"במקום לפתח פלסטיק מחדש מנסים רק לגרום לו להתכלות מהר יותר"
"קיימים חומרים אורגנים בעולם שהטבע יודע לעבד ולהשתמש בו כדשן מלכתחילה, הדוגמא הטובה ביותר היא קליפות של פירות וירקות שמתכלות יחסית מהר. המוצר שלנו עשוי מחומרים שמאפשרים לערבב אותו עם המשאבים האלו ולהפוך גם את הפלסטיק למתכלה" - כך אומרת מנכ"לית טיפה (TIPA) דפנה ניסנבוים בראיון לביזפורטל. אתמול דיווחה החברה על השלמת גיוס הון נוסף בהיקף של כ-70 מיליון דולר, ובכך גייסה מתחילת הפעילות בשנת 2010 ועד היום סכום של כ-130 מיליון דולר. המשקיעים העיקריים בגיוס היו שותפות המו"פ מילניום פוד יהש -4.27% , המוסדי מיטב דש וחברת הביטוח מגדל ביטוח 1.24% , לפי שווי של יותר מ-300 מילון דולר. ניסנבוים: "בגיוס הקודם השתתפו בעיקר משקיעים זרים מהמובילים בתעשייה והגיוס נחתם בספטמבר 2019. לאחר מכן גייסנו 4 מיליון דולר נוספים ממילניום שהשקיעו בנו בנובמבר 2020 והובילו את הגיוס הנוכחי. אנחנו מאוד מרוצים משיתוף הפעולה וכן מההצטרפות של גופים נוספים דוגמת המוסדיים שמהווה הבעת אמון משמעותית עבורנו ועבור הפעילות שלנו" חברת טיפה מייצרת ומשווקת אריזות פלסטיק גמישות. לדבריה, בניגוד לפלסטיק קשיח, כמו זה המשומש לאריזת ושימור מזון במקרר ואותו מסובך יותר לדשן - הפלסטיק הגמיש אותו מפתחים בטיפה מיועד לכך. מה אתם עושים בצורה שונה? ניסנבוים: "טיפה התחילה לפתח את פתרונות האריזה לפני כ-12 שנים לאחר שהייתה לנו ההבנה שהפלסטיק נערם בעולם, סותם אותו ושצריך לשנות את כל התחום הזה ולעבוד על פתרונות מסוג שונה. לשוק הפלסטיק העולמי שתי נדבכים חשובים, הראשון הוא האופן בו הוא "עושה את העבודה שלו", הכוונה שומר על טריות ושלמות המזון. השני הוא ההיבט הסביבתי שלו. "בהיבט הראשון ניתן לראות שהפלסטיק המיוצר היום בעולם עושה את זה טוב מאוד, אך בהיבט השני את הרוב המוחלט של האריזות פשוט לא ניתן למחזר. חברות רבות מנסות כבר תקופה שלקצר את תקופת ההתכלות של אריזות הפלסטיק על בכל מיני שיטות שונות על השיטה הקיימת כבר לייצור הפלסטיק, במקום להתחיל את ההליך מאפס ולפתח את הפלסטיק בצורה שתאפשר לו להיות קומפוסטבילית מלכתחילה, וזה בדיוק מה שאנחנו עשינו." טיפה עמלה רבות בשנים האחרונות על מנת להראות כי המוצרים שלה עושים את עבודתן כמו שצריך, מחד שימור איכותי של המזון, ומאידך קומפוסטוביליות ברמה גבוה. כיצד הגיוס האחרון צפוי להאיץ את צמיחת החברה? ניסנבוים: "החברה מוכרת את המוצרים בשוק כבר מ-2017. השנים הראשונות היוו בעיקר פיילוט ונועדו להוכיח שהמוצר עובד כמו פלסטיק רגיל בהיבטי השימור אך עדיין מתכלה כפי שייעדנו אותו ועבדנו בכמה מדינות בהן השקנו את המוצרים שלנו למטרה הזאת - אנחנו מאמינים שהצלחנו במשימה. הכסף שגוייס כעת נועד להאצת הצמיחה. לחברה סוכנים רבים ברחבי אירופה ולאחרונה פתחנו גם מפעל בארה"ב, כל זאת לצד הפעילות שלנו באוסטרליה. הגיוס צפוי לסייע לנו גם בפיתוח והרחפת הטכנולוגיה על מנת לקדם את מעמד החברה לכדי הובלה בתחום" שוק אריזות הפלסטיק פועל כך שתחילה מיוצרות יריעות הפלסטיק שלימים הופך לאריזה עצמה. לאחר מכן אותן יריעות מועברות לגוף הנקרא בתעשייה "קונברטור" והוא אמון על המרת המוצר מהיריעה לפלסטיק עצמו. לבסוף קיימים המפיצים אשר משווקים את הפלסטיק ללקוחות. חלק מן החברות בתחום בוחרות שלעסוק רק בהיבט אחד של היצור, וחלק מן החברות בוחרות שלעסוק בחלק או כלל התחומים, וכך גם אצל טיפה. בהיבט ההסכמים שחתמתם באוסטרליה מדובר על שיתוף פעולה משמעותי עם AMCOR PLC (סימול: AMCR) - מה משמעות ההסכם עבורכם? באוסטרליה קיימות שתי חברות שהגענו להסכמים איתן. הראשונה היא רשת סופרמרקטים גדולה מאוד. כחלק מההסכם הרשת מוכרת את המוצרים שלה כשאלו ארוזים בפלסטיק שאנחנו מייצרים. שם בעצם מדובר בגוף שאינו קונברטור, אנחנו מוכרים ישירות לרשת את הפלסטיק לאריזה. ההסכם שלנו אל מול אמקור קצת שונה באופן שבו אנחנו מייצרים את יריעות הפלסטיק ואמקור כבר ממירה אותם לאריזה ממשית ולאחר מכן מפיצה את הטכנולוגיה." האם בחברה מתכננים הנפקה בשוק בארץ בקרוב? "כרגע אין תכנון ואין פסילה כזאת. עכשיו אנחנו מתמקדים בלהשלים את המטרות שהצבנו לעצמנו בהקשר הגיוס ונפעל להמשך האצת הצמיחה של החברה כפי שפעלנו עד כה. ההסתכלות שלנו קדימה היא באופן בו אנחנו פועלים בתחום שבו חשוב לנו לפעול והולכים עם השוק לאן שהוא לוקח אותנו. אם בעתיד נראה הנפקה הן אם בארץ והן אם מחוצה לה מטיביה עם אסטרטגיית החברה -ננפיק."
ChatGPT (גרוק)איך לקבל תשובות טובות יותר מה-ChatGPT?
תנו לצ'אט להכיר אתכם - למה זה חשוב ואיך עושים את זה?
רוב המשתמשים ב-ChatGPT מתמודדים עם אותה בעיה: התשובות שהם מקבלים כלליות מדי, חסרות הקשר אישי ומחייבות הסברים חוזרים בכל שיחה. הם מוצאים את עצמם מתחילים כל דיאלוג מההתחלה, מסבירים שוב ושוב את התחום המקצועי שלהם, את קהל היעד ואת הסגנון המועדף עליהם. התוצאה היא בזבוז זמן יקר וחוויית שימוש מתסכלת.
הפתרון קיים כבר בתוך המערכת, אך רוב המשתמשים פשוט לא מודעים אליו. מדובר בפונקציית ההתאמה האישית (Custom Instructions או Personalization) שמאפשרת להגדיר פעם אחת את הפרופיל המקצועי והאישי שלכם, כך שכל שיחה עתידית תתבסס על המידע הזה.
המדריך המלא להגדרת הפרופיל האישי
הגישה לתפריט ההגדרות פשוטה: בגרסת הדפדפן תמצאו אותו תחת שם המשתמש בצד שמאל, ובאפליקציה דרך כפתור התפריט. בחרו באפשרות Personalization והפעילו את האפשרות Enable customization.
המערכת מציגה שני שדות מרכזיים. בשדה הראשון, "What would you like ChatGPT to know about you", תארו את הרקע המקצועי שלכם. כתבו באיזה תחום אתם עובדים, מהו התפקיד המדויק שלכם, מי קהל היעד שלכם, אילו כלים דיגיטליים אתם משתמשים בהם ומהן המטרות העסקיות שלכם. למשל: "אני מנהלת מוצר בחברת פינטק ישראלית, עובדת מול לקוחות עסקיים בינוניים, משתמשת ב-Jira ו-Figma, ומתמקדת בפיתוח פתרונות תשלומים דיגיטליים".
