דפנה ניסנבוים טיפה
צילום: TIPA
ראיון

"במקום לפתח פלסטיק מחדש מנסים רק לגרום לו להתכלות מהר יותר"

כך אומרת דפנה ניסנבוים מנכ"לית טיפה אחרי השלמת גיוס של כ-70 מ' ד', לפי שווי של יותר מ-300 מ'. מה החזון של החברה, מה המשמעות של הגיוס הנוכחי מבחינת החברה, ומתי היא תצא להנפקה?
תומר אמן |

"קיימים חומרים אורגנים בעולם שהטבע יודע לעבד ולהשתמש בו כדשן מלכתחילה, הדוגמא הטובה ביותר היא קליפות של פירות וירקות שמתכלות יחסית מהר. המוצר שלנו עשוי מחומרים שמאפשרים לערבב אותו עם המשאבים האלו ולהפוך גם את הפלסטיק למתכלה" - כך אומרת מנכ"לית טיפה (TIPA) דפנה ניסנבוים בראיון לביזפורטל.  אתמול דיווחה החברה על השלמת גיוס הון נוסף בהיקף של כ-70 מיליון דולר, ובכך גייסה מתחילת הפעילות בשנת 2010 ועד היום סכום של כ-130 מיליון דולר. המשקיעים העיקריים בגיוס היו שותפות המו"פ  מילניום פוד יהש 0.5%  , המוסדי  מיטב דש  וחברת הביטוח  מגדל ביטוח -7.27% , לפי שווי של יותר מ-300 מילון דולר. ניסנבוים: "בגיוס הקודם השתתפו בעיקר משקיעים זרים מהמובילים בתעשייה והגיוס נחתם בספטמבר 2019. לאחר מכן גייסנו 4 מיליון דולר נוספים ממילניום שהשקיעו בנו בנובמבר 2020 והובילו את הגיוס הנוכחי. אנחנו מאוד מרוצים משיתוף הפעולה וכן מההצטרפות של גופים נוספים דוגמת המוסדיים שמהווה הבעת אמון משמעותית עבורנו ועבור הפעילות שלנו"  חברת טיפה מייצרת ומשווקת אריזות פלסטיק גמישות. לדבריה, בניגוד לפלסטיק קשיח, כמו זה המשומש לאריזת ושימור מזון במקרר ואותו מסובך יותר לדשן - הפלסטיק הגמיש אותו מפתחים בטיפה מיועד לכך.  מה אתם עושים בצורה שונה? ניסנבוים: "טיפה התחילה לפתח את פתרונות האריזה לפני כ-12 שנים לאחר שהייתה לנו ההבנה שהפלסטיק נערם בעולם, סותם אותו ושצריך לשנות את כל התחום הזה ולעבוד על פתרונות מסוג שונה. לשוק הפלסטיק העולמי שתי נדבכים חשובים, הראשון הוא האופן בו הוא "עושה את העבודה שלו", הכוונה שומר על טריות ושלמות המזון. השני הוא ההיבט הסביבתי שלו. "בהיבט הראשון ניתן לראות שהפלסטיק המיוצר היום בעולם עושה את זה טוב מאוד, אך בהיבט השני את הרוב המוחלט של האריזות פשוט לא ניתן למחזר. חברות רבות מנסות כבר תקופה שלקצר את תקופת ההתכלות של אריזות הפלסטיק על בכל מיני שיטות שונות על השיטה הקיימת כבר לייצור הפלסטיק, במקום להתחיל את ההליך מאפס ולפתח את הפלסטיק בצורה שתאפשר לו להיות קומפוסטבילית מלכתחילה, וזה בדיוק מה שאנחנו עשינו."  טיפה עמלה רבות בשנים האחרונות על מנת להראות כי המוצרים שלה עושים את עבודתן כמו שצריך, מחד שימור איכותי של המזון, ומאידך קומפוסטוביליות ברמה גבוה. כיצד הגיוס האחרון צפוי להאיץ את צמיחת החברה? ניסנבוים: "החברה מוכרת את המוצרים בשוק כבר מ-2017. השנים הראשונות היוו בעיקר פיילוט ונועדו להוכיח שהמוצר עובד כמו פלסטיק רגיל בהיבטי השימור אך עדיין מתכלה כפי שייעדנו אותו ועבדנו בכמה מדינות בהן השקנו את המוצרים שלנו למטרה הזאת - אנחנו מאמינים שהצלחנו במשימה. הכסף שגוייס כעת נועד להאצת הצמיחה. לחברה סוכנים רבים ברחבי אירופה ולאחרונה פתחנו גם מפעל בארה"ב, כל זאת לצד הפעילות שלנו באוסטרליה. הגיוס צפוי לסייע לנו גם בפיתוח והרחפת הטכנולוגיה על מנת לקדם את מעמד החברה לכדי הובלה בתחום" שוק אריזות הפלסטיק פועל כך שתחילה מיוצרות יריעות הפלסטיק שלימים הופך לאריזה עצמה. לאחר מכן אותן יריעות מועברות לגוף הנקרא בתעשייה "קונברטור" והוא אמון על המרת המוצר מהיריעה לפלסטיק עצמו. לבסוף קיימים המפיצים אשר משווקים את הפלסטיק ללקוחות. חלק מן החברות בתחום בוחרות שלעסוק רק בהיבט אחד של היצור, וחלק מן החברות בוחרות שלעסוק בחלק או כלל התחומים, וכך גם אצל טיפה. בהיבט ההסכמים שחתמתם באוסטרליה מדובר על שיתוף פעולה משמעותי עם AMCOR PLC (סימול: AMCR) - מה משמעות ההסכם עבורכם? באוסטרליה קיימות שתי חברות שהגענו להסכמים איתן. הראשונה היא רשת סופרמרקטים גדולה מאוד. כחלק מההסכם הרשת מוכרת את המוצרים שלה כשאלו ארוזים בפלסטיק שאנחנו מייצרים. שם בעצם מדובר בגוף שאינו קונברטור, אנחנו מוכרים ישירות לרשת את הפלסטיק לאריזה. ההסכם שלנו אל מול אמקור קצת שונה באופן שבו אנחנו מייצרים את יריעות הפלסטיק ואמקור כבר ממירה אותם לאריזה ממשית ולאחר מכן מפיצה את הטכנולוגיה." האם בחברה מתכננים הנפקה בשוק בארץ בקרוב? "כרגע אין תכנון ואין פסילה כזאת. עכשיו אנחנו מתמקדים בלהשלים את המטרות שהצבנו לעצמנו בהקשר הגיוס ונפעל להמשך האצת הצמיחה של החברה כפי שפעלנו עד כה. ההסתכלות שלנו קדימה היא באופן בו אנחנו פועלים בתחום שבו חשוב לנו לפעול והולכים עם השוק לאן שהוא לוקח אותנו. אם בעתיד נראה הנפקה הן אם בארץ והן אם מחוצה לה מטיביה עם אסטרטגיית החברה -ננפיק."

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטייואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטי
סטארטאפ להכיר

אין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם

שיחה עם יואב  שפרינגר- המנכ"ל ושותף מייסד של  Apptor.ai



הדס ברטל |

ספר בקצרה על עצמך:

אני במקור מבית חנן בצפון. בצבא שירתי ב-8200, שם גם פגשתי את השותף שלי, גלעד עזרא, ובזמן השירות, עבדנו על פיתוח מודלים של פרדיקציה לצבא כדי לזהות התנהגויות, אבל הרעיון זה להתעסק ב-predictable AI. אחרי הצבא הייתי בפלייטיקה בעולמות ה-AI retention. את הסטארטאפ הקמנו במהלך המלחמה, והתחלנו לרוץ איתו ממש תוך כדי המילואים.

ספר על החברה ומניין בא הרעיון?

אלו דברים דומים שעשינו בצבא. חיפשנו איפה אפשר למקסם את מה שעשינו בצבא ולהשליך על שוק, שהוא ממש בלו אושן עבורנו ואין חברה שעושה משהו דומה. תעשיית ה- direct sales, שהיא מאוד אמריקאית ואנחנו בנינו כמה מודלים של פרדיקציה שעוזרים לחברות direct sales לייצר תקשורת טובה יותר עם הלקוחות שלהן. המודלים מזהים טוב יותר מה הלקוח רוצה לקנות, מה המוצר שכדאי להציע לו ומתי יספיק לקנות, כאשר המטרה היא לטרגט בצורה טובה יותר את הלקוחות דרך המודלים שאנחנו מריצים. זה דומה לאי קומרס אבל יש הבדלים כי דרך המכירה בחברות direct sales היא שונה מעט, ואותן חברות רואות את עצמן כתעשייה נפרדת. למשל הרבהלייף היא לקוחה שלנו, ואם ספורה מבחינים שאני עובד איתם, הם יחשבו "מעולה, חברה דומה לנו." לעומת זאת, אם הרבהלייף היו רואים שאני עובד עם ספורה הם היו חושבים שזה אי קומרס. בשנה אחת הגענו ללקוחות וחברות כמו הרבהלייף, שופ דוט קום, It works! Global ו-Immunotec.

אופן המכירה ב-direct sales זה דרך מפיצים שהם המשווקים את המוצרים של החברה. עד שאנחנו הופענו, כל החברות הללו היו בונות על המפיצים לעשות את עבודת השיווק והמכירות והכל היה קורה דרכם בלי ערוצים נוספים. המפיצים מביאים לקוחות והם מדברים עם לקוחות וכדומה. מה שקורה בפועל זה שמאחר וכיום יש עוד הרבה אלטרנטיבות לעשות הכנסה מ-gig economy ובגלל התחרות הרבה בשוק, אז המודל לפיו הם בונים רק על המפיצים כבר לא עובד. מה שאנחנו מביאים לשולחן זה שאנחנו מייצרים מודלים של פרדיקציה שעושים את הכל באופן אוטומטי, את ה-retention, ההמלצות על מוצרים כאשר אנחנו יודעים לזהות מה כל לקוח יקנה ומתי והחברות כבר לא צריכות לבנות על המפיצים אלא אנחנו עושים את זה בשבילם, הכל כבר הופך לאוטומטי.

מתי הוקמה וכמה עובדים?

קמנו ביולי 2024, אנחנו 10 עובדים, הרוב בישראל ואחת ביוטה.

מי המשקיעים?

זוהר גילון, יובל בר-גיל, ניר גרינברג, רן שריג, אפי כהן ועוד