סייברוואן יעקב טננבוים
צילום: איציק בירן, צילום מסך אתר יוניקורן טכנולוגיות

סייברוואן מזנקת ב-17%: אלקטרה תתקין את המערכת ב-1,200 אוטובוסים

מדובר על ההסכם הגדול ביותר של סייברוואן הקטנה. האם סוף סוף העתיד יתחיל להאיר פנים לחברה שנסחרת לפי שווי של 9 מיליון דולר בלבד, ומתחת למזומן?
נתנאל אריאל | (1)

חברת סייברוואן  סייברוואן 0% של יעקב (יענקל'ה) טננבאום ובניהול של אור גלבוע פועלת למניעת תאונות דרכים באמצעות פיתוח שינטרל תכונות מסוימות במכשיר הסלולרי ובכך תמנע הסחות דעת לנהגים בכביש. מניית החברה נסחרת מתחת למזומן לאחר האכזבה והנפילה הגדולה במניה. לאחר שנגמר לה הכסף החברה הפכה בשנה האחרונה לדואלית כשהלכה לגייס בוול סטריט בשווי אפסי - היתרון של המשקיעים בחו"ל: המניה גם כך במחיר אפסי, כך שאין הרבה דאונסייד אבל אפסייד בהחלט יכול להיות.

כעת סייברוואן (SaverOne) מדווחת על "ההזמנה הגדולה ביותר שלה אי פעם". חברת האוטובוסים אלקטרה אפיקים תתקין את המערכת של סייברוואן על כל האוטובוסים שלה, כ-1,200 כלי רכב. לדברי סייברוואן, אלקטרה אפיקים היא "חברת האוטובוסים הציבוריים הראשונה שהטמיעה את המערכת בכל הצי שלה כדי למנוע הסחת דעת של נהגי האוטובוס מאפליקציות ניידות בזמן נהיגה" וכי ההתקנות צפויות להתחיל "בשבועות הקרובים".

המערכת של סייברוואן משפיעה רק על המכשיר הנייד של הנהג במהלך הנסיעה וחוסמת זמנית את כל האפליקציות וההודעות המסיחות את הדעת, תוך שהיא מאפשרת אפליקציות שאינן נחשבות מסיחות דעת או שימושיות לנהיגה, בהתאם למדיניות הבטיחות של החברה, כגון ביצוע וקבלת שיחות. ניווט ויישומים אחרים. בחברה מצטטים נתונים של המינהל הלאומי לבטיחות בדרכים של ארה"ב, כאשר לדבריהם העלות השנתית של תאונות דרכים בארה"ב, עומדת על 870 מיליארד דולר מדי שנה, לא כולל עלויות של פציעה חמורה או מוות, כאשר רבע מהתאונות הללו מוערכות קשורות השימוש בטלפונים הניידים בזמן נהיגה. 

שי מלכה, סמנכ"ל אלקטרה אפיקים, אמר בעקבות ההסכם "אלקטרה אפיקים מפעילה צי גדול של אוטובוסים בפריסה ארצית המסיימת נסיעות בהיקף של יותר מ-50 מיליון ק"מ מדי שנה. מחויבות לחדשנות ומחפשים ללא הרף אחר טכנולוגיות מתקדמות שיכולות לעזור להגביר את רמות הבטיחות שלנו בתחבורה, כולל זו של הנהג, הנוסעים ושאר משתמשי הדרך. לאחר פיילוט מוצלח עם SaverOne, החלטנו להתקין את המערכת בכל התחומים שלנו. אוטובוסים כדי לספק לנוסעים נסיעה בטוחה יותר, להגביל את הפוטנציאל להסחת דעת של הנהג מהטלפון הנייד שלהם".

אורי גלבוע, מנכ"ל SaverOne מסר בתגובה כי "זו ההזמנה הגדולה ביותר של SaverOne עד כה, ומגדילה משמעותית את בסיס המשתמשים שלנו. מגזר התחבורה הציבורית הוא ענף מרכזי בו אנו מתמקדים ב- SaverOne, עם פוטנציאל להגן על מיליוני כלי רכב ברחבי העולם, המייצגים פוטנציאל צמיחה."

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הגולש 09/03/2023 11:25
    הגב לתגובה זו
    לפי קצב שריפת המסומנים היום נסחרת מעל המסומנים בקופהלפי קצה שריפת המסומנים תגייס שוב השנה
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסף

ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות

ג'י סיטי רכשה 7.7% ממניות סיטיקון בפרמיה של 36% על המחיר בשוק ותפרסם הצעת רכש מלאה; המניה קפצה ביום ההודעה אך נפלה ב-11% לאחר שחברת הדירוג מעלות הכניסה את החברה למעקב עם השלכות שליליות בשל חשש לעלייה במינוף ולשחיקה בפרופיל הפיננסי

תמיר חכמוף |

ביום שני הודיעה ג'י סיטי ג'י סיטי -11.1%  , שבשליטת חיים כצמן, על רכישת 7.7% ממניות הבת הפינית סיטיקון (Citycon), תמורת 56.75 מיליון אירו במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על המחיר בשוק ערב ההצעה (ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות). בעקבות העסקה עלתה אחזקתה ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל בעלי המניות במחיר שלא יפחת מהמחיר ששולם. היקף העסקה הפוטנציאלי, אם תתקבל ותושלם במלואה, נאמד בכ-312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל).

