רכב חשמלי
צילום: Waldemar Brandt on Unsplash

כ-66% רוצים להחליף את הרכב תוך 3 שנים - אבל האם זה נכון כלכלית?

בנוסף - חצי מהציבור שוקלים לרכוש רכב חשמלי. מה הסיבות שבגינן הציבור נרתע מלרכוש רכב חשמלי? ואילו מותג הכי מבוקש ולמה?
דור עצמון | (21)

כשני שלישים מהציבור הבוגר בישראל מתכוונים להחליף את הרכב שלהם במהלך 3 השנים הקרובות. כך על פי סקר של חברת האשראי החוץ בנקאי מימון ישיר, שמתמקדת בתחום המימון לכלי רכב. עוד מתברר (ולא באופן מפתיע) שהנכונות גבוהה יותר בקרב צעירים בגילאי 18-29 בהשוואה לגילאי 50+. כמו כן הנכונות גבוהה יותר בקרב בעלי הכנסה ממוצעת ומעלה.

אז נכון, מי שיש לו הכנסה ממוצעת ומעלה יכול להרשות לעצמו להחליף את הרכב בתדירות גבוהה יותר, אבל זה לא בהכרח נכון לצעירים שעוד בונים את העושר האישי שלהם. ערכו של רכב חדש נשחק בכ-20% בשנתיים הראשונות, או בעצם - מיד לאחר שעזב את היבואן. למה בעצם צריך דווקא את הרכב הכי חדש? למה להחליף כל 3 שנים? מי שעושה את זה מפסיד בכל עסקה כזו עשרות אלפי שקלים. האם הסטטוס שלכם חשוב לכם יותר מאשר העתיד שלכם? תחשבו שתוך 15 שנים החלפתם את הרכב 5 פעמים ו'מחקתם' לעצמכם 100-150 אלף שקל שהיו יכולים להגיע לחיסכון והשקעה לטווח ארוך. לא חבל על הכסף? >>> מה עדיף לקנות - רכב חדש, בן שנתיים או 5 שנים על הכביש?

שימו לב שדווקא אנשים מבוגרים יותר הם מחושבים יותר ושומרים על הכסף שלהם. על פי הסקר, הם דווקא פחות נוטים להחליף את המכונית כל כך מהר. אבל הצעירים משלמים ביוקר על הרצון להיות עם הרכב 'הכי חדש'.

נתון מעניין נוסף הוא ההתעניינות של הציבור ברכישת כלי רכב חשמלי. על פי הנתונים, חצי מהציבור רואה בחיוב רכישת רכב חשמלי.

למה לקנות רכב חשמלי?

המניע העיקרי לקניית רכב חשמלי הוא תחזוקה זולה יותר. מניע נוסף הוא איכות הסביבה. רוב הנשאלים בסקר מעידים כי היו מעדיפים לקנות רכב חדש ולא רכב יד-שנייה ובאופן כללי אין העדפה ברורה לארץ הייצור או מותג ספציפי. אלו שבכל זאת התייחסו להעדפות שלהם הצביעו על העדפה למותג אירופאי.

עוד עולה כי הנכונות להיעזר באתר שמציע ייעוץ לבחירת רכב כמעט אבסולוטית. כ-40% סבורים כי ייקחו הלוואה לרכישת רכב חשמלי, בעיקר בקרב בעלי הכנסה ממוצעת ומטה. אלו שייקחו הלוואה ציינו שייקחו בעיקר מהבנק ואילו כשליש אמרו כי ייקחו הלוואה מחברות מימון. בהקשר זה, החסם העיקרי ללקיחת הלוואה הוא חסם עקרוני להלוואות.

למה לא לקנות רכב חשמלי?

עם זאת, מהסקר עולה כי החסם העיקרי שבגינו אנשים נמנעים מרכישת רכב חשמלי הינו המחיר. חסמים נוספים קשורים לכך שאין צורך ברור ואין תשתיות לטעינה. בהתאמה, הגורמים שיכולים לגרום לשקול רכב חשמלי בכל זאת הם מחיר אטרקטיבי ותשתיות הטענה ציבוריות. הסקר נערך בקרב 502 גברים ונשים יהודים, דוברי עברית, בני 18 ומעלה, במדגם ארצי, אקראי ומייצג של האוכלוסייה.