- פי 5 בתשעה חודשים - מרקור שעובדת עם ChatGPT כבר שווה 10 מיליארד דולר
- ציטט את ChatGPT כהוכחה רפואית - מה פסק השופט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשדה השני, "How would you like ChatGPT to respond", הגדירו את סגנון התשובות הרצוי. ציינו את אורך התשובה המועדף, הפורמט (פסקאות רצופות או נקודות), רמת הפירוט הטכני, השפה והטון. דוגמה: "תשובות ממוקדות של 200-300 מילים, בעברית מקצועית אך נגישה, עם דגש על יישום מעשי ודוגמאות קונקרטיות מעולם הפינטק".
אלון סטופל, יו"ר רשות החדשנות, קרדיט: חנה טייברשות החדשנות משיקה שלוש תכניות דגל בהיקף של 180 מיליון שקל
שלושת המאגדים החדשים בהיקף כולל של כ-180 מיליון שקל לשלוש השנים הקרובות, מציבים את ישראל בלב זירת המחקר והפיתוח העולמית בתחומי איכות הסביבה, טכנולוגיות חישה וחומרה מתקדמת. מדובר ביוזמות רחבות-היקף שיחברו בין תעשייה, ממשלה ואקדמיה - ובהן חברות ענק כמו
אנבידיה, רפאל, אלביט והתעשייה האווירית, לצד מכון ויצמן, מכון וולקני והאוניברסיטה העברית
רשות החדשנות הודיעה על השקת שלוש תכניות דגל בהיקף כולל של כ-180 מיליון שקל לשלוש השנים הקרובות, במסגרת מאגדי מחקר יישומי שנועדו להעניק לתעשייה הישראלית יתרון תחרותי וליצור אימפקט כלכלי וסביבתי משמעותי. שלושת המאגדים - Green Soil, DiamondSEMI IL ו-NDT - ממוקדים בליבת החדשנות הישראלית: טכנולוגיות סביבתיות, רכיבי חומרה מתקדמים ומדע החומרים.
ד"ר אלון סטופל, יו"ר רשות החדשנות, מסביר כי "שלושת מאגדי הדגל החדשים שאישרנו הם ביטוי עוצמתי ליכולת של ישראל לקחת את המדע והידע המצטבר באקדמיה ולהפוך אותו למנועי צמיחה כלכליים ותעשייתיים אמיתיים. הם מדגימים את העומק והבשלות של החדשנות הישראלית: מההתמודדות עם אתגרי הסביבה והאקלים דרך פיתוח רכיבים מבוססי יהלום שיכולים לשנות את תעשיית המוליכים למחצה ועד טכנולוגיות חישה ובדיקה מתקדמות שמציבות את ישראל בלב המהפכה התעשייתית הבאה".
"המאגדים האלה מראים איך השקעה ממשלתית חכמה, ממוקדת וארוכת טווח יכולה להצמיח ידע חדש, ליצור יתרון טכנולוגי ולבנות תשתיות של מצוינות שישרתו את הכלכלה הישראלית לשנים רבות קדימה. זהו בדיוק השילוב הייחודי של מדע, תעשייה וחזון שמבדיל את ישראל משאר העולם ומאפשר לה להיות לא רק מעצמת סטארט-אפים, אלא מעצמת עומק טכנולוגי גלובלית".
"האתגר האמיתי שלנו כיום הוא להמשיך לייצר חדשנות שמבוססת על ערך אמיתי - על מדע, על תעשייה ועל יכולת יישומית. זהו השלב בהתפתחות של ההייטק הישראלי - המעבר מהמהירות אל העומק, מהמוצר הבודד אל תשתיות שמעצבות את העתיד".
שלושת מאגדי הדגל: טיהור קרקעות, רכיבי מוליכים למחצה מבוססי יהלומים וטכנולוגיות בדיקה
Green Soil היא תכנית לפיתוח טכנולוגיות ביולוגיות לטיהור קרקעות ומי תהום מזיהומים קשים, בהם PFAS (תרכובות כימיות עמידות), חומרי נפץ ודלקים. הפיתוח מבוסס על שימוש בחיידקים ובמרכיבים ביולוגיים מותאמים לפירוק מזהמים בשטח עצמו ובעומק הקרקע, תוך שילוב שיטות החדרה וניטור מתקדמות. התכנית מאגדת 10 חברות ו-16 קבוצות מחקר ובהן אלביט, נטפים, בז"ן, נצר השרון ומכון וולקני, וצפויה לפתוח לשוק הישראלי והעולמי הזדמנויות בהיקפים של מאות מיליארדי דולרים.