ג'י סיטי ציינה בדיווח כי הרכישה משקפת דיסקאונט של 44% על ההון העצמי של סיטיקון, וכי היא צפויה להביא לגידול של כ-171 מיליון שקל בהון העצמי שלה ולשיפור ב-FFO, עם "השפעה זניחה על שיעור המינוף" והמשקיעים הריעו. ביום ההודעה קפצה המניה בכ־7%, אך עד סוף השבוע חזרה לאחור, כאשר היא נופלת בכ-11% ביום המסחר האחרון אל מתחת למחיר שבו נסחרה לפני ההודעה. הירידות הגיעו זמן קצר לאחר שחברת הדירוג מעלות (S&P) הכניסה את דירוגי החברה לרשימת מעקב עם השלכות שליליות. אגרות החוב של החברה סיימו גם הן בירידות, ובלטה לשלילה סדרה יד' ג'י סיטי אגח יד -8.35%  שירדה ביותר מ-8%.



מתוך הדוח של מעלות

בין דיסקאונט להזדמנות ומה רואה השוק

מהלך הרכישה יצר ניגוד מעניין. מצד אחד, ג'י סיטי רכשה מניות מתחת לשווי בספרים, מהלך שמחזק את ההחזקה החשבונאית ויוצר "תחתית" (לפחות זמנית) למחיר המניה של סיטיקון, שעלתה בכ-35% ונסחרת קרוב למחיר ההצעה. מהצד השני, העסקה בוצעה בפרמיה של יותר מ-35% על מחיר השוק ערב העסקה, כלומר, החברה שילמה הרבה יותר ממה שהשוק חושב ששווה הנכס, בטענה שהיא מכירה את שווי הנדל"ן טוב ממנו.

בפועל, המהלך הקפיץ את השווי של אחזקת ג'י סיטי בסיטיקון באופן חשבונאי, אך זהו שיפור שמבוסס על השערוך הפנימי של המניה, לא על תזרים או מכירה בפועל. השוק, לעומת זאת, עדיין מעריך את הנכסים בזהירות רבה, כאשר מניית סיטיקון נסחרת קצת מתחת ל-4 אירו, כמעט אותו מחיר כמו הצעת הרכש, מה שמעיד על ספקנות בנוגע לשווי האמיתי של הנכסים.

הודעת הדירוג: מינוף גבוה ושחיקה בפרופיל הפיננסי

שלושה ימים לאחר ההודעה, מעלות עדכנה כי דירוג ג'י סיטי וסדרות האג"ח שלה הוכנסו למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, בשל חוסר ודאות סביב היקף ההיענות להצעת הרכש והשלכותיה על הנזילות ועל הסיכון הפיננסי. בדוח נכתב כי אם ההצעה תמומש במלואה, יחס המינוף (חוב להון עצמי מתואם) עלול לעלות לרמה של 70%-75%, בניגוד למהלכים שעשתה לאחרונה החברה כדי להוריד את המינוף, רמה שתשקף "שחיקה בפרופיל הפיננסי של החברה".

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

היום בבורסה: על נייס וחברות השבבים

הדירוג של S&P, התיקון בוול סטריט ביום שישי, הבעיה הגדולה של חברות התוכנה ומה יקרה במניות הארביטראז'?

מערכת ביזפורטל |

המניות הדואליות עם פער ארביטראז' שלילי של 0.4%. בשלב מסוים בשישי זה כבר היה במינוס 1%, אבל בשעות האחרונות של המסחר היה תיקון למעלה. מניית נייס -2.11%  צפויה לרדת בכ-3%, כשהחשש מה-AI רק הולך וגדל. נייס ירדה מתחילת השנה  ב-27% ואיבדה בחמש שנים - 50%. היא נסחרת על פי קונסנזוס האנליסטים במכפיל רווח של 10 לשנה הנוכחית ומכפיל רווח של 9 לשנה הבאה. אין הרבה חברות תוכנה צומחות שנסחרות במכפילי רווח כאלו, וגם לא היה בעבר. 

מצד אחד, יש שרואים בזה הזדמנות נהדרת. מצד שני, יש כאלו שזוכרים ש"מר שוק" יודע הכל. אולי הוא יודע שאזהרת רווח או הנמכת ציפיות בדרך. כלומר, מה שנראה הזדמנות יכול להיות המחיר האמיתי כי התחזית תרד. ולמה שהיא תרד? כי החברה נמצאת בשוק מאוד מאוים על ידי ה-AI. 

תחום התוכנה וחברות התוכנה סובלות מהכניסה של ה-AI. הן אומנם מתייעלות בזכותו ומוותרות על גיוסי ג'וניורים, אלא שהליבה שלהן בסכנה - הרעיון הטכנולוגי, פיתוח התוכנה שלהם נמצא בסכנה - מה שלקח פעם לפתח במשך שנים הפך לעניין של שבועות וחודשים בודדים. התחרות מתעצמת, הסכנה גוברת. החשש שיקומו סטארטאפים יעילים ומהירים ותוך חודשים יעמידו מוצר מתחרה. היתרון של הוותיקות הוא במערכת משומנת עם שיווק, תפעול, וקשרים. אבל בסוף למוצר יש משמעות גדולה. לקוחות לא ימהרו לעזוב, אבל זה יכול לבוא לידי ביטוי בתמחור נוח יותר. חברות התוכנה צריכות לחשב מסלול מחדש.


גם טבע 0.56%   צפויה לרדת ב -1.1%, טאואר 1.44%  ב-2.4% כשמנגד קמטק -1.51%  ו נובה -8.04%  צפויות עלות מעט. הנה טבלת הארביטראז' (הקליקו להיכנס לכל המניות):