שוורים ודובים וול סטריט
צילום: Istock

סגירה חיובית בוול סטריט: פייסבוק קפצה 4.5%, טבע בתנודתיות חריגה

צעדי הפד' האחרונים והמתיחות לקראת כניסתן לתוקף של הסנקציות על איראן דוחפים את הדולר בעולם. הנפט טיפס 0.5%, טבע סגרה בירידות לאחר שעלתה 5% ברקע לדו"ח של ה-FDA 
עמית טל | (9)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בעליות שערים. ברקע למסחר, שוק המט"ח מרכז עניין ברקע למהלכי הפד' האחרונים בתוך כך, כניסתן לתוקף של הסנקציות האמריקניות על איראן החל מהערב בחצות מגבירים את המתיחות בין ארה"ב לאירופה וסין.

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%

דאו ג'ונס 0.16%

נאסד"ק -0.21%

בגזרת הישראליות, טבע (סימול:TEVA) ירדה הערב בכ-0.3% לאחר שטיפסה קרוב ל-5% במהלך המסחר. ברקע למהלך החד, ה-FDA האמריקני מצא כשלים במפעל בקוריאה של חברת CELLTIRION, המשתפת פעולה עם טבע בשנתיים האחרונות בהפצה של מספר תרופות בצפון אמריקה. מניית סודהסטרים (סימול:SODA) טיפסה 0.8% ווריכזה עניין לאחר שזינקה בשבוע האחרון קרוב ל-30% בעקבות דו"חות חיוביים. מזור (סימול:MZOR) איבדה 5.8%.

ההידוק המוניטרי שמבצע הפד' ממשיך להשפיע על השווקים, ובפרט על שוקי המט"ח. לאחר שהפד' צמצם ממאזנו כ-23 מיליארד דולר בשבוע האחרון, הריצה לדולר נמשכת גם הערב. הדולר אינדקס (סימול:DXY) מטפס בשעה זו 0.2% ונסחר קרוב לרמת שיא של שנה. נציין כי בפעם האחרונה שהדולר נסחר ברמה זו (חודש שעבר), טראמפ התערב בשוקי המט"ח וטען כי "הוא איננו מרוצה מהעבודה שהפד' ממשיך להעלות ריבית". יהיה מעניין לעקוב האם טראמפ יגיב לזינוק הערב במטבע האמריקני.

עוד גורם שמספק רוח גבית לדולר הוא כניסתן של הסנקציות על איראן החל מהערב בחצות. מדובר בגל ראשון של עיצומים, שהוגדרו ע"י גורם בממשל "כואבים", וצפויים  להגדיל את הלחץ הכלכלי על המשטר האיראן. העיצומים צפויים להשפיע על רוב המדינות שמבצעות עסקים עם איראן, ובפרט על אירופה. המתיחות בין ארה"ב לאירופה עולה הערב, כאשר האיחוד האירופאי הודיע לפני זמן קצר כי "הוא מגיע צער רב על הצעדים של ארה"ב", והוא לוקח צעדים כדי להגן על החברות האירופאיות שמבצעות עדיין עסקים עם המשטר האירני.

האירו מול הדולר: עומד במרכז הערב ברקע למתיחות בין ארה"ב לאיחוד האירופאי. שבירה של רמת 1.15 עשויה להוביל לפיחות חד של האירו

הלחץ של הדולר מורגש גם בשווקים המתעוררים. הלירה הטורקית נופלת כעת 4% ורושמת שפל חדש מול המטבע האמריקני. הרובל הרוסי מאבד כעת 0.7% ונסחר קרוב לרמת שפל של 5 חודשים. היואן הסיני מאבד כעת 0.3% מול הדולר, וזאת למרות התערבות הבנק המרכזי במסחר בימים האחרונים. השקל הישראלי מצטרף למגמה העולמית ונסחר כעת מעל לרמה ל 3.7 שקלים לדולר.

בגזרת הסחורות, הנפט הגיב לסנקציות המתקרבות בעלייה של 0.5% ונסחר ברמה של 69 דולר לחבית. הזהב איבד 0.3% ונסחר ברמה של 1,208 דולר לאונקיה. הנחושת, המהווה מדד אמין למצב הכלכלה הסינית, מאבד כעת עוד 1%.

במרכז

מניית וולס פארגו (סימול:WFC) נסחרה ברקע להסכמה של הבנק לשלם 2.09 מיליארד דולר במסגרת הסדר עם משרד המשפטים האמריקני ליישוב פרשת מכירות ניירות ערך רעילים בתקופה שלפני המשבר ב-2008.

יצרנית הרכבים טסלה (סימול:TSLA) ירדה 1.7% וריכזה  עניין לאחר הזינוק החד בשבוע שעבר. כזכור, החברה פרסמה דו"חות מעורבים בשבוע שעבר, אך זינקה בכ-16% לאחר סגירת מהירה של פוזיציות שורט על מניית החברה.

ענקית הטכנולוגיה אפל (סימול:AAPL) הוסיפה 0.5% והמשיכה לעמוד במרכז לאחר שזינקה בכ-9% בשבוע החולף ונסחרת הערב מעל לרמה של כטריליון דולר. נזכיר כי מניית החברה מהווה כ-11.8% ממדד הנאסד"ק.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    באפטר היו ירידות (ל"ת)
    לא מדוייק 07/08/2018 07:19
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ואיצ 100 יאכל חצץ בגואה עם אוויר חם וצילה (ל"ת)
    השוק ימשיך ויעלה 06/08/2018 19:54
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    השוק עולה בקושי 06/08/2018 18:53
    הגב לתגובה זו
    מה יהיה כשזה ייפסק? זה קורה אוטוטו
  • 4.
    השוק עולה בעצלתיים 06/08/2018 17:13
    הגב לתגובה זו
    שני רבעונים כבר אין שיאים חדשים למרות דוחות טוביםמה זה אומר?!
  • 3.
    וככה (ל"ת)
    ככה 06/08/2018 16:22
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    עמית הכנת עוד כובע לאכול (ל"ת)
    ישראל 06/08/2018 15:44
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לעמית..זאת היציבה המובטחת תהפוך בקרוב למרחץ דמים כלכלי. (ל"ת)
    איצ 06/08/2018 15:34
    הגב לתגובה זו
  • הלא שפוי 06/08/2018 21:49
    הגב לתגובה זו
    לקחתי את כל סוגי כדורי הטניס ולא עזר. עברתי לאזורי רגל..לא עזר..עכשיו אני מנסה כדורי סל ותןך כדי אני מארגן את הדחיפות בערמות של מליארד דולר החבילה. זאת עבודה קשה ונמאס לי אז אני יוצא לריצה בים.
  • אתה לא שפוי ת.דחוף כלדורים פסיכאטרים (ל"ת)
    אל מספר 1 06/08/2018 16:51
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: