קובי שגב
קובי שגב
בין השורות

רכישת איילון: עסקה הזדמנותית או קפיצה מעל הפופיק?

חברת האינשור-טק, ניצלה את העובדה שחברות הביטוח נחסמו, ונכנסה להשקעה מאתגרת באיילון ביטוח, אך הוכיחה גמישות עסקית עם הכנסתה של קרן קיסריה; כיצד תפעל הסינרגיה והאם יתרחש מיזוג עתידי בין השתיים?
קובי שגב | (7)

חברת ווישור גלובלטק 0%  היא אחת מחברות האינשור-טק הישראליות שהונפקו בעת האחרונה, לצד ליברה בשוק המקומי ולמונייד בנסדא"ק. ללא ספק ,סקטור הביטוח הדיגיטלי צובר תאוצה בעת האחרונה, ואנחנו בעיצומה של מהפיכה בתחום הביטוחי.

לקריאה נוספת:

אמיל וינשל ממשיך לעשות צחוק מהמשקיעים

חברות הביטוח: הגדלת פרמיית אי הנזילות הצילה את דוחות הרבעון מירידת התשואות

אותן חברות מביאות את בשורת הביטוח הדיגיטלי לציבור הרחב, מותירות מאחור את העולם הישן של סוכני הביטוח, בכל מקום בו אין לייעוץ המקצועי ערך מוסף וזה כולל את ביטוחי הרכב, דירה ומשכנתא. ביטוחים פשוטים כמו ביטוח אלה, ינותבו להערכת רבים, לדיגיטל בעוד שסוכני הביטוח יתמקדו בביטוחים מורכבים, כגון תכנוני פרישה וכיו"ב בהם נדרשת "התאמת חליפה" לכל לקוח, באופן פרטני ע"פ צרכיו.

ווישור ממוקדת בשוק המקומי בדגש על ביטוחי רכב. החברה מציגה רווח נקי שנתי של כ-10 מיליון שקל בפעילותה זו. בניגוד לחברות הביטוח המסורתיות, החברה לא נדרשת להון עצמי גבוה, כך שנכון לדוחות האחרונים, עודף הון של כ – 90 מיליון עומד לרשותה.

הנפקת ווישור במרץ 2021 הייתה תחילה סיפור הצלחה. ההנפקה התבצעה לפי מחיר מניה של 5.83 שקל ובשווי שוק של 385 מיליון שקל. לא עבר חודש ומחיר המניה נסק ל-8.2 שקל, ושוויה של החברה עלה ל-540 מיליון שקל. בדומה להייפ שאפיין את גל ההנפקות ששטף בשעתו את שוק ההון הישראלי, גם במקרה של ווישור מחיר המניה זינק בימי המסחר הראשונים ללא כל סיבה מוצדקת או שינוי עסקי כלשהו. וכצפוי, הסנטימנט התהפך במהרה והמניה צללה עד לשער של 3.7 שקל ולשווי מצומק של 244 מיליון שקל במרץ 2022.

עסקת איילון ביטוח

ביוני 2021 , שלושה חודשים לאחר שהונפקה הודיעה ווישור, כי בכוונתה לרכוש את חברת הביטוח איילון 0% הוותיקה הנסחרת בבורסה לפי שווי של כחצי מיליארד שקל. מניות השליטה באיילון (67% מהחברה) הוחזקו בידי נאמן אליו הן עברו עם פטירתו של לוי רחמני בעל השליטה באיילון. רבים הרימו גבה לנוכח העובדה שווישור הצעירה והדיגיטלית היא בעצם ההיפך הגמור מחברת 'אילון' הוותיקה. מה חשבה לעצמה ווישור, ששווי השוק שלה בעת ההכרזה עמד על כ 350 מיליון שקל, לרכוש נתח של 50% מאיילון בתמורה ל-350 מיליון שקל.

