התחרות גוברת: אינטל חושפת שבבי AI טובים יותר משל אנבידיה
ענקית השבבים אינטל INTEL CORPORATION חשפה היום את Gaudi 3, שבב מאיץ בינה מלאכותית שהחברה טוענת כי הוא מהיר ויעיל יותר משבב ה-H100 של אנבידיה ובתחרות צמודה עם שבבי ה-Blackwell שאנבידיה NVIDIA COR חשפה לאחרונה.
שבב ה-Gaudi 3 צפוי להגיע לשוק יותר מאוחר השנה ויחליף את ה-Gaudi 2 הנוכחי של אינטל. החברה ציינה כי ארבעה שחקניות גדולות בשרתי AI התחייבו כבר לרכוש את השבב: Super Micro Computer, דל, HP ולנובו ולבנות מערכות המבוססות על השבב החדש.
אינטל השיקה את השבב באירוע ה- Intel Vision שהתקיים היום (שלישי) בפיניקס, באותו איזור בו נמצאים מתקני ייצור שבבים של החברה.
ענקית השבבים טוענת כי Gaudi 3 מהיר עד פי 1.7 מה-H100 של אנבידיה באימון מודלי שפה גדולים ועד פי 1.3 בהסקת מסקנות מה-H200, המשמש בעיקר להסקה ולא לאימון מודלים. ה- Gaudi 3 מהיר עד פי 1.5 מה-H100 ליישומים של הסקה אמרה אינטל. עוד אמרה החברה כי ה-Gaudi 3 חסכוני בחשמל עד פי 2.3 מה-Nvidia H100 בהרצת מודלי שפה גדולים.
אינטל ציינה כי ייצרה גרסאות ראשונות לבדיקה של ה-Gaudi 3 עם מערכות המקוררות באוויר ותייצר גרסאות לקירור נוזלי כבר הרבעון. החברה תתחיל בייצור מסחרי של הגרסה המקוררת באוויר ברבעון השלישי והגרסה המקוררת בנוזל תושק ברבעון הרביעי.
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- יורוג׳ן קפצה ב-22%, ICL נפלה 17%; הנאסד״ק איבד 1.9%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כשנשאלה על ידי עיתונאים איפה עומד ה-Gaudi 3 בהשוואה לשבבי ה-Blackwell החדשים והמהירים יותר של אנבידיה, אמרה אינטל כי "אנחנו מצפים שהוא בתחרות צמודה מאוד", והוסיפה כי Gaudi 3 מהווה "הצעה חזקה" המספקת ללקוחות אלטרנטיבה משכנעת למעבדים הגרפיים של אנבידיה בעלות כוללת סביבה ויעילות גבוהה בצריכת חשמל. בנוסף, אינטל הכריזה על מעבד CPU חדש לשרתים שנקרא Xeon 6 ולדבריה מציע "ביצועי AI גבוהים ויעילות אנרגטית ויכול לשמש למרכזי נתונים, ענן ועוד".
השבב החדש לעומת הישן
המשקיעים עדיין לא משוכנעיםבתגובה להשקה של אינטל, מניית החברה עולה קלות רק עד 1% ונראה כי בוול-סטריט סבורים שיש לה עוד הרבה להוכיח. בתחילת שנת 2021 הכריזה יצרנית השבבים האמריקאית על שינוי אסטרטגי, במסגרתו היא החליטה לקרוא תיגר על חברת TSMC הטאיוונית אשר שולטת ללא עוררין בתחום היציקה והיצור של מוליכים למחצה. אם לשפוט לפי התוצאות האחרונות, לפחות כרגע, בחלוף שלוש שנים נראה שהשינוי עדיין רחוק מלהיות מושלם
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בשבוע שעבר פרסמה לראשונה אינטל את התוצאות של פעילות הייצור בנפרד מהפעילויות האחרות, במהלך שנת 2023. על פי הדוחות, יחידת הייצור שלה הציגה במהלך השנה כולה הכנסות של 18.9 מיליארד דולר, ירידה של 31% לעומת 27.49 מיליארד דולר בשנת 2022. ההפסד תפעולי של החברה בשנה כולה עמד על 7 מיליארד דולר, גבוה משמעותית מהפסד תפעולי של 5.2 מיליארד דולר אשתקד.
