אלון מאסק על פיצוץ המשגר של חלל: "הכשלון החמור ביותר מזה 14 שנים"
שבוע לאחר התפוצצות משגר הפלקון 9 יחד עם לווין התקשורת "עמוס 6", אלון מאסק, קורא להמשיך ולחקור את שרשרת האירועים שהביאה לאותה התפוצצות. מאסק הינו היזם והמנכ"ל של חברת SpaceX שבנתה את הפלקון.
מאסק צייץ בחשבונו בטוויטר כי "אנו עדיין עובדים על חקירת מקור כדור האש" והוסיף כי החקירה מראה ש"זהו כנראה הכישלון הסבוך והקשה ביותר שחווינו מזה 14 שנים". עד כה החקירה הראתה שהפיצוץ החל בהכנת ירי האש של אחד המנועים. מאסק גם חשף היום כי המנועים עדיין לא ירקו אש בעת החל הפיצוץ, בתוך כך עדיין לא מובן מה בדיוק גרם להתלקחות האש והפיצוץ.
בציוץ נוסף, מאסק אף ביקש כי במידה ולמישהו יש הקלטת וידאו או סאונד של לפני הפיצוץ, שישלח את הקבצים לחברה. אלו עשויים להועיל בחקירה. בקשתו הופנתה אל נאס"ק וחיל האוויר האמריקני.Important to note that this happened during a routine filling operation. Engines were not on and there was no apparent heat source.
— Elon Musk (@elonmusk) September 9, 2016
חלל תקשורת שאיבדה כאמור את הלווין עמוס 6 בפיצוץ, הודיעה לפני יומיים על הגעה להסכמה עם בייצ'ינג צ'יווי לפיה השתיים ייבחנו את האפשרות להתאמת התמורה לעסקת המכירה, וכי ההתחייבויות של השתיים אחת לשנייה להשלמת העסקה מושהות כתוצאה מאבדן עמוס 6. נזכיר כי בסוף אוגוסט האחרון חלל תקשורת חתמה על הסכם מכירה לקבוצת בייג'ינג צ'יווי תמורת 285 מיליון שקל.Support & advice from @NASA, @FAA, @AFPAA & others much appreciated. Please email any recordings of the event to [email protected].
— Elon Musk (@elonmusk) September 9, 2016
- 10.צלנג'ר 2 12/09/2016 15:22הגב לתגובה זואולי זה התפוצץ כי לוין ישראלי לא מצא יום אחר ליציאה רק ביום שבת קודש , ובתורה הקדושה כתוב: מחלליה מות יומת .אולי? אולי !!!!
- 9.Mr vix 12/09/2016 07:18הגב לתגובה זומעבר להנעה רקטית של טילים בדלק מוצק בטוחה הרבה יותר. דלק מוצק אינו יכול להידלק באופן ספונטני. אך החיסרון שלו שהוא פחות אנרגטי מזה של דלק נוזלי. חלל תקשורת תמיד תהיה חשופה לסיכון עצום במהלך שיגורי הלווינים שלה וגם לאחר שהלווין משוטט לו לבד בחלל חשוף לסכנות האורבות לו שם מקרינה, מטרטרים, חייזרים, וקרן לייזר להשמדת לווינים שפיתחו הסינים. אם אתם בכל זאת מתעקשים לקחת סיכון השקיעו כמוני בvxx כפי שהציע מאיר ברק
- 8.שי 11/09/2016 15:37הגב לתגובה זוכנ"ל לגבי איבוד הלווין
- 7.עכ 11/09/2016 15:26הגב לתגובה זוהפיתרון הנכון חברה בבעלות התעשייה האווירית, הרי המדינה המטומטמת משלמת 165 מליון דולר במשך מחצית חיי הלוויאן 8 שנים
- ומאיפה ישגרו, חה מטומטם? (ל"ת)David 12/09/2016 19:58הגב לתגובה זו
- 6.חמצן + שמן (ל"ת)מנחש 10/09/2016 12:19הגב לתגובה זו
- 5.מי מפחד 10/09/2016 08:32הגב לתגובה זומספק קשר לאפריקה ואולי גם לישראל למטרות מסחריות. לא היו בו דברים שהסינים יכולים לשחזר. לא בטוח אפילו שחלל מכירה את הטכנולוגיות. חלל היא רק חברת מעטפת שדואגת למימון וקישור בין הגורמים המעורבים.
- 4.יוסי 10/09/2016 08:08הגב לתגובה זושיביא את הפייסבוק ל 14 מדינות אפריקה יכול לפגוע בדוקטורינת האמריקאים, ששואפים למנוע אביב אפריקאי ומודעות ליבשת הלא מפותחת הזאת. עדיף שישארו איך שהם, בכדי לא לזעזע את יחסי הכוחות בעולם. ארה'ב יתכן כמובן עם פיצוי נסתר והולם לישראל, סיכלה זאת בהסכמה משותפת. מישהו שמע את נתניהו בעניין? לא ביג דיל בשבילו.
- 3.די בטוח שהיתה חבלה מכוונת על ידי גורם מדיני זר (ל"ת)אדי 09/09/2016 21:40הגב לתגובה זו
- 2.יאכלו חרא ; המניה תמשיך לרדת לדעתי האישית !!! (ל"ת)וותיק 09/09/2016 19:30הגב לתגובה זו
- 1.קונספירטור 09/09/2016 19:01הגב לתגובה זואני חלילה לא רומז כלום אבל כדאי לנסות בפעם הבאה לשגר מסין או אוזבקיסטאן ולא מנס"א... או לא למכור לסינים.
TV
האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?
מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר.
בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן.
לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה.
כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח.
כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות.
המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל.
לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם.
מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת.
מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב.
כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00.
נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר.
הנה הריאיון המלא:
