טסלה מודל 3 חדש
צילום: טסלה

מלחמות ה-EV: נפח המכירות של טסלה בסין עולה אך ידה של BYD על העליונה

מחר תחל במינכן אחת מתערוכות הרכבים הגדולות בעולם, כאשר חלק מיצרניות הרכבים החשמליים צפויות להשתתף בה לראשונה, בניסיון לייצר עניין לקראת המשך החדירה לאירופה 
מתן קובי |

תערוכת ה-IAA Mobility שבמינכן, גרמניה, תפתח מחר ותימשך עד העשירי לחודש (יום ראשון הקרוב). התערוכה האחרונה נערכה לפני כשנתיים, אז הגיעו להתרשם למעלה מ-400 אלף מבקרים מיותר מ-90 מדינות שונות. אור הזרקורים יופנה הפעם אל הרכבים החשמליים, אשר ממשיכים לצבור פופולריות בעולם ויצרניות הרכבים, בעיקר הסיניות, רוצות להיות אלו שיובילו את המעבר לכלי הרכב החשמליים.

יצרנית כלי הרכב בעלת שווי השוק הגדול בעולם - טסלה  TESLA INC , צפויה להציג הפעם את מודל 3 המעודכן שלה בתערוכה השנה, זאת לאחר שעברו 10 שנים מאז הפעם האחרונה בה השתתפה. על פי נתונים שפורסמו היום, גם לפני הצגת הדגם המעודכן, טסלה רשמה בחודש האחרון מכירות בסך 84.1 אלף יחידות בסין - מכירות מודל Y ומודל 3 רשמו עלייה של יותר מ-30% לעומת החודש הקודם, ככל הנראה הודות להורדות המחירים התכופות.

המתחרה הגדולה ביותר של טסלה, BYD, תשתתף גם היא בתערוכה במינכן עם 6 מכוניות שונות שיכנסו לשוק האירופאי. בנוסף לחברה יש מיזם משותף עם מרצדס - מותג יוקרתי בשם דנזה (DENZA) אשר ישחרר מיניואן חשמלי בשם D9 לשוק האירופאי. BYD מגיעה לכנס לאחר פרסום נתוני המכירות לחודש אוגוסט, אשר היו מרשימים ביותר, בלשון המעטה. החברה רשמה שיא מכירות בחודש האחרון כשמסרה מעל ל-270 אלף רכבים (145 אלף יחידות חשמליות לגמרי) - עלייה של 57% לעומת אותו החודש בשנה שעברה ו-4.6% מעל לחודש יולי. 25 אלף יחידות נמסרו מחוץ לסין בחודש האחרון ועד כה החברה מכרה השנה 1.79 מיליון רכבים - עלייה של 83% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

המתחרה הגדולה של טסלה אינה היחידה ויצרניות רכבים חשמליים סיניות נוספות מאיימות על ההכנסות של החברה של מאסק. ביום שישי האחרון פרסמו ניו  NIO INC , אקספנג  XPENG ולי אוטו  LI AUTO INC את נתוני המכירות שלהן לחודש אוגוסט, אשר ביחד מסרו למעלה מ-68 אלף יחידות, מספר שיא.

אקפסנג גם תשתתף בתערוכה במינכן, בפעם הראשונה אי פעם, והיא תציג בה את דגם ה-P7 ודגם G7 (SUV), אשר נמצאים כבר במספר מדינות באירופה וצפויים להכנס לשוק הגרמני בשנה הקרובה. אקספנג מסרה בחודש האחרון 13.7 אלף מכוניות, זאת בהשוואה ל-11 אלף מכוניות בחודש הקודם ו-9.5 אלף מכוניות בחודש אוגוסט הקודם. את שיא כל הזמנים רשמה אקספנג בדצמבר 2021, אז מסרה החברה 16 אלף יחידות בחודש, עד כה ב-2023 החברה מסרה כ-66 אלף יחידות, 26% מתחת לנתון בתקופה המקבילה אשתקד.

