חברות הביטוח: הגדלת פרמיית אי הנזילות הצילה את דוחות הרבעון מירידת התשואות
ב-20 לפברואר, דיווחו כל חברות הביטוח על שינוי רגולטורי בפרמיית אי הנזילות. הדיווח שנראה אפרורי ובנוסח אחיד, הצביע על שני שינויים חשבונאיים, שבמצטבר יביאו לשינוי אפסי.
מי שבכל זאת בחר להתעכב על הדיווח ולהתעמק בו, דווקא עשוי למצוא בו מידע מועיל. כאמור מדובר בשני שינויים, אחד לטובת חברת הביטוח והשני פועל כנגדן.
שינוי בפרמיית הנזילות
מדובר בחוזר שהוציאה רשות שוק ההון, לפיו פרמיית הנזילות עלתה מ-0.26% ל-0.54%. לא ניכנס לרזי הרגולציה של חברות הביטוח (קיבלתם טעימה בטור קודם כאן), רק נסביר רעיונית ובקצרה את משמעות השינוי. חברות הביטוח קיבלו אור ירוק לצמצם את העתודות שהן נדרשות להפריש, במאות מיליוני שקלים. במילים אחרות, חברות הביטוח יכולות להוריד קצת משכבות ההגנה הרגולטוריות, הרלוונטיות להתמודדות עם אירועי קיצון.
ניקח כדוגמא פוליסת סיעוד שאותה התחיל לשלם צעיר בן 30. הוא בריא ונמרץ וסביר מאוד שהפוליסה תופעל (אם בכלל) רק בעוד 40 שנה. אם כך, חברת הביטוח מקבלת תשלום חודשי, שסטטיסטית היא תידרש לשלם פיצוי בגינו רק בעוד שנים ארוכות. הצעיר שבדוגמא שלנו, מצטרף לעוד אלפי לקוחות שיש לחברת הביטוח, שמשלמים מידי חודש ומגדילים את קופת המזומנים של החברה. אפשרות ההשקעה אטרקטיבית בעיני חברת הביטוח, יכולה להיות רכישת בניין משרדים. התשואה משכר הדירה אמורה להיות משמעותית גבוהה מאפשרויות השקעה אחרות בסיכון נמוך. הרגולטור מצידו, חושש שאם חברת הביטוח תידרש לשלם באופן פתאומי פיצוי ללקוחות רבים בשל אירוע קיצון, היא עלולה להתקשות בכך. סביר שלא ימצא באופן מיידי קונה לבניין המשרדים ולכן משוקללת פרמיית הנזילות. הפרמיה מביאה לידי ביטוי את ההנחה הסבירה, שחברת הביטוח תאלץ לתת הנחת מחיר, כדי לפתות קונה שיסכים לרכישה מהירה של אותו בניין.
- יו״ר רשות ני״ע: “לא לוותר על ההפרדה המבנית - היא הלקח החשוב ביותר מרפורמת בכר”
- חברי ועדת בכר לשעבר מזהירים: “אל תחזירו את המפלצות למשק”
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ירידת הריבית חסרת הסיכון
כאמור, חברות הביטוח גובות מאיתנו פרמיות על הביטוחים השונים והן נדרשות לפצות אותנו בעת התרחשות האירוע אותו ביטחנו. ממש כמו בדוגמא שהצגנו בביטוח הסיעודי. הפעם ההסתכלות היא כללית על ההתחייבויות של חברת הביטוח. חברות הביטוח משתמשות בסטטיסטיקה מתקדמת כדי לחזות את הפיצויים הצפויים לתשלום. על כל צעיר שבגיל 30 יזדקק לסיעוד, יהיו כנראה שלושה אנשים שנפטרו בשיבה טובה ושילמו כל חייהם לשווא. חברות הביטוח מסתכלות על כלל הלקוחות ולא על הלקוח הבודד שעשה עסקה טובה (ולצערו נזקק לסיעוד בגיל 30) או לקוח שעשה עסקה רעה (שילם ביטוח כל חייו ומת בשיבה טובה). כאשר מסתכלים על כלל הלקוחות, בראיה חשבונאית, יש להוון את ההתחייבויות הצפויות, בריבית היוון. מדובר בריבית, שניתן לאמוד את שיעורה מעקום התשואות הממשלתי הארוך. ככל שנהוון את ההתחייבויות של חברות הביטוח, בריבית נמוכה יותר, הסכום יהיה גבוה יותר. אך גם ההפך – אם נהוון את ההתחייבויות בריבית גבוהה יותר, הסכום יהיה נמוך יותר.
חזרה לדיווח
כאמור, באותו דיווח מה 20 לפברואר, חברות הביטוח הצביעו על שינוי לטובה שנבע משינוי בפרמיית הנזילות ועל שינוי לרעה שנוצר בשל הירידה בתשואות.