כחלק ממצגת למשקיעים, אמר המנכ"ל, פט גלסינגר, ש-2024 צפויה להיות השנה עם ההפסדים התפעוליים הגרועים ביותר בכל הקשור לעסקי ייצור השבבים, וכי היא צופה לחזור לרווחיות תפעולית רק בשנת 2027. גלסינגר אמר כי החולשה בעסקי היציקה נבעה מהחלטות גרועות שבוצעו בעבר, כולל ההחלטה שלא להשתמש במכונות אולטרה סגול קיצוניות (EUV) מבית היוצר של חברת ASML ההולנדית. החלטה שהביאה את אינטל להוציא 30% מפעילות הייצור למיקור חוץ אצל חברות כמו TSMC. אלא כעת השקיעה החברה סכומים גדולים לרכישת מכונות EUV, כדי לצמצם את הצורך בחברות נוספות, ומקווה לקצור את הפירות בעתיד.
כמה מרוויח מנכ"ל אינטל
פט גלסינגר מנכ"ל אינטל הרוויח בשנה שעברה 16.8 מיליון דולר בשכר ובהטבות לרבות בונוסים ואופציות למניות אינטל. בשנת 2022 הסתכמה חבילת השכר וההטבות ב-11.6 מיליון דולר ובשנת 2021 בה נכנס לאינטל אחרי שמינכל את VMware קיבל שכר ובעיקר תגמול הוני (אופציות ומניות) בסכום פנומנלי של 178.6 מיליון דולר. סוג של מענק חתימה מתוגבר מאוד.
בסיכום של 3 שנים קיבל גלסינגר כ-206 מיליון דולר, רוב הסכום (כפי שניתן לראות בטבלה למטה) הוא תגמול הוני שמורכב ממניות ואופציות. בשל עליית ערך המניה הערך של החבילה שקיבל גלסינגר השביחה בסכום מוערך נוסף של כ-100 מיליון דולר. כלומר מדובר על חבילה כוללת בשווי כלכלי נוכחי של כ-306 מיליון דולר בשלוש שנים - מעל 100 מיליון דולר בשנה.
דוחות אינטל
יצרנית השבבים רשמה בתוצאותיה לרבעון הרביעי רווח למניה של 54 סנט על הכנסות של 15.4 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים לרווח למניה של 45 סנט על הכנסות של 15.17 מיליארד דולר. החברה ייצרה תזרים מפעילות של 4.6 מיליארד דולר וחילקה דיבידנד של 500 מיליון דולר.
החברה פספסה בגדול בתחזית לרבעון הראשון עם צפי לרווח למניה של 13 סנט, בעוד בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 34 סנט. ההכנסות לרבעון צפויות לעמוד על בין 12.2 מיליארד ל-13.2 מיליארד דולר.
ההכנסות ממרכזי נתונים ובינה מלאכותית הסתכמו ב-4 מיליארד, בעוד צפי האנליסטים היה ל-4.08 מיליארד דולר. מגזר המחשבים הכניס לאינטל 8.84 מיליארד, לעומת הצפי ל-8.42 מיליארד דולר. מובילאיי הכניסה 637 מיליון דולר, לעומת קונצנזוס של 627.2 מיליון דולר. הכנסות עסקי הייצור של אינטל הכניסו 291 מיליון, לעומת צפי של 342.5 מיליון דולר. שולי הרווח הגולמי עמדו על 48.8%, בעוד הצפי עמד על 46.5%.
אינטל נסחרת כעת לפי שווי של 162 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה ירדה ב-23% מתחילת השנה ועלתה ב-18% בשנה האחרונה כולה.
- 5.איציק 10/04/2024 09:08הגב לתגובה זוAMD מכינה הפתעה שתפיל את כולם, חכו חכו
- 4.מיכאל 09/04/2024 23:57הגב לתגובה זוניראה שסוף סוף אינטל תתחיל לקצור רווחים לאורך זמן.