ואיזה רכב חשמלי הכי מועדף על הציבור?

באופן לא מפתיע, המותג המוכר ביותר הוא גם המותג המבוקש ביותר - טסלה. כמעט שליש מהמשיבים על הסקר העידו כי היו מעדיפים לקנות את ענקית הרכב החשמלי מבית היוצר של אילון מאסק. במקום השני, ובפער גדול מאוד של למעלה מ-25% נמצאת MG. כמעט כל הנשאלים היו מודעים לקיומה של טבלה אך רק קצת יותר מחצי היו מודעים לקיומה של MG. שאר המותגים נמצאים במודעות פחותה בהרבה יותר ולכן גם בביקוש נמוך יותר.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

בשנת 2021 גדל שיעור הרכישות של רכב חשמלי, משיעור זניח של עשיריות אחוז עד ל- 3.9%, כך עולה מסקירה של ענף הרכב שפרסמה רשות המסים. אך העליה המשמעותית ביותר חלה בשנת 2022 בה שיעור היבוא על פני השנה היה 10.7% ולקראת סוף 2022 היה מעל 20%. גם היצע הדגמים החשמליים הורחב משמעותית.

מס הקנייה הממוצע לרכב נוסעים עלה בשנים 2021 ו-2022 בעקבות העלאת המיסוי על רכב היברידי ופלאג אין. מס קניה ממוצע לרכב נוסעים עלה עד 38 אלף שקל ושיעור של 61.4% מערך היבוא. בתחילת 2022 עלה מס הקניה הממוצע ל-40.4 אלף שקל ליחידת רכב. עם זאת, רמת המיסוי הן בסכומים השקליים והן כשיעור מערך היבוא, נמוכה משמעותית מזו שהייתה קיימת לפני הפעלת המיסוי הירוק ב- 2009.

איזו מכוניות משתלמת כלכלית? בנזין או חשמלית? במידה ואתם טוענים בעמדה ביתית עלות הנסיעה לקילומטר ברכב חשמלי נעה באיזור ה-10 אגורות לקילומטר ברכבים קומפקטיים וברכבים משפחתיים. ובאזור ה-13 אגורות לקילומטר ברכבים גדולים. צריך לדעת שיש בריחה של אנרגיה. לא כל הטעינה באמת הולכת לטעינת הסוללה. מדובר כנראה על סדרי גודל של 20%. 

לצורך השוואה, עלות הדלק לרכב בנזין היא באיזור ה-40 עד 50 אגורות לקילומטר עבור רכבים קומפקטיים ומשפחתיים, וכ-60 אגורות לקילומטר עבור רכבים גדולים. חיסכון של יותר מ-75% לכל קילומטר נסיעה. לצד ההוזלה מבחינת עלות התדלוק/טעינה, למכונית החשמלית יתרונות נוספים על אחותה מהבנזין, כאלו שמתבטאים כבר ברכישתה - הטיפול השנתי, הטסט והאגרה הרבה יותר זולים.