לאחר ההודעה על העסקה, הודיעה ווישור כי מצאה שותפה לעסקה - קיסריה אלקטרוניקה של צבי וענת ברק. ווישור אותתה למשקיעים שהיא מסוגלת להשלים את העסקה, על אף שהתוכנית קצת מסובכת. התוכנית המקורית הייתה שווישור תרכוש את כל מניות איילון מהנאמן (כ-67%) , ומייד תמכור חלק לקרן קיסריה ב 180 מיליון שקל. כך למעשה, תיוותר ווישור עם קצת מעל 50% מאיילון וקרן קיסריה עם שאר המניות. מחיר המכירה של מניות איילון לקרן קיסריה היה גבוה בכ-10% ממחיר הרכישה וגילם רווח מיידי נאה לווישור. בנוסף, סיכמו הצדדים כי קרן קיסריה תשקיע 90 מיליון שקל בווישור ויוקצו לה בתמורה מניות ווישור.

קיראו עוד ב"ביטוח"

רצף ההודעות הכה גלים בעיתונות הכלכלית וניתן להניח שהמשקיעים התרשמו כי העסקה תתקשה להיסגר או אף לא כדאית, נוכח העובדה שמניית החברה המשיכה לצנוח עד לשפל 3.7 שקל למניה בחודש החולף. שפל הנמוך בכ-35% ממחיר ההנפקה ובכ-55% ממחיר השיא.

 

איילון על קצה המזלג

כמו יתר חברות הביטוח, איילון בנויה מחברת החזקות המחזיקה בבעלות מלאה על הפעילות הביטוחית. חברת ההחזקות, היא זו שלמעשה נסחרת בשוק והונה העצמי עומד על 724 מיליון שקל, נכון לסוף הרבעון השלישי של 2021. החזקתה העיקרית של חברת האחזקות של אילון, באופן לא מפתיע, היא חברת הביטוח הרשומה בספריה בכ-750 מיליון שקל.

אך זאת לא ההחזקה היחידה. בבעלות החברה שני נכסי נדל"ן חבויים שנרכשו ב-2018 לשם השקעה. הראשון, 'בית הגרניט' – נכס מניב בפ"ת בן 7 קומות ושתי קומות תת קרקעיות. הנכס נרכש תמורת 51.5 מיליון שקל ומאוכלס במשרדים. הבניין מצוי בהליך תיכנוני כאשר מתוכנן להיבנות בסמוך אליו בניין בן 6 קומות לייעוד תעשייתי. הנכס השני, והיותר מעניין, הינו "בית דרום אפריקה", שהחברה רכשה 80% ממנו, בעלות של 44.2 מיליון שקל בלבד. הבניין, בן 6 קומות, ממוקם מעברו השני של הכביש של מגדל סיטי טאואר האייקוני, במתחם הבורסה ברמת גן, מרחק של דקה הליכה מתחנת הרכבת. זהו אזור שהתעורר לחיים בעקבות תוכנית המתאר החדשה, רג/1800, המאפשרת זכויות בניה רבות באזור, בעיקר לנכסים הממוקמים על ציר בגין, כמו הנכס הזה. רק כדי לסבר את האוזן, ישראל קנדה ובסר חתמו על עסקה בשווי מיליארד שקל על מגרש באזור.

בנוסף, מחזיקה איילון ב-20ֵֵ% מחברת מיטב גמל, שעלתה לכותרות לאחרונה בעקבות תביעה ייצוגית של כ-400 מיל' שקל על העלאת דמי ניהול שלא כדין. התביעה גרמה למיטב "להשיל" מאות מיליוני שקלים משווי השוק שלה. לאילון, אם כן, זה לא משנה, שכן היא זכאית לפיצוי במקרה והתביעה תאושר ומיטב יצטרכו לשלם.

עם ההודעה על רכישת אילון, הודיע מנכ"ל החברה אריק יוגב על התפטרותו. שרון רייך שכיהן עד לאותו הרגע כסמנכ"ל הכספים בחברה מונה במקומו. כמצופה מסמנכ"ל כספים הנכנס לראש הפירמידה, גם רייך ביצע שינויים ארגוניים וחתך בבשר וקבע מינויי בכירים חדשים, מהם הוא מצפה להוביל לשיפור עסקי מהיר בחברה שעד לאחרונה הייתה מנומנמת.

