עודד רוזנברג, מנכ"ל אפולו פאוור
צילום: גיין מדיה
ראיון

"לא צריך לתת שטחים פתוחים לתעשיית האנרגיה הסולארית. אני חושב שזה נורא"

מניית אפולו פאוור, שפיתחה יריעה גמישה להפקת אנרגיה סולארית, זינקה ביותר מאלף אחוזים. המנכ"ל עודד רוזנברג מספר על החברה שייתכן ויקימו עם רפאל ("ניסו את המתחרים ובחרו בנו"), והשת"פ עם אאודי ויצרניות הרכב ("המוצר לא יפגע בעיצוב. להיפך - זה יפהפה")
איתי פת-יה | (5)
נושאים בכתבה רפאל

מניית אפולו פאוור 3.65% זינקה אתמול בכ-12% הודות לדיווח של על כך שחברת התעשיות הביטחוניות רפאל בוחנת הקמה של חברה משותפת איתה. יעילות הפקת האנרגיה ביריעות הסולאריות של אפולו עומדת על 13.7% כיום (מנסים להגיע ל-15%) והיא נמוכה משל חלק מהמתחרות (18-20%), אז למה ברפאל בחרו דווקא בה? זו התשובה שמספק מנכ"ל אפולו, עודד רוזנברג, בשיחה עם ביזפורטל: "רפאל מכירה טוב מאד את התחום שלנו מזה 15 שנה ועשתה ניסויים עם כל המתחרים שלנו – בסוף היא בחרה בנו. אתה אולי קורא בגוגל שחברה אחרת מגיעה לאחוז מסוים של יעילות, אבל במציאות יכול להיות שזה לא באמת ככה".

לפי הדיווח, הצדדים ינהלו מו"מ לחתימה על הסכם מחייב ורפאל תקבל בלעדיות על מוצרי המיזם עד לאמצע ספטמבר הקרוב, או עד מועד אחר שיוסכם בין הצדדים. כבר בספטמבר האחרון דווח כי רפאל תבצע בחינה של ההתכנות הטכנולוגית של הפיתוח של סולארפיינט, חברה בת של אפולו, וזו הושלמה בהצלחה.

"לא מדובר באותו מוצר שנמכור ללקוחות אחרים מהתעשייה הביטחונית. הבדיקה מול רפאל כללה בחינה של התאמת הטכנולוגיה למוצרים חדשים", אומר רוזנברג. "זה לא שקנו מאיתנו פאנל וניסו אותו. לכן אני שמח מההצלחה הטכנולוגית – הרי זו חברה שעוסקת בתעופה ובחלל, כלומר בתנאים יותר קשים מאלה שבשוק האנרגיה הסולארית, ויש לה את הטכנולוגיות המתקדמות בארץ וגם בעולם היא נחשבת למובילה בתחומים מסויימים".

לאיזה שימושים חדשים יתאימו המוצרים שתפתחו?

"מבחינת ההליך קודם כל נאמר לנו שרוצים להיכנס למו"מ מסחרי שאותו גם נצטרך להשלים. לשאלתך, אפשר לדמיין למשל החל מיריעה שתשמש חייל בשטח להטענת מכשירי קשר וכלה בכלי תחבורה קרקעיים, אוויריים – למשל רחפנים, מזל"טים ומטוסים, כלים ימיים ובמכשירים בחלל".

במה שונה יריעה שבה משתמשת חייל מהיריעה הקיימת שלכם? במה שונה רכב שטח צבאי מאשר רכב רגיל שעליו אתם עורכים ניסוים?

"יש דרישות שונות למוצרים יעודיים. אם אתה אזרח שעושה קמפינג ואתה צריך להטעין טלפון סלולארי, המתח הוא חמישה וולט – במצבר של כלי צבאי זה גבוה מכך. אני מאמין שיש פה שוק גדול ויש לנו בו יתרון מעניין".

אם סיפור היעילות בעיניך מוטל בספק, איזה יתרון אחר יש לכם על המתחרים?

"בסוף יש שלושה פרמטרים חשובים בשוק הסולארי ובשוק היריעות הגמישות בפרט. לצד היעילות ישנם היציבות, כלומר היכולת של היריעה להחזיק מעמד ולא להתקלקל אחרי חצי שנה או אפילו חודש – בזה אנחנו מעולים ועברנו מבדקים לפי תקנים בינלאומיים. פרמטר נוסף הוא העלות, שאצלנו נמוכה יותר".

יש לכם שיתופי פעולה להתקנת היריעות שלכם על רכבים של אאודי, ג'ילי הסינית, רנו-מיצובישי ועוד חברה אסיאתית שלא חשפתם. איפה הדברים עומדים?

