזיה גם יחד. העוצמה והכוח נובעים גם מערוץ חדשות חזק וגם מרצועות הבידור הטובות של קשת לעומת המתחרים.
ערוץ 13 (רשת) סובל פעמיים - גם מהתחזקות ערוץ 14 שנתפס כאתר הימני היחיד וגם מזה שהוא נחשב "אותו הדבר" וסוג של ניסיון העתקה לא מוצלח של קשת. במקביל למינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת חדשות 13 העיתונאים חששו משינוי הקו המערכתי של החדשות שנתפס בדומה לחדשות 12 כאנטי ביבי עם אג'נדה של שמאל-מרכז. במקביל הועזב רביב דרוקר והחלו עזיבות. ספי עובדיה עזב, וכעת אלמוג בוקר. ספי עובדיה עזב לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, גם היא מבית קשת. ההערכות בשוק מדברות על עלות שכר של בין 700 ל-800 אלף שקל לשנה לעובדיה. המעבר של עובדיה הוא עוד נקודה של כוח עבור ערוץ 12. הוא מתחיל להעביר לשורותיו טאלנטים ונראה כי הוא לא מפספס הזדמנויות. כעת, מעניין יהיה לראות האם ערוץ 13 יגיב - וכיצד ומה תהיה ההשפעה של שוק ההעברות החדש בתקשורת על ערוץ 14 (לאחרונה, אחרי שהכריז על מעבר לערוץ 13, ערוץ 14 סיכם על הישארותו של שרון גל).

בוקר, כתב הדרום של הערוץ, שנחשב לעיתונאי מוערך, אמור להחליף את תמיר סטיינמן שעזב לאחרונה את תפקידו. ההערכות הן ששכרו ינוע בין 800 אלף שקל למיליון שקל בשנה.

עמית סגל  מעל 3 מיליון שקל בשנה; יונית לוי כ-2 מיליון שקל

הטאלנטים בחדשות 12 מרוויחים נהדר. על פי ההערכות שכרם מבטא עלות מעביד של בין 1.5 ל-2 מיליון שקל בשנה. כך מרוויחה גם יונית לוי, וכמוה דני קושמרו, אמנון אברמוביץ', עמית סגל ועוד. סגל נחשב לעיתונאי המרוויח בישראל, כשההערכות מדברות על הכנסות של  מעל 3 מיליון שקל בשנה, כשבתוכן גם הכנסות מהספר המצליח וסדרת ההרצאות שהוא מעביר וכן כתיבת טור בידיעות אחרונות.  
 אלמוג בוקר - שכר של כמיליון שקל 
פטריק דרהי
צילום: ויקיפדיה

דרהי מתכוון להיכנס לתקשורת הדתית; שת"פ עם "כיכר השבת" ו"סרוגים"

דרהי ביקש את רשות התחרות לבדוק שת"פ שיכול להגיע עד כדי רכישה - רשות התחרות אישרה את המהלך; וכמה שווים האתרים?

רן קידר |

איש העסקים פטריק דרהי קיבל לאחרונה את אישור רשות התחרות לשיתוף פעולה עם שניים מאתרי החדשות הבולטים במגזרים הדתי והחרדי "כיכר השבת" ו"סרוגים". לפי ההערכות, מדובר במהלך אסטרטגי שעשוי להתפתח לרכישה מלאה בעתיד, כאשר שווי האתרים מוערך בכ-45 עד 50 מיליון שקל. העסקה בוצעה באמצעות חברת נקסט ויז'ון מדיה, שנמצאת בבעלות עקיפה של דרהי.

אתרי "כיכר השבת" ו"סרוגים" פונים לקהלים מובהקים: הראשון נחשב לפופולרי במיוחד במגזר החרדי, והשני לציבור הציוני־דתי. שני האתרים הוקמו לפני למעלה מעשור ונחשבים לבעלי נוכחות דיגיטלית בולטת.

דרהי, שמחזיק כיום גם בערוץ החדשות i24NEWS, לצד החזקה בהוט, השיק בשנה שעברה מהדורה בעברית לערוץ i24NEWS תוך שהוא מגייס אליה שדרים ומגישים מערוצים אחרים. במקביל, דרהי מנסה מזה חודשים למכור את HOT,  חברת התקשורת שבאמצעותה נכנס לישראל לפני שנים. לצורך כך נשכרו בנקי השקעות בינלאומיים, בהם רוטשילד ו-UBS. לפי הערכות, התמורה הנדרשת עומדת על בין 6 ל-8 מיליארד שקל.


בנוסף לפעילותו בתחום התקשורת, דרהי השלים לאחרונה את רכישת פרויקט הנדל"ן מנדרין אוריינטל בתל אביב, מגדלי הדולפינריום לשעבר, תמורת סכום מוערך של כ-900 מיליון שקל. מדובר ברכישה שבוצעה באמצעות חברת הרב קוק נווה צדק שבשליטתו, אשר קיבלה לידיה כ-94% ממניות חברת סיגייט המחזיקה בפרויקט.