ניתן לראות בבירור את החדירה של היצרניות האסייתיות אל השוק האירופאי כאשר כ-41% מסך החברות המשתתפות בכנס בעלות מטה באסיה. בנוסף, בהתבסס על שבעת החודשים הראשונים של 2023, המכוניות הסיניות מהוות כ-2.8% מסך שוק הרכבים באירופה, זאת לעומת 0.1% ב-2019. הנתונים מגיעים בעיקר לאור זאת שהיצרניות הסיניות מסוגלות לייצר רכבים מספקים במחיר זול ונגיש מאוד לעומת המתחרות האירופאיות, מה שיכול לאפשר לחברות הסיניות להגדיל את שולי הרווח. על פי Jato Dynamics, המחיר הממוצע לרכב חשמלי באירופה עומד על 56 אלף יורו בעוד הנתון בסין עומד על כ-32 אלף יורו. 

גם BYD וגם אקספנג עלו היום ב-3% במסחר בהונג קונג לקראת התערוכה מחר ועל רקע הנתונים הנהדרים של BYD, מתחילת השנה עלו מניות החברות ב-31% ו-91% בהתאמה. טסלה איבדה ביום המסחר האחרון בוול סטריט למעלה מ-5% על רקע נתוני המכירות של המתחרות שלה ושוויה עומד כעת על 777 מיליארד דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

המאבק עם היצרניות הסיניות גובה מחיר עבור טסלה בניסיון לשמור על נתח השוק שלה. בעקבות מלחמות המחירים ברבעון השני של השנה החברה רשמה שיעור רווח גולמי של 18.2% לעומת 19.3% ברבעון שלפני כן וברבעון המקביל הנתון עמד על 25%. שיעור הרווח התפעולי של החברה צנח אל 9.6% בהשוואה ל-11.4% ברבעון שלפני כן ו-14.6% ברבעון המקביל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
צילום: Brett Sayles, Pexelsצילום: Brett Sayles, Pexels
הטור של גרינברג

לא רק AI: הנישה החדשה והצומחת שמתפתחת במקביל לתחום הלוהט

כשהבינה המלאכותית והאוטומציה הם שני המגזרים הטכנולוגיים הכי צומחים בעולם, הם זקוקים לצדם לתשתיות מתאימות. Equinix, אחת החברות המובילות בעולם בהקמת מרכזי נתונים, היא רק דוגמה אחת לחברות שנהנות מהטרנד. וגם: למה למרות העלייה של מניית סופטבנק, וול סטריט ממשיכה לאהוב אותה  



שלמה גרינברג |


בפברואר 2024 עדכנתי כתבות עבר שעשיתי על ענקית האחזקות-השקעות היפנית סופטבנק (סימול:SFTBY) תחת הכותרת "הקונגלומרט היפני שוול סטריט לא אוהבת משקף פוטנציאל גדול". היתה זו כתבה שלישית או רביעית על החברה מאז תחילת המאה. מאז הכתבה המניה עלתה בקרוב ל-200%, אלא שבמהלך השנה האחרונה ולמרות העלייה במחיר וול סטריט מחבבת יותר ויותר את הקונגלומרט היפני הגדול שהקים ב-1981 היזם מסאיושי סאן, אז בן 24. מאז, סאן ללא ספק מצליח להוכיח שהוא קורא נכון את התפתחות מהפכת האינפורמציה ופועל בהתאם, וזאת למרות אישיות מוזרה ולקיחת סיכונים אדירים שלמעשה גרמו לאנליסטים להגדירו כ"ספקולנט". 

סאן התחיל את דרכו כמפיץ תוכנות ומשחקי וידאו, אבל אז פגש בזכיין מקדונלד'ס ביפן ששכנע אותו לעבור וללמוד בארה"ב. סאן אכן עשה זאת, למד מחשבים ב-UCLA, חזר ליפן והקים את סופטבנק שאותה הוא מוביל מאז כיו"ר, נשיא ומנכ"ל.  


סופטבנק
מסאיושי סאן, סופטבנק - קרדיט: טוויטר


קבוצת סופטבנק מוגדרת כחברת אחזקות-השקעות יפנית רב-לאומית שמתמחה בהשקעות בחברות טכנולוגיה שמקדמות את מהפכת המידע, תוך התמקדות בשבבים, בבינה מלאכותית, רובוטיקה חכמה, האינטרנט של הדברים, טלקומוניקציה, שירותי אינטרנט ואנרגיה נקייה. החזקות מרכזיות של הקבוצה כוללות את חברת הקניין הרוחני המובילה של מוליכים למחצה Arm Holdings (סימול:ARM) שבה סופטבנק שולטת ב-90%. שווי החזקה זו לבדה מגיע כיום לכ-80% משווייה הכולל של סופטבנק. החחזקה השנייה בגודלה היא בקרן ההון סיכון הגדולה בעולם SoftBank Vision, אשר משקיעה בגל הבא של טרנספורמציה טכנולוגית, ושם סופטבנק שותפה עם ממשלת ערב הסעודית. 

