מטרו
צילום: Depositphotos

אחרי תל אביב, ירושלים הבאה בתור? "מקדמים תוכנית להקמת מטרו"

?נושא התשתיות, בדגש על תחבורה, מחייב התאמה לקצב גידול האוכלוסייה בעיר, שצפויה להיות מעל מיליון תושבים; נדרש מענה תחבורתי משלים כמו המטרו
דור עצמון | (2)

מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, אמר במסגרת כנס של מרכז הנדל״ן בשיתוף עיריית ירושלים, שעוסק בתוכניות העתיד ומנופי הצמיחה של העיר, כי החלה בחינה של הקמת מטרו בירושלים.

נושא התשתיות, בדגש על תחבורה, מחייב התאמה לקצב גידול האוכלוסייה בעיר, שצפויה להיות מעל מיליון תושבים. עפ"י נתוני מינהל התכנון קווי הרכבת הקלה הקיימים והמתוכננים בבירה צפויים לענות על הביקושים עד לשנת 2030, ולכן נדרש מענה תחבורתי משלים כמו המטרו.

אלמליח אמר בכנס שנערך בבנייני האומה כי "במינהל התכנון מבינים שכבר היום ירושלים נמצאת ב'FULL CAPACITY' מבחינת המענה התחבורתי, משמע שכל אמצעי התחבורה בעיר ימצו את עצמם ועל כן התחילו במינהל התכנון יחד עם משרד התחבורה, צוות אב לתחבורה ומשרד האוצר לבחון חלופות של הקמת מטרו בירושלים".

לדבריו, "ב-2050 אנו אמורים לייצר פתרונות לשני מיליון תושבים בירושלים שתכפיל את אוכלוסייתה, קשה לפרוץ החוצה בגלל יער ירושלים והקו הירוק. צריך לחשוב על מערכת תשתיות משודרגת שהיום נמצאת בביצוע, אבל מיד לאחר שיפעילו אותה נצטרך לחשוב על הדבר הבא בגלל הגידול באוכלוסיה. הדבר הבא זה מטרו בירושלים. קיימנו ישיבה עם צוות אב לתחבורה בירושלים ונעשתה חשיבה ראשונית על הקמת מטרו בעיר כדי שלא נמצא עצמנו עם משבר תחבורתי בעיר. נשכנע את משרד האוצר על נחיצות המטרו בעיר.

"כבר ישבנו במספר ישיבות עם משרד התשתיות ומשרד התחבורה ואנחנו נמצאים בבחינה של הדברים. ירושלים מאוד חריגה בנוף העולמי ונבחן כאן חשיבה מקורית ויצירתית לגבי התוואי. יש נקודות בירושלים שהרכבת הקלה כבר לא תוכל לתת להן מענה, עם תכניות הדיור החדשות שהולכות להיות מאושרות. יש גם את המורכבות של העיר העתיקה והחפירות הארכיאולוגיות. בסופו של דבר נשקיע היום את המאמצים בתכנון שנהיה יותר חכמים ונבונים בהמשך".

ראש העיר, משה ליאון: "יש לנו שילוב אידיאלי בין הוועדה המקומית, למתכנן העיר ומנהל התכנון וכולנו מטרה אחת - להפוך את ירושלים לעיר מובילה במדינת ישראל. נעשה את זה באמצעות שלוש זרועות – בנייה, תחבורה ותעסוקה. ב-15-20 שנים אחרונות ממוצע התחלות הבניה בעיר היה בין 2,000-2,300 יחידות, מספר קטן לצמיחה של עיר כמו ירושלים. סיימנו את שנת 2021 ב-5,400 התחלות בניה ו-2022 מעל 7,000 התחלות בניה שחתמנו היתרים והם יוצאים לדרך וכך יהיה גם בשנים הקרובות - בין 7,000-8,000 התחלות בניה. כל יום ירושלים סופרים בכאב את ההגירה השלילית מהעיר אבל אני מאמין שתוך שנתיים שלוש נשמע על הגירה חיובית בעיר.

"אנחנו מקום ראשון בארץ בנושא קידום של תהליכי התחדשות עירונית - את 2022 סיימנו עם 3,000 התחלות בניה בהתחדשות עירונית. גם בשנים הבאות נשמור על הקצב וכל עוד אני נמצא נאשר בין 6,000 ל-7,000 יח"ד בשנה. מהפכת התחבורה – ירושלים תהיה העיר הראשונה תצא מהפקקים. שלושת קווי הרק"ל שיסעו כאן תוך מספר שנים עתידים להוריד מהכביש אלפי כל רכב ביום. כל המגדלים החדשים יהיו על התוואי ולכן אנחנו מרשים לעצמנו להרים את הבניינים האלה לגובה ולהגדיל ציפוף.

