וול סטריט
צילום: iStock

סגירה ירוקה בוול סטריט: הנאסד"ק הוסיף 1.1%, פייסבוק קפצה 3.2%

התיקון במדדים המובילים נמשך גם, וזאת למרות רצף נתוני מאקרו חלשים מאירופה. מניות הטכנולוגיה הגדולות הובילו את המגמה החיובית. אפל הוסיפה 1.9%, אמזון עלתה 1.6%, נטפליקס טיפסה 1.5%. הבנקים איבדו עד 0.5%
עמית נעם טל | (12)

יום המסחר בוול סטריט מתנהל בעליות שערים של עד 1.1%, כאשר התיקון במדדים המובילים מתרחב. ברקע למסחר, התמיכה של הבנקים המרכזיים בשווקים נמשכה גם הערב. מדדים בוול סטריט S&P 500 0.13% דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21%      הירידות החדות של חודש דצמבר נראות היום כמו עבר רחוק, וזאת ברקע לפעולות הבנקים המרכזיים בשבועיים האחרונים. אמש דיווחנו כי מאז ה-26.12 קפץ המאזן המצרפי של 4 הבנקים המרכזיים הגדולים (הפד', ה-ECB, הבנק המרכזי ביפן והבנק המרכזי בסין) ב-250 מיליארד דולר (לכתבה המלאה). הזרקת הנזילות מצד הבנקים המרכזיים, בתוספת עמדה יונית יותר מצד יו"ר הפד' ביום שישי האחרון,  מצליחים בימים האחרונים להרגיע את שוקי האג"ח הקונצרנים. מרווחי האשראי  של החברות בדירוג הנמוך (HIGH YIELD) רשמו את הדו יומית החד ביותר מאז 2009, דבר שמעניק רוח גבית למניות רבות ויוצר "שורט סקוויז" במניות רבות. ברקע לעליות בימים האחרונים, הנשיא טראמפ חוזר הערב לצייץ בסוגיות הכלכליות. "המספרים כלכליים נראים ממש טוב. האם אתם יכולים לדמיין מצב שבו היו לי שיעורי ריבית אפסיים לטווח ארוך כמו הממשל הקודם, ולא היו מעלים במהירות את שיעורי הריבית כמו היום. זה היה כל כך קל! ובכל זאת, השווקים עשו מהלך גדול למעלה מאז הבחירות 2016!", טוען הערב הנשיא. הציוץ היום של טראמפ

בעוד השווקים מתקנים בחדות, נתוני המאקרו שמגיעים מאירופה ממשיכים לאכזב, והחששות ממיתון בשווקים ממשיכים להתגבר. מדד הייצור התעשייתי בגרמניה ירד בחודש נובמבר ב-1.9%, כאשר הצפי היה לעלייה של 0.3%. בחישוב שנתי, מדובר על ירידה של 4.7%, הירידה החדה ביותר בייצור הגרמני מאז המשבר הכלכלי ב-2008. בנוסף, סנטימנט הצרכנים ירד בחודש דצמבר לרמה ל 107.3 נק', ירידה חדה יותר מהצפי. נציין כי רובם המוחלט של הנתונים שמתפרסמים בימים האחרונים באירופה מצביעים על האטה חריפה בפעילות הכלכלית. השינוי בשנתי בייצור הגרמני: הנפילה החדה ביותר מאז המשבר הכלכלי ב-2008     ברקע לנתוני המאקרו החלשים, האירו איבד הערב 0.3% מול הדולר ונסחר ברמה של 1.144 דולרים לאירו. הלירה הטורקית בולטת במיוחד בשוקי המט"ח, כאשר היא מאבדת 2% מול המטבע האמריקני, ונסחרת ברמה של 5.47 לירות לדולר. בגזרת הישראליות, טבע (סימול:TEVA) נסגרה בעליות קלות של 0.1% במסחר תנודתי, והמשיכה לרכז עניין רב ברקע לעליות החדות בימים האחרונים.  נציין כי החברה מושפעת במיוחד מהמתרחש בשוקי האג"ח הקונצרנים. ברקע ללחץ שנרשם בשוק זה בדצמבר, המנייה התרסקה, וכעת היא מתקנת בחדות ברגע לסגירה המהירה של מרווחי האשראי ברקע לפעולות הבנקים המרכזיים. חברת נוספת סקטור הביומד שמציגה תיקון חד בימים האחרונים היא חברת פלורסיטם (סימול:PSTI), שזינקה ביותר מ-60% בשבועיים האחרונים. טאואר (סימול:TSEM) איבדה 0.5% וצפויה להמשיך להיות תנודתית בימים הקרובים ברקע לחולשה בשוק המוליכים למחצה. נציין כי הורדת התחזיות של ענקית הסלולר סמסונג מוקדם יותר היום  (שמצטרפת לאזהרת הרווח של אפל בשבוע שעבר) צפויה להעיב על הסקטור (לכתבה המלאה על סמסונג).

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    המגיבים מתאימים את הרמה לפרשנים של ביזפורטל (ל"ת)
    אופיר 08/01/2019 23:51
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    כוח שושנה 08/01/2019 22:38
    הגב לתגובה זו
    חברים יקרים, נמאס לי לראות את מר/גברת שושנה והחלטתי להסיר את המסיכה.היום אני מתחיל לעקוב אחר הקישקושים ונכון לרגע זה השושנה מופסד/ת 3%
  • 4.
    שומר נפשו ירחק 08/01/2019 18:19
    הגב לתגובה זו
    שלא השקיעו שקל בחיים שלהם ואם השקיעו - בטוח שהפסידו.שורט x3 זה משפט של חובבן גמור או קלפן.אפילו בשוק יורד תשארו בלי כלום...תעשו טבלת תרחישים במקום לזרוק שטויות לאוויר.
  • נכון לא הרווחתי כלום.בגלל זה אני בפנסיה בגיל 44 (ל"ת)
    שושנת יריחו 08/01/2019 20:15
    הגב לתגובה זו
  • נו, טוב. כמו שכתבתי... (ל"ת)
    שומר נפשו 08/01/2019 21:32
  • 3.
    לקנות שורט פי 3 על הנסדק בכיף.sqqq (ל"ת)
    שושנת יריחו 08/01/2019 17:33
    הגב לתגובה זו
  • ליריחו 08/01/2019 18:25
    הגב לתגובה זו
    על ירידות אז תחליטי סופית מה קורה ינעל העולם אבל את חמודה סך הכל
  • להצטייד ב sqqq .ותפסיק לעקוץ.לא מכובד ולא יפה (ל"ת)
    הכל מעלה לזמן קצר . 08/01/2019 20:14
  • 2.
    כהן 08/01/2019 16:51
    הגב לתגובה זו
    ירידות של לפחות 3 אחוז , זהירות מלכודת דבש .
  • 1.
    איצ100 08/01/2019 16:17
    הגב לתגובה זו
    בארצות הברית הדוויה..אירופה חוטפת עובדות כלכליות קשות אך מדדה אחר החוזים ההזויים. ה"מלך" הטראמפ שאינו יודע מה ימין ומה שמאל ומה למעלה ומה למטה..מוביל העולם לאבדון..צפו פגיעה קשה בדרך לתהומות.
  • "הכל דבש" למי שלא הבין..אז ממש לא..נהפוך הוא חברים. (ל"ת)
    איציק 08/01/2019 17:23
    הגב לתגובה זו
  • מסכים לכל מילה רק כמו תמיד העניין הוא התזמון... (ל"ת)
    ארי 08/01/2019 17:09
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: