מוסך
צילום: pexels

המחירים יירדו? ועדת הכלכלה מקדמת אסדרה חדשה בתחום המוסכים ושמאי הרכב

היו"ר ביטן: "הלכנו לקראת המוסכים ומתכוונים שיהיה להם רווח סביר, הכוונה היא שלפחות 1,200 מתוך 1,700 המוסכים יהיו בהסדר עם חברות הביטוח"; באיגוד המוסכים מתנגדים לאסדרה החדשה בטענה כי היא תפגע בתחרות ובחופש העיסוק 
קובי ישעיהו | (3)

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, קיימה היום דיון שעסק בקידום אסדרה חדשה בתחום המוסכים ושמאי הרכב. בפתח הדיון הזכיר היו"ר ביטן, כי הנושא נמצא בדיונים בין הרגולטורים השונים כבר 8 שנים, ובשנה האחרונה פעל כדי להשיג הסכמות שיאפשרו פריצת דרך לטובת הורדת המחיר לצרכן ושיפור השירות. הוא הוסיף כי ההסדר החדש יהיה במבחן בתקופה של שנה וחצי, במהלכה תיבחן השפעתו.

"הלכנו לקראת המוסכים ומתכוונים שיהיה להם רווח סביר, הכוונה היא שלפחות 1,200 מתוך 1,700 המוסכים יהיו בהסדר עם חברות הביטוח. בעוד שלושה חודשים נקיים מעקב לבדוק כמה מוסכים חדשים נכנסו או עתידים להיכנס להסדר. אחרי שנסיים לטפל בנושא הזה נתחיל לטפל בגניבות הרכב שהפכו למכת מדינה, שמשפיעה על הכפלת מחיר פוליסות הביטוח בשנה האחרונה", אמר היו"ר ביטן.

את ההסדר החדש הציגו סמנכ"ל משרד התחבורה, אבנר פלור, וסגן בכיר לממונה על שוק ההון אוהד מעודי. השניים הסבירו, כי לפי ההצעה יגדל היצע המוסכים שאיתם עובדות חברות הביטוח ואיתו התחרות על המחיר וגם על השירות לבעלי כלי רכב שדרושים תיקון לאחר תאונה. הרפורמה תבטל את רשימת השמאים של חברות הביטוח, כך שייבחרו באקראי.

"כיום ישנם למעלה מ-5,000 מוסכים, ומתוכם כ-2,000 מוסכי מכונאות וכ-1,700 מוסכי פחחות. רצינו לראות כיצד מגדילים את מספר מוסכי ההסדר וגם איך נותנים בידי הצרכן את הבחירה בשמאי. המתווה נותן מענה לסוגיות אלה ולסוגיית חלקי החילוף וישפיע בסופו של דבר על יוקר המחיה. הגדלת היצע המוסכים תהיה הדרגתית ואני מעריך שבחצי השנה הראשונה זה יגדיל פי 2 מהמצב הקיים היום", אמר פלור.

מעודי הוסיף, כי מדובר באחת הרפורמות המורכבות של שוק ההון בשנים האחרונות. לדבריו, "עד כה פורסמו 3 טיוטות והתקיימו דיונים עם כל אחד שיושב פה בחדר. חלק מהשינויים שהכנסנו זה לבקשת המוסכים למרות שהם יושבים פה ואומרים שלא דיברו איתם. לא כל שחקן שנמצא כאן ייצא מרוצה עד הגג. צריך להבין שיהיו פה איזונים וכללי משחק הוגנים, תחת פיקוח שלנו". סגן הממונה על רשות התחרות אוריאל סיטרואן, ציין כי "ההסדר מאוזן  ונותן פתרון לא רע".

מנהלת אגף הרכב במשרד התחבורה, עינת סגל, ציינה כי כל מוסך שיעמוד בקריטריונים יוכל להיות מוסך הסדר. "כשחברת ביטוח תחתום על הסכם התקשרות עם מוסך, היא תהיה מחויבת להתקשר גם עם מוסך אחר שיש לו מאפיינים דומים", אמרה. מעודי הוסיף: "מוסך לא יממן רכב חלופי, כי זאת העמסה עליו. מוסך שאינו ברשימת המוסכים שהתקשרו עם חברת ביטוח – תגבה חברת הביטוח השתתפות עצמית כמו מוסך מוסכם, כלומר, גם מוסך שאינו בהסדר יהיה כאילו בהסדר. בנוסף, כל חברת ביטוח תחויב לשווק פוליסה גם ללא בידול השתתפות עצמית. נוודא שאין שמאים בניגוד עניינים עם חברת ביטוח זו או אחרת. רשות שוק ההון תחייב כל חברת ביטוח להגיש לאישור את מודל שכר הטרחה ותוודא שזה בטווח הסביר. פרסום ההוראות ייצא בהקדם האפשרי".

באיגוד המוסכים מתנגדים

באיגוד המוסכים התנגדו נחרצות לאסדרה החדשה, וטענו כי היא תפגע בתחרות ובחופש העיסוק של המוסכים ובפרנסתם: "ניסיון פסול של רשות שוק ההון לשלוט על ענף המוסכים ולקדם מתווה חד צדדי השם לנגד עיניו אך ורק את דרישות חברות הביטוח וזאת בניגוד מוחלט לאמור בחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב". עוד טוענים באיגוד כי הרפורמה הנ"ל מתעלמת ממתווה אסדרה קודם שהושג ונחתם ב-2016.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, הוסיף: "יגיע לקוח למוסך והמוסך יגיד שהוא לא יכול לתקן את האוטו כי התנאים לא מסחריים. בסופו של דבר 14 מוסכים שהם רשתות יש להם יותר מ-50% מהתיקונים. זאת לא רפורמה. זה מכרז תפור. לא פותרים אפליה באפליה". יו"ר עמותת מוסכים, אמיר בננו: "היום אתם סוגרים מוסכים הרמטית ולא מאפשרים להם עבודה".

