רכבים
צילום: shutterstock

מחירי ביטוחי הרכב ממשיכים לעלות; זינקו ב-30% בהשוואה לשנה שעברה

בחודש יוני האחרון נרשמה עלייה של 1.5% במחירי הביטוח, כאשר מתחילת 2023, יש קפיצה של 10% במחירים. בהשוואה לשנה שעברה מחירי פוליסות הביטוח זינקו ב-30% בממוצע. גם היקף גניבות הרכבים הגיע החודש לשיא של כל הזמנים, עם עלייה של 14% בהשוואה לשנה שעברה ועם זינוק של 82% בהשוואה לכל רבעון ממוצע בחמש השנים האחרונות. נזק של 1.85 מיליארד שקל למשק הישראלי
נחמן שפירא |

מחירי ביטוחי הרכב ממשיכים לעלות. חברות הביטוח ממשיכות להעלות את מחירי הפוליסות ובחודש יוני האחרון נרשמה עלייה של 1.5% במחירי הביטוח. מתחילת שנת 2023, נרשמה עלייה  של 10%. בהשוואה לשנה שעברה מחירי פוליסות הביטוח זינקו ב-30% בממוצע. גם היקף גניבות הרכבים הגיע החודש לשיא של כל הזמנים, עם עלייה של 14% בהשוואה לשנה שעברה ועם זינוק של 82% בהשוואה לכל רבעון ממוצע בחמש השנים האחרונות. נזק של 1.85 מיליארד שקל למשק הישראלי.

את הנתונים הללו אספה מחלקת המחקר והאנליזה ב-Wobi שמצאה על פי הנתונים ממאגרי המידע הממשלתיים, שמכת הגניבות מגיעה להיקף של כ-18,500 מקרי גניבות רכב בשנה הגורמים נזק כספי המוערך ב-1.85 מיליארד שקל.

Wobi-ב מעריכים כי עליית מחירי פוליסות ביטוחי הרכב תימשך עד שיימצא פתרון ומספר גניבות הרכב יפחת משמעותית, רק במצב זה יצליחו חברות הביטוח לייצב את המאזן השלילי בענף ביטוח הרכב.

ההשלכות למכת הגניבות היא בין היתר עליית מחירי הביטוח, כתוצאה גם מהקשחת הדרישות והתנאים למיגון הרכבים מצד חברות הביטוח. בשביל להפחית סיכונים הנהגים נדרשים להתקין מכשירי איתור ייעודיים בעלות של אלפי שקלים.

בנוסף, חברות הביטוח מבצעות בחינה מעמיקה יותר לפרופיל הנהגים ובכך גדלים פערי המחירים בפרמיות בין הפוליסות המוצעות. התוצאה הכוללת למצב שנוצר, היא שמשפחות רבות בישראל נאלצות להוציא אלפי שקלים נוספים בכל שנה על אחזקת הרכב.

 

תנודות המחירים של פוליסות הביטוח בהתאם לסוג הרכב:

 wobi 

 

 ברבעון הראשון לשנת 2023 התרחשו 4,884 מקרי גניבת רכבים, לעומת הרבעון המקביל בשנת 2018, בו התרחשו 2,763 מקרי גניבת רכבים

      

נתוני פשיעה - גניבות רכבים לפי ערים בישראל, רבעון ראשון 2023

wobi

קיראו עוד ב"בארץ"

ברבעון הראשון לשנת 2023 בתל אביב ובפתח תקווה (בכל אחת מהן) התרחשו מעל - 430 מקרים, ממוצע של 5 מקרי גניבת רכבים בכל יום. בבאר שבע - 266 מקרים לאותו הרבעון, ממוצע של 3 מקרי גניבת רכבים, בכל יום.

 

נדב שרייבמן, מנהל מחלקת מחקר ואנליזה ב-Wobi: "את הנזק הכלכלי שנוצר עם העלייה במקרי גניבות הרכב, סופג הצרכן הישראלי. עלות מכשירי האיתור כגון פוינטר ואיתוראן מגיעה עד לאלפי שקלים אך בהיעדר התקנה שלהם, מחיר הביטוח יהיה גבוה יותר באופן משמעותי. כאמור, מכלול גורמים שמתבטא בעלייה לעלות אחזקת הרכב, המסתכמת באלפי שקלים בשנה".

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.