שיפור משמעותי בעסקת איילון

ב-20 במרץ דיווחה החברה כי קרן קיסריה שבתכנית המקורית אמורה הייתה אמורה לרכוש מניות של איילון בסכום של 180 מיליון שקל ולהשקיע 90 בווישור, תשקיע את כל ה-270 מיליון שקל ישירות בווישור. ווישור מצידה תרכוש את כל מניות איילון המוחזקות בנאמנות בתמורה של 462 מיליון שקל . לא חלפו יומיים והחברה הודיעה על השקעה של קבוצת משקיעים נוספת בתנאים זהים לאלו של קרן קיסריה. לכאורה דיווח לא מרעיש.

זה הזמן לעצור, ולבדוק מה אומרים לנו פה...

ביום הדיווח, נסחרה ווישור בשווי שוק של 248 מיליון שקל. כמות המניות הרשומות למסחר של ווישור היו כ-67 מיליון שקל, כשמחיר המניה עומד על 3.7 שקל. תוצאת מכפלתם היא שווי שוק של 248 מיליון שקל, נראה הגיוני לפעילות החברה, מאחר שעבור חברה המניבה רווח נקי שנתי של 10 מיליון שקל, עם עודף הון של כ 90 מיליון שקל, תמחור סביר בהחלט. כאמור, בעסקת אילון, ווישור נדרשה לרכוש 12.24 מיליון מניות של איילון בשווי של 462 מיליון שקל, עסקה מאתגרת לכל הדעות.

קרן קיסריה והשותפים הנוספים, הסכימו לרכוש מניות ווישור תמורת 6.3 שקל למניה, למרות מחיר השפל שבו נסחרו מניות החברה. בשפת המספרים, השותפים הנכבדים, יזרימו 290 מיליון שקל (כאשר שווי החברה בזמן ההודעה עומד על 248 מיליון שקל) ויקבלו לידיהם 46 מיליון מניות בלבד (כאשר רגע לפני היו 67 מיליון מניות), משמע, ישלמו יותר ויקבלו פחות.

כניסת משקיע חדש, במחיר גבוה ממחיר השוק, לא ייחודית. פעמים רבות, נאות משקיע חדש לשלם פרמיה בכדי לרכוש, כמות מניות משמעותית. עם זאת, העסקה בה משלמים הרוכשים, מחיר הגבוה בכ-70% ממחיר השוק, חריגה מאוד ואנו מתקשים להיזכר במקרה דומה בשוק המקומי.

לצורך הסבר של החישוב המתמטי, נבחן את מחיר השוק של 3.7 שקלים למניה. מספר המניות לאחר הנפקת מניות נוספות לקרן קיסריה, יגדל מ 67 מיליון מניות לכ-113 מיליון מניות. מכפלה של 113 מיליון מניות במחיר שוק, מציבה החברה בשווי עתידי של 418 מיליון שקל. התשלום עבור המניות המונפקות יזרום לקופת החברה ויגדיל אותה ב-290 מיליון שקל. סכום זה, יחד עם מקורות נוכחיים של ווישור, יממן את רכישת מניות איילון, תמורת 462 מיליון שקל. דהיינו, שווי של 418 מיליון שקל הנגזר ממחיר המניה משקף, את הפעילות הדיגיטלית של ווישור (שאותה אנו מעריכים ב-150-200 מיליון שקל) ובנוסף לה, את השליטה בחברת איילון הנרכשת תמורת 462 מיליון שקל.

בעלי השליטה בווישור, אמיל וינשל, שהיה בעברו מנכל איילון ביטוח וניצן צעיר הרים, שאף כיהן בתפקיד בכיר באיילון, , מכירים את הכלה. זאת הסיבה להערכתנו, שהם ידעו לנצל באופן יעיל נכסים שלא בליבת הפעילות, דוגמת נכסי הנדל"ן העודפים על מנת לממן חלק מעלות הרכישה.