עינת סגל ממשרד התחבורה הציגה סעיף נוסף ברפורמה: "אבדן להלכה" יכנס לתוקף לאחר בחינת רשות שוק ההון. בלי קשר לאמור, משרד התחבורה מקיים הליך לשינוי קביעת אבדן גמור המבוסס על היבטים בטיחותיים (במקום כלכלי) שיעוגן בתקנות התעבורה". בסוגיית חלקי חילוף אמרה, כי תהא עמלת חלפים סבירה שתשולם למוסך: "אנחנו קובעים קריטריונים איך זה ייקבע, אבל לא קובעים את מספרה". נציגי המוסכים בירכו בדיון על הטיפול בנושא זה.

מנכ"ל איגוד חברות הביטוח, עו"ד ישראל מימון, אמר כי ישנן 14 חברות ביטוח שמתחרות בניהן וב-2022 הן הפסידו מיליארד שקלים וחצי. הוא הוסיף כי גם לאחר העלאת מחירים ב-2023, 8 חברות עדיין הפסידו. הוא ציין כי כל הדוחות מהשנים האחרונות, בניהן גם של מבקר המדינה, הראו כי החלפים נמכרים במחיר של בין פי שניים לפי 7 ממחיר השוק, ואמר כי זה אבי כל חטאת. לדברי מימון: "מי שחסר בתמונה זה האזרח שבסוף הוא משלם". הוא הוסיף כי לחייב חברות ביטוח ללכת לכל מוסך זה כמו לחייב חולים ללכת לכל רופא שרק קיבל רישיון, ללא שיקול דעת או אפשרות להשתמש במומחים. לוי הגיב: "אם אקנה טלוויזיה במחיר שהסוחר קונה אותה אז הסוחר יפשוט רגל. זה המודל העסקי".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 10/04/2024 22:58
    הגב לתגובה זו
    טיפול ראשון טויוטה חשמלית, רק פילטר מזגן 700 שח
  • 2.
    ישראלי 10/04/2024 22:57
    הגב לתגובה זו
    טיפול 15kטויוטה, רק פילטר מזגן 700 שח
  • 1.
    יוסי 10/04/2024 19:22
    הגב לתגובה זו
    תיקון של 1000 עולה אצלם 20000
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

פורד ברונקו. צילום יצרןפורד ברונקו. צילום יצרן

עדכונים לפורד ברונקו - המחיר החל מ 380.0 אלף ש"ח

דלק מוטורס יבואנית דגמי פורד לישראל הודיעה על סדרת שדרוגים לפורד ברונקו, רכב השטח הקשוח של היצרנית. 

גרסאות הכניסה קיבלו שדרוגי שטח ותא נוסעים חשובים, הדגם הבכיר ה Badlands קיבל את חבילת השטח Sasquatch

המחיר החל מ 380,000 ש"ח, הופך את הברונקו לאטרקטיבי למי שבעניין רכב שטח אמיתי

יואב פולס |

דלק מוטורס יבואנית דגמי פורד לישראל מרעננת ומרחיבה את היצע דגמי הפורד ברונקו, רכב השטח הנחשק של פורד.

דגמי הכניסה Big Bend ו Outer Banks

הברונקו זכה ובצדק לתדמית של רכב שטח איכותי וקשוח, ועתה מצטרפות גירסאות מעניינות לליין הדגמים של הברוקנו. אם נתחיל מרמת הכניסה, דגמי ה Big Bend מקבלים את לוח המחוונים הדיגיטלי המלא שהיה מותקן בדגמים הבכירים בלבד, יחד עם מסך מרכזי בגודל ''12. לרווחת הנוסעים מאחור בדגמים הארוכים נוספו גם פתחי מיזוג.

יחידת ההנעה שודרגה, ומנוע האקובוסט בנפח 2.3 ליטר מפיק עתה 300 כ"ס  (תוספת של 30 כ"ס) ומומנט של 42.8 קג"מ. תיבת ההילוכים אוטומטית פלנטרית בעלת 10 הילוכים וההנעה 2X4 או 4X4, ללא דיפרנציאל מרכזי. ה Big Bend מצויד במערכת ה G.O.A.T של פורד (Goes Over Any Type of Terrain ), וכן במערכת ה Trail U-turn Assist המסייעת בתמרונים צפופים. בנוסף, מקבל הדגם חישוקי ''17 וצמיגי AT ''32 .

לראשונה בדגמי ה Big Bend תוצע חבילת שטח חדשה Black Diamond הכוללת מערכת 4X4 מתקדמת יותר, נעילת דיפרנציאל אחורית, מיגון תחתון ומדרגות סף מקוריות.

הדגם הבא של הברונקו ששודרג הוא ה Outer Banks שמקבלת חבילת אבזור כמו גג קשיח בצבע המרכב, חישוקי ''18, ריפודי עור, מושבים קדמיים חשמליים, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת שמע משודרגת של B&O, מצלמות היקפיות ועוד. מערכת ההנעה זהה לזו של ה Big Bend.