בעוד ששינוי רגולטורי שמגיע מרשות שוק ההון ביטוח וחסכון הוא חד פעמי ונדיר ביותר, הרי ששינוי בתשואות לא עוצר לרגע. כאשר החברות מדווחות, הן מציגות תמונת מצב בהתאם ליום האחרון של הרבעון. לכן את ההפסד שנובע מירידת התשואות, ניתן לבחון מחדש בכל יום.
- גניבות הרכב בירידה תלולה - ביטוח הרכב עדיין יקר
- תביעת ענק נגד בכירי סלייס: 950 מיליון שקל על קריסת חיסכון הפנסיה של אלפי עמיתים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
להלן גרף התשואות לפדיון של שתי הסדרות הממשלתיות הארוכות: ממשלתית צמודה 1151 המגיעה לפדיון בשנת 2051 וממשלתית שקלית 347 לפדיון בשנת 2047.
ניתן לראות בגרפים המצורפים שלושה חיצים, השמאלי מתאר את התשואות לפדיון של אג"ח ממשלתי ארוך בתחילת הרבעון הרביעי, החץ האמצעי מצביע על התשואות לפדיון של אג"ח ממשלתי בסוף הרבעון הרביעי. זאת ירידת התשואה שגרמה לשורת ההפסד בטבלה שלמעלה. אפשר לראות בבירור, שעליית התשואות לרמה שהיו ערב הרבעון הרביעי של 2021 ואפילו מעבר לכך, יביאו את חברות הביטוח לרשום רווח השווה לאותו הפסד שקוזז ברבעון הרביעי.
ומאותו דיווח בפברואר, שהשפעתו הייתה אפסית בשעתו, אנו יכולים להסיק מה הרווח שחברות הביטוח ירשמו ברבעון הראשון של 2022 רק מעליית ריבית ההיוון. כידוע, וכפי שהרחבנו בטור קודם בנושא, הרווח של חברות הביטוח נגזר משלושה מרכיבים: הפעילות הביטוחית (חיתום), השינויים בריבית ההיוון ומהשינויים בשוק ההון. כל עוד מדדי המניות יישארו ברמתם מתחילת השנה, אנו צופים שחברות הביטוח יציגו רווחיות גבוהה ברבעון הראשון של 2022.
רק לשם המחשה, נניח שתשואות האג"ח יעלו ברבעון הראשון של 2022 באופן שיחזרו לרמתם בתחילת הרבעון הרביעי של 2021. במקרה כזה, חברות הביטוח ירשמו רווח ברבעון הראשון של 2022 בגובה ההפסד שרשמו בסעיף זה בדיווח מה 20 לפברואר.
בטבלה הבאה ניתן לראות מה צפוי להיות הרווח מעליית התשואות ומה שיעורו מתוך שווי השוק של החברות:
בשורה התחתונה
תקופה ארוכה שהתשואות לפדיון במח"מים הארוכים נמוכות, דבר הפוגע חשבונאית בחברות הביטוח. ספציפית במהלך הרבעון הרביעי, חלה ירידה בתשואות, דבר שפגע שוב חשבונאית בחברות הביטוח. התמזל מזלן, והחוזר הרגולטורי הציל אותן ובאורח פלא איפס את ההשפעה הרעה. במידה והתשואות הארוכות תשארנה סביב רמתן בעת כתיבת שורות אלו, עד לסוף הרבעון הראשון (31/3/22), הרי שיש בידנו מידע רב ערך. נוכל להשתמש במידע שפורסם בהודעה מה 20 לפברואר כדי לאמוד את הרווח של חברות הביטוח מעליית התשואות. מדובר במאות מיליוני שקלים, שמהווים שעור משמעותי משווי השוק של חברות הביטוח.
הכותב הוא שותף מנהל בבית ההשקעות אקורד.
- 4.כתבה טובה (ל"ת)מנהל השקעות 28/03/2022 00:35הגב לתגובה זו
- 3.בחיים לא הייתי מבין את זה מהדיווח (ל"ת)בן 24/03/2022 13:51הגב לתגובה זו
- 2.שחקן טווח ארוך 24/03/2022 12:09הגב לתגובה זוחברות הביטוח כולם בהמלצת קניה, מרוויחות יפה, רובם מחלקות, והכי חשוב זה שעליית הריבית הולכת להקטין דרמטית את ההתחייבויות שלהם ולשפר את התוצאות בטירוף, מי שיהיה עכשיו על הגלגל יקצור את הפירות כמו בבנקים בזמן הקורונה דיסקליימר, מחזיק כמה חברות ביטוח
- 1.מה עם מגדל? (ל"ת)משה 24/03/2022 11:57הגב לתגובה זו

גניבות הרכב בירידה תלולה - ביטוח הרכב עדיין יקר
ירידה של 15% בגניבות, אבל בעלי ג'יפונים ותושבי גוש דן עדיין צריכים לישון עם עין אחת פקוחה
ירידה דרמטית בגניבות רכב בישראל: הסיכום השנתי צפוי לעמוד על כ-15,400 גניבות, ירידה של כ-15% לעומת שנה שעברה. מדובר במספר הגניבות הנמוך ביותר זה 4 שנים. אבל, הירידה במספר הגניבות פוגשת מחירי ביטוח רכב שעלו ב-50% בשלוש שנים, כשבחצי השנה האחרונה הם יורדים ב-5% בלבד. אין מתאם בין השטח לבין אגרת הביטוח. צריך לזכור שהביטוח כולל כמובן גם תאונות ועוד, אבל נראה שרוב הגורמים אמורים היו להוריד אותו הרבה יותר מאחוזים בודדים.