יתרון נוסף, גם אם לא מיידי, נעוץ בכך שאיילון מחזיקה במאגר מידע גדול על לקוחות קיימים ולקוחות עבר. מעניין יהיה לעקוב האם תימצא דרך לייצר סינרגיות בין החברות. האם החברה המסורתית בעלת המידע והחברה הצעירה הדיגיטלית והיעילה יוכלו לנצל האחת את יתרונותיה של השנייה? זה רק הזמן יגיד.

בשורה התחתונה

ווישור ניצבה בפני עסקה הזדמנותית. רכישת מניות השליטה באיילון ביטוח, איננה משימה שכל חברה יכולה להשלים. רכישת חברת ביטוח מצריכה היתר שקשה להשיג. מצד שני, חברות הביטוח האחרות מנועות מרכישת איילון בשל הגבלים עסקיים. לשם השלמת העסקה, ווישור הייתה זקוקה לגמישות עסקית ופיננסית והוכיחה שיש לה את זה. ניתן להניח שקרן קיסריה הסכימה לשלם פרמיה במחיר, בדיוק מהסיבות הללו.

משקיעי ווישור קיבלו מתנה, כאשר משקיעים שרכשו מניות ווישור, במחיר הגבוה ממחיר השוק, מימנו את רוב העסקה לרכישות איילון. בעתיד נצטרך לראות איך מתממשת הסינרגיה ולא נשלול מיזוג עתידי בין ווישור לאיילון מסיבה אחת פשוטה, מאגרי המידע של איילון הינם נכס של החברה, בכל מקום בו ירצו לשתף את המאגר הזה עם ווישור, הרי תהיה פה עסקה בניגוד עניינים. אחת הדרכים לפתור זאת היא מיזוג בו יציעו לבעלי מניות איילון להמירן במניות ווישור. באופן הזה יגיעו להחזקה של 100% וניגודי העניינים יפתרו. באשר למניית ווישור, היא אכן זינקה לאחר ההודעה, אך זה עדיין רחוק ממחיר המניה בהנפקה 5.38 שקל או מהמחיר של 6.3 שקל, בו המשקיעים החדשים ביצעו השקעה מכובדת.

הכותב הוא שותף מנהל בבית ההשקעות אקורד.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אבנר 09/04/2022 19:26
    הגב לתגובה זו
    ונזהרתם לנפשותיכם
  • 5.
    אישביטוח 04/04/2022 07:56
    הגב לתגובה זו
    גם פה כמו בליברה החברה הרוויחה בראייה שנתית אבל מבטחי המשנה הפסידו 34 מיליון שקל... איך אפשר להגיד על חיתום דיגיטלי כמה שהוא טוב עם אלגוריתם חכם שבסוף תיק הפסדי...
  • 4.
    ניצן 04/04/2022 06:58
    הגב לתגובה זו
    אפס אסטרטגיה, בעיקר נוכלות ברמה גבוהה מאוד.
  • 3.
    ביז'ו 03/04/2022 18:20
    הגב לתגובה זו
    החברה באקורד לא מפספסים הודעות בורסה
  • 2.
    בנג'מין 03/04/2022 16:20
    הגב לתגובה זו
    השוק לא הבין את העסקה
  • 1.
    ליברה יורדת חזק, מה איתה? (ל"ת)
    מושון 03/04/2022 15:45
    הגב לתגובה זו
  • יריב 05/04/2022 18:27
    הגב לתגובה זו
    ותעקוף את ישיר מימין בגדול.
רכב גנוב
צילום: פוינטר

גניבות הרכב בירידה תלולה - ביטוח הרכב עדיין יקר

ירידה של 15% בגניבות, אבל בעלי ג'יפונים ותושבי גוש דן עדיין צריכים לישון עם עין אחת פקוחה

רן קידר |

ירידה דרמטית בגניבות רכב בישראל: הסיכום השנתי צפוי לעמוד על כ-15,400 גניבות, ירידה של כ-15% לעומת שנה שעברה. מדובר במספר הגניבות הנמוך ביותר זה 4 שנים. אבל, הירידה במספר הגניבות פוגשת מחירי ביטוח רכב שעלו ב-50% בשלוש שנים, כשבחצי השנה האחרונה הם יורדים ב-5% בלבד. אין מתאם בין השטח לבין אגרת הביטוח. צריך לזכור שהביטוח כולל כמובן גם תאונות ועוד, אבל נראה שרוב הגורמים אמורים היו להוריד אותו הרבה יותר מאחוזים בודדים.