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 19.
    מוסך??? 22/05/2023 12:09
    הגב לתגובה זו
    מעדיפה לשלם פי 2 על רכב חשמלי העיקר שלא להיכנס למוסכים
  • 18.
    חשבון 21/05/2023 19:10
    הגב לתגובה זו
    מה לגבי שווי ירידת הערך לרכב מקטגוריה זהה של החשמלי מול הבנזין/סולר. רכבי החשמל יקרים יותר בממוצע וירידת הערך שלהם לק"מ ממוצע לשנה גבוהה יותר . את זה שכחתם להוסיף לעלות לק"מ.....
  • 17.
    זה מצוין כלכלית, ככה שיהיה לי רכבים לקנות יד שניה. (ל"ת)
    אני 21/05/2023 14:36
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    יאיר 20/05/2023 23:16
    הגב לתגובה זו
    אני נוסע על גז, טיפה יותר מ 30 אג לקילומטר
  • 15.
    אני נוסע על גז, טיפה יותר מ 30 אג לקילומטר (ל"ת)
    יאיר 20/05/2023 23:15
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    אנונימי 20/05/2023 22:13
    הגב לתגובה זו
    תשמעו מה אנדרו טייט אומר.אני יכול להגיד שאני נשאר עם בנזין עד היום האחרון.אעלק חשמל אתם יודעים שכל פעם שלוחצים על הדוושה יש רעש של תחילת צבע אדום....אבל היי מה אני מבין חחח.
  • 13.
    אלי 20/05/2023 16:05
    הגב לתגובה זו
    רכב חשמלי זה בעיקר סוללה. סוללה נגמרת בתוך 5 עד 8 שנים. רכב חשמלי בן 8 שנים לא שווה כלום כי צריך להחליף סוללה וזה עיקר המחיר. לא יהייה ביקוש לקניית רכב חשמלי ישן בגלל עלות החלפת סוללה.
  • 12.
    גידי 20/05/2023 08:08
    הגב לתגובה זו
    אין שום הגיון כלכלי בכלל להחליף רכב אלא רק שמתחילות ממש בעיות שעלות התיקון גבוהה חוץ מהשופוני שהישראלים חושבים שאם הם נוסעים ברכב חדיש הם שווים יותר דווקא ב 3 שנים הראשונות יש את רוב ירידת הערך ובשנים שלאחר מכן הרבה פחות ככה שמי שמחליף כל 3 שנים מפסיד הכי הרבה
  • 11.
    אלי 20/05/2023 07:57
    הגב לתגובה זו
    יש כאלה שפשוט לא מבינים, לשלם 3000 שח בחודש על רכב חדש זה כמו לשלם על רכב חברה. החזרתי רכב חברה לטובת רכב פרטי. למה? כי זה משתלם יותר, תבדקו אותי
  • 10.
    ישי 20/05/2023 07:40
    הגב לתגובה זו
    בכביש אפשר לראות מי קרא ספרים סטייל חשוב והתעשר וכו..לממשלות יש עניין שישארו נבערים בכלכלה וכך ישלמו יותר מיסים והעשירים חייבים בורים כדי להמשיך לבנות את עתידם
  • 9.
    תמים 19/05/2023 21:18
    הגב לתגובה זו
    עוד 15 שנה לא יהיה רכב בנזין אחד.
  • 8.
    סתם אחד 19/05/2023 20:38
    הגב לתגובה זו
    פעם זה היה 50 אחוז ב3 שנים
  • 7.
    תמשיכו לקנות מעל הפופיק, נפגש בפשיטת רגל שלכם! (ל"ת)
    פיזדץ 19/05/2023 19:49
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    טסלטור החשמלטור 19/05/2023 18:38
    הגב לתגובה זו
    בערך חצי מעלות הרכב החשמלי הוא הסוללות. במוקדם או מאוחר, 8 עד 10 שנים, הלך על הסוללות וצריך להחליף. מי ישלם? אילן מאסק?
  • בנון ישלם (ל"ת)
    בנון ישלם 20/05/2023 15:10
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ירון 19/05/2023 17:30
    הגב לתגובה זו
    סמרטוטריה של עדר כבשים.לא סובל את החשמליות.
  • 4.
    נו באמת 19/05/2023 16:50
    הגב לתגובה זו
    ואז יש להם 3 אופציות: א. להביא מזומן ולהפרוע את הבלון ב. למכור את האוטו, לקנות אחר בעסקת בלון חדשה ולגלגל את החוב הלאה 3. להישאר עם הרכב הקיים ולקחת הלוואה כדי לפרוע את הבלון
  • אחריות (ל"ת)
    קובי 20/05/2023 05:53
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כל עוד יש דלק בתחנות לא קונה חשמלי (ל"ת)
    19/05/2023 16:04
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    חיים פעם אחת. אם אפשר אפילו מרצדס (ל"ת)
    משה 19/05/2023 16:00
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    השאלה לא כמה רוצים ,אלא (ל"ת)
    כמה יכולים? 19/05/2023 14:38
    הגב לתגובה זו
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

ג'אקו 5 חשמלי. צילום יואב פולסג'אקו 5 חשמלי. צילום יואב פולס

ג'אקו 5 חשמלי - חבילת עיצוב, הנעה ושימושיות

הג'אקו 5 ינסה לעשות לסגמנט הג'יפונים הקטנים את מה שעשה אחיו הגדול הג'אקו 7 לסגמנט הקרוסאוברים המשפחתיים. יחד עם הג'אקו 8, וכשהוא מצויד בהנעה חשמלית, היברידית או בנזין הוא משלים קשת דגמים באולמות ג'אקו שיתאימו לכל צורך. 