- 3.ומה המחיר של השבב החדש זה לא רשמו (ל"ת)שי.ע 09/04/2024 21:12הגב לתגובה זו
- 2.נהול כושל 09/04/2024 20:15הגב לתגובה זוחברה בירידה
- 1.אבא של בבר 70 שנה בב 09/04/2024 20:02הגב לתגובה זואני לא מכיר את כל השבבים החדשים של הרובטריקים השרים אבל שבבים של אינטל למחשב אני מדקלם.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
דונלד טראמפ; קרדיט: טוויטר"טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה אמר את הדברים אחרי פגישה עם טראמפ; ממה הוא חושש ומה זאת התקפה בשוק המט"ח?
ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, הפתיע עם הצהרה דרמטית לאחר פגישתו עם דונלד טראמפ בבית הלבן: לדבריו, הנשיא האמריקאי הבטיח להגן על הונגריה מפני מתקפות ספקולטיביות, כולל התקפות על המטבע המקומי או הורדת דירוג אשראי.
מה זה בעצם התקפה או ספקולציה בשוק המט"ח? מדובר בפעילות של הזרמת כספים, השקעה גדולה בשוק המט"ח שבה משקיעים, בעיקר קרנות גידור גדולות או בנקים בינלאומיים, מהמרים על תנודות מחירים קצרות טווח בשווקים הפיננסיים, במטרה להשיג רווחים מהירים. בניגוד להשקעה ארוכת טווח, הספקולציה כוללת לעיתים קרובות מכירות בחסר (שורט) של נכסים כמו מטבעות, אג"ח או מניות, כאשר הספקולנטים מצפים לירידת ערך.
בהקשר של מדינה, "מתקפת ספקולציה" או "התקפה פיננסית" מתייחסת למצב שבו קבוצת משקיעים גדולה תוקפת את המטבע או את חוב המדינה באמצעות מכירה המונית, מה שיוצר לחץ על הבנק המרכזי להגן עליו. זה עלול להוביל למשבר מטבע, כמו שחוותה תאילנד ב-1997 או בריטניה ב-1992 ("יום חמישי השחור"), שבו סוחרים כמו ג'ורג' סורוס הרוויחו מיליארדים על ידי הימור נגד הלירה סטרלינג, והכריחו את בריטניה לצאת ממנגנון שער החליפין האירופי. במקרה כזה, הבנק המרכזי נאלץ למכור את רזרבות המט"ח שלו כדי לתמוך במטבע, או להעלות ריבית דרמטית - מה שפוגע בכלכלה, מגביר אבטלה, מפחית השקעות ומעלה מחירים.
אורבן חושש כבר שנים רבות מסורוס ומאשים אותו בפעילות בשוק המט"ח המקומי. סורוס הוא אחד ממתנגדיו הגדולים של אורבן. בהצהרה, סיפר אורבן כי סיכם עם טראמפ על הקמת "חומת מגן פיננסית" שתספק תמיכה אמריקאית במקרה שמערכת הכספים של הונגריה תיקלע לסכנה חיצונית. לדבריו, "אם מישהו ינסה לתקוף את המטבע ההונגרי או לחנוק את הונגריה מהצד הפיננסי, יש לנו פתרון - האמריקאים הבטיחו להגן על היציבות שלנו".
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- מה אמר טראמפ על הסכם נורמליזציה עם סעודיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרקע הפוליטי: בידול מהאיחוד האירופי לקראת בחירות
האמירה של אורבן מגיעה בתקופה רגישה במיוחד עבורו. באפריל הקרוב יתקיימו בחירות פרלמנטריות בהונגריה, והוא שואף לחזק את מעמדו על רקע ביקורת פנימית הולכת וגוברת. בתוך כך, האיחוד האירופי הקפיא מימון של למעלה מ-20 מיליארד דולר למדינה, בטענה להפרות עקרונות של שלטון החוק ושחיתות שלטונית.