השאיפה המוצהרת של סאן היא להפוך את הקונצרן לקבוצת התאגידים החיונית ביותר לכלכלה הגלובלית. אגב, החברה היא גם ממנהלי הכספים המובילות גלובלית ומנהלת נכסים של רוב חברות הטכנולוגיה המובילות, ביניהן אפל (סימול:AAPL) וקוואלקום (סימול:QCOM). החברה השקיעה הון סיכון ראשוני בחברות כמו  אנבידיה, אובר, T-Mobile, עליבאבא וספרינט, ובכולן מכרה את רוב ההחזקות ברווחי שיא (את ARM רכשה בהצעת רכש). היו לה גם כישלונות בדרך כמו WeWork הישראלית. סופטבנק היא גם המשקיעה הגדולה בעולם בסטארטאפים בתחומי הטכנולוגיה שהזכרתי למעלה, במיוחד בתחום ה-AI.  

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

מניות הקוואנטים מזנקות, מה הסיבה? השוק עולה במעל 0.5%

וול סטריט ממשיכה את המגמה החיובית עם שיאים חדשים, וגם מדד הראסל 2000 מצטרף לחגיגת השיאים

מערכת ביזפורטל |

מניות הקוואנטים מזנקות על רקע התקדמות בעסקאות מול הממשל.  שתי חברות אמריקאיות הודיעו בימים האחרונים על עסקאות אסטרטגיות עם גורמי ממשל. חברת ריגטי קמפיוטינג (Rigetti Computing 14.01%  ) הודיעה כי זכתה בחוזה של חיל האוויר האמריקאי, בעוד איאון־קיו (IonQ 5.79%  ) חשפה שיתוף פעולה חדש עם משרד האנרגיה. שתי ההודעות דחפו את מניות החברות ואת כלל סקטור הקוונטום לעליות חדות וזה בולט מאוד גם היום.  


אתמול זה היה היום של אינטל, לאחר שקיבלה השקעה מרשימה מהחברה היקרה והיוקרתית ביותר בוול סטריט, אנבידיה. איך אינטל הגיעה למצב שהיא צריכה השקעות ומה יהיה בעתיד - אינטל - העבר, ההווה והעתיד לצד אנבידיה. נזכיר כי הממשל האמריקאי רכש כ-10% מאינטל בהשקעה של כ-9 מיליארד דולר והרוויח מהזינוק במניה בעקבות הצטרפות אנבידיה כמשקיעה - ההשקעה המוצלחת של טראמפ: 5 מיליארד דולר בפחות מחודש.

שיחת טראמפ/שי - הנשיא טראמפ צפוי לשוחח היום עם נשיא סין שי ג׳ינפינג במטרה לסגור סופית את עסקת טיקטוק, אחרי שדחה את הדד-ליין למכירת השליטה הסינית באפליקציה עד דצמבר. על פי הדיווחים, קונסורציום בהובלת אורקל צפוי להפעיל את הפעילות בארה״ב, כשברקע יש גם ציפיות להתקדמות בהפחתת מכסים הדדיים. עסקת ענק: טיק טוק הסינית נמכרת לקונסורציום אמריקאי הכולל את אורקל


מאקרו

סיכום שבוע בקריפטו: בדרך להמשך עליות? הרגולטור מסיר חסמים, וחברות הקריפטו עם ביצועי שיא - אפשרויות החשיפה לקריפטו מתרחבות ומתגוונות, מהשקעה ישירה דרך תעודות סל, חברות אוצר, ועד חברות מתעשיית הקריפטו, כעת הרגולטור מתגייס לעזרת המשקיעים עם תקנות חדשות להנפקה מהירה יותר של תעודות סל; דוחות בוליש, השקת מטבע יציב חדש, ואיזה מטבע נסחר בשיא כל הזמנים?

הריבית באנגליה נותרה ללא שינוי אבל הצמצום הכמותי מאט הבנק המרכזי של אנגליה הותיר את הריבית על 4% אך האט את קצב הצמצום הכמותי, צעד שנתפס כהקלה מוניטרית חלקית על רקע זינוק בתשואות האג"ח וחוסר אמון גובר במדיניות הפיסקלית של הממשלה החדשה