לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים
שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח מחר בסימן פתיחת עונת הדוחות באופן רשמי, זאת לאחר שחלק מהבנקים, הראשונים לדווח, החלו לפרסם את דוחותיהם ביום שישי ושאר הבנקים ימשיכו מחר כמו גם חברות גדולות נוספות.
עונת הדוחות תספק מבט מאקרו על מגמת ההתייצבות של החברות בוול סטריט בעולם בו הריבית עדיין גבוהה והאינפלציה טרם חלפה. בכך נוכל להיווכח אילו סקטורים הצליחו ביתר שאת לעבור את הרבעון החולף בצל אי-היציבות הכלכלית ואילו סקטורים גילו קשיים. חשוב להדגיש כי עונת הדוחות והביצועים הפיננסיים של החברות אינם משפיעים על הפד' כאשר הוא מתכנס לגבש את החלטת הריבית שלו שכן הוא מסתמך על נתוני מאקרו כלכליים בלבד כמו מדד המחירים לצרכן (שמושפע בין ביתר ממחירי המוצרים שהחברות הנסחרות מספקות), שיעור האבטלה, הייצוא, הייבוא ועוד.
כריס סנייק, אסטרטג השקעות ראשי בפירמת וולף צופה שחברות ה-S&P 500 יעקפו את צפי האנליסטים בצד הרווח למניה בממוצע ביו 4%-5%, והוא מציין שהתחזית הזאת סבירה במיוחד בעיקר בגלל העובדה שהאנליסטים המסקרים את החברות הורידו את התחזיות שלהם לרבעון הראשון ב-2.5% בממוצע במהלך השנה האחרונה, מה שיקל על החברות לעקוף את התחזיות.
דוחות השבוע:
שני - גולדמן זאקס, צ'ארלס שוואב.
שלישי - בנק אוף אמריקה, מורגן סטנלי, ג'ונסון & ג'ונסון, יונייטד איירליינס.
רביעי - USbancorp, אלקואה, ASML.
חמישי - TSM, נוקיה, KeyBank, נטפליקס, אלסקה איירליינס.
שישי - אמריקן אקספרס, פרוקטר & גמבל.
נתונים מרכזיים שצפויים להתפרסם השבוע:
שני - המסחר הקמעונאי (מרץ).
שלישי - הייצור התעשייתי והתחלות ואישורי בנייה (מרץ), שיעור האבטלה בבריטניה (צפי לעלייה ל-4%).
רביעי - מדד המחירים לצרכן (האינפלציה) לחודש מרץ בבריטניה (צפי לירידה ל-3.1%), מדד המחירים לצרכן (האינפלציה) לחודש מרץ באיחוד האירופי (צפי לירידה ל-2.4%).
- לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - מה האנליסטים צופים?
- לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - מה האנליסטים צופים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חמישי - מספר דורשי העבודה.
יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מוסרים כי "מחירי הדיור (שכירות) ממשיכים לעלות בקצב מהיר מדי: 0.4% במרץ (5.7% שנתי) וסביב 0.5%-0.4% ב-11 החודשים האחרונים. רבים ציפו להתמתנות על רקע אינדיקטורים שונים (יד 2 – Zillow) מתחילת 2023, אך ההתמתנות הייתה מאד מתונה. כעת, סקר Zillow מצביע על האצה במחירי השכירות (3.57% שנה אחורה עד מרץ 24, לעומת אפס ביולי 2023). ברקע מחירי הבתים Case-Shiller ממשיכים לעלות. קשה לצפות להתמתנות בקצב עליית מחירי השכירות בקרוב.
"מחירי הסחורות (מוצרים) ממשיכים למתן את האינפלציה וירדו ב-0.2% בחודש מרץ (0.7%- שנתי) עם ירידה של 1.1% במחירי רכבים משומשים. השאלה עד מתי? בעולם מסתמנת עלייה מתונה במחירי הסחורות, וצפויה השפעת שיבושים בהספקה כתוצאה מקריסת גשר בולטימור ושיתוק הנמל. כדאי לשים לב לדיווחים של התעשיינים אשר צופים עליות מחירים במדד מנהלי הרכש של חודש מרץ. הכלכלנים אשר לא ויתרו על האפשרות של הורדת ריבית הפד' בשליש האחרון של השנה מציינים שאינפלציית הליבה PCE) מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד') עשויה להיות נמוכה יותר מאינפלציית CPI. שני סעיפי מדד חשובים נמדדים אחרת ב-PCE: ביטוח רכב ושירותי בריאות, כך אינפלציית הליבה PCE עשויה לעלות ב-0.3% ולא ב-0.4%.
"נתונים אחרים בארה"ב היו מעורבים. מספר דורשי העבודה החדשים ירד ב-11 אלף איש ל-211 אלף, אך מדד האמון הצרכני של מישיגן ירד ב-1.5 נקודות במחצית הראשונה של אפריל. ציפיות האינפלציה שנה קדימה עלו ל-3.1% מ-2.9% והציפיות ל-5 שנים קדימה עלו ל-3% מ-2.8%, מה שצפוי להדאיג את הפד'. בהסתכלות כוללת, הורדת ריבית הפד' מתרחקת. שילוב של אינפלציה "דביקה" וסביבה מאקרו כלכלית חיובית (זוכרים את נתוני התעסוקה) לא יאפשרו הורדת ריבית בהחלטות הריבית הקרובות. קשה יהיה להוריד את הריבית גם סמוך לבחירות (נראה "פוליטי" מדי). השאלה הינה איך זה ישפיע על בנק ישראל? עדיין במצב של מעט "רגיעה" באי הוודאות (והשקל), הנסיבות בישראל תומכות בהורדת ריבית ב-28.5".
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
דיוויד בנימינוב אסטרטג השקעות ב-Global X: "מדד המחירים הגבוה שפורסם בשבוע שעבר בארצות הברית השפיע באופן משמעותי על ציפיות הריבית. לא זו בלבד שהמדד עדיין גבוה במידה ניכרת מיעד הפד' של 2%, הוא אף העיד על האצה באינפלציה בחודשים האחרונים - ובעקבות כך פחתו הציפיות להורדות ריבית. לאור זאת, השוק יהיה רגיש יותר בתקופה קרובה לנתונים כלכליים, ובשבוע הקרוב יש על הפרק את דו"ח המכירות הקמעונאיות, שמספק אינדיקציה למגמות הצריכה הפרטית, ומדד המדדים המובילים, שמשקלל מספר מדדים כלכליים ומהווה ברומטר לאקלים העסקי".
יוני פנינג, האסטרטג הראשי של מזרחי טפחות ציין את ציפיות האינפלציה בארה"ב אחרי המדד האחרון: "על רקע זה, ציפיות האינפלציה עלו החודש, מ-2.9% ל-3.1% לטווח של שנה, ומ-2.8% לרמה מבנית בעייתית משהו של 3%, בטווחים של 5-10 שנים. כנראה שזה עדיין נמוך מה-Attention threshold הקריטי. אבל האינפלציה הגבוהה נוכחת באופן דיי בולט במדינה. ג'ואן סו, דירקטורית הסקר, סקרה את היציבות בסנטימנט והציעה את האפשרות שההתמקדות של הצרכנים בנושא הבחירות מנתבת את השפעות המאקרו לאפיק הזה, לאור השינוי המהותי שיכול להיות לבחירות על הכלכלה".
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