בין הסיבות לירידה - המצב הביטחוני. יש הרבה יותר פיקוח ופטרולים לאורך קו התפר והגניבות מתמעטות. תל אביב מובילה עם 19% מניסיונות הגניבה. פתח תקווה רשמה 15% מניסיונות הגניבה. הדגמים המובילים לאורך כל השנים האחרונות וגם השנה - ג'יפונים.

אז למה הוא לא יורד? הממונה על רשות שוק ההון והביטוח, עמית גל לא עשה כלום בשנים האחרונות חוץ מלכתוב בדוח השנתי שהריכוזיות של חברות הביטוח בעלייה. ריכוזיות בעלייה = תחרות נמוכה. רק לפני כשלושה חודשים הוא התעורר ודרש מחברות הביטוח להוריד את המחירים בתחום ביטוח הרכב. אגב, זה לא רק בביטוח הרכב.  גל, פנה לתשע חברות הביטוח הגדולות ודרש מהן להגיש בתוך שלושה חודשים תעריפים מעודכנים לביטוחי מקיף וצד ג’, לצורך אישור רגולטורי מחדש. אם החברות לא יגישו תעריפים חדשים ולא יקבלו את אישור הרשות עד סוף אפריל – הן לא יוכלו להמשיך ולשווק ביטוחי רכב במתכונתם הנוכחית. מדובר בצעד חריג יחסית, שמשדר חוסר שביעות רצון עמוק מהתנהלות הענף.

ההוראה מגיעה לאחר בדיקה שערכה הרשות בחודשים האחרונים, שבחנה את תמחור ביטוחי הרכב מול ההוצאות בפועל. מהבדיקה עלה כי קיימים פערים משמעותיים בין הפרמיות שנגבות מהציבור לבין היקף התביעות והעלויות בפועל - בעיקר על רקע הירידה בגניבות הרכב ובהיקף הנזקים.

לפי נתוני הרשות, הפרמיות בביטוחי מקיף וצד ג’ הסתכמו ב־2024 בכ־13.9 מיליארד שקל - עלייה של 14% לעומתשנה קודמת, בעוד שמספר כלי הרכב המבוטחים עלה בכ־1% בלבד. העלייה נבעה מהתייקרויות חדות בעשרות אחוזים, לאחר שהענף רשם הפסד מצטבר של כ־1.5 מיליארד שקל ב־2022. אלא שמאז התמונה השתנתה: היקף הגניבות והתביעות ירד, וב־2024 חמש חברות הביטוח הגדולות סיימו את השנה עם רווח מצרפי של כ־716 מיליון שקל, רווח שמקורו ישירות בפרמיות הציבור. לשם השוואה, ב־2023 הרווח עמד על כ־100 מיליון שקל בלבד, ובשנים 2021–2022 הענף היה הפסדי. בשנת 2025 הרווח צפוי להיות מעל 1 מיליארד שקל. 


שאלות ותשובות על גניבות רכב בישראל


מה מספר הגניבות הצפוי ב-2025? 

כ-15,400, ירידה של כ-15% לעומת 2024.

אילו דגמים מועדים יותר לגניבה? 

ג'יפונים (47%) ורכב פרטי (32%), בעיקר מותגי טויוטה ויונדאי מהשלוש-ארבע השנים האחרונות.

מדוע חלה ירידה? 

 שיפור מערכות אבטחה בדגמים חדשים, אכיפה מוגברת ביהודה ושומרון והסטת פעילות פלילית לתחומים רווחיים יותר.

האם פרמיות הביטוח ירדו? 

לא באופן מיידי, אך על רקע התערבות רגולטורית צפויות התאמות מחיר כלפי מטה.

אילו אזורים מסוכנים ביותר? 

 גוש דן עם קרוב למחצית מהגניבות