אהבנו - עיצוב, מרווח, נוחות

פחות אהבנו - מערכות בטיחות אקטיביות אגרסיביות מדי, לחימת הגה מורגשת

ציון מסכם 4.3 בסולם פולס

יואב פולס |
נושאים בכתבה כלמוביל ג'אקו 5

אחרי ההצלחה המרשימה והמפתיעה משהו של הג'אקו 7, נחת בארץ הג'אקו 5 (ובזמן הזה גם  הג'אקו 8 שככל הנראה נהנה מלעלה מ 2000 הזמנות) שמנסה לשחזר את ההצלחה של אחיו הגדול במעט. הוא עושה זאת באמצעות שימוש באותם כלים – עיצוב, טכנולוגיה, תא נוסעים מפנק ומאובזר ומחיר שמנסה להיות יותר נגיש. אנחנו כאן עם גירסת החשמל ( יש גם היברידי ובנזין) מנסים לתהות על קנקנו המעוצב.

תעודת חובה        
קטגוריה        קרוסאובר B+ Suv
מימדים (מטר)        אורך 4.38 /רוחב 1.86 /גובה 1.65 /בסיס גלגלים 2.62
מספר מושבים        חמישה
הנעה            חשמלית, קדמית
הספק ומומנט         211 כ"ס / 29.4 קג"מ
סוללה וטעינה        59.8Kwh. טעינה איטית AC עד 11Kw, טעינה מהירה DC עד 130Kw
טווח ותקן        402 ק"מ
בטיחות        ציון אבזור בטיחות 7
מחיר         151.0 אש"ח לפרימיום / 160.0 אש"ח ללקשרי


ג'אקו 5 חשמלי - סביבת נהג. צילום יואב פולס

קונסולה רחבה בין הנהג לנוסע עם משטח טעינה אלחוטי, (מתחתיו תא פתוח לחפצים שנדרשת גמישות לא מבוטלת על מנת להשתמש בו), מקום לשתי כוסות / בקבוקים ותא לחפצים. הכניסה וההתנעה הן קילס מלא כמעט, כי בכל זאת נדרש להכניס קוד למערכת האיתור של הרכב על מנת שהוא יניע. אולי נכון היה לאמץ פתרון של קוד במסך המדיה. מאחור המרווח טוב יחסית לסגמנט, שני מבוגרים או שלושה ילדים לא ממש גדולים יסתדרו ללא קושי, ויהנו גם מפתח מיזוג ושקע טעינה.

 עיצוב חיצוני ופנימי

מנוע, סוללה וטווח

אם נתעלם לרגע מהחזית של הג'אקו 5, נדרש מבט שני ושלישי על מנת להבין אם לפנינו ג'אקו 5 או ג'אקו 7. החזית מעט שונה, והיא ככל הנראה החזית העדכנית של דגמי ג'אקו. היא אטומה, יחידות תאורה מלבניות משולבות לד בצידי המרכב וביניהם יחידה פלסטית לרוחב כל הרכב עם כיתוב JAECOO גדול במרכזה. הסתכלתי בתמונות של דגם הבנזין של הג'אקו 5 שמקבל את אותו גריל אנכי גדול, ואני מתבייש לומר שהגריל האנכי, הגדול והמוגזם בכל קנה מידה נראה יותר מרשים מאשר החזית האטומה. מאחור תמונת מראה לחזית, שוב יחידות תאורה מלבניות וכיתוב JAECOO גדול ובולט במרכז.

את הג'אקו 5 החשמלי מניע מנוע חשמלי בהספק של 211 כ"ס ומומנט של 29.4 קג"מ המאפשרים זינוק מעמידה ל- 100 קמ"ש בתוך 7.7 שניות ומהירות מקסימלית של 175 קמ"ש. ההנעה קדמית. הסוללה בקיבולת 58.9Kwh מאפשר טווח מוצהר של 402 ק"מ. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 130Kw.