קיראו עוד ב"בארץ"

"הזרוע השלישית היא זרוע התעסוקה - התחלתי את הקדנציה לפני 4 שנים שהיו 4 מיליון מ"ר לתעסוקה בעיר. הממוצע לתעסוקה לנפש היה מאוד נמוך. כרגע אנחנו בעיצומה של בניה של 1.5 מיליון מ"ר לתעסוקה. בירושלים יש את מערכת החינוך הכי גדולה בישראל, זאת העיר הערבית הגדולה בישראל והעיר החרדית הגדולה בישראל. המטרה שלי להביא את המצב לכך שכולם יוכלו לחיות בשקט ושלווה וכולם יקבלו מה שמגיע להם.

ליאון התייחס ארוכות לעניין מזרח ירושלים ואמר, "50 שנה מזרח ירושלים הוזנחה באופן משמעותי אך בחמש שנים האחרונות מתחוללת מהפכה אמיתית במזרח העיר, ראשית היא הרבה יותר נקיה ובנוסף עושים מהפכה בנושא השקעה מאסיבית בחינוך – 55 מתלמידי מזרח העיר למדו בשיטה הישראלית ו 95% למדו בשיטת החינוך הפלסטינאית הכוללים חומרי הסתה נגד ישראל, והיום כבר 20%".

דן קצ'נובסקי מנכ"ל מרכז הנדל"ן מארגני הכנס: "זה האתגר של בירת ישראל, לשמור על ירושלים משגשגת עם גיוון תעסוקתי לכולם. שנים היא דשדשה מאחור במגורים ומסחר ותעסוקה אבל בשנים האחרונות חל שינוי משמעותי ששם את הצמיחה במקום הראשון ומיישם מדיניות מובנית וסדורה. אני רוצה לשבח באופן אישי את מדיניותו המוקפדת של ראש העיר משה לאון ומיישם התוכנית מהנדס העיר יואל אבן. העבודה כאן ייחודית ורשויות רבות יכולות ללמוד מהתפיסה התכנונית ומשיטות העבודה בירושלים. העיר מייצרת וודאות גבוהה מאוד ליזמים שעובדים בירושלים".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אבא 23/01/2023 20:53
    הגב לתגובה זו
    השקיעו מיליארדים על הרכבת, אבל התקמצנו לשלוח מספיק רכבות, תוצאה: יש תשתית נפלאה, אבל לא אנושית בגלל הדוחס
  • כן צריך להוציא רכבת קלה בשעות העומס כל 3 דקות (ל"ת)
    נוסע קבוע 23/01/2023 23:43
    הגב לתגובה זו
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

הונאה שיטתית נגד ביטוח לאומי בהיקף מיליונים - כך עבדה השיטה

מצד אחד - ביטוח לאומי קפדן מאוד מול הציבור עד כדי שלפעמים מטרטר ומקשה ולא מקבל תביעות מוצדקות;  מצד שני - יש אנשים שמצליחים לגנוב מיליונים רבים מביטוח לאומי 

עמית בר |

פרקליטות מחוז מרכז הגישה כתב אישום רחב היקף נגד שלושה נאשמים שנחשדים בביצוע הונאה מתוחכמת ומתמשכת כלפי המוסד לביטוח לאומי. על פי כתב האישום, בין השנים 2020 ל-2023 הצליחו הנאשמים להוציא במרמה כ-2.6 מיליון שקל באמצעות הגשת תביעות נכות מזויפות, רובן בתחום האוטיזם.

הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים

הנאשמות המרכזיות, אודליה צריקר (46) מיוקנעם עילית ולנה שומינוב (40) מחולון, פעלו באמצעות שתי חברות שבבעלותן. השתיים פנו להורים לילדים המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי, הציגו עצמן כמסייעות מקצועיות לקבלת קצבאות, וביקשו מהם ייפוי כוח ומסמכים רפואיים. בהמשך, כך נטען, זייפו מסמכים רפואיים ואישורים מקצועיים, במטרה להציג מצגי שווא שלפיהם הילדים סובלים ממגבלות תפקודיות והתפתחותיות קשות בהרבה מהמציאות.

החקירה העלתה כי במקרים מסוימים השתמשו הנאשמות במסמכים אמיתיים שנערכו על ידי מומחים רפואיים ושינו בהם פרטים, ובמקרים אחרים יצרו מסמכים מזויפים לחלוטין תוך שימוש בחתימות של רופאים מבלי שידעו על כך. את המסמכים המזויפים הגישו לביטוח לאומי כדי לקבל אישורי זכאות לקצבאות נכות.

במרכז כתב האישום עומד גם קונסטנטין זרך (40), בן זוגה של שומינוב, שהתחזה לרופא בשם "קוסטה מור". לפי הנטען, זרך נפגש עם ילדים והוריהם, הציג עצמו כמומחה לניתוח התנהגות ואבחון, סיפק הנחיות והנפיק מסמכים ששימשו את הנאשמות בהגשת התביעות. בנוסף, הוא עצמו הגיש תביעה כוזבת לקבלת קצבת נכות, במסגרתה קיבל כ-134 אלף שקל.


הוציאו 13 מיליון שקל במרמה - קיבלו עמלה של 2.6 מיליון שקל