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"נעדכן כשיהיו דברים מהותיים. אגב, עם אאודי גם ניסו מתחרות אחרות לפנינו, אפילו חתמו עם אחת מהן שהציגה כביכול יעילות גבוהה יותר. בסוף הם המשיכו איתנו".

השימוש במוצר שלכם לא יפגע בעיצוב של הרכב? יש דרך להסוות אותו לחלוטין?

"מול כל חברה מדובר בפתרון קצת שונה. עם אחת מהן היריעה כמעט מוטמעת ברכב וקשה לראות אותו. מול אחרת מדובר במדבקה חיצונית שיותר רואים. עם כל לקוח עובדים על הפתרון שהוא מבקש. אני מזכיר שאי אפשר להשוות אאודי אי-טרון, שמכסה המנוע שלה צריך להיות פחות או יותר הדבר הכי יפה בעולם, לגג של טרנזיט של רנו, שהנראות שלו פחות חשובה. נחשוף תמונות כשהחברות שלנו יאשרו לנו – ברכבי הפרייבט העיצוב לא ייפגע, אפילו להיפך. זה יפהפה".

היריעה על הגג - וגם המניה

אפולו בקושי רשמה הכנסות ב-2020 (חצי מיליון שקל בלבד ב-2020) והפסידה 14 מיליון שקל. החברה נסמכת על הונה העצמי שבסוף 2020 עמד על כ-23 מיליון שקל, ובקופתה היו בסוף התקופה כ-16 מיליון שקל. לעומת זאת ביצועי המניה טובים משל החברה עצמה: ב-12 החודשים האחרונים מניית אפולו טסה בלמעלה מ-1,000%, בעיקר אחרי ההודעה על ההתקשרות מול אאודי. בתקופה שמלווה בחשש של היווצרות בועה בסקטור הטכנולוגי המספר הזה עשוי להבהיל, אבל אם לשפוט לפי הגרף של המניה לא נראה (לפחות לא בשלב זה) שהמשקיעים חשבו שיש פה "אוויר חם" שצריך לצאת החוצה – מהשיא בדצמבר המניה ירדה רק ב-10%. כיום החברה נסחרת לפי שווי של כחצי מיליארד שקל.

בשונה מפאנלים סולארים, ליריעות סולאריות משקל קל יותר והן גמישות, מה שמייצר להן יתרון במיקומים מסויימים – למשל בהקמה על מאגרי מים. מחד, אין צורך בהתקנה של מצופי פלסטיק עבור הצבה של פאנלים, אולם מנגד לא ניתן לכוון את זווית היריעה כדי להביא לקליטה מיטבית של השמש. מעבר לכך, גם הניידות של היריעות מהווה יתרון, וכאמור ניתן להתקינן על גבי רכבים.

"אני רוצה את מכסה המנוע שלך לא כי אני חושב ששוק מכסי המנוע הוא כזה גדול", טוען רוזנברג, "אלא כי אני חושב על זה שמאה מיליון מכוניות שעולות בשנה על הכביש הן מאה מיליון מ"ר שאפשר לייצר ממנו חשמל. באותו אופן גם מאגרי המים שבהם יש יריעות שלנו הם גם ככה מגודרים ונשלטים על ידי אגודות מים, אלה אתרים שלא ניתן להכנס אליהם כך שזה רווח נקי לכולם. בעל המאגר מרוויח שלוש פעמים: הוא מרוויח תחנת כח משלו, שמירה של המים וגם מניעת התאדות – שזה משהו שלא מדברים עליו כמעט ואם אפשר להניח את היריעה שלנו ולהיפטר ממצופי פלסטיק כמו במקרה של פאנלים, זה עוד יתרון סביבתי".

"מעבר לזה, תחשוב עליך – אתה היית רוצה להסתובב בעולם ולראות שבזבזו שטחים פתוחים בטבע? לא צריך לתת שטחים פתוחים לתעשיית האנרגיה הסולארית. אני חושב שזה נורא. יש מספיק שטחים שהמדינה והאדם והתעשיות כבר 'הרסו' ומשתמשים בהם – כבישים, בניינים, מאגרי מים, מדרכות, מפעלים. בשביל זה הקמנו את החברה, כדי לעשות שימוש דואלי בשטחים (לביקורת זו של רוזנברג מצטרפות בקונקטס הישראלי טענות על כך שהיתר שימוש של מושבים וקיבוצים בשטחים חקלאיים לצורך ייצור חשמל באמצעות מתקנים סולאריים משמר פערים חברתיים - א.פ)".

אתם עדיין תלויים בהון העצמי שלכם, ומתכננים להקים מעבדה – מהן עלויות ההקמה והאם תצטרכו גם לגייס כח אדם נוסף וההוצאות על שכר יעלו?

"עלות ההקמה לא גבוהה מדי – מיליון וחצי שקל בערך, והתהליך התחיל. הפטישים כבר באוויר. מבחינת גיוסים, הכל עובד לפי תכנית ההתרחבות שלנו, ומצבת העובדים כבר עלתה ל-37 לטובת המשך המחקר והפיתוח. האתגר הגדול יהיה לבנות מפעל ייצור גדול, מעבר לזה שחנכנו ביוקנעם".

אם באמת תדרשו לייצור בהיקף כזה שיצדיק הקמה של מפעל גדול, תשאירו את הייצור בארץ?

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    זה לא הרמאים עם כריית ביטקויין (ל"ת)
    דן 17/03/2021 07:54
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שטחים פתוחים לגידולי חקלאות בלבד (ל"ת)
    חקלאי 16/03/2021 20:28
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    חנני 16/03/2021 20:24
    הגב לתגובה זו
    איזו הצדקה יש לחברה ללא הכנסות להתנפח ככה פי11 על מה ולמה ?זה מזכיר לי את חברות הקנאביס ב2019 שעפו מעלה מעלה על ריח הקנאביס ואחר כך התרסקו אותה הגברת בשינוי האדרת אם זו לא הרצת מנייה אני כבר לא יודע מהי הרצה
  • 2.
    מישהו מהשוק 16/03/2021 18:34
    הגב לתגובה זו
    הם בפיגור משמעותי. ועד שיגיעו לנצילות גבוהה כבר OPV יעבור אותם
  • 1.
    ראיון חשוב, חברה עם סיכוי גדול וסיכון גדול (ל"ת)
    עידו 16/03/2021 10:19
    הגב לתגובה זו
משקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini
ניתוח Bizportal

הזרים נשברו ומכרו - מה קרה אתמול מאחורי הקלעים בבורסה?

המחזור אתמול קפץ ב-50% והסתכם על שיא של 4.2 מיליארד שקל שהחליפו ידיים - אבל בעיקר לכיוון צד אחד - מכירות: מי מכר ומי קנה ומה עשה "הכסף החכם"? ניתוח ביזפורטל 

תמיר חכמוף |

המסחר אתמול בבורסה בתל אביב התאפיין בתנודתיות חריגה, כאשר המדדים המרכזיים פתחו בעליות, על רקע רגיעה מסוימת בתחושת הסיכון לאחר הנאום השני של ראש הממשלה נתניהו, שהגיע כדי "להסביר" את מה שנאמר יום קודם לכן. עם זאת, במהלך המסחר חל מהפך, כאשר גל מכירות סחף את המדדים מטה, והירידות הלכו והחריפו ככל שהתקרבה הנעילה.

בסיום היום נרשמו ירידות חדות. מדד ת״א 35 איבד כ-1.9%, מדד ת"א 90 ירד 2.4% ומדד ת"א 125 איבד 2%. במבט על הסקטורים, מדדי הפיננסים והביטוח, שהיו הקטר של השוק בעליות, צנחו בכ-3.1% ו-4.3% בהתאמה, כאשר הירידות לוו במחזור מסחר גבוה במיוחד של כ-4.2 מיליארד שקלים, כפול מהממוצע היומי מתחילת השנה, אשר בלט במיוחד ביחס ליום רביעי "רגיל" ללא פקיעה ולפני החגים, שבדרך כלל מתאפיין במחזורים נמוכים יותר.

מי הוביל את המכירות?

מבדיקת ביזפורטל עולה כי המשקיעים הזרים היו בצד הדומיננטי של המוכרים, ככל הנראה כתגובת המשך למה שכונה על ידי משקיעים רבים "נאום ספרטה" בשל הטון הלוחמני והמסרים על ניתוק כלכלי אפשרי. עיקר פעילות המכירה של הזרים התרכזת בתעודות סל על מדד ת״א 125, שם לבדן נרשמו מכירות של למעלה מ-100 מיליון שקלים נטו. 

מעבר לכך, בלטו מכירות במניות דגל בשוק המקומי ובהן אלביט מערכות אלביט מערכות 2.21%  , בנק הפועלים פועלים 0.66%  , אל על אל על 2.32%  , נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן 5.54%   והפניקס הפניקס 2.11%  , שתרמו כולן ללחץ כלפי מטה על המדדים.

עד כה, עבור המשקיעים הזרים השקעה בישראל היא שילוב של כלכלה פתוחה, יצוא מתקדם ויציבות מוסדית יחסית. כשהמסרים הפוליטיים מאותתים אפשרות של התרחקות ממדינות המערב ומעבר לכלכלה אוטרקית, הדבר מעלה חשש משורה של סיכונים, בהם פגיעה ביצוא וביבוא, שיובילו לפגיעה בזרימות ההון, וכמובן היחלשות המטבע והאטה בצמיחה. שוקי היעד המרכזיים של החברות הישראליות הם אירופה וארה״ב, וכל סימן ליחסים מתוחים עלול להוביל לצמצום ביקושים, חסמים רגולטוריים או מגבלות ייצוא. בנוסף, השקעה במדינה הנתפסת כמתבודדת נחשבת מסוכנת יותר, ולכן דורשת תשואת סיכון גבוהה יותר, דבר שאנחנו כבר רואים בתמחור של אגרות החוב הממשלתיות בימים האחרונים. ולסיום, משקיעים רבים יעדיפו לצמצם חשיפה, דבר שמוביל למכירות של זרים בשוק ההון המקומי ולהכביד על השקל, לייקר את היבוא, ולפגוע בפעילות הכלכלית. החששות הללו מספיקים כדי לגרום לזרים לפעול מהר ולצמצם סיכון.

מנועי בית שמש
צילום: רווח הפקות ויקיפדיה

פימי מימשה מניות בית שמש ב-500 מיליון שקל

אדיר בן עמי |

קרן פימי, בניהולו של ישי דוידי, מבצעת מהלך נוסף למימוש רווחים. הקרן מכרה כ-8.8% ממניות מנועי בית שמש תמורת כ-500 מיליון שקל. בעקבות העסקה תרד אחזקת הקרן לכ-17% בלבד, לעומת שליטה מלאה שהחזיקה בעבר. המימוש נשעה בדיסקאונט של אחוזים בודדים על מחיר השוק. פימי מורווחת על ההשקעה בבית שמש פי 20, כשרוב העלייה הגיעה בשנתיים האחרונות. 

המימוש בבית שמש מצטרף למימושים שביצעה הקרן בתקופה האחרונה. מתחילת החודש מכרה פימי גם כ-13% ממניות עשות אשקלון בהיקף של כ-250 מיליון שקל. באפריל היא מכרה 15% ממניות אורביט תמורת כ-100 מיליון שקל. מדובר בשלוש עסקאות מהותיות שביחד מצטברות למימושים של כ-850 מיליון שקל בתוך פחות מחצי שנה כשבשנה שעברה היו גם מימושים גדולים. 

פימי רכשה את השליטה במנועי בית שמש בשנת 2016 מכלל תעשיות לפי שווי חברה של כ-300 מיליון שקל בלבד. השווי הנוכחי של החברה הוא כ-5.7 מיליארד שקל - כלומר, מדובר במימוש לפי שווי הגבוה כמעט פי 20 מההשקעה המקורית. 

הדוחות האחרונים של בית שמש ביטאו צמיחה בהכנסות אך שחיקה מסוימת של הרווח. ההכנסות ברבעון השני עלו ב-24% לשיא של כ-77 מיליון דולר, בעיקר בזכות מגזר המנועים שנהנה מביקוש גבוה בשוק הביטחוני בארץ ובחו"ל ושמר על רווחיות גבוהה. מנגד, השורה התחתונה נשחקה, כאשר הרווח הנקי ירד ל-7.2 מיליון דולר לעומת 9 מיליון אשתקד, בעיקר בשל זינוק בהוצאות המימון ל-3.1 מיליון דולר והשפעת מס גבוהה שנבעו מתיסוף חד של השקל והגידול במינוף בעקבות רכישת Turbine Standard. כלומר, הפעילות עצמה ממשיכה להתרחב בקצב מהיר, אך חשיפת החברה לשערי מטבע ולחוב הפיננסי מטילה משקל כבד על התוצאות המדווחות. בנטרול האירועים החריגים ברבעון נראה שהחברה היתה מרוויחה מעל 10 מיליון דולר. 

גידול בהכנסות ברבעון מול אשתקד נובע בעיקר מעליה במכירות בשני מגזרי הפעילות, בדגש על גידול במכירות מגזר המנועים. ההכנסות כוללות סך של כ-1.7 מיליון דולר הנובעים מעדכון מחירים ללקוחות ואת מכירותיה של Turbine Standard בהיקף של כ-8.6 מיליון דולר. הכנסות מגזר החלקים ברבעון צמחו בכ-4.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכמו בכ-43.9 מיליון דולר (מתוכן כ-2.3 מיליון דולר מכירות פנימיות).