בין הסיבות לירידה - המצב הביטחוני. יש הרבה יותר פיקוח ופטרולים לאורך קו התפר והגניבות מתמעטות. תל אביב מובילה עם 19% מניסיונות הגניבה. פתח תקווה רשמה 15% מניסיונות הגניבה. הדגמים המובילים לאורך כל השנים האחרונות וגם השנה - ג'יפונים.
אז למה הוא לא יורד? הממונה על רשות שוק ההון והביטוח, עמית גל לא עשה כלום בשנים האחרונות חוץ מלכתוב בדוח השנתי שהריכוזיות של חברות הביטוח בעלייה. ריכוזיות בעלייה = תחרות נמוכה. רק לפני כשלושה חודשים הוא התעורר ודרש מחברות הביטוח להוריד את המחירים בתחום ביטוח הרכב. אגב, זה לא רק בביטוח הרכב. גל, פנה לתשע חברות הביטוח הגדולות ודרש מהן להגיש בתוך שלושה חודשים תעריפים מעודכנים לביטוחי מקיף וצד ג’, לצורך אישור רגולטורי מחדש. אם החברות לא יגישו תעריפים חדשים ולא יקבלו את אישור הרשות עד סוף אפריל – הן לא יוכלו להמשיך ולשווק ביטוחי רכב במתכונתם הנוכחית. מדובר בצעד חריג יחסית, שמשדר חוסר שביעות רצון עמוק מהתנהלות הענף.
ההוראה מגיעה לאחר בדיקה שערכה הרשות בחודשים האחרונים, שבחנה את תמחור ביטוחי הרכב מול ההוצאות בפועל. מהבדיקה עלה כי קיימים פערים משמעותיים בין הפרמיות שנגבות מהציבור לבין היקף התביעות והעלויות בפועל - בעיקר על רקע הירידה בגניבות הרכב ובהיקף הנזקים.
- הרכב "הגנוב" חנה בחוץ - והתובע הגיע איתו לבית המשפט: פסק הדין היה חריג
- גידול של 37% בניסיונות גניבת רכב; למרות המלחמה - זינוק באזור הצפון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי נתוני הרשות, הפרמיות בביטוחי מקיף וצד ג’ הסתכמו ב־2024 בכ־13.9 מיליארד שקל - עלייה של 14% לעומתשנה קודמת, בעוד שמספר כלי הרכב המבוטחים עלה בכ־1% בלבד. העלייה נבעה מהתייקרויות חדות בעשרות אחוזים, לאחר שהענף רשם הפסד מצטבר של כ־1.5 מיליארד שקל ב־2022. אלא שמאז התמונה השתנתה: היקף הגניבות והתביעות ירד, וב־2024 חמש חברות הביטוח הגדולות סיימו את השנה עם רווח מצרפי של כ־716 מיליון שקל, רווח שמקורו ישירות בפרמיות הציבור. לשם השוואה, ב־2023 הרווח עמד על כ־100 מיליון שקל בלבד, ובשנים 2021–2022 הענף היה הפסדי. בשנת 2025 הרווח צפוי להיות מעל 1 מיליארד שקל.
שאלות ותשובות על גניבות רכב בישראל
מה מספר הגניבות הצפוי ב-2025?
כ-15,400, ירידה של כ-15% לעומת 2024.
אילו דגמים מועדים יותר לגניבה?
ג'יפונים (47%) ורכב פרטי (32%), בעיקר מותגי טויוטה ויונדאי מהשלוש-ארבע השנים האחרונות.
מדוע חלה ירידה?
שיפור מערכות אבטחה בדגמים חדשים, אכיפה מוגברת ביהודה ושומרון והסטת פעילות פלילית לתחומים רווחיים יותר.
האם פרמיות הביטוח ירדו?
לא באופן מיידי, אך על רקע התערבות רגולטורית צפויות התאמות מחיר כלפי מטה.
אילו אזורים מסוכנים ביותר?
גוש דן עם קרוב למחצית מהגניבות
